Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

شربت و قرص کلسیریت چیست؟ عوارض، موارد مصرف و کاربرد

شربت کلسیریت  Calcirate Syrup یک مکمل تغذیه ای محسوب می شود که حاوی کلسیم و ویتامین D است که از پوکی استخوان جلوگیری می کند و همچنین نقش مهم و موثری در افزایش استحکام استخوان ها و دندان ها و جلوگیری از نرمی استخوان دارد. کلسیم یکی از مواد معدنی بسیار مهم برای بدن است که نقش بسیار تاثیر گذاری در سلامتی استخوان ها و دندان ها دارد بنابراین برای پیشگیری از پوکی استخوان توصیه می شود روزانه از مکمل های  تغذیه ای  حاوی کلسیم استفاده شود یکی از این مکمل های شربت کلسیریت است. در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک شما را با کاربرد، عوارض، نحوه ی مصرف، تداخل دارویی و شرایط نگه داری این مکمل بیشتر آشنا می کنیم.

در دیگر مقالات این نشریه شما می توانید با انواع قرص، کپسول و شربت مانند قرص دابل بول، قرص زلفت، قرص اورامین اف، قرص جینکوتیدی، شربت برونسبان و … بیشتر آشنا شوید.

شربت کلسیریت چیست؟

Calcirate Syrup شربتی مکملی است که حاوی مواد معدنی بسیار مهم و ضروری برای بدن مانند کلسیم، منیزیم، روی و ویتامین D3 است که سبب افزایش کلسیم،فسفر و ویتامین C در بدن می شود که کمک شایانی به سلامتی استخوان ها و دندان ها می کند. این مکمل تقویت استخوان به ویژه برای زنان و مردانی که دچار کمبود کلسیم هستند و در معرض پوکی استخوان قرار دارند بسیار نتیجه بخش است و همچنین برای کودکانی که در سن رشد قرار دارند برای تقویت و استحکام استخوان ها و رشد قدی آنها بسیار کاربردی است. این شربت به عنوان یک مکمل تغذیه ای فوق العاده عالی معرفی شده است که تاثیر فراوانی در بر طرف کردن بسیاری از بیماری ها و مشکلات استخوانی دارد.

ترکیبات شربت و قرص کلسیریت

کلسیم ۴۰۰ میلی گرم

فسفر ۲۰۰ میلی گرم

ویتامین D3 ۴۰۰ آی یو IU

ویتامین K2 ۴۰ میکرو گرم

زینک ۶ میلی گرم

منیزیم ۸۰ میلی گرم

در زیر به توضییح برخی از این ترکیبات می پردازیم.

کلسیم

کلسیم یکی ازفرآوان ترین مواد معدنی که وجود آن برای موجودات زنده به خصوص انسان مهم و حیاتی است. بدن انسان قادر به تولید آن نیست و از طریق غذا ها وارد بدن می شود، بدن برای ساختن و حفظ استخوان های قوی و ارتباطات سالم بین مغز و سایر قسمت های بدن به کلسیم نیاز دارد.

زمانی که انسان به سن ۲۰ تا ۲۵ یا به رشد کامل رسیده باشد کلسیم به تقویت استخوان ها می پردازد و اما بعد از این سن این عنصر کمک می کند به تعمییر و نگه داری از استخوان ها و مانع از کم شدن ضخامت استخوان ها می شود بنابراین افرادی که در سن رشد خود کلسیم کافی دریافت نکرده باشند با بالا رفتن سن ریسک ابتلا به بیماری های استخوان مانند بیماری استخوان شکننده و پوکی استخوان می شوند برای اینکه کلسیمی که در استخوان ها به عنوان منبع ذخیره شده است جذب می شود. کلسیم در انقباض عضلانی مانند تنظیم ضزبان قلب نقش دارد و همچنین نقش بسیار مهمی در انعقاد خون دارد.

محل ذخیره بیشتر کلسیم موجود در بدن در استخوان ها و دندان ها است که وظیفه ساخت و محافظت از آنها را برعهده دارد. از دیگر وظایف آن در بدن به نقش مهم آن در آزاد سازی هورمون ها و آنزیم ها، کمک به عملکرد بهتر عضلات، تنظیم سیستم اعصاب بدن، کاهش بی خوابی، تاثیر مهم در متابولیسم آهن، کمک به سلامت دهان و دندان و کمک به خون رسانی در بدن می توان اشاره کرد. بر طبق مطالعات انجام شده نشان داده شده است که افرادی که کلسیم کافی در اویل زندگی خود دریافت کرده باشند بعد ها در مقابل بیماری چاقی محافظت شده هستند، ویتامین D به جذب ودر نتیجه ذخیره کلیسم در استخوان ها کمک می کند.

علائم کمبود کلسیم در بدن عبارتند از:

پوکی استخوان

نرمی استخوان

ابتلا به بیماری استئوپروز

شکنندگی ناخن و دندان

کاهش وزن

عفونت های مکرر

درد عضلانی

ضعف عضلانی

بهترین منابع کلسیم انواع لبنیات مانند شیر، ماست و …، بادام، غلات، ساردین و ماهی، ریواس، انجیر و… است.

ویتامین K

در ترکیبات شربت  Calcirate Syrup ویتامین K به کار رفته است که این ویتامین بشتر در بهبود فرآیند انعقاد خون نقش دارد اما در طی تحقیقات انجام شده در سالهای اخیر مشخص شده است که این ویتامین نقش تاثیر گذاری در افزایش استحکام استخوان ها و بافت هایی استخوانی مانند دندان دارد.

پوکی استخوان

ابتلا به پوکی استخوان به این معنا است که بخشی از ماده تشکیل دهنده استخوان ها از بین رفته است و موجب کاهش تراکم استخوان ها می شود که در نتیجه سبب آسیب پذیر شدن استخوان ها در برابر شکستگی و ترک خوردن می شود. این بیماری بیشتر در افراد مسن به خصوص در خانم ها اتفاق می افتد که در این بیماری استخوان ها ضعیف و شکننده می شوند در حدی که یک زمین خوردن ساده و یا هر فشار ساده ایی که به استخوان وارد می شود سبب شکستگی استخوان می شود که بیشتر شکستگی ها در لگن، ستون مهره ها و مچ دست اتفاق می افتد.

استخوان ها تا زمانی که فرد جوان است دائم در حال نوسازی هستند و مرتبا استخوان جدید ساخته می شود و استخوان های قدیمی از بین می روند اما با بالا رفتن سن، ساخت استخوان کاهش پیدا می کند. عواملی مانند سن، سبک زندگی، نژاد، استعمال دخانیات و الکل، نداشتن تحرک بدنی مناسب و کافی، بیماری هایی مثل پر کاری تیروئید، بیماری کوشینگ، آرتریت روماتوئید، کم کاری غدد جنسی، کمبود مواد معدنی مانند کلسیم، پروتئین، ویتامین D، مصرف برخی از داروهایی مانند کورتن، هپارین، لووتیروکسین، فورزماید، فنیتوئین به مدت طولانی و بیماری های احتمالی باعث افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان می شود و ازعلائم پوکی استخوان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

کوتاه شدن قد با گذشت زمان

شکستگی استخوان ها در اثر نیروهای بسیار ضعیف تر از حد انتظار

خمیده شدن قد

کمر درد که علت آن شکستگی یا له شدن مهره ها باشد.

شربت و قرص کلسیریت Calcirate Syrup چیست؟ عوارض، موارد مصرف و کاربرد
شربت کلسیریت Calcirate Syrup چیست؟ عوارض، موارد مصرف و کاربرد

هشدارهای مصرف قرص و شربت کلسیریت

افراد با سابقه بیماری کلیوی و مردانی که ریسک ابتلا به سرطان پروستات را دارند.

در بیماران دچار مشکلات دستگاه گوارش نظیر زخم دئودنوم یا التهاب معده مصرف آن توصیه نمی شود.

در صورت استفاده از داروی خاصی قبل از مصرف این دارو حتما پزشک را آگاه نمایید.

به دلیل داشتن کلسیم در ترکیبات آن افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند باید برای مصرف با پزشک مشورت داشته باشند.

به دلیل داشتن ویتامین D افرادی که دارای ویتامین D  بالا در سطح سرمی باشند برای مصرف آن باید با پزشک مشورت داشته باشند.

مصرف در دوران بارداری و دوران شیردهی با مشورت پزشک باشد.

این فرآورده، مکمل بوده و جهت درمان، تشخیص و پیشگیری نمی باشد.

بیشتراز مقدار توصیه شده توسط پزشک روزانه مصرف نشود.

در صورت داشتن حساسیت به هر یک از ترکیبات تشکیل دهنده این مکمل استفاده از آن توصیه نمی شود.

نحوه مصرف شربت کلسیریت

کودکان ۱ تا ۳ سال: ۱۰ میلی لیتر یک بار در روز بعد از غذای اصلی

کودکان ۴ تا ۱۰ سال: ۱۰ میلی  لیتر دو بار در روز بعد از غذای اصلی

بالای ۱۰ سال: ۱۰ میلی لیتر سه بار در روز پس از غذای اصلی

کاربرد شربت کلسیریت

مکمل مناسب برای حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها

حفظ تراکم استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان

کاهش علائم مرتبط با سندروم پیش از قاعدگی PMS

مناسب برای رشد استخوان ها در سنین رشد

قابل استفاده برای بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی

کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن

کاهش ریسک شکستگی  استخوان ها

کمک به رشد قدی کودکان

پیشگیری از ابتلا به بیماری های عفونی به علت داشتن ویتامین D

تاثیر گذار در افزایش کیفیت زندگی بزرگسالان و سالمندان

دارا بودن ترکیبات بسیار پر خاصیت برای استخوان ها و دندان ها

تداخل دارویی شربت کلسیریت

تداخل دارویی خاصی برای مصرف این شربت تعیی نشده است اما به دلیل ترکیبات موثر به کار رفته در آن ممکن است موجب افزایش اثر بخشی یا کاهش اثر بخشی برخی از دارو ها شود بنابراین اگر از داروی خاصی استفاده می کنید هنگام استفاده از این شربت حتما به دکتر اطلاع دهید.

عوارض جانبی شربت کلسیریت

عوارض جانبی خاصی از مصرف آن گزارش نشده است، فقط در موارد محدودی احتمال بروز واکنش های آلرژیک وجود دارد که در صورت مشاهده از مصرف آن خوداری شود.

شرایط نگه داری شربت کلسیریت

دور از دسترس اطفال نگه داری شود.

در جای خشک و خنک نگه داری شود.

قبل از مصرف حتما بطری تکان داده شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا