Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آشنایی با پالایشگاه نفت بندرعباس و محصولات آن

پالایشگاه نفت بندرعباس یا شرکت پالایش نفت بندرعباس یکی از پیشرفته ترین پالایشگاه های ایران و خاورمیانه است. پالایشگاه نفت بندرعباس در نزدیکی شهر بندرعباس و مجاورت آب های نیلگون خلیج فارس در زمینی به وسعت حدود ۷۰۰ هکتار تاسیس شده است.

پالایشگاه نفت بندرعباس یکی از ۱۰ شرکت پالایش نفت در کشور است که پس از پیروزی انقلاب با کوشش متخصصان داخلی در سال ۱۳۷۱ طراحی و ساخته شد. این پالایشگاه در سال ۱۳۷۶  با ظرفیت پالایش ۲۳۲ هزار بشکه در روز مورد بهره‌ برداری قرار گرفت و تنها پالایشگاه در سطح ایران و خاورمیانه است که تصفیه  نفت خام سنگین را انجام می دهد.

در حال حاضر خوراک این پالایشگاه از نفت خام سبک جزیره هنگام در قشم، نفت خام سنگین و میعانات گازی استحصالی از منابع گازی سرخون و عسلویه تامین می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

محصولات پالایشگاه نفت بندرعباس

ظرفیت اسمی شرکت پالایش نفت بندرعباس تا اواسط  سال ۱۳۸۷ تولید ۲۳۲ هزار بشکه در روز بود که با اجرای طرح افزایش ظرفیت در حال حاضر ظرفیت تولید روزانه این پالایشگاه به ۳۲۰  هزار بشکه در روز رسیده است.

از محصولات اصلی این پالایشگاه می‌ توان به نفت کوره و نفت گاز اشاره کرد. علاوه بر این  بنزین موتور، گاز مایع ،  نفت سفید ، گازوئیل، سوخت جت ،  نفت کوره و گوگرد از جمله محصولات تولید شده پالایشگاه بندرعباس هستند.

محصولات این پالایشگاه بیشتر صادراتی هستند و همین مسئله به دلیل سودآوری بالا ، این شرکت را از سایر پالایشگاه های کشور متمایز می کند. نفت گاز،  خوراک قیرسازی ، حلال ۴۰۲، VAC SLOPS، VAC.BOT، آيزوريسايكل و لوبكات سنگين از جمله محصولات دیگری هستند که در این پالایشگاه تولید می شوند.

آشنایی با پالایشگاه نفت بندرعباس و محصولات آن
آشنایی با پالایشگاه نفت بندرعباس و محصولات آن

واحدهای عملیاتی پالایشگاه نفت بندرعباس

واحدهای تولیدی شرکت پالایش نفت بندرعباس شامل واحدهای تقطیر نفت خام، کاهش گرانروی، تفکیک گاز مایع، تولید هیدروژن، تصفیه و تبدیل کاتالیستی بنزین ، تصفیه نفت سفید، هیدرو کراکر، نفتای سبک و بازیافت گوگرد هستند.

در سال ۹۳ با توجه به افزایش ظرفیت خوراک پالایشگاه و لزوم ذخیره‌ سازی نفت خام و میعانات ‌گازی سه دستگاه مخزن ذخیره‌ سازی نفت ‌خام و میعانات ‌گازی هر یک به ظرفیت ۵۰۰ هزار بشکه در این پالایشگاه ساخته شد و بدین ترتیب ظرفیت ذخیره‌سازی خوراک پالایشگاه ۵۰ درصد افزایش یافت.

در این پالایشگاه با اجرای طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز در سال‌های ۹۶ و ۹۷ واحد جدید بنزین‌ سازی به بهره برداری رسید. این واحد از سه ﺑﺨﺶ اصلی ﺗﺼﻔیه نفت ﺳﻨﮕین، اﮐﺘﺎن اﻓﺰا و احیاء ﮐﺎﺗالیست تشکیل شده است که روزانه ۴ میلیون لیتر بنزین به ظرفیت بنزین تولیدی این شرکت افزوده شده و ظرفیت کلی تولید بنزین در این پالایشگاه به ۱۲میلیون لیتر در روز رسیده است.

جایگاه برتر پالایشگاه نفت بندرعباس در کشور

در طراحی پالایشگاه بندرعباس طرح های پیشرفته روز دنیا بکار رفته که باعث ارتقاء کمی و کیفی فرآورده های آن شده است. مهمترین اصول مورد نظر این پالایشگاه از روز تاسیس رعایت اصول ایمنی، پیشگیری از آلودگی محیط زیست، تقلیل اتلاف انرژی و انعطاف­ پذیری عملیات و تولید است. این پالایشگاه طی روند خصوصی سازی صنایع در سال ۱۳۹۰ به بخش خصوصی واگذار شد.

شرکت پالایش نفت بندرعباس بهمن سال گذشته رتبه دوم صادرات و رتبه سوم فروش را در بین شرکت‌های برتر اقتصاد ایران در بین ۵۰۰ شرکت کسب کرد.همچنین این شرکت در بخش صادرات با استفاده از ظرفیت‌های موجود و نیاز بازارهای جهانی و تولید فرآورده‌های ویژه، رتبه دوم شرکت‌های برتر اقتصاد ایران را در سال ۹۷  به خود اختصاص داد.

پالایشگاه بندرعباس با احداث واحدهای ارتقاء کیفیت مطابق با استانداردهای روز زیست محیطی همواره در جهت تبدیل شدن به صنعت سبز گام برداشته و ابزارهای کنترلی پایش آنلاین را برای کنترل خروجی‌های محیطی اجراء کرده است.

در حال حاضر این پالایشگاه با مدیریت و کنترل ضایعات، پساب‌ها، انرژی، خروجی دودکش ها و پایش‌های مستمر آلاینده‌های آب، خاک و هوا موفق شده نام خود را شرکت‌های آلاینده محیط زیست خارج کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا