Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

شربت برونسبان Bronsban چیست؟ عوارض، موارد مصرف و کاربرد آن

شربت برونسبان جزء داروهای خلط آوری محسوب می شود که در درمان التهابات تنفسی و رفع سرفه های بسیار حاد ناشی از بیماری ها ی تنفسی کاربرد دارد. این فراورده از عصاره خشک گیاه عشقه تهیه شده است، از روزگاران قدیم از این گیاه برای درمان بیماری هایی مانند برونشیت و پنومونی استفاده می شود. این دارو دارای اثر گذاری بسیار قوی است  برای همین در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز مورد استقبال گسترده ای قرار گرفته است.

در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک در مورد کاربرد، عوارض ناشی از مصرف آن، مکانیسم اثر، نحوه مصرف و شرایط نگه داری از این فراورده موثر بیشتر توضیح می دهیم. در دیگر مقالات این نشریه می توانید درباره سایر دارو ها مثل ، کپسول بوستر لیور، قطره خوراکی سیلیمارین، قرص نوروبیو سان دی، قرص ایموستیم، قرص دوپاویت، جمله پودر واریوکلد، قرص زاناکس، قرص لیور پاور، پودر واریوکلد، شربت برونکلدین، قرص مکیدنی لیکوفار، قرص آدومدز، پودر گلوکومان و قرص و کپسول سربروم گلد مطالعه کنید.

شربت برونسبان چیست؟

با شروع فصل سرما بیماری سرما خوردگی شیوع  پیدا می کند. این بیماری دارای علائمی مانند آبریزش بینی، سرفه، گلو درد و تب است. برای بهبودی و همچنین برطرف کردن این علائم ما به مصرف انواع داروها روی می آوریم.

البته دیلی سرفه های پشت سر هم را تنها نمی توان به بیماری سرما خوردگی نسبت داد بعضی از حساسیت ها نیز ممکن است باعث بروز سرفه شوند، برای بهبود سرفه های مداوم استفاده از انواع داروهای خلط آوربسیارمناسب است بیشتر شدن خلط سبب می شود ویروس های سرماخودگی سریع تر از بدن خارج شوند و سرفه ها کمتر می شود و صدا به خالت اولیه خود بر می گردد. یکی از بهترین شربت های خلط آور شربت برونسبان است که تاثیر دارویی فوق العاده ای دارد و داروی گیاهی ضد سرفه است. این فراورده برای درمان التهاب تنفسی و سرفه های حاد، تنفس های کوتاه، سوزش گلو، سرفه و همچنین بیماری برونشیت کاربرد دارد.

شربت برونسبان Bronsban چیست؟ عوارض، موارد مصرف و کاربرد آن
شربت برونسبان Bronsban چیست؟ عوارض، موارد مصرف و کاربرد آن

ماده موثره موجود در شربت برونسبان

هر ۱۰۰ میلی لیتر محلول شامل ۷% گرم عصاره خشک گیاه پیچک یا عشقه است، این فراورده بر حسب هدراکوزید C استاندار شده است.

گیاه عشقه و خواص دارویی آن

شربت برونسبان تهیه شده از عصاره خشک گیاه عشقه است بنابراین به توضییح مختصری در باره این گیاه دارویی و خواص دارویی آن می پردازیم.

گیاه عشقه با نام های پیچک، پاپیتال و داردوست شناخته می شود. عشقه گیاهی است بالا رونده، پیچنده که دارای برگ های کوچک، سبز و قلبی شکل است. این گیاه اگر در کنار درخت، دیوار و صخره رشد کند از آنها بالا می رود و در غیر اینصورت  بر روی زمین می خزد و همه جا را پوشش می دهد. طول بزرگترین ساقه بالا رونده و یا خزنده آن در حدود ۵۰ متر هم می تواند باشد. این گیاه دارای گل های به رنگ زرد مایل به سبز است که در حدود ۸ تا ۱۰ سال بعد از کاشت آن ظاهر می شوند. عمر گیاه عشقه در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال است که در حدود ۱۰۰۰ سال نیز گزارش شده است. میوه این گیاه دارای مواد سمی است، این گیاه بومی آسیا، اروپا و شمال ایران است که در ایران در جنگل های شمالی از آستارا تا گرگان و همچنین در تهران است.

عشقه در کنار جویبارها، مناطق کوهستانی مرطوب و زمین های مرطوب می روید. این گیاه دارای برگ های است که به صورت دایره ای دور ساقه مستقیم می پیچند در مرکز این گیاه گل های چتری زرد مایل به سبز می رویند که نوعی انگور قرمز از آنها تولید می شود که دارای مواد سمی است. یک نکته چین و چروک های که در گردنه ی ریشه این گیاه وجود دارند نشان دهنده میزان سن این گیاه است و این مسئله بسیار مهم است زیرا از این گیاه زمانی که به سن چها یا پنج سالگی رسیده شود می توان بهره برداری کرد.

ترکیبات گیاه عشقه

از ریشه، جوانه های بلند و نازک که به نام موه های ریشه شناخته می شوند برای تهیه فراورده آن استفاده می شود. ترکیبات شیمیایی آن عبارتند از

گلوکان

جنسنوید

پلی ساکارید

پپتید

مالتون

رغن مایع

صاره مایع الکل

خواص دارویی گیاه عشقه

پاکسازی سموم از بدن

جلوگیری از انواع التهاب

افزایش اکسیژن بدن

خلط آور

آرامش بخش معده

از بین بردن احتقاق

دارای خواص ضد باکتریایی

افزایش ایمنی بدن

بهبود زخم

بهبود عملکرد کیسه صفرا

التیام زخم های سوختگی روی پوست

کاهش فشار در سیستم های حیاتی بدن

جلوگیری از سرطان

درمان ریزش مو و تاسی

افزایش قدرت جسمانی

درمان آرتروز، نقرس یا روماتیسم

تقویت دستگاه تنفسی

کاهش ناراحتی و سوزش پسوریازیس، اگزما و آکنه

تصفیه کننده خون

کمک به درمان سیاه سرفه

درمان برونشیت های مزمن

پایین آوردن فشار خون

درمان سرما خوردگی

شربت برونسبان Bronsban چیست؟ عوارض، موارد مصرف و کاربرد آن
شربت برونسبان Bronsban چیست؟ عوارض، موارد مصرف و کاربرد آن

کاربرد و موارد مصرف شربت برونسان

کمک به درمان سرفه

درمان التهاب حاد تنفسی همراه با سرفه

کنترل آسم و التهاب ریه

کاهش تحریکات گلو، سرفه خشک و برونشیت

درمان برونشیت حاد

خلط آور

درمان گلو درد و سرما خوردگی

دارای خواص ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد التهابی

مکانیسم اثر شربت برونسبان

بدن انسان دارای سیستم برونش های بسیار حساسی است که دارای پاکسازی بسیار حساسی نیز است بنابراین با ورد میکروب یا هر مواد آزارده توسط تنفس کردن این مواد وارد برونش ها می شود که می تواند باعث التهاب موکوسی در برونش ها شود که فرایند با نام التهاب برونشیت شناخته می شود که سبب ازدیاد تشکیل موکوس در برونش ها می شود که در این حالت مژهای موجود توانایی برداشتن  این حجم از موکوس های اضافی را از برونش ها ندارند که سبب ایجاد سرفه و نفس های کوتاه می شود و همچنین با چسبیده شدن موکوس ها به برونش ها می تواند مکان مناسبی برای تولید مثل باکتری های مضر و زیان آور شوند.

بنابراین با مصرف برونسبان موکوس به حالت آبکی در می آید و باعث کاهش سرفه های تشنجی می شود و سرفه کردن را آرام می کند. این فراورده بسیار مناسب و مفید برای بیماری های متداول برونشیت، سوزش گلو، نفس های کوتاه، سرفه های درد ناک و رنج آوراست و همچنین باعث پاکسازی مجاری تنفسی از موکوس می شود.

تداخل دارویی شربت برونسبان

تداخل دارویی خاصی در مصرف این فراورده با داروهای دیگر تاکنون گزارش نشده است، برای همین استفاده هم زمان این دارو با دیگر داروها مثل آنتی بیوتیک ها مشکلی را ایجاد نمی کند.

مقدار و نحوه مصرف شربت برونسبان

مقدار و میزان مصرف آن را حتما باید پزشک تعیین کند. اما به طور معمول برای درمان سرفه در افراد بزرگسال  و همچنین افراد بالای ۱۲ سال سه مرتبه در روز در حدود یک قاشق غذا خوری سر پر استفاده شود. برای کودکان بین ۶ تا ۱۲ سال روزانه سه مرتبه و در حدود یک قاشق غذا خوری نیمه پر مصرف شود. یک نکته برای اثر گذاری بهتر خوب است بعد از وعده های غذایی صبحانه، نهار و شام مصرف شود.

عوارض شربت برونسبان

در مورد محدودی باعث مشکلات گوارشی می شود زیرا این فراورده دارای سوربیتول است ممکن است اثرات ملین داشته باشد.

شرایط نگه داری از شربت برونسبان

دارو در دمای کمتر از ۲۵ درجه سانتی گراد نگه داری شود.

دور از دسترس اطفال نگه داری شود.

دور از نور مستقیم آفتاب نگه داری شود.

نکاتی در مورد مصرف شربت برونسبان

در دوران بارداری و در دوران شیردهی حتما زیر نظر پزشک مصرف شود.

قبل از مصرف این فراورده هر گونه حساسیت دارویی داشته باشید باید به پزشک اطلاع داده شود.

چون این فراورده دارای سوربیتول است بنابراین افرادی که دارای مشکل عدم تحمل لاکتوز هستند از مصرف این شربت خوداری کنند.

هشدار مصرف شربت برونسبان

قبل از مصرف آن پزشک خود را از مصرف داروهای دیگر خود آگاه کنید تا تداخل دارویی ایجاد نشود.

اگر مصرف یک وعده از آن را فراموش کرده باشید در صورت یاد آوری، داروی خود را مصرف کنید اما اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک است دوز فراموش شده را مصرف نکنید و طبق برنامه دارویی خود مصرف کنید.

از مصرف این فراورده برای کودکان زیر یک سال خوداری شود.

قبل از استفاده از آن حتما شیشه شربت را به خوبی تکان دهید.

دوره درمان معمولی آن در حدود یک هفته است که البته دوره درمان این شربت با توجه به علائم و شدت بیماری متفاوت است.

برای افرادی که دارای معده حساسی هستند مصرف آن ممکن است باعث اسهال شود.

اگر ده روز پس از مصرف این شربت بهبودی حاصل نشده باشد حتما به پزشک مراجعه شود.

اگر بعد از مصرف آن علائم غیر عادی مشاهد شود حتما به مراکز درمانی مراجعه شود.

در صورت هم زمان این فراورده با داروهای آنتی بیوتیک سبب اثر گذاری بهتر و عالی می شود و باعث بهبودی سریعتر می شود.

بیماری هایی مانند عفونت تنفسی، تومورقفسه سینه و ریه ممکن است با سرفه کردن فقط ظاهر شوند برطرف شدن علائم آنها با مصرف این دارو فقط باعث پیشرفت بیماری واز دست دادن زمان می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا