Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایه

طحال چیست و آیا زندگی بدون این اندام ممکن است؟

طحال (Spleen) اندام کوچکی است که در سمت چپ بدن ، پشت دنده ها و معده قرار دارد. طحال بزرگترین اندام در سیستم لنفاوی بدن است که وظیفه ارتقا عملکرد ایمنی ، فیلتر کردن خون و مدیریت حجم خون را بر عهده دارد.

سیستم لنفاوی متشکل از مجاری و غدد لنفاوی است که در قسمت های مختلف بدن یافت می شود. سیستم لنفاوی کانال هایی هستند که سلول های سفید خون از طریق آن می توانند خارج از جریان خون حرکت کنند و همچنین یک مخزن برای باکتری ها ، سلول های مرده ، بقایا و مایعات اضافی هستند که ممکن است در خون جمع شوند.

این اندام چندین عملکرد مفید برای بدن انجام می دهد ، از جمله ساخت آنتی بادی ، از بین بردن باکتری ها ، از بین بردن گلبول های قرمز قدیمی ، تجزیه مواد زائد گلبول های قرمز ، بازیافت آهن برای استفاده در گلبول های قرمز خون جدید و ذخیره گلبول های قرمز و سلول های ایمنی که بدن می تواند در مواقع اضطراری از آنها استفاده کند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

ساختار طحال

طحال آنتی بادی ها را در قسمتی از بافت خود به نام “پالپ سفید” تولید می کند و در بافت دیگر خود به نام “پالپ قرمز” سلولهای ایمنی را ذخیره می کند که با عفونت مقابله می کنند و باعث بهبودی بافت ها می شوند. اگرچه این اندام برای بدن بسیار مفید است ، اما برای زنده ماندن ضروری نیست. در صورت برداشتن این اندام ، برخی از عملکردهای آن می تواند توسط اعضای دیگر بدن تامین شود . سایر عملکردها در موارد اضطراری مفید هستند ، اما برای زنده ماندن در بیشتر شرایط لازم نیستند.

در صورت وارد شدن صدمه یا عفونی شدن طحال ممکن است لازم باشد این اندام برداشته شود  و پزشکان ممکن است عمل جراحی را برای برداشتن آن انجام دهند. این عضو همچنین می تواند توسط بیماری سلول داسی شکل آسیب ببیند ، که می تواند جریان خون در این اندام را مسدود کند. این یکی از دلایلی است که افراد مبتلا به بیماری سلول داسی شکل باید واکسن های اضافی را حتما دریافت کنند.

افراد بدون طحال معمولاً زندگی سالم و عادی خواهند داشت ، هرچند به آنها توصیه می شود برای محافظت در برابر عفونت ، مرتباً خود را ایمن سازی کنند. جالب اینجاست که حدود ۱۰٪ از افراد جهان یک طحال اضافی کوچک دارند که این مسئله هیچ مشکلی و علامتی ایجاد نمی کند و اکثر افراد تنها در صورت نیاز به اسکن تصویربرداری از بدن خود به دلایل دیگر متوجه می شوند که طحال اضافی دارند.

طحال چیست و آیا زندگی بدون این اندام ممکن است؟
طحال چیست و آیا زندگی بدون این اندام ممکن است؟

عملکرد طحال در بدن چیست؟

این اندام چندین عملکرد مفید را برای بدن انجام می دهد که عبارتند از:

  • ساخت آنتی بادی
  • ذخیره ذخایر اضطراری گلبول های قرمز خون که می توانند در صورت از دست دادن خون آزاد شوند
  • ذخیره ذخایر اضطراری گلبول های سفید خون که می توانند برای مبارزه با عفونت و تسریع بهبودی آزاد شوند
  • تجزیه مواد زائد سلول های مرده
  • بازیافت اجزای مفید مانند آهن برای استفاده در گلبول های قرمز خون در آینده

به راحتی می توان درک کرد که چگونه این اندام به ما کمک می کند تا از شر بیماری ها  و جراحت ها جان سالم به در ببریم و در بازیابی مواد مغذی مفید به ما کمک می کند.

در دوران مدرن وجود این اندام برای بقا آنچنان هم لازم نیست زیرا با داشتن پادمان های کامل مانند واکسیناسیون و آنتی بیوتیک ها و توانایی مصرف مکمل های آهن که در صورت لزوم به افراد فاقد طحال توصیه می شود ، کاملا نیازهای بدن را تامین می کنند.

این اندام معمولاً به دلیل آسیب دیدگی برداشته می شود ، مانند آسیب هایی که هنگام تصادف با اتومبیل یا ورزش صورت می گیرد. طحال آسیب دیده یا پاره شده باعث از دست دادن خون بسیار زیادی می شود که می تواند به سرعت تهدید کننده زندگی  شخص باشد.

برخی تحقیقات حاکی از آن است که طحال ممکن است نقشی ضعیف در جلوگیری از بیماری های قلبی – عروقی داشته باشد ، زیرا یک مطالعه نشان داد که افرادی که طحال آنها برداشته شده است بیشتر از کسانی که طحال سالم دارند دچار مرگ بر اثر بیماری های قلبی -عروقی می شوند.

آناتومی طحال در بدن

در بیشتر افراد ، این اندام در زیر سمت چپ ریه قرار دارد و در کنار معده جای گرفته است. به طور معمول قابل احساس و تشخیص نیست ، زیرا فقط به اندازه یک مشت گره شده می باشد و در پشت معده جمع می شود.

محل قرار گیری این اندام به خوبی محافظت می شود، اما بازهم می تواند در اثر ضربات وارده به قفسه سینه و پهلو آسیب ببیند ، مانند ضرباتی که گاهی در ورزش یا در تصادفات رانندگی پدیدار می شود.

پارگی این اندام می تواند برای بقیه اعضای بدن بسیار خطرناک باشد ، به  دلیل اینکه طحال خون زیادی را پردازش می کند ، بنابراین پارگی طحال ممکن است منجر به از دست دادن خون بسیار زیاد و سریعی شود. به همین دلیل ، گاهی اوقات که نگرانی از پارگی این اندام وجود داشته باشد آن را جراحی کرده و از بدن جدا می کنند.

طحال چیست و آیا زندگی بدون این اندام ممکن است؟
طحال چیست و آیا زندگی بدون این اندام ممکن است؟

قسمت های تشکیل دهنده طحال

این اندام از دو نوع بافت مختلف ، پالپ قرمز و پالپ سفید تشکیل شده است. این بافت ها درون غشایی از بافت  محصور شده اند. سطح خارجی طحال را می توان به دو بخش تقسیم کرد: سطح دیافراگماتیک (diaphragmatic surface) و سطح احشایی (visceral surface) . در اینجا ما در مورد هر یک از این ویژگی های مهم بیشتر بحث خواهیم کرد.

سطح دیافراگماتیک (diaphragmatic surface)

سطح دیافراگماتیک طحال ، سطحی است که با دیافراگم مواجه است و رو به بالا متمایل بوده که به سمت بیرون منحنی می شود و به دیافراگم فشار می آورد. دیافراگم عضله ای قوی واقع در زیر ریه ها و معده است که ما را قادر به نفس کشیدن می کند و بین طحال و ریه قرار دارد.

سطح احشایی (visceral surface)

سطح احشایی طحال به سمت پایین ، به سمت اندام های “احشایی” یا روده ها است. این منطقه توسط یک پشته به دو منطقه تقسیم می شود: منطقه کلیوی و منطقه معدی.

منطقه “معدی” یا قدامی ، سطح رو به جلوی طحال است و مانند یک قاشق سوپ خم شده است. این منطقه باعث می شود که این اندام بتواند در اطراف معده ، که محل قرارگیری این اندام است به صورت منحنی شکل در آنجا جای گیرد و پایین ناحیه معده و ابتدای لوزالمعده را لمس کند. منطقه “کلیوی” به سمت مرکز بدن و به سمت پایین است که جلوی کلیه چپ و گاهی با غده فوق کلیوی چپ تماس پیدا می کند .

پالپ قرمز چیست و چه عملکردی دارد؟

پالپ قرمز طحال با فیلتر کردن خون و به عنوان ایستگاه بازیافت سلول های قرمز خون و محل ذخیره سایر اجزای مهم خون ، به سیستم گردش خون خدمت می کند. در اکثر طحال های سالم این بافت قرمز ، اکثر بافت این اندام را تشکیل می دهد.

پالپ قرمز از بافت همبندی موسوم به “طناب های بیلروت” تشکیل شده است. این بافت ها ابتدا خون را فیلتر می کنند و عوامل بیماری زا و گلبول های قرمز خون را که به پایان عمر مفید خود رسیده اند از بین می برند. سپس از سلولهای ایمنی به نام ماکروفاژها برای تجزیه اجزای بی فایده یا مضر این سلول ها استفاده می کند ، در حالی که اجزای مفیدی مانند آهن را برای استفاده در گلبول های قرمز آینده ذخیره می کند.

در پالپ قرمز نیز اجسام سفید (نوع دیگری از گلبول های سفید خون) ، سلول های ویژه ای به نام “سلول های طحال” که سلول های قرمز خون و پلاکت ها را ذخیره ، هضم و حمل می کند ، ذخیره می شود. در بعضی مواقع ، ممکن است کمبود پلاکت به دلیل ذخیره بیش از حد پلاکت در طحال رخ دهد و مقدار کافی از آنها را در خون آزاد نکند.

پالپ سفید چیست و چه عملکردی دارد؟

پالپ سفید طحال ، بافتی است که عملکردهای ایمنی طحال را انجام می دهد. این بافت شامل یک لایه از بافت ها و گره های مختلف است که هر کدام عملکردهای متفاوتی را برای سیستم ایمنی بدن انجام می دهند:

گره های لنفاوی اطراف دهلیزی (PALS) به عنوان مخزنی برای گلبول های سفید خون به نام لنفوسیت های T عمل می کنند. برخی دانشمندان این ذخیره گلبول های سفید خون را شبیه داشتن یک ارتش آماده بسیج برای محافظت از بدن در صورت حمله توصیف کرده اند.

فولیکول های لنفاوی حاوی نوعی سلول خونی به نام لنفوسیت های B هستند که در داخل فولیکول ها تقسیم و تکثیر می شوند. مولکول های آنتی بادی که به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا بیماری را بشناسد و با آن مقابله کند نیز در این بافت ساخته می شود. سایر بافت های بدن نیز این عملکردها را انجام می دهند ، بنابراین در صورت برداشتن طحال متوقف نخواهند شد. اما طحال با تولید این سلول ها و آنتی بادی ها به سیستم ایمنی بدن قدرت بیشتری می بخشد.

طحال چیست و آیا زندگی بدون این اندام ممکن است؟
طحال چیست و آیا زندگی بدون این اندام ممکن است؟

جالب است بدانید:

منطقه حاشیه ای شامل یک نوع سلول منحصر به فرد به نام “سلول های ارائه دهنده آنتی ژن” است. آنتی ژن ها مولکول هایی هستند که روی باکتری ها یا ویروس ها یافت می شوند و آنتی بادی ها و گلبول های سفید خون آنها را تشخیص می دهند. این اصطلاح به معنای واقعی کلمه از “ضد” برای “آنتی بادی” و “ژن” برای “آغاز” می آید.

سلول های ارائه دهنده آنتی ژن با خوردن عوامل بیماری زای مهاجم  و سپس ارائه آنتی بادی بر اساس عوامل بیماری زا در سطح سلول های شان ، به سیستم ایمنی بدن خدمت می کنند. این امر می تواند سلول های ایمنی دیگر را “آموزش” داده و تحریک کند تا به عوامل بیماری زای جدید پاسخ مناسب دهند.

بیماری های طحال

برخی از اختلالات که می توانند بر این اندام تأثیر بگذارند عبارتند از:

اسپلنومگالی

انواع اختلالات باعث بزرگ شدن این اندام می شود که گاهی اوقات اندازه آن به ۲ کیلوگرم یا بیشتر می رسد. هر شرایطی که باعث تجزیه سریع سلول های خونی شود ، مانند کم خونی های همولیتیک می تواند فشار زیادی بر این اندام وارد کند و باعث بزرگ شدن آن شود. سایر علل اسپلنومگالی شامل عفونت ها (مانند تب غده ای) ، بیماری کبدی و برخی سرطان ها (مانند بیماری هوچکین ، سرطان خون و لنفوم) نیز باعث التهاب و بزرگ شدن این اندام می شوند.

ابرطرفی

دو ویژگی مشخصه هایپراسلنیسم و اسپلنومگالی  کمبود یک یا چند جز در خون است. به نظر می رسد که بزرگ شدن طحال به دلیل بیش از حد فعال بودن آن است که باعث می شود بیش از حد ضروری سلول های خونی را از بین ببرد. علائم بستگی به این دارد که کدام یک از اجزای خون وجود ندارد. به عنوان مثال ، اگر سلول های قرمز خون کمبود داشته باشند ، کم خونی ایجاد می شود (با علائمی از جمله خستگی و رنگ پریدگی). بیشتر موارد هایپراسپلنیسم به دلیل اختلالات در جای دیگری از بدن مانند سیروز کبدی ایجاد می شود.

پارگی طحال

برخی اختلالات ، از جمله تب غده ای ، می تواند این اندام را به اندازه کافی ظریف کرده که خود به خود پاره شود. ضربه ناگهانی به شکم می تواند کپسول خارجی این اندام را شکافته و باعث خونریزی در حفره شکم شود. درجات مختلفی از پارگی طحال وجود دارد.

طحال چیست و آیا زندگی بدون این اندام ممکن است؟
طحال چیست و آیا زندگی بدون این اندام ممکن است؟

تشخیص بیماری های طحال

بسته به شرایط تحت بررسی ، اختلالات این اندام را می توان با استفاده از تعدادی آزمایشات ، از جمله:

  • معاینه جسمی
  • آزمایش خون
  • سونوگرافی
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری
  • نمونه برداری از مغز استخوان
  • آزمایشات دیگر برای بررسی وجود اختلالات اساسی.

درمان بیماری های طحال

درمان همیشه به نوع اختلال و علت خاص آن بستگی دارد. به عنوان مثال ، اگر اختلالات این اندام در اثر سرطان های خاصی (از جمله بیماری هوچکین ، سرطان خون یا لنفوم) ایجاد شود ، در این صورت درمان بر حذف یا کنترل بیماری اولیه متمرکز خواهد شد. هایپر اسپلنیسم که در اثر سیروز کبدی ایجاد می شود ، می تواند با پرهیز از الکل و تغییرات خاص رژیم غذایی درمان شود و طحال به شدت پاره شده معمولاً با جراحی برداشته می شود.

بهبودی پس از اسپلنکتومی

برداشتن این اندام را با جراحی ، اسپلنکتومی می نامند. بدن می تواند بدون این اندام کار خود را انجام دهد ، اگرچه فرد ممکن است پس از عمل بیشتر مستعد به بیماری های عفونی باشد. در برخی موارد می توان تنها بخش های بیماری یا آسیب دیده طحال را از بین برد ، این امر اجازه می دهد تا بخش های سالم این اندام باقی بماند.

ایمن سازی و اسپلنکتومی

افرادی که طحالشان برداشته شده یا دچار اختلالات این اندام شده اند در معرض خطر ابتلا به عفونت هستند که معمولاً عفونت پنوموکوکی است. برخی از واکسن ها به خصوص برای این افراد توصیه می شود شامل واکسن پنوموکوک ، واکسن های مننگوکوکی و واکسن هموفیلوس آنفلوانزای نوع b  هستند که باید با پزشک در مورد آنها صحبت شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا