Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آزمایشگاهیپزشکیصنایع شیمیاییعلوم پایه

رزین فنولیک چیست؟ اهمیت و کاربرد رزین فنولیک در صنعت و پزشکی

فنولیک Phenols یک ضد عفونی کننده است. در برابر طیف وسیعی از میکروارگانیسم ها از جمله برخی از قارچ ها و ویروس ها فعال است، اما به آرامی در برابر هاگ ها موثر است. فنولیک برای ضد عفونی کردن پوست و رفع خارش استفاده می شود. فنولیک همچنین به عنوان مسکن یا بی حس کننده خوراکی در محصولاتی مانند کلراسپتیک برای درمان فارنژیت استفاده می شود. علاوه بر این، فنل و ترکیبات مربوط به آن در درمان جراحی ناخن پا، فرآیندی که فنولیزاسیون نامیده می شود، استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد که قرار گرفتن والدین در معرض فنل و ترکیبات مرتبط با آن ارتباط مثبتی با سقط جنین خود به خودی دارد. نشریه جهان شیمی فیزیک قصد دارد از فنولیک Phenols اطلاعاتی در اختیار علاقه مندان قرار دهد.

فنولیک Phenols چیست

فنولیک Phenols (همچنین به عنوان اسید کربولیک شناخته می شود) یک ترکیب آلی معطر است که معمولا به شکل کریستال های بی رنگ یا سفید است. بوی شیرین بیمارگونه و طعم تند سوزش دارد. فنل بخشی از قطران زغال سنگ است و در طی تجزیه طبیعی مواد آلی تشکیل می شود. فنل همچنین در لوازم آرایشی، رنگ، پولیش، چسب، لاک و حلال استفاده می شود. فنل موجود در محیط بیشتر نتیجه فعالیت انسان است و بیشتر آن در هوا است.

فنولیک نوعی ترکیب آلی است. در حالی که مصرف آن به تنهایی سمی است، در بسیاری از محصولات خانگی مانند دهانشویه و اسپری پاک کننده ها در دوزهای کوچک موجود است. شکل خالص اش بی رنگ یا سفید است.

رزین فنولیک چیست

رزین فنولیک از پلیمرهای تازه ابداع شده طیف وسیعی از کاربردها را دارد. انواع رزین های فنولیک با نام رزین ترموستاتیک معروف است. پلیمر رزین فنول در حرارت های بالا، پایداراست.

جایگزین رزین فنولیک

جایگزین دیگر رزین فنولیک، الیگومرهای ایمید به نام لاکین (Laccain) است.

رزین فنولیک چیست؟ اهمیت و کاربرد رزین فنولیک در صنعت و پزشکی
رزین فنولیک چیست؟ اهمیت و کاربرد رزین فنولیک در صنعت و پزشکی

کاربرد رزین فنولیک

انواع رزین فنولی به دلیل پایداری حرارتی، خواص مکانیکی و فیزیکی در طیف وسیعی از کارهای صنعتی استفاده میشود. رزین در تولید تابلوهای مدار برق، قالب گیری پلاستیکی مانند توپ بازی بیلیارد، میزهای آزمایشگاهی، تولید پوشش و چسب استفاده می شود.

مکانیسم عمل فنولیک Phenols

فنولیک در درجه اول برای گلودرد خفیف، درد دهان، تحریک خفیف دهان و درد همراه با آفت‌های شانکر تجویز می‌شود. علاوه بر این، فنل در درمان اسپاستیسیتی کانونی نشان داده شده است. فنل یک عامل پروتئولیتیک قوی است. غلظت در محدوده ۵٪ تا ۷٪ بافت را در تماس از طریق پروتئولیز حل می کند. در غلظت‌های بالا، وقتی فنل در کنار عصب تزریق می‌شود، یک نورولیز شیمیایی تولید می‌کند که در اندازه رشته‌های عصبی غیرانتخابی است و در جنبه بیرونی آن برجسته‌تر است. اثرات بی حسی موضعی در عرض ۵-۱۰ دقیقه رخ می دهد.

جذب فنولیک Phenols

فنولیک به سرعت از طریق پوست و وارد ریه ها جذب می شود.

حجم توزیع فنولیک Phenols

در I5 دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض، کبد حاوی بالاترین سطح فنل بود که عمدتا از فنل آزاد تشکیل شده بود. پس از ۸۲ دقیقه پس از مصرف، فنولیک به طور یکنواخت در کبد، خون، کلیه ها، ریه ها همراه با قلب، بیضه ها، تیموس و طحال توزیع می شود. با گذشت زمان، نسبت فنل آزاد به کونژوگه تغییر کرد. تا ۳۶۰ دقیقه بیشتر فنل به صورت کونژوگه ظاهر می شود.

متابولیسم فنولیک

فنیل سولفات، فنیل گلوکورونید، کوینول سولفات و کوینول گلوکورونید در انسان به عنوان متابولیت های فنولیک شناسایی شدند.

فنل ها ترکیبات آلی حاوی حلقه بنزن هستند که به یک گروه هیدروکسیل پیوند دارند. آنها همچنین به عنوان اسیدهای کربولیک شناخته می شوند. آنها خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردی را در مقایسه با الکل از خود نشان می دهند. این خواص فیزیکی و شیمیایی فنل ها عمدتاً به دلیل وجود گروه هیدروکسیل است.

نقطه جوش فنولیک Phenols

فنل ها معمولا در مقایسه با سایر هیدروکربن هایی که جرم مولکولی مساوی دارند، نقطه جوش بالاتری دارند. این به دلیل وجود پیوند هیدروژنی بین مولکولی بین گروه های هیدروکسیل مولکول های فنل است. به طور کلی، نقطه جوش فنل ها با افزایش تعداد اتم های کربن افزایش می یابد.

حلالیت فنولیک

حلالیت فنل در آب توسط گروه هیدروکسیل موجود کنترل می شود.

گروه هیدروکسیل موجود در فنل در تشکیل پیوند هیدروژنی بین مولکولی نقش دارد.

بنابراین، پیوندهای هیدروژنی بین مولکول های آب و فنل تشکیل می شود که فنل را در آب محلول می کند.

با این حال، گروه آریل متصل به گروه هیدروکسیل ماهیت آبگریز دارد.

بنابراین، حلالیت فنل با افزایش اندازه گروه آریل کاهش می یابد.

رزین فنولیک چیست؟ اهمیت و کاربرد رزین فنولیک در صنعت و پزشکی
رزین فنولیک چیست؟ اهمیت و کاربرد رزین فنولیک در صنعت و پزشکی

اسیدیته فنولیک Phenols

فنل ها با فلزات فعال مانند سدیم، پتاسیم و غیره واکنش داده و فن اکسید مربوطه را تشکیل می دهند. این واکنش های فنل نشان دهنده ماهیت اسیدی آن است. در فنل، کربن هیبرید شده sp2 حلقه بنزن که مستقیماً به گروه هیدروکسیل متصل است، به عنوان یک گروه الکترون خارج کننده عمل می کند. بنابراین، چگالی الکترون روی اکسیژن را کاهش می دهد.

به دلیل جابجایی بار منفی در حلقه بنزن، یون های فن اکسید پایدارتر از یون های آلکوکسید هستند. در نتیجه فنل ها اسیدی تر از الکل ها هستند. در مورد فنل های جایگزین، اگر یک گروه اهداکننده الکترون به حلقه متصل شود، اسیدیته کاهش می یابد در حالی که اسیدیته در مورد گروه الکترون خارج کننده افزایش می یابد.

کایرالیته فنولیک

فنل ها کایرالیته را در مولکول های خود نشان می دهند، به عنوان مثال، کاتچین. این کایرالیته به دلیل عدم وجود تقارن مسطح و محوری در مولکول فنل است.

فنولیک Phenols برای چه مواردی استفاده می شود

فنولیک خالص در درمان های متعدد و کاربردهای آزمایشگاهی استفاده می گردد.

مصرف فنولیک در پزشکی

فنل را می توان در درمان اسپاستیسیته عضلانی به عضلات تزریق کرد. این زمانی اتفاق می افتد که مغز شما به درستی با نخاع و اعصاب شما ارتباط برقرار نمی کند. باعث سفت شدن عضلات شما می شود. اسپاستیسیتی عضلانی توانایی راه رفتن یا صحبت کردن را مختل میکند. این درمان شبیه تزریق سم بوتولینوم A (بوتاکس) است. اما فنل بیشتر برای عضلات بزرگ مفید است.

فنل معمولا در جراحی‌های ناخن فرورفته پا استفاده می‌شود. با این حال، ماتریکسکتومی فنل ممکن است از بین برود. فنل در حداقل چهار واکسن استفاده می شود. این کمک می کند تا باکتری ها در محلول های واکسن رشد نکنند و آنها را آلوده نکنند.

Pneumovax 23 برای ذات الریه و مننژیت

تیفیم وی برای تب حصبه

ACAM2000 برای آبله

۲-فنوکسی اتانول در واکسن Ipol برای فلج اطفال استفاده می گردد.

اسپری گلودرد: فنل در برخی از اسپری‌های گلو استفاده می‌شود که می‌تواند به بی‌حس شدن گلو و تسکین علائم ناشی از گلودرد، یا تحریک در دهان ناشی از آفت‌ها کمک کند. رایج ترین مارک کلراسپتیک است. حاوی حدود ۱.۴ درصد فنل است.

استفاده از اسپری فنل در دوز توصیه شده برای مدت کوتاهی بی خطر است. اما استفاده بیش از حد یا دادن آن به کودکان کمتر از ۳ سال می تواند خطرناک باشد. برچسب مواد تشکیل دهنده را با دقت بخوانید تا مطمئن شوید که به سایر اجزای اسپری حساسیت ندارید. اگر گلودرد شما با تب، تهوع و استفراغ همراه است، قبل از استفاده از فنل برای گلودرد، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

بسیاری از محصولات مبتنی بر فنل که به تسکین درد یا سوزش در داخل یا اطراف دهان شما کمک می‌کنند نیز می‌توانند بدون نسخه خریداری شوند تا بافت‌های دهان و لب‌ها بی‌حس شوند.

این محصولات یک درمان کوتاه مدت برای فارنژیت استفاده می شود. این زمانی اتفاق می افتد که گلوی شما در اثر یک عفونت باکتریایی یا ویروسی ملتهب می شود.

محصولات مبتنی بر فنل برای درد دهان و گلو به طور گسترده در دسترس هستند و برای استفاده در دوزهای کم بی خطر هستند. اما اسپری های گلو و مایعات ضد عفونی کننده نباید بیش از چند روز در یک زمان استفاده شوند. و اگر علائمی مانند تب و استفراغ دارید، به پزشک مراجعه کنید.

رزین فنولیک چیست؟ اهمیت و کاربرد رزین فنولیک در صنعت و پزشکی
رزین فنولیک چیست؟ اهمیت و کاربرد رزین فنولیک در صنعت و پزشکی

مشتقات فنولیک Phenols

ترکیبات مشتق شده از فنل کاربردهای مختلفی دارند، مانند:

  • لایه برداری شیمیایی
  • مواد نگهدارنده مواد غذایی و آرایشی

مایع فنل

مایع فنل اغلب در زیست شناسی مولکولی با تری کلرومتان و کلروفرم برای جداسازی RNA، DNA یا پروتئین ها و جداسازی آنها به شکل خالص استفاده می شود.

فنل در صابون و ضد عفونی کننده

صابون حاوی ترکیبات مبتنی بر فنل حداقل از سال ۱۸۶۷ به عنوان یک ضد عفونی کننده در طول جراحی استفاده می شود. همچنین تا دهه ۱۹۸۰ در مدارس دولتی انگلستان و اسکاتلند یک برنامه رایج بود.

صابون کربولیک هنوز به طور گسترده در سراسر جهان استفاده می شود. این همچنین یک ابزار رایج برای کمک به کشورهایی است که از سازمان هایی مانند صلیب سرخ یا پزشکان بدون مرز کمک های خارجی دریافت می کنند. بهداشت موثر و کم هزینه را برای جوامع فقیر فراهم می کند. با گذشت زمان، فنل خالص با برخی از مشتقات آن به عنوان یک ضد عفونی کننده جایگزین شده است.

فواید سلامتی فنولیک Phenols

علیرغم سمیت آن به شکل خالص، فنل فواید سلامتی متعددی دارد:

آنتی اکسیدان ها

مولکول های آنتی اکسیدان مانند یک مانع بین رادیکال های آزاد و مولکول های سالم هستند: آنتی اکسیدان ها جایگزین الکترون از دست رفته شده و آن را بی ضرر می کنند. برخی از آنتی اکسیدان های فنلی با اثرات سلامتی عبارتند از:

بیوفلاونوئیدها که در شراب ها، چای، میوه ها و سبزیجات یافت می شوند.

توکوفرول ها در بسیاری از میوه ها، آجیل ها و سبزیجات یافت می شود.

رسوراترول، موجود در میوه ها، آجیل.

روغن پونه کوهی، متشکل از کارواکرول، سیمن، ترپینین و تیمول.

پیشگیری از سرطان

فنل دارای خواص پیشگیری از سرطان است.

رزین فنولیک چیست؟ اهمیت و کاربرد رزین فنولیک در صنعت و پزشکی
رزین فنولیک چیست؟ اهمیت و کاربرد رزین فنولیک در صنعت و پزشکی

خطرات مصرف فنولیک Phenols

فنولیک ممکن است سهم خود را در کاربردها و فواید سلامتی داشته باشد، اما اگر در مقادیر زیاد در معرض آن قرار بگیرید، می‌تواند سمی باشد یا اثرات طولانی‌مدتی برای سلامتی ایجاد کند.

برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض فنل:

  • در کار مراقب باشید.
  • چیزی که ممکن است حاوی فنل باشد نخورید.
  • روی پوست خود قرار ندهید.
  • آن را استنشاق نکنید.
  • آن را ننوشید.

فنولیک Phenols برای چه مواردی استفاده می شود

فنولیک یک حلال شیمیایی پرکاربرد است که در مکان‌های متعددی از جمله آزمایشگاه‌های شیمی، زیست‌شناسی و پزشکی استفاده می‌شود. برای سلول های زنده بسیار سمی است. موارد استفاده شامل:

فنل ها در درمان های بدون نسخه برای گلودرد (غلظت ۱.۴٪) استفاده می شود.

فنل در بسیاری از محصولات مصرفی وجود دارد که بلعیده می شوند، روی آن مالیده می شوند یا به قسمت های مختلف بدن اضافه می شوند. اینها شامل پماد، قطره گوش و بینی، لوسیون تبخال، دهانشویه، غرغره، قطره دندان درد، مالش ضد درد، پاستیل گلو و لوسیون ضد عفونی کننده است.

فنولیک به طور سنتی برای استریل کردن نواحی جراحی قبل از انجام هر عملی استفاده می‌شود.

مقادیر کمی فنل در آب به بافت عصبی تزریق شده است تا درد ناشی از برخی اختلالات عصبی را کاهش دهد.

اگر فنل در تماس با پوست باقی بماند، لایه های بیرونی پوست را از بین می برد. گاهی اوقات مقدار کمی از محلول های فنل غلیظ برای از بین بردن زگیل و درمان سایر لک ها و اختلالات پوستی روی پوست استفاده می شود.

فنولیک در غلظت های پایین ضد عفونی کننده استفاده می شود.

بیشترین استفاده منفرد از فنل به عنوان واسطه در تولید رزین های فنلی است.

همچنین در تولید کاپرولاکتام (که در ساخت نایلون ۶ و سایر الیاف مصنوعی استفاده می شود) و بیسفنول A (که در ساخت اپوکسی و رزین های دیگر استفاده می شود) استفاده می شود.

هنگام استفاده از فنولیک به عنوان محلول موضعی چه اقدامات احتیاطی را باید رعایت کنم

فنولیک بسیار سمی و خورنده است. این می تواند در سراسر پوست دست نخورده جذب شود. از آنجایی که فنل در ابتدا ممکن است اثرات بیهوشی داشته باشد، ممکن است قبل از اینکه بیمار احساس درد کند، آسیب زیادی به بافت وارد کند. طبق دستور پزشک از محلول موضعی فنل استفاده کنید. از محلول موضعی فنل به صورت خوراکی استفاده نکنید. آن را دور از بینی و چشم خود نگه دارید (ممکن است بسوزد). در صورت تماس با چشم، درد و قرمزی شدید وجود خواهد داشت. چشم آسیب دیده را با مقدار زیادی آب جاری شستشو دهید و بلافاصله به بیمارستان بروید.

قبل و بعد از فنل های هندلاین دست های خود را با آب فراوان بشویید. قبل از استفاده، ناحیه آسیب دیده را تمیز کنید و به خوبی خشک کنید. یک لایه نازک روی پوست آسیب دیده قرار دهید و به آرامی مالش دهید. از پوشش ها (بانداژ، پانسمان و آرایش) استفاده نکنید مگر اینکه توسط پزشک پاک شود.

قیمت رزین فنولیک

قیمت این رزین باتوجه به نوع ساختش و ترکیبات بکار رفته در آن متفاوت است.

چسب فنولیک

چسب های فنولیک بین صفحه های پهن فولادی گرم می شود و با پرس سخت می شوند.

پودر رزین فنولیک

پودر رزین فنولیک در بسته‌بندی کیسه ۲۵ کیلوگرمی موجود است.

کلام آخر

فنولیک Phenols فواید سلامتی دارد اما در مقادیر زیاد می تواند خطرناک و حتی کشنده باشد. در مکان هایی که ممکن است حاوی سطح بالایی از فنل باشند، مانند تاسیسات صنعتی مراقب باشید. از خوردن و آشامیدن چیزی که ممکن است در معرض فنل بوده یا مقادیر کنترل نشده ای از فنولیک در آن وجود داشته باشد، نخورید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا