Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

خواص لیموترش و فواید معجزه گری که از آن بی خبرید!

خواص لیموترش برای سلامتی قابل توصیف نیست و ما از لیموترش تقریبا هر روز گاهی در غذاها و گاهی به تنهایی استفاده می کنیم. اگرچه همه ما کاملا از طعم و فواید آن آگاه هستیم، اما بسیاری از فواید این ابر غذا برای سلامتی کمتر شناخته شده است. لیموترش خواص دارویی متعددی دارد از استفاده در رایحه درمانی گرفته تا مراقبت از چشم، این میوه سبز کوچک با آب خود معجزه می کند.

لیموترش میوه ای گوشتی از خانواده مرکبات است. پوست سبز روشن (برخی از انواع لیموترش دارای پوست زرد رنگ هستند) آن پس از رسیدن زرد می شوند. در مقایسه با سایر مرکبات مانند پرتقال یا لیموشیرین، پوست بسیار نازک ‌تری دارد و گوشت آن آبدار، ترش و بسیار اسیدی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خواص بی نظیر لیموترش تا انتهای مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

ترکیبات موجود در لیموترش

  • کربوهیدرات ها
  • پروتئین
  • فیبر
  • ویتامین ها: ویتامین C، ویتامین A (بتاکاروتن)
  • اسیدهای آلی: سیتریک، مالیک، اگزالیک، کوئینیک، مالونیک.
  • اسانس (برگ و میوه): لیمونن، میرسن، آلفا و بتا پینن، پیسیمن، سابینن، ترپینن گاما، ترپینولن، سینئول، سیترونلال.
  • مواد معدنی: کلسیم، پتاسیم
  • فلاونوئیدها: نارنیژنینا، هسپریدین، زانتوفیل ها
  • کومارین ها: برگاپتن، لیمتینا

ارزش غذایی لیموترش

لیموترش دارای کالری، چربی یا کربوهیدرات تقریبا صفر است. اما سرشار از ویتامین C و فلاونوئیدها، فیبر غذایی، مواد معدنی مانند کلسیم، مس، آهن، منیزیم، پتاسیم و فسفر است. پوست و پالپ آن همچنین حاوی کلسیم به عنوان یک مینرال استخوان ساز است و دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، سم زدایی و ادرار آور است.

منبع ویتامین  C

لیموترش مخصوصا برای افرادی که نیاز به ویتامین C دارند، مانند افرادی که سیگار می کشند، افراد مبتلا به دیابت، آلرژی، آسم، خانم های باردار یا شیرده یا افرادی که استرس دارند، مناسب است.

منبع آنتی اکسیدان

ویتامین C یک آنتی اکسیدان طبیعی شناخته شده است که می توانید از خواص آن برای مقابله با رادیکال های آزاد بهره مند شوید. در گذشته از لیموترش برای جلوگیری از اسکوربوت استفاده می شد. این بیماری که زمانی رخ می دهد که فرد دچار کمبود ویتامین C باشد.

اسکوربوت قبلا در بین ملوانان رایج بود زیرا عمدتا از غذاهای خشک یا شور تغذیه می کردند. فقدان غذاهای تازه (میوه و سبزیجات) در رژیم غذایی باعث تلفات زیادی در بین ملوانان شد. انواع لیموها می‌توانستند برای مدت طولانی دوام بیاورند، بنابراین ملوانان در سفرهای دریایی خود از آنها استفاده می کردند.

مشخص است که کریستف کلمب هنگام سفر دوم خود به آمریکا، لیموترش در زیرزمین های خود داشت و او بود که این میوه را به مکزیک، فلوریدا و آنتیل معرفی کرد.

موارد استفاده از خواص لیموترش
موارد استفاده از خواص لیموترش

موارد استفاده از خواص لیموترش

این میوه تقریبا در هر خانه ای در مناطق استوایی مورد استفاده قرار می گیرد. لیموترش عمدتا برای طعم دادن به غذا، برای تهیه نوشیدنی ها و برای انواع کاربردهای دارویی استفاده می شود. طعم غنی و اسیدی آن، لیمو را برای غذاهای گرم و تند، چه تازه و چه به شکل ترشی و سس به یک جزء جدایی ناپذیر تبدیل کرده است.

خواص طراوت بخش آن در آب لیموترش، چای لیموترش و هنگام استفاده از میوه های دیگر آشکار می شود. برگ ها و میوه ها کاربردهای دارویی زیادی دارند که برخی از آنها با این باور مرتبط است که لیموترش ارواح شیطانی را دور می کند.

روغن لیموترش

لیموترش همچنین به صورت تجاری برای تولید آبمیوه کشت می شود و روغن های ضروری پوست آن در صنایع غذایی و آرایشی استفاده می شود. در بین روغن های مرکبات، روغن لیموترش بدون شک یکی از پرمعامله ترین روغن ها در سراسر جهان در صنعت طعم دهنده ها است.

در بسیاری از مجموعه های صنعتی، استخراج روغن پوست لیموترش اغلب یک مرحله ضروری پس از تولید آب لیمو است. اسانس لیمو با پرس سرد پوست لیمو تازه، تقطیر با بخار آب یا تقطیر با آب استخراج می شود.

روغن لیمو به دست آمده یا برای بهبود طعم با آب مخلوط می شود یا در نوشیدنی های معروف دیگر استفاده می شود. این روغن با ارزش به طور گسترده در شربت، ترشی، کدو حلوایی، مربا، مارمالاد، نوشیدنی، سس، دسر، لوازم آرایشی و بهداشتی و بسیاری از محصولات صنعتی دیگر استفاده می شود.

روغن هسته لیموترش

بذر مرکباتی همچون لیموترش، ضایعات صنعت فرآوری میوه هستند که برای تولید روغن هسته لیموترش با پرس سرد استفاده می شود. روغن دانه لیموترش یک روغن ضروری نیست بلکه یک روغن معمولی با محتوای تری گلیسیرید ثابت است. روغن خام دارای بوی قابل توجه مرکبات، رنگ سبز کم رنگ است و برای استفاده آرایشی و تغذیه ای مناسب نیاز به پردازش بیشتری دارد.

در طب سنتی از لیمو به عنوان قابض، ضد عفونی کننده، ضد کرم، دافع پشه، هضم کننده و محرک اشتها، برای بیماری های معده، به عنوان ضد اسکوربوت، مقوی، مدر و برای سردرد، آرتریت، گلودرد، سرفه و سرماخوردگی استفاده می شود.

لیموترش همچنین اختلالات مرتبط با استرس مانند اختلالات گوارشی با منشاء عصبی یا بی خوابی را تسکین می دهد. همچنین دارای پتانسیل ضد التهابی برای دستگاه گوارش است. اسانس پوست لیموترش دارای فعالیت های ضد کرم، ضد میکروبی، ضد کولین استراز، ضد رادیکال آزاد ، ضد اسپاسم، ضد انعقاد و ضد سرطان است.

استفاده از درخت لیموترش

از درختان لیموترش در محوطه سازی و برای مصارف زینتی در حیاط و حیاط خلوت استفاده می شود. گل ها و برگ های آنها رایحه خاصی دارند و گیاهان کوچک با شاخ و برگ سرسبز و میوه های کوچک و زرد رنگ بسیار جذاب به نظر می رسند.

درختان لیموترش دارای شکوفه ‌های زیبا و میوه‌های جوان کاملا رسیده هستند که ظاهر زیبایی‌ شناختی آنها را بیشتر می‌کند. مرکز تحقیقات و آموزش مرکبات در فلوریدا گیاهان تراریخته  لیمو را منتشر کرد که دارای رنگدانه منحصر به فرد برگ، گل و میوه بودند. این گیاهان تراریخته ارزش زیادی برای باغبانی زینتی و برای سلامت انسان دارند.

خواص درمانی لیموترش برای سلامتی

  • آب لیموترش مانند سایر مرکبات دارای مقادیر زیادی ویتامین C، کلسیم، پتاسیم و اسانس است.
  • دارای خواص ضد اسکوربوت، سم زدایی، ادرارآور، خلط آور و ضد عفونی کننده است.
  • از خستگی، ناراحتی های روماتیسمی و سرماخوردگی و عفونت جلوگیری می کند.
  • پوست برگ و میوه حاوی اسانس هایی با خواص آرام بخش و ضد اسپاسم است.
فواید لیمو برای مو
فواید لیمو برای مو

خواص لیموترش برای مشکلات سلامتی

چاقی

چیزی که همه ما در دوران زندگی شنیده ‌ایم «آب گرم و لیموترش قبل از صبحانه»، در واقع معجزه می ‌کند و به‌ عنوان یک چربی‌ سوز در بدن ما عمل می ‌کند که همگی به لطف اسید سیتریک است. مرکباتی مانند لیموترش معمولا برای درمان چاقی مفید هستند

این نشانه ها به دلیل خاصیت ادرارآور و آنتی اکسیدانی آن است که به حذف چربی، سم زدایی و حفظ سلامت سیستم قلبی عروقی و کاهش کلسترول کمک می کند. این میوه ها را نمی توان هنگام رژیم گرفتن و انجام رژیم های پاکسازی از دست داد. آب لیموترش به دلیل خاصیت ادرار آور برای آرتریت، نقرس و روماتیسم مناسب است.

آرام بخش

لیموترش را متعادل کننده سیستم عصبی می دانند زیرا در روغن های آن عرقیات آرام بخش وجود دارد. از برگ های آن برای تهیه دمنوش جهت ناراحتی معده و گرفتگی های عصبی با منشأ عصبی، برای اضطراب و بی خوابی استفاده می شود. به این منظور می توانید دم کرده یک قاشق چایخوری برگ خشک لیمو را سه بار در روز، یا دم کرده پوست لیموترش را استفاده کنید.

سیستم قلبی- عروقی

ویتامین C به همراه فلاونوئیدها با بهبود خاصیت ارتجاعی شریان ها و حفظ یکپارچگی دیواره رگ ها و مویرگ ها کمک می کند. خوردن یا نوشیدن آبلیمو به پیشگیری و درمان فشار خون بالا کمک می کند، وضعیت هموروئید یا رگ های واریسی را کنترل می کند و از کبودی یا خونریزی های کوچک بینی یا خونریزی لثه ها جلوگیری می کند.

کلسترول

به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، لیموترش یک ماده غذایی بسیار توصیه شده برای کمک به کاهش کلسترول است. لیموترش از اکسیداسیون کلسترول خوب جلوگیری می کند و اثرات مثبت آن را طولانی می کند. همچنین از تشکیل ترومبوز و گردش خون ضعیف جلوگیری می کند.

افراد مبتلا به بیماری های قلبی- عروقی معمولا برای کمک به درمان این بیماری باید آبلیمو مصرف کنند. (آب لیموترش را چند بار در روز بنوشید. می توان آن را با آب میوه های دیگر مخلوط کرد. یک تکه لیموترش را در یک لیوان آب بیندازید تا ارزش درمانی داشته باشد و از طراوت بخشی و خواص دارویی آن لذت ببرید.

آنتی بیوتیک طبیعی

لیموترش حاوی حداقل ۱۰ جزء ضد عفونی کننده است. همراه با خواص ویتامین C برای جلوگیری از سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت، میکروارگانیسم های بیماری زا را نیز از بین می برد. این میوه برای کمک به مبارزه با بیماری های فصول سرد بسیار مناسب است. به عنوان داروی پیشگیری، می توانید آبلیمو را ۱ یا ۲ بار در روز در زمان تغییر فصل مصرف کنید.

حفظ سلامت معده

لیموترش با داشتن مقدار زیادی اسید طبیعی و فلاونوئیدها که روغن های معطر موجود در لیمو هستند، به افزایش ترشح شیره‌ های گوارشی در سراسر دستگاه گوارش ما کمک می‌ کند. همه اینها با هم به سرعت بخشیدن به کل فرآیند هضم کمک می کند. در طب سنتی خواص لیموترش را برای محافظت از معده بسیار است.

لیموترش حاوی لیمونن است که تولید مخاط در معده را تحریک می کند و دارای اثرات ضد التهابی علیه ورم معده است. رایحه آن باعث تحریک اشتها و افزایش تولید بزاق می شود. بنابراین، لیموترش از یک طرف اشتها را بیشتر می کند و علاوه بر این، به بهبود هضم کمک می کند. همچنین اسیدهای موجود در لیموترش به پاکسازی سیستم دفع کمک می کند و حرکات مناسب روده را تضمین می کند.

مصرف آن در مواقعی که فردی دیر هضم یا سوزش سر دل دارد، توصیه می شود. (روزی چند بار آبلیمو بنوشید. یک قاشق چایخوری برگ خشک یا یک تکه پوست لیموترش دم کرده، روزی ۳ بار توصیه می شود).

یک تکه لیموترش را در یک لیوان آب بیندازید تا خاصیت طراوت بخشی به آب بدهد و از خواص دارویی آن نیز لذت ببرید. توجه داشته باشید که به دلیل محتوای اسید سیتریک بالا می‌تواند معده ‌های حساس را تحریک کند، بنابراین اگر به صورت آبمیوه مصرف شود، باید با معده پر مصرف شود.

خواص لیمو ترش برای کبد
خواص لیمو ترش برای کبد

بیماری های تنفسی

لیموترش سرشار از لیمونن است که دارای خواص ضد سرفه، ضد التهابی و ضد باکتریایی است. بنابراین برای درمان یا پیشگیری از بیماری های تنفسی بسیار مناسب است زیرا ویتامین C آن ایمنی را افزایش می دهد و به درمان عفونت ها کمک می کند.

در برونشیت روغن ‌های ضروری لیموترش نایژه ‌ها را آرام کرده و ماهیچه ‌های سینه را شل می‌ کند و به تسکین سرفه کمک می ‌کند (یک قاشق چای ‌خوری برگ خشک یا یک تکه پوست لیموترش دم کرده را ۳ بار در روز بنوشید. شما می توانید آن را با گیاهانی که گلودرد ناشی از سرفه را تسکین می‌ دهند، مانند چنار، خطمی یا گل ختمی ترکیب کنید).

ویتامین C دارای خواص آنتی هیستامینی مناسب برای درمان آلرژی، حملات آسم و سایر علائم آلرژیک مانند عطسه و مخاط است. اسانس (لیمونن) خاصیت ضد آسم دارد (یک قاشق چای خوری برگ خشک یا یک تکه پوست لیموترش دم کرده را به این منظور ۳ بار در روز میل نمایید).

پیشگیری از سرطان

مطالعات مختلف بیشتر خواص ضد سرطانی اسانس ها را برجسته کرده اند. لیموترش حاوی لیمونن است که نقش محافظتی خود را در برابر سرطان سینه، کبد، ریه، معده و پوست ثابت کرده است. لیمونن در لیموترش از نظر روغن غنی است و عمدتا در پوست لیمو وجود دارد بنابراین هنگام تهیه آبلیمو باید این قسمت را نیز لحاظ کنیم.

مراقبت از استخوان ها و مفاصل

ویتامین C در تشکیل بافت استخوانی نقش دارد که به سلامت استخوان ها کمک می کند و با اجازه دادن به بدن برای جذب کلسیم بیشتر از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

لیمو ترش برای پوست

خوردن لیموترش به ما کمک می کند ظاهری سالم تر داشته باشیم، زیرا ویتامین C به بهبود سلامت پوست، مو و ناخن کمک می کند. برای مراقبت از پوست مهم است که آنتی اکسیدان ها از غذا گرفته شوند، زیرا ماسک ها و کرم های پوستی نمی توانند به لایه های داخلی درم، جایی که کلاژن ساخته می شود، نفوذ کنند.

مصرف غذاهای غنی از ویتامین C از کلاژن از پوست محافظت می کند و در نتیجه پوستی روشن تر با چین و چروک کمتر و ظاهری جوان تر خواهید داشت.

روماتیسم مفصلی

افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی ممکن است از خواص دیورتیک و سم زدایی لیموترش بهره مند شوند، زیرا این میوه ویتامین C لازم برای بدن جهت حفظ وضعیت خوب مفاصل را فراهم می کند. این ویتامین همچنین در رژیم غذایی برای رباط ها مناسب است، زیرا ویتامین C به ساخت و حفظ بافت ها و مفاصل بدن کمک می کند.

خونریزی لثه

اسکوربوت یک بیماری رایج در مناطق شلوغ و آلوده است که برای بیشتر افراد ترسناک است. بیماری که باعث ایجاد زخم در زبان و همچنین تورم و خونریزی لثه می شود، با دوز مناسب ویتامین C قابل درمان است، چیزی که لیموترش سرشار از آن است.

خواص لیمو ترش برای کبد

لیموترش حاوی مقدار زیادی اسید سیتریک است که تولید صفرا را در کبد افزایش داده و بدن را سم زدایی می کند. از لیمو ترش منبعی غنی از ویتامین C  است که به تجزیه سریع تر الکل در کبد کمک می ‌کند. لیمو ترش همچنین حاوی ترکیبی به نام هسپریدین است که خاصیت محافظت از کبد دارد.

فواید لیمو برای مو

لیمو ترش به دلیل داشتن مقادیر زیادی اسید سیتریک و ویتامین C توانایی مقابله با رادیکال های آزاد آسیب رسان که باعث ریزش مو می شوند را دارد. ماساژ لیمو بر روی پوست سر باعث تحریک رشد فولیکول های مو با افزایش گردش خون در پوست سر می شود. شما می توانید انواع ماسک ها را با لیمو برای بهبود وضعیت موهای خود تهیه کنید.

تاثیر لیموترش بر قند خون

همه میوه ها و سبزیجات از جمله لیموترش حاوی قند هستند که معمولا ترکیبی از گلوکز و فروکتوز است. این ها قند خون را به آرامی تغییر می دهند بنابراین برای افراد دیابتی فوق العاده است. لیمو ترش حاوی ویتامینC، پلی فنول ها و آنتی اکسیدان است که سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند.

تاثیر لیموترش بر قند خون
تاثیر لیموترش بر قند خون

موارد منع مصرف لیموترش

بارداری

مصرف لیموترش برای زنان باردار به دلیل وجود ترکیب بیزابولن در لیمو ترش توصیه نمی شود زیرا دارای اثرات سقط کننده است.

مینای دندان

لیمو دارای مقادیر زیادی اسید است که در صورت مصرف زیاد باعث آسیب مینای دندان می شود بنابراین پس از مصرف لیمو و آب لیمو حتما دهان خود را با آب بشویید.

زخم های شانکر

زخم های دهان ما که در پایه لثه ها وجود دارند اکثرا دردناک هستند. مصرف لیمو در این شرایط می تواند یک اشتباه بزرگ باشد.  زیرا مقدار اسید سیتریک موجود در لیموترش می‌ تواند زخم‌ها را بدتر کند و باعث درد بیشتر شود. شما باید از مصرف اسید سیتریک اجتناب کنید تا زخم‌ های شما بهبود یابد.

سوزش سر دل و زخم معده

لیمو با فعال کردن پپسین، آنزیمی که در معده وجود دارد و به تجزیه پروتئین ها کمک می کند و باعث سوزش سر دل در افراد می شود. آب لیمو همچنین می‌ تواند زخم‌ ها را بدتر کند، وضعیتی که به دلیل آنزیم های گوارشی اسیدی بیش از حد است و همانطور که می‌ دانیم لیمو قطعا آن را بدتر می‌کند.

استفراغ و حالت تهوع

لیمو سرشار از ویتامین C است، اما برای شما به همان اندازه مهم است که بدانید مواد مغذی بیش از حد نیز می تواند باعث تهوع و در برخی موارد نادر باعث استفراغ شوند. این امر در رژیم های سم زدایی نیز باید مورد نظر قرار بگیرد.

خواص ادرارآوری

آب لیمو به عنوان ادرار آور عمل می کند و میزان خروجی ادرار را افزایش می دهد. ادرار بیش از حد در نهایت  باعث کم آبی می شود. همچنین، میوه‌ های اسیدی مانند لیمو نیز مثانه را تحریک می‌ کنند که می‌ تواند دوباره منجر به خروج ادرار بیشتر شود.

آهن اضافی

ویتامین C همانطور که می دانیم جذب آهن را در بدن ما تشویق می کند. مصرف بیش از حد لیمو می تواند سطح آهن را در خون افزایش دهد و آهن بیش از حد می تواند برای سلامتی ما خطرناک باشد. در واقع یک تهدید برای اندام های داخلی بدن ما خواهد بود.

میگرن

کارشناسان بر این باورند که مرکبات می تواند باعث میگرن شود، به همین دلیل است که برخی از پزشکان توصیه می کنند بیماران میگرنی از مصرف آب لیمو خودداری کنند.

آفتاب سوختگی

قرار گرفتن در معرض آفتاب با آب لیمو روی پوست می تواند باعث ایجاد لکه های تیره و تاول روی پوست شود. وجود ماده شیمیایی پسورالن موجود در آب لیمو در واقع با نور خورشید تعامل می کند و باعث آفتاب سوختگی می شود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا