Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آشنایی کامل با میوه بالنگ و خواص آن

میوه بالنگ (Citrus medica) یکی از ۴ میوه از مرکبات است. این میوه تقریباً شبیه لیمو زرد و گوشت آن سفید است و ظاهر آن بیضی شکل می باشد.

شکل آن بسته به نوع و عواملی مانند آب و هوا کمی متمایز است. بر خلاف بسیاری ازمرکبات، مانند لیمو و پرتقال، آب کمی در بالنگ وجود دارد. بالنگ را اترج نیز می نامند. اندازه این گیاه از یک متر و نیم تا دو متر و در مناطقی از گرم و مرطوب یا معتدل و مرطوب رشد می کند. برگ های بلند و عریضی دارد. برگ های آن سبز و معطر است. گل آن سفید است و همه اجزا این گیاه کاربرد طبی و درمانی دارند.

میوه این گیاه تلخ است و بهروش های مختلف تلخی آن گرفته می شود. پوست زرد آن طبیعتی گرم و خشک دارد و گوشت یا پیهی که زیر آن است مغزش شیرین است که سردتر است و برگ ها و گل هایش گرم و خشک است.

خواص بالنگ برای سلامتی انسان تامل برانگیز است. بالنگ برای مقابله با نفخ معده استفاده می شود. بالنگ سلامت قلب را تقویت می کند. در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص این میوه می پردازیم.

بالنگ چیست؟

آشنایی کامل با بالنگ و خواص آن
آشنایی کامل با بالنگ و خواص آن

بالنگ یکی از چهارمرکبات اصلی است – انواع مختلف مرکبات شامل دارابی، پاپیدا و پرتقال ماندارین.است.  بالنگ  میوه ای بزرگ است، پوست بیرونی آن سخت و اغلب به رنگ های سبز، زرد یا نارنجی است. بازگویی نوع و عناصر دیگر به همراه آب و هوا یا حتی شاخه ها، شکل مرهم می تواند بسیار انحصاری باشد. این میوه بر خلاف اکثرمرکبات، مانند لیمو ترش و پرتقال آب کمی دارند .

مردم اغلب از پوست سفید آن، در آشپزی استفاده می کنند و با توجه به ترکیب غنی از ویتامین هایی که دارد، به دنبال آن هستند. بالنگ به دلیل مقدار زیاد ویتامین C و آنتی اکسیدان های موثر ، برای انواع برنامه های آشپزی و دارویی استفاده می شود. بالنگ علاوه بر این، دارای مقادیر زیادی از فیبر غذایی، کلسیم، آهن، نیاسین، منگنز، روی، بتاکاروتن، سلنیوم، ویتامین B6 و پتاسیم است.

مواد تشکیل دهنده بالنگ

فواید و مزایای بالنگ برای سلامتی بدن

خواص ضد سرطان

یک مطالعه نشان می دهد که بسیاری از آنتی اکسیدان ها در این میوه وجود دارد که آن را برای از بین بردن رادیکال های آزاد داخل بدن مناسب کرده است و خطر ابتلا به بیماری های مزمن مرتبط با استرس اکسیداتیو است مانند سرطان را کاهش می دهد.مطالعه ای با کمک گروهی از محققان ایتالیایی انجام شد ومشخص شد که مرکباتی مانند بالنگ خطر ابتلا به اکثر سرطان ها را کاهش می دهند و پیشرفت آن ها را کند می کنند و عوامل ایجاد کننده سرطان را غیر فعال می کند.

کاهش فشار خون بالا

پتاسیم، ویتامین C و دیگر الکترولیت های موجود بالنگ کمک به بهبود فشار خون بالا در شریان ها و کاهش حمله قلبی, سکته مغزی می کند.

مسکن طبیعی است

خواص ضد التهابی و ضد درد آن برای درد حاد و یا مشکلات مزمن، مانند سردرد یا ناراحتی آرتروز مناسب است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

با توجه به مقادیر بالای ویتامین C، بالنگ می تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کند و تولید گلبول های سفید خون را افزایش دهد و بدن را در برابرعفونت مقاوم می کند.

خطر ابتلا به بیماری های باکتریایی، ویروسی و قارچی را کاهش دهد. ویتامین c در بالنگ نیز باعث کاهش علائم و مدت زمان بیماری هایی مانند سرماخوردگی و پنومونی می شود.

تعادل سطح اسیدیته بدن

آب و روغن بالنگ می تواند میزان اسیدیته رورده را به تعادل برساند و و باعث تقویت عملکرد گوارشی شود. همچنین نفخ، یبوست و تهوع را تسکین می دهد.

روشن تر کردن رنگ پوست

مقدار بیش از حد از روغن های ضروری در چای calendula تسهیل افزایش جریان خون در بدن و اجازه می دهد تا به روشن و روشن منفذ و رنگ پوست.

 تقویت و افزایش رشد مو

مقدار بالای ویتامین ها و مواد معدنی در بالنگ باعث افزایش جریان خون در پوست سرمی شود و با تقویت فولیکول باعث افزایش رشد مو می شود.در طب سنتی از چای بالنگ برای تسکین سرفه و گلو درد استفاده می شود.

ضد التهاب طبیعی

این میوه دارای خواص ضد التهاب است و شامل مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است.که کمک به کاهش رادیکال های آزاد در بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماری های التهابی می کند.

درمان سرطان

آشنایی کامل با میوه بالنگ و خواص آن
آشنایی کامل با میوه بالنگ و خواص آن

تحقیقاتی متعدد ثابت کرده اند که کاروتنوئیدها و آنتی اکسیدان ها دراین احتمال ابتلا به سرطان هایی مانند سرطان های گوارشی و سرطان ریه را کاهش می دهند.

فشار خون

مقادیر بالای پتاسیم، ویتامین C و الکترولیت در این میوه به کاهش فشار خون کمک می کند و احتمال ابتلا به اختلالات قلبی عروقی و آترواسکلروزیس را کاهش می دهد.

معده و دستگاه گوارش

در طب سنتی، از این میوه برای بهبود هضم غذا، کاهش اسید معده و نفخ شکم و سلامت دستگاه گوارشی استفاده می شود.

یبوست

چای و دمنوش بالنگ فعالیت و حرکات روده را بهبود می بخشند، و به این طریق از یبوست جلوگیری می کند. توصیه می شود روزانه یک یا دو فنجان چای بالنگ برای درمان یبوست استفاده شود.

سلامت دهان و دندان

وجود ویتامین c دربالنگ به سلامت دهان و دندان کمک می کند. باعث کاهش ابتلا به بیماری اسکوربوت می شود. جویدن پوست خشک این میوه بوی بد دهان را به دلیل عطر خوبی که دارد، ازبین می برد.

تفاوت بین بالنگ و لیمو ترش

این میوه یکی از مرکبات اصلی است, در حالی که لیموترش جزء مرکبات ترکیبی است. بالنگ دارای پوست کاملا ضخیم و مقدار محدودی از آب و طعم ملایم تر درمقایسه با لیمو ترش دارد.

موارد مصرف میوه بالنگ

آشنایی کامل با میوه بالنگ و خواص آن
آشنایی کامل با میوه بالنگ و خواص آن

برخلاف مرکبات دیگر، این میوه دارای پوست ضخیم و گوشت سفید و دانه های بسیار کمی است، بنابراین بیشتر از پوست آن استفاده می شود.

پوست خشک شده یا تازه بالنگ برای طعم دادن برای ماست یا غلات صبحانه به کار می رود.

در حال حاضر روغن بالنگ به طور گسترده ای درتولید داروها استفاده می شود.

از پوست این میوه برای درست کردن چای، بیسکویت، کیک میوه ای، شربت، مربا و مارمالاد نوشیدنی دسر، ، ترشی استفاده می شود.

پوست این میوه برای ساخت مربا و مارمالاد استفاده می شود.

ازپوست بیرونی آن جهت خوش طعم کردن برخی از کوکتل ها یا نوشیدنی استفاده می شود.

برای ساخت ترشی معروف در هند از بالنگ استفاده می شود.

اسانس این میوه به طور گسترده ای در درمان بیماری ها استفاده می شود. این یک آنتی بیوتیک است و برای درمان درد معده، یبوست و تهوع استفاده می شود.

عوارض ناشی از مصرف میوه بالنگ

برخی از افراد ممکن است به آن حساسیت داشته باشند. نشانه هایی مانند خارش، تورم, قرمزی و سوزش پوست تاول می شود.

میوه بالنگ مال کجاست

بالنگ میوه ای بومی هند است که نام های دیگری مثل بادرنگ، اترنج و اترج کبیر نیز دارد و بیشتر به شکل مربا مورد استفاده قرار می گیرد. بالنگ میوه ای درشت با پوست ضخیم است که بویی شبیه لیمو دارد اما گوشت آن مثل سایر مرکبات آب دار نیست. این میوه از خانواده مرکبات است اما مانند سایر مرکبات قابل استفاده نیست زیرا مزه آن کمی تلخ است.

این میوه خواص زیادی دارد که در قسمت های قبل بطور مفصل شرح داده شد. معمولا در بازار ایران میوه بالنگ بطور تازه به راحتی یافت نمی شود اما مربای آن در بازار موجود است. از پوست این میوه بیشتر از گوشت آن استفاده می شود و بطور گسترده ای به صورت دمنوش، ترشی، مربا و مارمالاد و انواع دسر مورد استفاده قرار می گیرد.

بالنگ مانند سایر مرکبات سرشار از ویتامین ث است که برای سلامتی از جنبه های مختلف بسیار مفید است. این ویتامین و میوه بالنگ برای سرماخوردگی و رفع التهاب بدن بسیار مفید است و شما می توانید آن را به اشکال مختلف مورد استفاده قرار دهید.

این میوه در حال حاضر در برخی نقاط ایران مانند شیراز و شمال کشور نیز کشت می شود و از آن برای تولید مربا و سایر خوراکی های ذکر شده استفاده می شود. لازم به ذکر است که این درخت فقط در مناطق گرمسیری رشد می کند و سرما آن را از بین می برد. میوه بالنگ را باید از درخت چید و این میوه پس از رسیدن از درخت نمی افتد.

برای استفاده از فواید این میوه بهترین راه مصرف آن به صورت مربا و غیره است زیرا طعم تازه آن را بسیاری از افراد نمی پسندند و بطورکلی خیلی قابل مصرف نیست. مرباها و مارمالادهای باکیفیت بالنگ را می توانید از شرکت های معتبر خریداری کرده و نوش جان نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا