Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

پماد یا کرم موپیروسین چیست؟ مزایا، عوارض و قیمت

پماد یا کرم موپیروسین یکی از بهترین داروها برای درمان زرد زخم، جوش های صورت و بدن، خارش، تبخال و همچنین درمان بیماریهای عفونی پوست استفاده می گردد. در این مقاله در سایت جهان شیمی فیزیک به عوارض و موارد مصرف پماد موپیروسین خواهیم پرداخت. در واقع این پماد از رشد باکتری‌ها بر روی پوست بدن و صورت جلوگیری می کند و به روند بهبود بیماری های پوستی کمک می‌کند. نام‌های دیگر این پماد یا کرم باکتروبان و سنتانی است.

موارد استفاده از پماد موپیروسین

قبل از مصرف پماد یا کرم موپیروسین حتما با پزشک مشورت کنید و دارو را حتما مطابق با دستور پزشک مصرف نمایید، موارد مصرف پماد موپیروسین در درمان بیماری‌ های عفونت پوستی و همچنین در درمان موضعی بیماری زرد زخم ناشی از استرپتوکوک پیوژن و همچنین استافیلوکوک اورئوس کاربرد دارد. بیماری زرد زخم در افراد از انواع بیماری های عفونی پوستی است که بیشتر در کشورهای در حال توسعه دیده می شود. این بیماری پوستی با پماد موپیروسین درمان می شود.

پماد موپیروسین برای درمان این نوع بیماری پوستی توسط پزشکان مورد استفاده قرار می گیرد.

پماد موپیروسین برای عفونت

به طور کاملا خاص، از پماد موپیروسین برای درمان عفونت هایی که ناشی از باکتری به نام استافیلوکوکوس اورئوس که مقاوم به متی سیلین و زرد زخم استفاده می شود عفونتی با باکتری است، معمولا در افرادی که در بیمارستان بستری می شوند، ایجاد میشود. درمان این از نوع عفونت سخت هست و ممکن است به سایر افراد هم شیوع پیدا کند و برای افراد خطرناک باشد.

علاوه بر این نوعی پماد، یک نوع پماد بینی هم وجود دارد که حاوی موپیروسین است. این پماد برای افرادی که در تماس با افراد مبتلا به عفونت  هستند تجویز میشود تا از انتشار عفونت به سایر افراد پیشگیری شود.

پماد یا کرم موپیرسین برای عفونت سوراخ گوش هم میتواند موثر واقع باشد و این عفونت را تا حد زیادی بهبود بخشد.

لازم است بدانید که پماد موپیروسین فقط برای عفونت های پوست است که منشا باکتریایی دارد، موثر است و نباید از این دارو برای عفونت های قارچی و همچنین عفونت های ویروسی استفاده شود. به همین دلیل است که توصیه می شود حتما مصرف این دارو را زیر نظر پزشک انجام دهید.

پماد موسپیرین برای سوختگی

پماد موپیروسین میتواند جزعی از داروهای موثر برای پیشگیری از ایجاد عفونت در محل سوختگی پوست باشد. البته لازم است بدانید که این پماد را هرگز بر روی زخم‌های باز خود مورد استفاده قرار ندهید؛ زیرا ممکن است ترکیبات موجود در پماد موپیروسین به سرعت زیاد توسط کلیه‌ ها جذب شود و ممکن است مشکلات بیشتری را برای افراد به همراه داشته  باشد.

بنابراین اگر دچار سوختگی شده‌اید، بهتر است در استفاده از پماد موپیروسین  بسیار احتیاط کنید و حتما زیر نظر پزشک یا داروساز از این پماد استفاده کنید.

پماد موسپیرین برای جوش

جوش‌ چرکی یا  جوش عفونی که بر روی پوست صورت یا بدن ایجاد می شود، معمولا به دلیل اینکه باکتری‌ها به فولیکول های مو حمله می کنند ایجاد میشود و باعث به وجود آمدن جوش‌های چرکی و ملتهب بر روی پوست صورت و بدن میشود. استفاده از داروهای موضعی آنتی بیوتیکی نیز مانند پماد موپیروسین یا پماد باکتروماد میتواند در درمان این مدل از جوش ها بسیار موثر واقع باشد.

 

پماد موسپیرین برای بخیه

اگر بعد از اینکه پوست بخیه زده شد، نشانه‌هایی ازعفونت در اطراف بخیه در پوست ایجاد شد، میتوانید با تجویز پزشک یا داروساز از پماد موپیروسین نیز استفاده کنید. اما اگر بخیه نیز بسته شده باشد، نیازی به استفاده از این پماد نیز ندارید، زیرا احتمال عفونت پوست بعد از بسته شدن بخیه بسیار کم است. در واقع، بهترین اثری که پماد موپیروسین می تواند برای بخیه ایجاد کند این است که مانع از ایجاد هرگونه عفونت در محل زخم و بخیه میشود و همچنین تاثیری در بهبود سریع‌ تر زخم و یا از بین بردن جای بخیه نیز ندارد.

پماد یا کرم موپیروسین چیست؟ مزایا، عوارض و قیمت
پماد یا کرم موپیروسین چیست؟ مزایا، عوارض و قیمت

پماد موسپیرین برای اگزما

اگزما، درماتیت اتویپک و پسوریازیس از جمله بیماری های پوستی هستند که با عنوان عفونت ثانویه ی پوست شناخته می شوند، و همچنین برای درمان این عفونت های پوستی می توانید از پماد موپیروسین نیز استفاده کنید. این پماد در بیشتر مواقع برای درمان عفونت‌های کوچک و موضعی پوست که منشا آن باکتریایی است تجویز میشود و لازم است که حتما روزی سه بار از پماد موپیروسین برای درمان اگزمای پوستی و سایر عفونت های پوست استفاده شود.

پماد موسپرین برای نوزادان

از پماد موپیروسین تحت هیچ شرایطی نباید بدون تجویز و توصیه پزشک یا داروساز برای نوزاد و کودک استفاده شود. علاوه براین، استفاده از پماد یا کرم موپیروسین برای نوزاد زیر ۳ ماه نیز ممنوع است، مگر اینکه پزشک متخصص پوست این دارو را تجویز کرده باشد.

پماد یا کرم موپیروسین چیست؟ مزایا، عوارض و قیمت
پماد یا کرم موپیروسین چیست؟ مزایا، عوارض و قیمت

عوارض پماد یا کرم موپیروسین

عوارض جانبی

ممکن است بعد از استفاده از پماد موپیروسین با مواردی مواجه شوید که عبارتند از

سوزش پوست

گزیدگی پوست

درد در پوست

خارش پوست

بثورات پوستی

قرمزی پوست

خشکی پوست

حساسیت پا

تورم پوست

حالت تهوع

سرگیجه

مشکل در تنفس

افزایش وزن

عفونت در محل عفونت

این اثرات معمولا بسیار خفیف هستند و اینکه بعد از گذشت چند روز یا چند هفته به طور کامل از بین می‌ روند. اما اگر این عوارض جانبی در افراد شدیدتر شدند و یا اینکه از بین نرفتند، لازم است که حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

عوارض جدی

اسهال شدید و یا اسهالی که اصلا متوقف نمی شود.

درد یا گرفتگی در شکم یا معده ی افراد

وجود مخاط یا خون در مدفوع افراد

در صورت بروز چنین علایمی در افراد، به هیچ عنوان نباید شما به سراغ استفاده از داروهای ضد اسهال برای درمان بیماری خود بروید، زیرا این داروها شرایط بدن شما را بدتر می‌کنند و لازم است خیلی فوری به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

مقدار مصرف پماد یا کرم موپیروسین

بزرگسالان (۱۸ سال و یا بالاتر)، باید مقدار کمی از کرم و یا پماد موپیروسین رو ۳ بار در روز (هر ۸ ساعت یکبار) و همچنین به مدت ۱۰ روز بر روی پوست خود که آسیب دیده استفاده کنید.

کودکان (۲ ماه تا ۱۷ سال)، باید با توجه به تجویز پزشک، مقدار خیلی کمی از پماد موپیروسین را ۳ بار در روز و حداکثر تا ۱۰ روز حتما مورد استفاده قرار دهید.

اگر مصرف پماد را در ساعت مشخص فراموش کردید، حتما به محض اینکه استفاده از پماد یاد آوری شد، از پماد استفاده کنید و حتما استفاده از پماد را طبق برنامه‌ ای که داشتید را ادامه دهید.

برای اینکه متوجه اثربخشی پماد موپیروسین شوید باید حتما بدانید که معمولا بعد از شروع استفاده از این پماد یا کرم، حتما ظرف مدت ۳ تا ۵ روز، نشانه‌هایی از بهبودی را در پوست خود حتما مشاهده خواهید کرد.

قیمت پماد موپیروسین

قیمت پماد موپیروسین با توجه به حجم آن و اینکه شرکت داروسازی که این پماد را تولید تولید کرده متفاوت خواهد بود.

تداخلات دارویی پماد موپیروسین

تاکنون موردی در رابطه با این دارو گزارش نشده است.

مصرف پماد موپیروسین در دوران بارداری و شیردهی

مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی باید با احتیاط انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا