Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

پرک ذرت یا کورن فلکس چیست؟ طرز تهیه کورن فلکس خانگی

پرک ذرت یا کورن‌فلکس یا برشتوک  از صبحانه های محبوب در جهان است. این خوراکی با ذرت تهیه می شود  و جزو غلات صبحانه محسوب می‌شود. پرک ذرت نخستین بار توسط جان هاروی کلوگ آمریکایی درست شد.

مصرف یک کاسه ذرت پرک و شیر برای صبحانه می تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد. صبحانه یک وعده غذایی بسیار مهم است که می تواند روز شما را بسازد . افزایش تنوع در صبحانه کودکان آنها را تشویق به مصرف این وعده ضروری می کند. شما می توانید این نوع غلات را برای صبحانه با شیر گرم یا سرد مصرف کنید. پوسته های ذرت معمولاً پوست های نارنجی-زرد با بافت ترد هستند که معمولاً با یک شیر نرم می شوند.

همچنین طعم شیرین ذرت پرک  آن را به بهترین گزینه برای صبحانه تبدیل کرده است . زیرا به آسانی در دسترس است و دارای انواع ویتامین و مواد معدنی بوده که خواص فراوانی را برای بدن دارند. در ادامه این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک درباره پرک ذرت و خواص آن و همینطور طرز تهیه کورن فلکی خانگی صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 پرک ذرت یا کورن فلکس چیست؟ طرز تهیه کورن فلکس خانگی
پرک ذرت یا کورن فلکس چیست؟ طرز تهیه کورن فلکس خانگی

پرک کردن ذرت

در این روش دانه به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از غلطک خوردن در معرض بخار قرار می گیرد و رطوبت آن به ۱۸ تا ۲۰ درصد می رسد و بدون تغییر قابل توجهی در گرانول های نشاسته باعث نرم شدن می شود. در واقع به این ترتیب دانه های غلات بخار پز می شوند و سپس از میان غلتک ها عبور می کند و خشک می شود. به این ترتیب دانه ذرت به صورت پولک هایی پهن و نازک در آمده  که در مقایسه با دانه اولیه  ذرت مطلوب تر است. به عنوان مثال تبدیل دانه ذرت به پولک باعث افزایش نسبت اسید پروپیونیک برای اسیدهای چرب فرار در شکمبه می شود و هضم نشاسته در این روش با نود و پنج درصد افزایش می دهد.

مراحل پولکی کردن با بخار گرم و مرطوب

پولکی کردن با بخار گرم از سه مرحله تشکیل شده است:

کاندیشن کردن (Conditioning)

پولک کردن (Flaking)

خشک و خنک کردن (Drying& Cooling)

تشکیل می شود.

 ارزش غذایی پرک ذرت


پرک ذرت منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی است.مصرف ۳۳ گرم دانه ذرت دارای

۰.۸۵۸ میلی گرم ویتامین B2

۰.۶۶۷ میلی گرم ویتامین B1

۳۹/۴ میلی گرم آهن

۸۵/۲۷ گرم کربوهیدرات

۱۹۸/۰ میلی گرم ویتامین B6

۲۱۱ میلی گرم سدیم

۱.۵۸۴ میلی گرم ویتامین B3

۲۰ میکروگرم ویتامین B9

۲.۴۸ گرم پروتئین

۲۹ میلی گرم فسفر

۱۳ میلی گرم منیزیم

فواید پرک ذرت

صبحانه یک وعده غذایی کاملا مهم است که بسیاری ازمردم  کمتر به آن اهمیت می دهند ، با این حال، این وعده غذایی ۲۰٪ انرژی روزانه مورد نیاز مردم را تامین می کند و خوردن آن باعث افزایش عملکرد، کارایی، یادگیری و توانایی های ذهنی بهتر می شود.

در گذشته غلات صبحگاهی تحت عنوان کورن فلکس به شکل آنچه که در حال حاضر است، وجود نداشت. این نوع خوراکی ها با وجود آنچه می گویند تجاری هستند، هرگز در گروه صبحانه های سنتی قرار نمی گیرد; با این حال البته ذرت پرک یا کورن فلکس توانستند با تبلیغات خوب خود، توجه کودکان و جوانان را به خود جلب کنند.

این خوراکی جذاب دیگر حالت طبیعی ندارد و با یک فرایند صنعتی دگرگون می شود. پس از فرآوری، غلات در قالب های ویژه ریخته می شوند و شکل یک برگ را به خود می گیرند که نتیجه حالت مصنوعی آن می شود. برای بهبود طعم ذرت پرک، افزودنی های مختلفی مانند قندهای سریع الجذب به آن اضافه می شود.. نمک، قند و فیبر از دیگر افزودنی ها هستند.

گاهی ویتامین ها و املاحی مانند آهن در در افورنی های کورن فلکس قرار می گیرد، اما این عناصر نیز بیشتر جنبه تجاری و تبلیغاتی دارند و مقدار بسیار کمی دارند. فرایند تولید پاپ فلکس ماده مشکوکی را تولید می کنند که به آکریلامید معروف است که نباید بیش از حد مصرف شود. در حالی که به ترکیب آکریلامید در بسته بندی ها اشاره نمی شود و به دلیل عدم قطعیت قوانین و عدم شفافیت تولیدکنندگان همیشه جرم محسوب نمی شود، منطقی است که مصرف این نوع خوراکی ها محدود شود.

با این حال، مشکل دیگری وجود دارد؛ در بیشتر موارد ذرت های پرک در شیر غوطه ور می شوند و پس از نرم شدن، کودکان و نوجوانان و البته بزرگسالان آن ها را با اشتیاق میل می کنند.در حالی که ثابت شده است که جویدن به خصوص روی بهبود هضم غذا و کنترل مصرف کالری تاثیر می گذارد.

طرز تهیه پرک ذرت خانگی رژیمی برای صبحانه

  • ابتدا فر را تا ۱۸۰ درجه سانتیگراد حرارت دهید.
  • ذرت پرک را روی سینی فر پخش کنید و هر ۵ دقیقه یک بار هم بزنید تا برشته شود.
  •  عسل و روغن را درون تابه ای بریزید و روی حرارت کم قرار دهید تا بسیار گرم و یک دست شود. سپس آن را از روی حرارت بردارید.پرک ذرت ،دارچین و بادام را در مخلوط عسل و روغن اضافه کنید و مخلوط کنید تا به خوبی با هم ترکیب شود.
  • مخلوط حاصل را روی سینی (سینی فر و یا هر ظرف دلخواه)  پهن کنید و در داخل فر به مدت ۲۵-۲۰ دقیقه تا قهوه ای طلایی بماند
  • پس از این مدت سینی را از فر بردارید و در حالی که گرم بود هم بزنید تا یک تکه نشود.
  • برگ زردآلو را با آن مخلوط کرده و بگذارید خنک شود.
  •  این ترکیب را می توان با ماست یا شیر برای صبحانه یا میان وعده سرو کرد. دانه های ذرت تهیه شده به این صورت را می توان در یک جعبه ذخیره کرد و به مدت سه هفته در یخچال قرار داد.

مطالعه بیشتر :

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا