Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

محلول خوراکی کیدومک چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

محلول خوراکی کیدومک برای درمان دل درد، دل پیچه و کولیک نوزادان تجویز می شود. محلول خوراکی کیدومک حاوی قند و زیره سیاه است که برای رفع نفخ و دل پیچه در نوزادان شیرخوار مصرف می شود. کیدومک به کاهش اسید معده کمک زیادی می کند. محلول خوراکی کیدومک با روغن شوید و روغن زیره سیاه برای تسکین دل درد و نفخ نوزادان عالی است. این شربت برای نوزادان یک سال تجویز میشود. در نشریه جهان شیمی فیزیک از محلول خوراکی کیدومک اطلاعاتی در اختیار علاقه مندان قرار میدهد.

محلول خوراکی کیدومک چیست

محلول خوراکی کیدومک حاوی قند و زیره سیاه است. به پیشگیری و درمان نفخ و دردهای شکمی در نوزادان و کودکان و کاهش اسید معده کمک می‌ کند. این دارو فاقد الکل است و حساسیتی برای کودک ندارد.

ویژگی های محلول خوراکی کیدومک

  • نفخ و دردهای شکمی در نوزادان و کودکان
  • کمک به پیشگیری و درمان سوء‌هاضمه
  • فاقد الکل

طریقه مصرف محلول خوراکی کیدومک

  • سنین ۶-۱ ماه: ۵ میلی لیتر
  • ۶-۱۲ ماه: ۱۰ میلی لیتر
  • همراه یا پس از غذا مصرف کنید.

آیا شربت کیدومک خواب آور است

مصرف بیش از حد مجاز دارو سبب هیپرناترمیا (بالا رفتن مقدار سدیم در خون) و خواب آلودگی میگردد.

سوزش سر دل در کودکان و نوزادان

سوزش سر دل یک شکایت رایج در بزرگسالان است، به خصوص پس از خوردن یک وعده غذایی مقوی یا تند. با این حال، نوزادان و کودکان نیز می توانند آن احساس سوزش را در قفسه سینه تجربه کنند. بر اساس برخی برآوردها، حدود ۲ درصد از کودکان ۳ تا ۹ ساله و ۵ درصد از کودکان ۱۰ تا ۱۷ ساله، سوزش سر دل دارند. علائم حتی می تواند در دوران نوزادی شروع شود.

محلول خوراکی کیدومک چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
محلول خوراکی کیدومک چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

علت سوزش سر دل در نوزادان

سوزش سر دل در نوزادان و خردسالان معمولا نشانه رفلاکس معده به مری است (که GER یا رفلاکس اسید نیز نامیده می شود). این وضعیتی است که زمانی رخ می دهد که اسید معده به مری – لوله ای که دهان را به معده متصل می کند – برمی گردد. ماهیچه ای در انتهای مری به نام اسفنکتر تحتانی مری (LES) وجود دارد که به طور معمول اسیدها را در معده نگه می دارد.

اما اگر LES بیش از حد شل شود، اسیدهای خشن معده می توانند بالا آمده و پوشش ظریف مری را تحریک کنند. گاهی اوقات، به داخل یا خارج از دهان حرکت می کند. که منجر به سوزش سر دل و علائم دیگر می شود.

GERD، شکل جدی‌تری از GER، بیش از ۱% از نوزادان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تف کردن نوزاد قوی تر و اغلب تکراری است و نوزادان ممکن است ناراحتی ناشی از سوزش سر دل را نیز تجربه کنند. این را می توان با بی نظمی در هنگام تغذیه مشاهده کرد. در کودکان بسیار کوچک، علت سوزش معده معمولاً دستگاه گوارش نارس است. در سن ۱ سالگی از بین می رود.

در کودکان بزرگتر، علل GERD با نوزادان و بزرگسالان متفاوت است. در بسیاری از موارد، زمانی اتفاق می‌افتد که دریچه عضلانی بین معده و مری شل می‌شود یا زمانی که فشار در زیر آن دریچه ایجاد می‌شود.

خطرات شامل اضافه وزن، قرار گرفتن در معرض دود سیگار و خوردن انواع خاصی از غذاها (مثلا غذاهای تند) است. کودکان مبتلا به بیماری های عصبی مانند فلج مغزی نیز در معرض خطر بیشتری هستند.

علائم سوزش سر دل در نوزادان

سوزش سر دل مانند احساس سوزش در قفسه سینه، گردن و گلو است. اگر علت سوزش معده ریفلاکس معده باشد، نوزاد یا کودک ممکن است علائم دیگری مانند:

  • قوس شدن پشت در هنگام تغذیه
  • درد قفسه سینه
  • سرفه هایی که از بین نمی روند
  • سر و صدا
  • صدای خشن
  • بلع دردناک
  • بد غذا خوردن
  • گلو درد
  • استفراغ
  • خس خس سینه
  • امتناع از خوردن یا مشکل در غذا خوردن (کودک ممکن است خفه شود یا بند بیاورد)
  • گریه در حین یا بعد از تغذیه

به خاطر داشته باشید که این علائم در سایر شرایط نیز دیده می شود، بنابراین ممکن است لزوما نشانه ای از GER یا GERD نباشد. علاوه بر احساس ناراحتی، نوزادان مبتلا به سوزش معده ممکن است به درستی وزن اضافه نکنند. زخم ها می توانند در مری از پشتیبان گیری مداوم اسید ایجاد شوند. در صورت عدم درمان، GERD می تواند منجر به باریک شدن مری یا سلول های غیر طبیعی در پوشش مری، مشکلات تنفسی و مشکلات تغذیه شود.

چگونه سوزش سر دل در نوزادان و کودکان تشخیص داده می شود

تشخیص سوزش سر دل در کودکان خردسال اغلب دشوار است. این به این دلیل است که آنها در بیان علائم خود نسبت به بزرگسالان مشکل بیشتری دارند. به جای احساس سوزش در قفسه سینه، ممکن است سوزش سر دل را به عنوان یک معده درد در بالای شکم خود تجربه کنند.

اگر کودک شما علائم سوزش سر دل یا GERD را نشان می دهد، با مراجعه به متخصص اطفال شروع کنید. شما ممکن است به یک متخصص به نام متخصص گوارش ارجاع دهید. متخصص گوارش بیماری های دستگاه گوارش را درمان می کند.

پزشک کودک شما را معاینه می کند و در مورد علائم می پرسد. آزمایشات برای سوزش سر دل ناشی از GERD عبارتند از:

سری GI فوقانی (معده-روده ای). پس از نوشیدن مایع گچی حاوی ماده حاجب (باریم) توسط کودک، از مری، معده و بخشی از روده اشعه ایکس گرفته می شود.

آندوسکوپی در حالی که کودک تحت آرامبخشی است، یک لوله کوچک و قابل انعطاف با یک دوربین در انتهای آن (اندوسکوپ) از طریق دهان به مری و معده وارد می شود. این می تواند به پزشک اجازه دهد تا این نواحی را مشاهده کند و در صورت لزوم نمونه ای از بافت (بیوپسی) را بردارید.

پروب pH مری. پزشک یک لوله انعطاف پذیر نازک را از طریق بینی کودک وارد مری می کند تا سطح اسید را در مری آزمایش کند. اگر کودک شما مشکلات تنفسی دارد، این آزمایش همچنین می تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد که آیا نتیجه ریفلاکس است یا خیر.

مطالعه تخلیه معده پس از نوشیدن شیر حاوی مواد رادیواکتیو خاص، پزشک از دوربینی برای مشاهده حرکت این ماده در دستگاه گوارش استفاده می کند. نشان می دهد که آیا رفلاکس آنها اتفاق می افتد زیرا معده آنها خیلی آهسته خالی می شود.

محلول خوراکی کیدومک چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
محلول خوراکی کیدومک چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

درمان سوزش سر دل برای کودکان

درمان به سن کودک شما و علت سوزش سر دل بستگی دارد. اگرچه معمولا تا زمانی که کودک به اولین تولد خود می رسد بهبود می یابد، اما درمان سوزش سر دل در نوزادان می تواند دشوار باشد. یک مطالعه که چندین روش متداول برای تسکین سوزش سر دل در خانه را مرور کرد، نشان داد که اکثر آنها کارساز نبودند – از جمله خواباندن نوزاد در وضعیت عمودی‌تر (حتی اگر هنوز توصیه می‌شود)، غلیظ کردن شیر خشک نوزاد یا استفاده از پستانک. با این حال، آروغ زدن نوزاد یا ایستادن او به مدت حدود ۳۰ دقیقه پس از تغذیه ممکن است کمک کننده باشد.

داروها می توانند درمان موثری برای سوزش سر دل باشند که به خودی خود بهبود نمی یابند، اما نباید به عنوان اولین دوره درمانی در نظر گرفته شوند. داروهای سوزش سر دل عبارتند از:

  • مسدود کننده های H2
  • مهارکننده های پمپ پروتون (مانند Dexilant، Nexium، Prevacid و Prilosec)

هر دوی این نوع داروها میزان تولید اسید معده را کاهش می دهند، بنابراین اسید کمتری برای برگشت به مری وجود دارد.

شما همچنین می توانید این روش ها را برای کمک به تسکین سوزش سر دل در کودکان امتحان کنید:

  • به جای سه وعده غذایی بزرگ، در طول روز به کودک خود وعده های غذایی کوچکتر بدهید.
  • اجازه ندهید فرزندتان ۲ یا ۳ ساعت پس از خواب غذا بخورد.
  • از دادن کافئین و غذاهای تند، سرخ شده یا اسیدی به کودک خودداری کنید. غذاهایی که در صورت سوزش مکرر کودک شما باید از آنها اجتناب کنید عبارتند از شکلات، نوشابه کافئین دار، نعناع فلفلی، پرتقال و سایر مرکبات، و گوجه فرنگی.
  • با قرار دادن تکه های چوب زیر پایه تخت، سر تخت کودک خود را ۶ تا ۸ اینچ بلند کنید (بالش های اضافی کمکی نمی کند).
  • آنها را به ورزش منظم تشویق کنید.
  • اگر علائم ادامه یابد، ممکن است نیاز به دارو باشد. داروهای کمک کننده به گاز عبارتند از:
  • سایمتیکون
  • آنتی اسید کربنات کلسیم

پزشک همچنین ممکن است دارویی تجویز کند تا به معده کودک شما کمک کند اسید کمتری تولید کند. اما محققان مطمئن نیستند که آیا این داروها رفلاکس را در نوزادان کاهش می دهند یا خیر. در بیشتر موارد، آنتی اسیدها و داروهای ضد گاز بی خطر هستند. در دوزهای بالا، آنتی اسیدها می توانند عوارض جانبی مانند اسهال ایجاد کنند. اگر کودک شما دوزهای بالایی از آنها را برای مدت طولانی مصرف کند، ممکن است در معرض خطر نازک شدن استخوان ها، به نام راشیتیسم یا کمبود ویتامین B12 باشد.

رفع نفخ نوزاد با شربت کیدومک

نوزادان معمولا به علت جهت بد شیردهی و ورود هوا به معده دچار نفخ می‌شوند. نفخ با گریه‌های شدید و بی قراری همراه است. برای درمان نفخ نوزادان رعایت بهداشت، شستشوی سینه، نوشیدن عرق نعنا، دمنوش زیره و رازیانه مناسب است.

جراحی رفلاکس در کودکان

جراحی می تواند به افرادی که درمان دیگری را امتحان کرده اند که جواب نداده اند یا کودکانی که مشکلات تنفسی، ذات الریه یا سایر مشکلات جدی ناشی از GERD دارند، کمک کند. این روش فوندوپلیکاسیون نامیده می شود و شامل پیچاندن قسمت فوقانی معده به دور اسفنکتر تحتانی مری (حلقه ماهیچه ای است که باز و بسته می شود تا غذا وارد معده شود) تا نواری ایجاد شود که از برگشت اسیدهای معده جلوگیری می کند. مانند هر عمل دیگری، خطراتی وجود دارد. آنها می توانند به شما کمک کنند تصمیم بگیرید که آیا این درمان برای کودک شما مناسب است یا خیر.

محلول خوراکی کیدومک چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
محلول خوراکی کیدومک چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

عوارض شربت کیدومک

شربت کیدومک باید تحت نظر پزشک مصرف گردد. اگر بعد از ۱۲ روز علائم ادامه دارد به متخصص مراجعه شود.

هشدار در مصرف محلول خوراکی کیدومک

دما کمتر از ۲۵ درجه سانتی گراد و دور از دید کودکان نگهداری کنید.

مصرف این دارو در افراد دیابت و برای زیر ۱ ماه مصرف نشود.

در صورت تغییر رنگ جزئی دارو بی ضرر است.

شربت گرمیچر برای دل درد نوزاد

این شربت هم برای رفع علایم دل درد و کولیک در نوزادان تجویز میشود.

شربت برای بی قراری نوزاد

محلول خوراکی کیدومک بهترین قطره برای نفخ نوزاد، رفع بی قراری و دل درد نوزاد  است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا