Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص کلسیم پلاس چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

قرص کلسیم پلاس برای تقویت استخوان‌ها و بهبود تراکم استخوان‌ها مصرف می‌شود. کلسیم از مواد ضروری بدن است و کمبود آن عوارضی دارد. کلسیم از بروز پوکی استخوان جلوگیری میکند. محافظت از سلامت استخوان‌ها آسان‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. بدانید که چگونه رژیم غذایی، فعالیت بدنی و سایر عوامل سبک زندگی می توانند بر توده استخوانی شما تاثیر بگذارند.

استخوان ها نقش های زیادی در بدن ایفا می کنند: ایجاد ساختار، محافظت از اندام ها، لنگر انداختن عضلات و ذخیره کلسیم. در حالی که ساختن استخوان های قوی و سالم در دوران کودکی و نوجوانی مهم است، می توانید در بزرگسالی نیز اقداماتی را برای محافظت از سلامت استخوان ها انجام دهید. در نشریه جهان شیمی فیزیک از انواع داروها و قرص ها اطلاعات کاملی منتشر شده است. در این مطلب شما را با قرص کلسیم پلاس آشنا میکنیم.

قرص کلسیم پلاس خارجی چیست

قرص کلسیم پلاس حاوی ویتامین‌ها  است که برای عملکرد عضلات، رفع خستگی بدن و تحکیم استخوان‌ها مناسب است.

ترکیبات قرص کلسیم ویتامین d یورو ویتال ۱۰۰ عددی

حاوی کلسیم، منیزیم، زینک، منگنز، ویتامین C، ویتامین D3 و ویتامین K2.

روش مصرف قرص کلسیم دی یورو ویتال

روزانه ۱ عدد قرص همراه آب و غذا مصرف شود.

قرص کلسیم خارجی

قرص کلسیم خارجی برای سلامت استخوان و دندان مصرف میشود.

بهترین قرص کلسیم و منیزیم

قرص کلسیم و منیزیم زیادی در بازار برای مصرف عموم وجود دارد.

قرص کلسیم پلاس چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص کلسیم پلاس چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

چرا سلامت استخوان مهم است

استخوان های شما به طور مداوم در حال تغییر هستند – استخوان جدید ساخته می شود و استخوان قدیمی شکسته می شود. وقتی جوان هستید، بدن شما سریعتر از تجزیه استخوان قدیمی، استخوان جدید می سازد و توده استخوانی شما افزایش می یابد. اکثر مردم در حدود ۳۰ سالگی به اوج توده استخوانی خود می رسند. پس از آن، بازسازی استخوان ادامه می یابد، اما شما اندکی بیشتر از آنچه که به دست می آورید، توده استخوانی را از دست می دهید.

میزان احتمال ابتلا به پوکی استخوان – وضعیتی که باعث ضعیف شدن و شکننده شدن استخوان ها می شود. بستگی به میزان توده استخوانی شما تا رسیدن به سن ۳۰ سالگی و سرعت از دست دادن آن پس از آن دارد.

چه چیزی بر سلامت استخوان تاثیر می گذارد

عواملی که بر سلامت استخوان تاثیر دارد. مثلا:

مقدار کلسیم در رژیم غذایی. رژیم غذایی کم کلسیم سبب کاهش تراکم استخوان میشود.

فعالیت بدنی. خطر ابتلا به پوکی استخوان در افرادی که از نظر فیزیکی غیرفعال هستند نسبت به همتایان فعال تر خود بیشتر است.

مصرف دخانیات. تحقیقات نشان می دهد که استفاده از تنباکو باعث ضعیف شدن استخوان ها می شود.

رابطه ی جنسی. اگر زن هستید، بیشتر در معرض خطر پوکی استخوان هستید، زیرا زنان نسبت به مردان بافت استخوانی کمتری دارند.

اندام. اگر به شدت لاغر هستید (با شاخص توده بدنی ۱۹ یا کمتر) یا بدن کوچکی دارید، در معرض خطر هستید زیرا ممکن است با افزایش سن، توده استخوانی کمتری داشته باشید.

سن. با افزایش سن استخوان های شما نازک تر و ضعیف تر می شوند.

سابقه نژادی و خانوادگی اگر سفیدپوست یا آسیایی تبار هستید، در معرض بیشترین خطر ابتلا به پوکی استخوان هستید. علاوه بر این، داشتن والدین یا خواهر و برادری که به پوکی استخوان مبتلا هستند، شما را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد – به خصوص اگر سابقه خانوادگی شکستگی نیز داشته باشید.

سطوح هورمونی هورمون تیروئید بیش از حد می تواند باعث تحلیل استخوان شود. در زنان، از دست دادن استخوان در دوران یائسگی به دلیل کاهش سطح استروژن به طور چشمگیری افزایش می یابد. عدم وجود قاعدگی طولانی مدت (آمنوره) قبل از یائسگی نیز خطر پوکی استخوان را افزایش می دهد. در مردان، سطح پایین تستوسترون می تواند باعث کاهش توده استخوانی شود.

اختلالات خوردن و سایر شرایط. محدودیت دریافت غذا و کمبود وزن سبب ضعیف شدن استخوان در مردان و زنان خواهد شد. علاوه بر این، جراحی کاهش وزن و شرایطی مانند بیماری سلیاک می تواند بر توانایی بدن شما در جذب کلسیم تاثیر بگذارد.

داروهای خاص استفاده طولانی مدت از داروهای کورتیکواستروئیدی مانند پردنیزون، کورتیزون، پردنیزولون و دگزامتازون به استخوان آسیب می رساند. داروهای دیگری که ممکن است خطر پوکی استخوان را افزایش دهند عبارتند از: مهارکننده‌های آروماتاز ​​برای درمان سرطان سینه، مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین، متوترکسات، برخی از داروهای ضد تشنج مانند فنی‌توئین (دیلانتین) و فنوباربیتال، و مهارکننده‌های پمپ پروتون.

مزایا قرص کلسیم پلاس

کلسیم، ویتامین دی، منیزیم و ویتامین های گروه ب و اسید آمینه تورین در قرص کلسیم پلاس سبب بهبود سلامت بدن می‌شود.

خواص قرص کلسیم پلاس

  • کمک به سلامت استخوان ها
  • پیشگیری از بروز سندرم پیش از قاعدگی
  • حفظ و بهبود بافت دندان‌ها
  • بهبود گرفتگی عضلات بدن
  • بهبود اضطراب و بی خوابی
  • افزایش توانایی جسمانی
  • تقویت عضلات بدن

عوارض کپسول کلسیم پلاس

ویتامین ها و ترکیبات این مکمل عوارض خاصی ندارند. از مصرف بی رویه ویتامین دی بپرهیزید.

قرص کلسیم پلاس چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص کلسیم پلاس چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

برای حفظ سلامت استخوان ها چه کنم

شما می توانید چند گام ساده را برای جلوگیری یا کاهش سرعت تحلیل استخوان بردارید. مثلا:

کلسیم زیادی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. برای بزرگسالان ۱۹ تا ۵۰ ساله و مردان ۵۱ تا ۷۰ ساله، مقدار توصیه شده رژیم غذایی (RDA) 1000 میلی گرم (میلی گرم) کلسیم در روز است. این توصیه برای زنان ۵۱ سال و بالاتر و برای مردان ۷۱ سال و بالاتر به ۱۲۰۰ میلی گرم در روز افزایش می یابد.

منابع خوب کلسیم شامل محصولات لبنی، بادام، کلم بروکلی، کلم پیچ، ماهی آزاد کنسرو شده با استخوان، ساردین و محصولات سویا مانند توفو است. اگر دریافت کلسیم کافی از رژیم غذایی برایتان دشوار است، از پزشک خود در مورد مکمل ها سوال کنید.

به ویتامین D توجه کنید بدن شما برای جذب کلسیم به ویتامین D نیاز دارد. برای بزرگسالان ۱۹ تا ۷۰ ساله، RDA ویتامین D 600 واحد بین المللی در روز است. این توصیه برای بزرگسالان ۷۱ سال و بالاتر به ۸۰۰ واحد بین المللی در روز افزایش می یابد.

منابع خوب ویتامین D شامل ماهی های چرب مانند سالمون، قزل آلا، ماهی سفید و ماهی تن است. علاوه بر این، قارچ ها، تخم مرغ و غذاهای غنی شده، مانند شیر و غلات، منابع خوبی از ویتامین D هستند. نور خورشید همچنین به تولید ویتامین D در بدن کمک می کند. اگر نگران دریافت ویتامین D کافی هستید، از پزشک خود در مورد مکمل ها سوال کنید.

فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود قرار دهید. ورزش های تحمل وزن مانند پیاده روی، آهسته دویدن و بالا رفتن از پله ها می توانند به شما کمک کنند تا استخوان های قوی بسازید و تحلیل استخوان را کاهش دهید.

۱۰ روش برای حفظ استخوان های سالم

ساختن استخوان های سالم بسیار مهم است. مواد معدنی در دوران کودکی، نوجوانی و اوایل بزرگسالی در استخوان های شما گنجانده می شود. هنگامی که به ۳۰ سالگی رسیدید، به اوج توده استخوانی دست یافته اید.

اگر در این مدت توده استخوانی کافی ایجاد نشود یا از دست دادن استخوان در مراحل بعدی زندگی رخ دهد، خطر ابتلا به استخوان‌های شکننده که به راحتی می‌شکنند، افزایش می‌یابد.

خوشبختانه، بسیاری از عادات تغذیه ای و سبک زندگی می تواند به شما کمک کند تا با افزایش سن، استخوان های قوی بسازید و آنها را حفظ کنید.

سبزیجات زیادی بخورید

سبزیجات برای استخوان های شما عالی هستند. آنها یکی از بهترین منابع ویتامین C هستند که تولید سلول های استخوان ساز را تحریک می کند. علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان می دهد که اثرات آنتی اکسیدانی ویتامین C ممکن است از سلول های استخوانی در برابر آسیب محافظت کند.

به نظر می رسد سبزیجات نیز تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش می دهند که به آن تراکم استخوان نیز می گویند. نشان داده شده است که مصرف رژیم غذایی سرشار از سبزیجات به ایجاد استخوان های سالم در دوران کودکی و محافظت از توده استخوانی در بزرگسالان جوان و زنان مسن کمک می کند.

 تمرینات قدرتی و تمرینات تحمل وزن را انجام دهید

یکی از بهترین انواع فعالیت‌ها برای سلامت استخوان‌ها، ورزش‌های تحمل وزن یا با ضربه زیاد است که باعث تشکیل استخوان جدید می‌شود.

مطالعات روی کودکان، از جمله مبتلایان به دیابت نوع ۱، نشان داده است که این نوع فعالیت، میزان استخوان ایجاد شده در طول سال‌های اوج رشد استخوان را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، می تواند برای جلوگیری از تحلیل استخوان در افراد مسن بسیار مفید باشد.

مطالعات بر روی مردان و زنان مسن‌تری که ورزش‌های تحمل وزن انجام دادند، افزایش در تراکم مواد معدنی استخوان، استحکام استخوان و اندازه استخوان و همچنین کاهش نشانگرهای چرخش استخوان و التهاب را نشان داد.

انجام تمرینات تحمل وزن و تمرینات مقاومتی می تواند به افزایش تشکیل استخوان در طول رشد استخوان و محافظت از سلامت استخوان در افراد مسن، از جمله آنهایی که تراکم استخوانی پایینی دارند، کمک کند.

قرص کلسیم پلاس چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص کلسیم پلاس چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

پروتئین کافی مصرف کنید

دریافت پروتئین کافی برای استخوان های سالم مهم است. در واقع حدود ۵۰ درصد استخوان از پروتئین ساخته شده است. محققان گزارش کرده اند که مصرف کم پروتئین جذب کلسیم را کاهش می دهد و همچنین ممکن است بر سرعت تشکیل و تجزیه استخوان تاثیر بگذارد.

با این حال، نگرانی‌هایی نیز مطرح شده است که رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا، کلسیم را از استخوان‌ها به منظور مقابله با افزایش اسیدیته در خون شسته می‌کنند. با این وجود، مطالعات نشان داده‌اند که این امر در افرادی که تا ۱۰۰ گرم پروتئین در روز مصرف می‌کنند، اتفاق نمی‌افتد، تا زمانی که این مقدار با مقدار زیادی غذاهای گیاهی و دریافت کافی کلسیم متعادل باشد.

در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که به‌ویژه زنان مسن‌تر وقتی مقادیر بیشتری پروتئین مصرف می‌کنند، تراکم استخوان بهتری دارند.

در طول روز غذاهای پرکلسیم بخورید

کلسیم مهم ترین ماده معدنی برای سلامت استخوان است و اصلی ترین ماده معدنی موجود در استخوان ها است. از آنجایی که سلول های استخوانی قدیمی به طور مداوم شکسته می شوند و با سلول های جدید جایگزین می شوند، مصرف روزانه کلسیم برای محافظت از ساختار و استحکام استخوان مهم است.

کلسیم ماده معدنی اصلی موجود در استخوان ها است و برای محافظت از سلامت استخوان ها باید هر روز مصرف شود. پخش کلسیم دریافتی شما در طول روز باعث جذب بهینه می شود.

مقدار زیادی ویتامین D و ویتامین K دریافت کنید

ویتامین D و ویتامین K برای ساختن استخوان های قوی بسیار مهم هستند. ویتامین D نقش های مختلفی در سلامت استخوان ایفا می کند، از جمله کمک به جذب کلسیم در بدن. دستیابی به سطح خون حداقل ۳۰ نانوگرم در میلی لیتر (۷۵ نانومول در لیتر) برای محافظت در برابر استئوپنی، پوکی استخوان و سایر بیماری های استخوانی توصیه می شود.

در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که کودکان و بزرگسالان با سطوح پایین ویتامین D نسبت به افرادی که به اندازه کافی دریافت می‌کنند، تراکم استخوان کمتری دارند و بیشتر در معرض خطر از دست دادن استخوان هستند.

ممکن است بتوانید ویتامین D کافی را از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید و منابع غذایی مانند ماهی چرب، جگر و پنیر دریافت کنید. با این حال، بسیاری از افراد برای حفظ سطح مطلوب نیاز به مصرف روزانه ۲۰۰۰ واحد بین المللی ویتامین D دارند.

ویتامین K2 با اصلاح استئوکلسین، پروتئینی که در تشکیل استخوان نقش دارد، از سلامت استخوان حمایت می کند. این اصلاح استئوکلسین را قادر می سازد تا به مواد معدنی موجود در استخوان ها متصل شود و به جلوگیری از از دست رفتن کلسیم از استخوان ها کمک می کند. دریافت مقادیر کافی ویتامین D و K2 از غذا یا مکمل ها ممکن است به محافظت از سلامت استخوان کمک کند.

از رژیم های کم کالری دوری کنید

کاهش بیش از حد کالری، علاوه بر کاهش متابولیسم، ایجاد گرسنگی مجدد و کاهش توده عضلانی، می تواند برای سلامت استخوان نیز مضر باشد.

برای ساختن و حفظ استخوان‌های قوی، از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید که حداقل ۱۲۰۰ کالری در روز تامین می‌کند. این باید حاوی مقدار زیادی پروتئین و غذاهای غنی از ویتامین ها و مواد معدنی باشد که از سلامت استخوان ها حمایت می کند.

 مصرف مکمل کلاژن

کلاژن پروتئین اصلی موجود در استخوان است. کلاژن هیدرولیز از استخوان های حیوانات می آید و معمولا به نام ژلاتین شناخته می شود. سال هاست که برای تسکین درد مفاصل استفاده می شود.

وزن ثابت و سالمی داشته باشید

علاوه بر خوردن یک رژیم غذایی مغذی، حفظ وزن سالم می تواند به سلامت استخوان ها کمک کند. به عنوان مثال، کمبود وزن خطر پوکی استخوان و پوکی استخوان را افزایش می دهد. این امر به ویژه در زنان یائسه که اثرات محافظتی استروژن بر استخوان را از دست داده اند، بیشتر است. در واقع، وزن کم بدن عامل اصلی کاهش تراکم استخوان و از دست دادن استخوان در این گروه سنی است.

لاغری یا بیش از حد سنگین بودن می تواند بر سلامت استخوان تاثیر منفی بگذارد. علاوه بر این، حفظ وزن ثابت، به جای از دست دادن و بازیابی مکرر آن، می تواند به حفظ تراکم استخوان کمک کند.

 از غذاهای سرشار از منیزیم و روی استفاده کنید

کلسیم تنها ماده معدنی مهمی برای سلامت استخوان نیست. چندین مورد دیگر نیز نقش دارند، از جمله منیزیم و روی. منیزیم نقش مهمی در تبدیل ویتامین D به فرم فعال دارد و جذب کلسیم را افزایش می دهد. اگرچه منیزیم به مقدار کمی در بیشتر غذاها یافت می شود، اما تنها چند منبع غذایی عالی وجود دارد. مکمل منیزیم گلیسینات، سیترات یا کربنات ممکن است مفید باشد.

روی ماده معدنی کمیاب و مورد نیاز بدن است. این به تشکیل بخش معدنی استخوان های شما کمک می کند. علاوه بر این، روی باعث تشکیل سلول های استخوان ساز می شود و از تجزیه بیش از حد استخوان جلوگیری می کند. منابع خوب روی عبارتند از: گوشت گاو، میگو، اسفناج، بذر کتان، صدف و دانه کدو تنبل.

غذاهای غنی از امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ به محافظت در برابر از دست دادن استخوان در طول فرآیند پیری کمک می کنند. علاوه بر گنجاندن چربی های امگا ۳ در رژیم غذایی خود، همچنین مهم است که مطمئن شوید تعادل چربی های امگا ۶ تا امگا ۳ شما خیلی بالا نباشد. منابع گیاهی چربی های امگا ۳ عبارتند از: دانه چیا، دانه کتان و گردو. اسیدهای چرب امگا ۳ باعث تشکیل استخوان جدید و محافظت در برابر تحلیل استخوان در افراد مسن می شود.

بهترین قرص کلسیم برای بانوان

در بازار قرص های کلسیم متنوعی برای افراد متفاوت با هر شرایط سنی موجود است.

هشدار در مصرف قرص کلسیم پلاس

این دارو در افرادی که داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کنند، مصرف نشود. این دارو صرفا مکمل بوده و برای تشخیص، درمان و پیشگیری نیست.

شرایط نگهداری قرص کلسیم پلاس

در جای خشک، خنک و دور از دید کودکان نگهداری گردد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا