Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکیغذایی و دارویی

خواص و فواید باور نکردنی جوانه گندم برای سلامتی بدن

امروزه مردم برای حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل غلات و جوانه گندم مصرف می کنند. جوانه گندم حاوی کربوهیدرات های پیچیده، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. گیاه گندم علف بلندی است که در بالای آن خوشه ای دارد. سنبله حاوی توت های گندم است که در هر بوته بین ۲۰ تا ۱۰۰ عدد توت وجود دارد. هر توت گندم سه قسمت دارد: سبوس، آندوسپرم و جوانه. سبوس پوست بیرونی توت گندم است. جوانه بخشی از توت گندم است که برای رشد به گیاه جدید جوانه می زند. زمانی که گندم به آرد سفید تبدیل می شود، معمولاً سبوس و جوانه آن حذف می شود. نشریه جهان شیمی فیزیک از روغن جوانه گندم مطلبی منتشر کرده در این مطلب شما را با جوانه گندم و خواص آن آشنا میکنیم.

جوانه گندم چیست

جوانه گندم سالم ترین قسمت گندم است. اگرچه بسیار کوچک است، اما تنها حدود ۳ درصد از توت گندم را تشکیل می دهد، یک نیروگاه تغذیه ای است. می توانید جوانه گندم را به بسیاری از مواد غذایی مختلف اضافه کنید تا فواید آن را برای سلامتی تجربه کنید.

قسمت خوراکی مغز گندم شامل سه قسمت مختلف است: سبوس، جوانه و آندوسپرم. با داشتن این سه جزء، غلات کامل عناصری مانند فیبر، کربوهیدرات های پیچیده، ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان ها را در اختیار مصرف کننده قرار می دهند. وقتی این مواد مغذی با هم کار می کنند، یک نیروگاه هستند! با این حال، هنگامی که غلات کامل تصفیه می شوند، سبوس و جوانه از بین می روند و تنها آندوسپرم نشاسته ای باقی می ماند. آندوسپرم فاقد فیبر موجود در سبوس و مواد مغذی موجود در جوانه است.

مزایای سلامتی جوانه گندم

مزایای سلامتی جوانه گندم بسیار زیاد است. دو قاشق غذاخوری فقط ۴۵ کالری با ۱ گرم چربی غیراشباع و ۲ گرم فیبر رژیمی، ۱۰ درصد از مقدار توصیه شده روزانه فولات، ۸ درصد از ارزش توصیه شده روزانه فسفر، منیزیم و روی، ۱۵ درصد از ویتامین E و ۱۰ درصد از نیاز شما به تیامین همچنین یک غذای بدون کلسترول و سدیم است.

جوانه گندم چه مزه ای دارد

طعمی آجیلی دارد و به طرز لذت بخشی برشته شده است و می توان از آن به عنوان افزودنی در دستور العمل ها برای افزودن مواد مغذی، طعم و بافت استفاده کرد. با جوانه گندم، تازگی مهم است، به این معنی که می‌خواهید آن را خود را در یخچال نگهداری کنید تا طعم و مزه این ترکیب گیاهی خام و روغن‌های طبیعی آن را حفظ کنید.

این ترکیب گیاهی به طور طبیعی، حاوی مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و تبدیل شدن به یک ارگانیسم سالم و جدید است. جوانه گندم مرکز کوچک و حاوی مواد مغذی یک هسته گندم است که تنها حدود ۲.۵ درصد از وزن دانه را شامل می شود.

فواید این ترکیب گیاهی برای سلامتی ممکن است شامل تقویت سیستم ایمنی و یک اقدام پیشگیرانه در برابر بیماری های قلبی عروقی باشد. همچنین ممکن است خواص ضد پیری داشته باشد و بر چابکی ذهنی، رشد عضلات، استقامت و بهبود زخم تأثیر مثبت بگذارد. مواد مغذی موجود در این ترکیب گیاهی حتی ممکن است به هضم غذا کمک کند، از آسیب به عروق جلوگیری کند و به کاهش وزن کمک کند.

غذای خاصی می تواند «کلی» مغذی باشد، به این معنی که هر بخش برای مصرف سالم است. گندم یکی از آن هاست و این ترکیب گیاهی قسمت سالمی است که اکثریت مواد مغذی را در خود دارد. هسته گندم از پوسته بیرونی (سبوس گندم)، اندوسپرم نشاسته ای (که برای آسیاب آرد استفاده می شود) و جوانه گندم (عنصر تولید مثل) تشکیل شده است.

خواص و فواید جوانه گندم برای سلامتی بدن
خواص و فواید جوانه گندم برای سلامتی بدن

حقایق تغذیه جوانه گندم

اگرچه این ترکیب گیاهی کوچک است، اما مواد مغذی موجود در آن چشمگیر است. پوسته بیرونی مغز گندم، سبوس، نیز مفید است، اما جوانه دارای مواد مغذی ضروری تری است که آن را مطلوب می کند.

این ترکیب گیاهی ممکن است منبع غنی انرژی، فیبر، پروتئین و کربوهیدرات های پیچیده باشد که همگی به طرق مختلف با سیستم های داخلی بدن در تعامل هستند. ویتامین‌های مهم روزانه مانند فولات، ویتامین E و ویتامین B (نیاسین، تیامین و B6) نیز ممکن است در سطوح بالایی در آن یافت شوند. از نظر مواد معدنی، این ترکیب گیاهی سطوح بالایی از پتاسیم و آهن و همچنین سطوح بسیار خوبی از روی، کلسیم، پتاسیم، فسفر و سلنیوم را فراهم می کند.

همچنین دارای اسیدهای چرب امگا ۳ است، یکی از اشکال ضروری و مفید کلسترول موجود در بدن که نیاز به پر کردن مکرر از منابع غذایی مانند این ترکیب گیاهی دارد. جوانه گندم ارزش غذایی بسیار خوبی دارد. منبع پروتئین های گیاهی، فیبر و چربی های سالم است. همچنین منبع خوبی از منیزیم، روی، تیامین، فولات، پتاسیم و فسفر است.

جوانه گندم سرشار از ویتامین E است، یک ماده مغذی ضروری با خواص آنتی اکسیدانی. اعتقاد بر این است که آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را در بدن کاهش می دهند و تحقیقات نشان می دهد که منابع طبیعی آنتی اکسیدان منبع معتبر برای پیشگیری از بیماری ها بهترین هستند.

خواص پودر جوانه گندم

این ترکیب گیاهی طیف وسیعی از مزایای تغذیه ای را ارائه می دهد که می تواند به شما در حفظ یک سبک زندگی سالم کمک کند. بیایید نگاهی دقیق به آنها بیندازیم.

سیستم ایمنی بدن را تقویت کند

با افزودن میکروب گندم به رژیم غذایی خود، ممکن است به طور مثبت سیستم ایمنی خود را برای مبارزه با چندین بیماری تقویت کنید. نتایج تجربی با استفاده از هیدرولیز پروتئین این ترکیب گیاهی نشان می دهد که ممکن است به طور مثبت فعالیت آنتی اکسیدانی را در سیستم های آلی افزایش دهد. این ترکیب گیاهی به طور طبیعی حاوی سطوح بالایی از این هیدرولیزها است که ممکن است به تحریک آنتی اکسیدان های درون سیستم ایمنی کمک کند.

سلامت قلب را بهبود بخشد

مصرف منظم گندم سبوس دار و جوانه گندم می تواند عوامل خطر مرتبط با بیماری های عروق کرونر قلب را کاهش میدهد و سلامت کل سیستم قلبی عروقی را افزایش میدهد. کلسترول LDL کلسترولی است که اکسید شده و در نتیجه در شریان ها و سیاهرگ ها متورم می شود. این یک علامت رایج و عامل خطر برای حمله قلبی و سکته است. گنجاندن این ترکیب گیاهی در رژیم غذایی میزان فیبر غذایی را افزایش می دهد که از نظر علمی نیز با کاهش بیماری های قلبی مرتبط است. همچنین نشان داده شده است که وجود اکتاکوزانول در جوانه گندم باعث کاهش سطح کلسترول می شود و در نتیجه احتمال سکته مغزی و سایر مسائل مضر را کاهش می دهد. سطوح بالای اسیدهای چرب امگا ۳ در این ترکیب گیاهی ممکن است اثرات منفی اسیدهای چرب امگا ۶ را از بین ببرد و از سیستم قلبی عروقی شما محافظت کند.

خواص ضد پیری دارد

این ترکیب گیاهی ممکن است مملو از مواد مغذی و ویتامین ها باشد و می تواند تاثیر قابل توجهی بر اثرات ضد پیری مختلف مانند کیفیت پوست و ریزش مو داشته باشد. جوانه گندم ممکن است به طور بالقوه راهی طبیعی برای به دست آوردن این مزایا باشد، اما برخی از افراد نیز رویکرد آرایشی تری را انتخاب می کنند و از عصاره آن به طور مستقیم استفاده می کنند یا آن را با سایر مواد آرایشی مخلوط می کنند.

ویتامین E نیز ممکن است در آن بسته بندی شود، و مطالعات طیف گسترده ای از فواید را برای افرادی که نیاز روزانه خود به این ویتامین را تامین می کنند، نشان داده است. وقتی به طور منظم مصرف شود، پروتئین ها و ویتامین های موجود در جوانه گندم ممکن است تأثیر مثبتی بر افراد مبتلا به بیماری هایی مانند پسوریازیس، آفتاب سوختگی، اگزما، چین و چروک، کدر شدن چهره، و کاهش خطوط مو داشته باشد.

خواص و فواید جوانه گندم برای سلامتی بدن
خواص و فواید جوانه گندم برای سلامتی بدن

افزایش عملکرد ورزشی

این ترکیب گیاهی دارای سطوح بالایی از اکتاکوزانول طبیعی است که دارای خواص ارگوژنیک خاصی است. این بدان معناست که وقتی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی منظم مصرف شود، ممکن است با تنظیم مسیرهای بیوشیمیایی تولید انرژی، استقامت و عملکرد را افزایش دهد، که در واقع ممکن است به ذخایر انرژی در بدن کمک کند.

متابولیسم سلولی را بهبود بخشد

سایر ویتامین‌های مفیدی که ممکن است در جوانه گندم یافت شوند، ویتامین‌های B هستند که از چندین ویتامین مختلف تشکیل شده‌اند. رایج ترین انواع موجود در این ترکیب گیاهی نیاسین، تیامین و فولات هستند. این ویتامین ها برای متابولیسم سلولی حیاتی هستند و ممکن است به تبدیل مواد مغذی از کربوهیدرات ها، لیپیدها و گلوکز به انرژی قابل مصرف برای سلول ها کمک کنند. تیامین همچنین می تواند با اختلالات متابولیک مانند چاقی مزمن مبارزه کند. عملکرد بالاتر متابولیسم به معنای انرژی طبیعی بیشتر، کاهش وزن، قدرت و هوشیاری بیشتر است. ویتامین های B را می توان در بسیاری از غلات کامل و همچنین در این ترکیب گیاهی یافت.

سلامت عضلات را تقویت کند

یکی از بهترین منابع پروتئین در رژیم غذایی می تواند از این ترکیب گیاهی باشد. پروتئین ممکن است نقش مهمی در حفظ ماهیچه های سالم، ترمیم بافت های آسیب دیده، تنظیم سطوح انرژی در بدن و کمک به هموستاز و تعادل کلی سیستم ایفا کند. پروتئین همچنین ممکن است یک نیاز غذایی ضروری برای افرادی باشد که می‌خواهند تناسب اندام داشته باشند و توده عضلانی خود را افزایش دهند.

کمک به بارداری سالم

این ترکیب گیاهی مملو از اسید فولیک و عامل مهمی در سلامت نوزاد است. زنانی که سطوح سالمی از فولات در سیستم خود دارند، احتمال اینکه فرزندشان دچار نقص لوله عصبی و سایر عوارض شود، بسیار کاهش می یابد. افزودن آن به رژیم غذایی در دوران بارداری با توجه به ماهیت سرشار از مواد مغذی آن می تواند از بسیاری جهات مفید باشد، اما سطوح بالای اسید فولیک آن را به ویژه جذاب و محبوب کرده است.

خطر دیابت را کاهش دهد

وجود اسید فولیک بالا در این ترکیب گیاهی ممکن است یک اثر ثانویه بر افراد در معرض خطر دیابت داشته باشد. اسید فولیک با ترکیبی به نام هموسیستئین در بدن ارتباط منفی دارد که ارتباط نزدیکی با برخی از شرایط مضر مانند بیماری عروقی، دیابت و بیماری قلبی دارد. اسید فولیک ممکن است در بسیاری از غلات کامل وجود داشته باشد و به خصوص در جوانه گندم میزان بالایی دارد. بنابراین، اگر دوزهای نرمال و سالم جوانه گندم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، احتمالا سطح هموسیستئین را در بدن خود کاهش خواهید داد و ممکن است احتمال ابتلا به این شرایط پزشکی را کاهش دهید.

سایر خواص پودر جوانه گندم

برخی معتقدند که این ترکیب گیاهی می تواند به تقویت ایمنی شما کمک کند و به سلامت قلب و سیستم قلبی عروقی شما کمک کند. غلات کامل خطر بیماری قلبی را کاهش داده است. روغن این ترکیب گیاهی به کنترل کلسترول کمک زیادی  میکند. با این حال، آنها می گویند که شواهد کافی برای حمایت از برخی ادعاهای دیگر وجود ندارد، مانند پیشنهاداتی مبنی بر اینکه می تواند از پوست در برابر پیری زودرس محافظت کند، به فشار خون کمک کند، به عملکرد مغز کمک کند یا به هضم غذا کمک کند.

این ترکیب گیاهی و بذر کتان هر دو برای حفظ سلامت قلب در زنان یائسه استفاده شده اند. برخی تحقیقات نشان می دهد که این ترکیب گیاهی نیز می تواند به درمان علائم یائسگی کمک کند، اما این تحقیقات قطعی نیست. عصاره تخمیر شده جوانه گندم، به عنوان درمانی برای سرطان و بیماری های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید مورد بررسی قرار گرفته است.

خواص و فواید جوانه گندم برای سلامتی بدن
خواص و فواید جوانه گندم برای سلامتی بدن

مضرات جوانه گندم

افرادی که حساسیت به گلوتن دارند باید از مکمل های این ترکیب گیاهی دوری کنند. افرادی که رژیم کم کربوهیدرات دارند باید مراقب مصرف جوانه گندم باشند، زیرا یک فنجان حاوی ۶۰ گرم کربوهیدرات است.

روغن جوانه گندم سرشار از تری گلیسیرید است که نوعی چربی است. افراد مبتلا به بیماری قلبی و همچنین افرادی که در معرض خطر بالای بیماری قلبی هستند، باید میزان مصرف خود را کنترل کنند، زیرا سطوح بالای تری گلیسیرید با اثرات نامطلوب سلامتی مرتبط است.

عصاره این ترکیب گیاهیمی تواند در برخی افراد عوارض جانبی خفیفی ایجاد کند. اینها شامل اسهال، حالت تهوع، گاز و سرگیجه است. شما باید با پزشک خود در مورد فواید و خطرات افزودن انواع جوانه گندم به رژیم غذایی خود صحبت کنید.

جوانه گندم را چگونه مصرف کنیم

این ترکیب گیاهی را به سالادها یا به ماست اضافه کنید تا ارزش غذایی سالاد و ماست افزایش یابد.

خواص جوانه گندم برای چاقی صورت

بهترین مواد طبیعی برای چاق شدن صورت این ترکیب گیاهی است.

طرز تهیه جوانه گندم

دانه‌های گندم را در آب خیس کرده تا رطوبت زیاد شود. در این مرحله گندم جوانه نمی ‌زند. گندم خیس‌ خورده را با شیربادام مخلوط و مصرف کنید. برای جوانه زدن کامل گندم‌، باید دانه‌های خیس‌ را بشوییم، آب را تخلیه و به‌ مدت ۱ تا ۵ روز در شیشه‌ای نگهداری کنید.

خواص جوانه گندم برای کودکان

این ترکیب گیاهی بعلت داشتن انواع مواد مغذی برای رشد کودکان و چاقی آنها استفاده میشود.

پودر جوانه گندم با ماست

یکی از بهترین راهها برای مصرف جوانه گندم استفاده از آن در ماست و سالاد است.

قیمت جوانه گندم

قیمت جوانه گندم باتوجه به شرکت تولید کننده اش متفاوت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا