Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص یاسمین چیست؟ کاربرد،عوارض و موارد مصرف

قرص یاسمین ترکیبی از دو هورمون استروژن ( اتینیل استرادیول) و هورمون پروژسترون (دروسپیرنون) است که برای پیشگیری از بارداری مورد کاربرد قرار می گیرد. این قرص مانع از آزاد شدن تخمک در زمان قاعدگی می شود و موجب ضخیم شدن مایع واژن شده و از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری می کند و همچنین باعث تنظیم دوره ی قاعدکی می شود و موجب کاهش خونریزی شدید و درد های قاعدگی می شود. در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک شما را با کاربرد، عوارض، تداخل دارویی، مکانیسم اثر، نحوه ی مصرف و شرایط نگه داری این قرص ضد بارداری بیشتر آشنا می کنیم.

در دیگر مقالات این نشریه شما می توانید اطلاعات مفیدی در باره ی انواع قرص ها، کپسول ها،شربت ها و … مانند  قرص نورزان، قرص و کپسول آلپیک، قرص اورامین اف، قرص سایدر وینگر کمپلکس، شربت کلسیریت و… کسب کنید.

قرص یاسمین چیست؟

این فراورده حاوی ۳۰ میکرو گرم هورمون استروژن و ۳ میلی گرم پروژسترون است و برای مشکلات مربوط به هورمون های زنانه نظیر آکنه وولگاریس، دیس منوره، سندروم پلی کیستیک تخمدان ها، خونریزی های غیر عادی، اندومتریوز و  … کاربرد دارد و یک ترکیب ضد بارداری مونو فازیک محسوب می شود.

این قرص از تخمک گذاری ممانعت می کند یعنی به این صورت که مانع انتشار تخمک از تخمدان می شود و با تغییراتی که در پوشش رحم و دهانه رحم انجام می دهد سبب سخت تر شدن رسیدن اسپرم به رحم و انجام عمل لقاح با تخمک در داخل رحم می شود و همچنین با تغییر پوشش رحم از چسبیده شدن تخمک بارور شده پیشگری می کند و در نتیجه تخمک بارور شده به رحم متصل نمی شود و از بدن خروج پیدا می کند، یکی از پر اهمیت ترین ویژگی های قرص های ضد بارداری این است که باعث کاهش ریسک خطر ابتلا به کیست تخمدان می شوند ولی بدن شما را در برابر برخی از بیماری های مقاربتی نظیرایدز، کلامیدیا و سوزاک محافظت نمی کند.

قرص یاسمین چیست؟ کاربرد،عوارض و موارد مصرف
قرص یاسمین چیست؟ کاربرد،عوارض و موارد مصرف

مکانیسم اثر قرص یاسمین

این دارو دارای مقداری اثرات آنتی آندوروژنیک است. کنتراسپتیو ترکیبی با اثراتی مانند اثر مهار گونادوتروپین ها مهار تخمک گذری و با کاهش دادن موکوس سرویکال و اندومتردروسپیرنون یک آنالوگ اسپیرونولاکتون است که یک فعال آنتی مینرالوکوکورتیکوئیدی محسوب می شود و دارای اثرات استروژنیک، گلوکوکورتیکوئیدی، آندروژنیک و آنتی گلوکوکورتتیکوئیدی ندارد.

موارد مصرف و کاربرد قرص یاسمین

جلوگیری از بارداری

تنظیم سیکل قاعدگی

کاهش ریسک ابتلا به کیست های تخمدان

کاهش میزان خونریزی های شدید و درد در دوران قاعدگی

اثر گذار در درمان آکنه

کاهش موهای زائد

دروسپیرونون یک آنالوگ اسپیرونولاکتون محسوب می شود که شامل اثرات آنتی مینرالوکورتیکوئیدی و آنتی آندروژنی است و استفاده از آن مجاز است همراه با اتینیل استرادول و به عنوان یک داروی پروژستینی و دارای ویژگی هایی است که برای درمان بیماری هیرسوتیسم می تواند کاربرد داشته باشد.

قرص یاسمین برای کیست تخمدان

به طور کلی قرص های پیشگیری از بارداری موجی کاهش احتمال بروز کیست های تخمدان می شوند و اگر کیستی به وجود آمده باشد می توانند آنها را از بین ببرند. دلیل به وجود آمدن کیست اختلالات هورمونی است و قرص های ضد بارداری حاوی هورمون هستند که توانایی تنظیم هورمون ها را دارند بنابراین تاثیر خوبی بر روی نظم قاعدگی و کیست تخمدان می شوند و تاثیرات قرص یاسمین طبق تحقیقات انجام شده بیشتر در این مورد بیشتر است.

اشکال دارویی قرص یاسمین

قرص ۲۸ تایی شامل ۲۸ قرص فعال به علاوه ۷ قرص بی اثر

قرص ۲۱ عددی

نحوه مصرف قرص یاسمین

قبل از استفاده از آن حتما بروشور داخل جعبه مطالعه شود. طریقه استفاده از آن به صورت خوراکی و طبق دستور پزشک یک عدد در روز همراه با غذا یا بدون غذا است. این دارو را باید سر ساعت معین مصرف کرد و زمان آن را باید مشخص کرد و سر ساعت مصرف کرد. برای جلوگیری از ناراحتی های احتمالی معده مانند حالت تهوع بهتر است بعد از شام و در هنگام خواب استفاده شود. مصرف آن را از اولین عدد شروع کرده و طبق روش دقیق استفاده کنید و اگر دوز مصرفی روزانه را فراموش کرده یا در زمان های مختلفی از روز آن را مصرف کرده احتمال بارداری ناخواسته ممکن است اتفاق بیفتد. هر بسته از قرص دارای ۲۸ عدد است که ۲۱ تا از آن حاوی مواد اولیه ی دارویی فعال (با هورمون) است و ۷ عدد قرص یاد آور بدون هورمون است که روزانه به مدت ۲۱ روز از قرص را باید مصرف کرد اگر از قرصی استفاده می کنید که حاوی ۲۸ قرص است.

پس از استفاده از آخرین قرص فعال هر روز یک عدد قرص یاد آوری به مدت ۷ روز مصرف کنید و اگر از بسته ی قرص ۲۱ عددی استفاده می کنید پس از استفاده به مدت ۷ روز از هیچ دارویی استفاده نکنید اغلب بعد از گذشت ۳ روز دوران قاعدگی شروع می شود که اگر اتفاق نیفتد حتما به پزشک مراجعه شود. شروع بسته جدید از قرص، پس از مصرف آخرین دانه ی قرص یاد آور یا هفت روز بدون استفاده از قرص فعال چه در صورت که هنوز در دوران قاعدگی باشید یا پس از دوران قاعدگی است.

تداخل با سایر قرص های ضد بارداری

اگر برای اولین بار از قرص یاسمین استفاده می کنید و یا از سایر روش های جلوگیری از بارداری یا قرص های ضد بارداری دیگری استفاده نکرده اید اولین قرص را از اولین یکشنبه بعد از شروع قاعدگی یا در اولین روز قاعدگی استفاده کنید. برای اینکه دارو اثر گذاری داشته باشد در اولین دوره استفاده از این قرص برای جلوگیری از بارداری از روش های غیر هورمونی نظیر استفاده از کاندوم و اسپرم کش استفاده کنید. اگر از آن در روز اول قاعدگی استفاده کردید دیگر احتیاجی به استفاده از در هفته اول از محصولات جلوگیری از بارداری نیست.

عوارض جانبی مصرف قرص یاسمین

این دارو مانند هر داروی دیگر ممکن است دارای عوارض جانبی باشد برخی از این عوارض عبارتند از:

استفراغ

حالت تهوع

نفخ

تورم

سردرد

ورم کردن مچ پا و زانوها (آب آوردن)

حساسیت پستان

تغییر وزن

در هنگام استفاده از آن ممکن است خونریزی واژن بین قاعدگی یا لکه بینی و یا قاعدگی نا منظم مشاهده شود که داشتن این عوارض در چند ماه اول عادی و متداول است که بعد از چند ماه به حالت اولیه برمی گردد که اگر بیشتر از ۲ ماه طول کشید باید به پزشک مراجعه کنید، همچنین مصرف آن ممکن است باعث افزایش فشار خون شود.

قرص یاسمین چیست؟ کاربرد،عوارض و موارد مصرف
قرص یاسمین چیست؟ کاربرد،عوارض و موارد مصرف

عوارض جانبی جدی مصرف قرص یاسمین

در صورت مشاهده عوارض زیر حتما باید به پزشک مراجعه شود.

سطح بالای پتاسیم خون مانند ضعف عضلانی و ضربان قلب آهسته یا نامنظم

تغییرات غیر عادی در خونریزی واژینال مانند لکه بینی مداوم، از بین رفتن دوره های قاعدگی و خونریزی شدید ناگهانی

بروز علائم نادر اما خطرناکی نظیر:

درد قفسه سینه

احساس سریع تنگی نفس

گیجی

سرفه خونی

غش ناگهانی

تعریق غیر معمول

سر گیجه

درد

احساس گرما در کشاله ران و ساق پا

تورم بدن

مشکل در تکلم

گز گز، ضعف و بی حسی در بازوها و پاها

احساس ضعف در یک سمت بدن

سر درد های غیر عادی مانند سر درد با تغییرات بینایی و عدم هماهنگی بدن، سر درد های ناگهانی و بسیار شدید و شدید تر شدن میگرن

تغییرات بینایی

به وجود آمدن توده هایی در پستان

درد شدید شکم یا معده

زردی چشم و پوست

ادرار به رنگ تیره

تغییرات ذهنی و خلقی مانند افسردگی و افکاری مانند خود کشی

موارد احتیاط  و هشدارهای مصرف قرص یاسمین

این محصول ممکن است به دلیل داشتن مواد غیر فعال باعث ایجاد واکنش های آلرژیک شود در صورت داشتن حساسیت به اتینیل استرادیول، دروسیپرنون، استروژن ها و پروژسترون های دیگر حتما به پزشک اطلاع داده شود.

قبل از استفاده از آن اگر از داروی خاصی استفاده می کنید حتما به پزشک اطلاع داده شود.

اگر مبتلا به بیماری هایی مانند مشکلات غده فوق کلیه، سکته مغزی، فشار خون بالا، لخته شدن خون مثل پاها، چشم ها و ریه ها، اختلالات لخته شدن خون، توده های غیر طبیعی در پستان، بیماری سرطان به خصوص آندومتر یا سرطان پستان، سردرد های شدید یا میگرن، بیماری دیابت که سبب ایجاد بیماری های کلیه، چشم، عصب و رگ های خونی شده است، مشکلات کلیوی، مشکلات کبدی مانند تومور کبدی، بیماری کبد فعال، بیماری زردی چشم یا پوست، سابقه خانوادگی برای ابتلا به اختلال تورم خاص (آنژیوادم)، افسردگی، مشکلات قلبی مثل ضربان نا منظم قلب، بیماری دریچه قلب و حمله قلبی، سطح بالای کلسترول یا تری گلسیرید، مشکلات کیسه صفرا، چاقی و خونریزی های غیر عادی واژن

مصرف این دارو بر روی قند خون تاثیر گذار است بنابراین همیشه قند خون خود را چک کنید و در صورت مشاهده علائم مانند افزایش احساس تشنگی یا ادرار باید حتما به پزشک مراجعه شود.

اگر عمل جراحی قرار است انجام دهید یا انجام داده اید و یا قرار است پرواز طولانی داشته باشید حتما به پزشک اطلاع دهید زیرا مصرف این دارو موجب افزایش ریسک ابتلا به لحته شدن خون می شود.

جراحی

قبل از کارهای دندان پزشکی و عمل جراحی به پزشک اطلاع داده شود که از این قرص استفاده می کنید.

مصرف آن ممکن است سبب ایجاد لکه ها ی تیره در پوست و صورت شود که برای جلوگیری از این علائم از کرم های ضد آفتاب استفاده نمایید.

مصرف آن موجب افزایش سطح پتاسیم می شود بنابراین قبل از استفاده از مکمل های پتاسیم یا جایگزین های نمک حاوی پتاسیم با پزشک مشورت نمایید.

در صورت استفاده از لنزهای تماسی یا دچار بیماری نزدیک بینی هستید ممکن است با مصرف آن دچار اختلال بینایی شوید که در این صورت به پزشک مراجعه نمایید.

در دوران بارداری نباید از این قرص استفاده کنید.

بعد از زایمان یا سقط جنین باید به پزشک در مورد مصرف این قرص مشورت داشته باشید.

دارو تا ۴ تا ۶ هفته بعد از زایمان مصرف نشود.

این فراورده وارد شیر مادر می شود بنابراین بر شیر موثر است مصرف آن در دوران شیر دهی باید با مشورت پزشک باشد.

مصرف دارو را کاهش ندهید و نوبت مصرف دارو را فراموش نکنید.

در صورت استفاده از این دارو به خصوص اگر دارای سن ۳۵ سال به بالا هستید نیاید سیگار بکشید.

تداخل دارویی قرص یاسمین

برخی از دارو ها بر روی قرص های ضد بارداری تاثیر گذار هستند که ممکن است باعث کاهش اثر آن ها شوند و سبب بارداری شوند. اتینیل استرادیول توانایی تاثی ب روی برخی از داروها و کاهش اثر آن ها و افزایش عوارض جانبی شوند. این داروها عبارتند از:

ضد صرع، زیفامپین، آنتی بیوتیک، استامینوفن، اسید اسکوربیک، آتروواستاتین، داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی

شرایط نگه داری قرص یاسمین

دور از دسترس کودکان نگه داری شود.

در جای خشک و خنک نگه داری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا