Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

تفاوت پلانتین با موز چیست؟

موز میوه معروفی است که عموما از درخت یا گیاه موز به دست می آید. اما پلانتین را می توان یکی از انواع موز دانست که به دلیل طعم غیر شیرین معمولا به صورت خام مصرف نمی شود. موز و پلانتین هر دو متعلق به یک خانواده گیاهان Musaceae هستند، اما این میوه ها در طعم، ظاهر، نسبت پوست به گوشت و غیره متفاوت هستند.

کلمه موز ریشه عربی دارد و اعتقاد بر این است که موز از هند و مالزی سرچشمه گرفته است. موز میوه ای است که از گیاه گیاهی متعلق به خانواده Musaceae به دست می آید. گیاه موز، اغلب به اشتباه به عنوان درخت در نظر گرفته می شود. گیاه موز دارای برگ های بسیار بزرگی است که روی هم شبیه یک تنه می شوند. با این حال، آنها فقط یک تنه ظاهری می سازند.

پلانتین میوه گیاه Musa Paradisiaca است که نوعی گیاه موز است. با این حال، تفاوت ‌های زیادی بین این دو گیاه وجود دارد، پلانتین شبیه موز است، اما طول نسبتا بیشتری دارد. ضخامت پوست این میوه نیز بیشتر از موز است. موز به طور کلی خام مصرف می شود، در حالی که پلانتین معمولا پخته می شود و تنها زمانی که خیلی رسیده است به صورت خام مصرف می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت پلانتین با موز، لطفا تا انتها با ما در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

 

 

پلانتین (Plantain) چیست

پلانتین که همچنین به عنوان پلاتانوس شناخته می شود، ارقام نزدیک به موز هستند. به طور کلی، آنها را به عنوان سبزیجات در آشپزخانه مانند سایر محصولات گرمسیری مانند سیب زمینی، تارو، میوه نان و غیره در نظر می گیرند. در واقع، پلانتین یکی از منابع اصلی کربوهیدرات برای جمعیت های بزرگتر در آسیا و اقیانوسیه است. پلانتین در آفریقا و آمریکای مرکزی برای قرن ها در وعده های غذایی اصلی سرو می شده است.

پلانتین با نام علمی Musa paradisiaca، عضوی از خانواده موز است، اما معمولا به روش‌ های متفاوتی مصرف می ‌شود و ترکیبات غذایی کمی متفاوت با یکدیگر دارند. این میوه ها بومی هندوستان هستند و اکنون به طور گسترده در سایر آب و هوای گرمسیری، به ویژه دریای کارائیب و آمریکای مرکزی و همچنین آفریقا کشت می شوند.

وقتی پلانتین ها را در فروشگاه می ‌بینید، معمولا شبیه یک موز سبز رنگ بزرگ به نظر می‌ رسند، اما تفاوت های زیادی با موز دارند. محتوای نشاسته بالا، پلانتین را به یک غذای اصلی مهم در بسیاری از فرهنگ ها در سراسر جهان تبدیل می کند. زیرا می تواند انرژی متمرکز و چندین فواید دیگر برای سلامتی را فراهم کند. در حالی که موز معمولا به صورت خام برای صبحانه یا به عنوان یک میان وعده مصرف می شود، پلانتین تقریبا همیشه برای خوش طعم کردن غذا پخته می شود.

حقایق تغذیه ای پلانتین

یک پلانتین با اندازه متوسط، بسیاری از مواد مغذی حیاتی را برای سلامت کلی فراهم می کند. این میوه ها حاوی ۲ گرم پروتئین و ۳.۵ گرم فیبر غذایی و همچنین سطوح قابل توجهی از ویتامین C، ویتامین A، پتاسیم و ویتامین B6 است. علاوه بر این مقدار کمی آهن و منیزیم نیز دارد.

پلانتین تقریبا ۱۸۰ کالری دارد که می تواند یک مکمل سیرکننده و سالم به رژیم غذایی شما باشد، در حالی که تنها ۰.۵ گرم چربی اضافه می کند. یک پلانتین با اندازه متوسط ​​دارای کربوهیدرات نسبتا بالایی است، اما این باعث می ‌شود منبعی عالی برای افزایش سریع انرژی باشد.

حقایق تغذیه ای پلانتین
حقایق تغذیه ای پلانتین

مزایای سلامتی پلانتین

چشم گیرترین فواید پلانتین برای سلامتی، توانایی آن در کاهش فشار خون، افزایش گردش خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به سیستم گوارش و بهبود خواب و غیره است. مهمترین فواید سلامتی پلانتین برای سلامتی عبارتند از:

فشار خون را کاهش می دهد

۱۰۰ گرم پلانتین حاوی حدود ۴۹۹ میلی گرم پتاسیم است. پتاسیم جزء مهمی از مایعات سلولی است که به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می کند و با اثرات نامطلوب سدیم در بدن مقابله می کند. پتاسیم به عنوان یک گشاد کننده عروق قوی شناخته می شود، به این معنی که می تواند به کاهش تنش در رگ های خونی و شریان ها کمک کند. این ماده می تواند فشار بر سیستم قلبی عروقی را کاهش دهد و خطر حملات قلبی و سکته را تا میزان زیادی کاهش دهد.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

پلانتین های تازه ویتامین C بیشتری نسبت به موز دارند. ۱۰۰ گرم از این میوه ۱۸.۴ میلی گرم یا ۳۱ درصد از سطح مورد نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می کند. مصرف غذاهای غنی از ویتامین C به بدن کمک می کند تا در برابر عوامل عفونی مقاومت کند و رادیکال های مضر را از بین ببرد. با این حال، جوشاندن و پختن بسیاری از این ویتامین را در پلانتین از بین می برد.

سطوح بالای ویتامین C به این معنی است که سیستم ایمنی بدن تحریک شده و گلبول های سفید بیشتر تولید می کند که می تواند به دفاع در برابر عفونت و بیماری به شما بسیار کمک کند.

هضم غذا را بهبود می بخشد

پلانتین حاوی ۲.۳ گرم فیبر رژیمی در هر ۱۰۰ گرم است. مقدار کافی فیبر غذایی موجود در غذا به حرکات منظم روده کمک می کند و در نتیجه مشکلات یبوست را کاهش می دهد. فیبر رژیمی موجود در این میوه می تواند با تحریک حرکت پریستالتیک، بهبود کارایی جذب مواد مغذی و متعادل کردن سطوح باکتریایی در روده، به بهینه سازی هضم به شما بسیار کمک کند.

بی خوابی را برطرف می کند

پلانتین حاوی مقداری منیزیم است. این عنصر برای افزایش ترشح تریپتوفان و سروتونین در بدن بسیار ضروری است. این هورمون ها می توانند به افراد کمک کنند تا آرام شوند و راحت تر به خواب بروند. در طب سنتی مصرف پلانتین به خصوص برای افرادی که از بی خوابی رنج می برند، توصیه می شود.

گردش خون را تقویت می کند

این میوه ها سرشار از آهن نیز هستند که برای تولید گلبول های قرمز خون در بدن ضروری است. با وجود آهن کافی در بدن خود، می توانید از بروز علائم کم خونی جلوگیری کنید و اطمینان حاصل کنید که اندام ها و سیستم های بدن شما به درستی کار می کنند.

با سرطان مبارزه می کند

یک مطالعه اخیر در سال ۲۰۱۸ نشان داده است که پلانتین دارای پتانسیل القای آپوپتوز در سلول های سرطان کولورکتال انسان است. این خاصیت باعث می شود که بسیاری از افراد این میوه را به بخش مهمی از رژیم غذایی روزانه خود تبدیل کنند.

شناخت را تقویت می کند

ویتامین B6 به عنوان یک ماده مغذی تقویت کننده مغز شناخته شده است که می تواند جریان خون و فعالیت عصبی را در مغز افزایش دهد. پلانتین سرشار از ویتامین B6 است و می تواند به بهبود تمرکز و حفظ به شما حافظه کمک کند.

از سلامت چشم محافظت می کند

پلانتین نه تنها سرشار از ویتامین B6 است، بلکه از ویتامین A نیز برخوردار است که در مطالعات متعدد به طور مستقیم با بهبود سلامت چشم مرتبط است. ویتامین A به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن عمل می کند و برای کاهش استرس اکسیداتیو در چشم، کاهش خطر بروز دژنراسیون ماکولا و کاهش سرعت پیشرفت آب مروارید، مفید است. ویتامین A نقش حیاتی در چرخه بینایی، حفظ سلامت مخاط و افزایش رنگ پوست دارد.

مزایای سلامتی پلانتین
مزایای سلامتی پلانتین

درختان موز و درختان پلانتین چه شکلی هستند

از آنجایی که آنها از یک خانواده هستند، تشخیص این دو نوع درخت بسیار دشوار است، حتی اگر چیزهای زیادی در مورد آنها بدانید. آنها از تیره Musaceae هستند و دارای برگ های غول پیکر و پهنی هستند که مانند چترهای باریک از شاخه های آنها آویزان است.

برخی از مردم می گویند که درختان پلانتین شاخ و برگ هایی تولید می کنند که در مرکز برگ ها کوتاه تر هستند، در حالی که درختان موز شاخ و برگ های بلندتر و صاف تری تولید می کنند. با این حال، این یک تفاوت ظریف است و حتی یک چشم آموزش دیده ممکن است تشخیص آن دشوار باشد.

هیچ کدام از گیاهان از نظر فنی درخت نیستند، زیرا تنه مناسبی ندارند. تنه آنها به جای چوب از بافت های گیاهی فیبری تشکیل شده است. اگر تنه درخت موز را جدا کنید یا آن را باز کنید، خواهید دید که ساختار آن با یک درخت واقعی بسیار متفاوت است.

هر دو درخت موز و درخت پلانتین میوه های خوراکی تولید می کنند و گیاهان چشمگیری هستند. آنها همچنین از شرایط مشابهی برخوردار هستند، به ارتفاعات مشابه (تا سی فوت) می رسند و در تابستان شکوفا می شوند. بنابراین تشخیص آنها تا زمانی که شروع به گلدهی و باردهی نکنند، دشوار است.

شرایط رشد درختان پلانتین و موز

درختان موز و پلانتین بیشتر نیازهای یکسانی دارند و گرما و خاک با زهکشی خوب را دوست دارند. هر چه بیشتر آفتاب بخورند، بهتر رشد خواهند کرد. اگر در آب و هوای سرد زندگی می کنید، نمی توانید هر یک از این درخت ها را پرورش دهید. زیرا آنها در برابر دماهای پایین و یخبندان بسیار آسیب پذیر هستند.

ریزوم های زیر زمین این درختان می توانند دمای حدود ۲۲ درجه فارنهایت را تحمل کنند. اگر می ‌خواهید این درختان را پرورش دهید، مراقب باشید که سرما برای موز و پلانتین بسیار خطرناک است. این درختان را می توان به راحتی از ساقه اصلی و سپس جدا کردن از گیاه مادر وقتی به اندازه کافی بزرگ می شوند، تکثیر کرد.

در طول تابستان باید هر دو درخت را به خوبی آبیاری کنید، زیرا این گیاهان آبیاری فراوان را دوست دارند، اما دوست ندارند برای مدت طولانی خیس بمانند. خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد و زمانی که سطح خاک آنها خشک می شود، باید آبیاری انجام شود. درخت موز و درخت پلانتین به کود زیادی نیاز دارند. اگر می‌ خواهند میوه ‌های چاق و وسوسه‌ انگیز تولید کنند، باید ماهی یک‌ بار در طول تابستان آنها را با کود تغذیه کنید.

میوه درختان پلانتین و موز چگونه به نظر می رسند

هنگامی که گل های این درختان شروع به تبدیل شدن به میوه می کنند، تشخیص این دو گیاه کمی آسان تر می شود. اگرچه آنها هنوز هم به طرز شگفت آوری شبیه به یکدیگر هستند. درخت موز میوه های زرد و منحنی را تولید می کند که ما با آن آشنا هستیم. این میوه ها با رنگ سبز روشن شروع می شوند و بسیار خمیده هستند، مانند موزی که ممکن است از فروشگاه بخرید. وقتی بیش از حد برسند قهوه ای می شوند.

درخت پلانتین میوه هایی شبیه به موز تولید می کند، اما آنها به جای خمیده، صاف تر هستند. آنها همچنین از میوه درخت موز بزرگتر و بلندتر هستند که تشخیص آنها را راحت تر می کند. با این حال، آنها هنوز به صورت دسته ای رشد می کنند، بنابراین در یک نگاه، می توان آنها را با موز اشتباه گرفت.

پوست میوه پلانتین بسیار ضخیم ‌تر است، بنابراین اگر بتوانید میوه ‌ای را بچینید و پوست آن را بگیرید، به راحتی می‌ توانید تشخیص دهید که کدام میوه است. پوست پلانتین به راحتی پوست موز جدا نمی شود. رنگ موز و پلانتین هر دو با رسیدن از سبز به زرد تبدیل می شوند و هر دو به تدریج قهوه ای و سپس سیاه می شوند. آسیب به میوه نیز باعث تغییر   رنگ قهوه ای میوه می شود و میوه ها را سریع تر پوسیده می کند. اگر یک دسته موز و یک دسته پلانتین در کنار هم دارید، تشخیص آنها از هم کاملا ساده است.

نحوه مصرف پلانتین
نحوه مصرف پلانتین

پلانتین و موز چه طعمی دارند

پلانتین و موز به روش های مختلفی استفاده می شوند. مصرف موز به طور قابل توجهی در بیشتر کشور های غربی رایج تر است و میوه ای همه کاره تر است. موز طعم شیرینی دارد و در دسر یا میان وعده بسیار محبوب است. این میوه اغلب برای اسموتی ها، تهیه غلات، طعم دهنده آب نبات و خیلی چیزهای دیگر استفاده می شود. معمولا موز را به صورت خام مصرف می کنند، اما برخی افراد آن را نیز سرخ کرده یا در کیک یا دسر می پزند، حتی می توان آنها را کباب نیز کرد.

میوه پلانتین بسیار سفت تر از میوه موز است؛ بنابراین معمولا قبل از خوردن آنها پخته می شوند. پلانتین خام جذاب و خوشمزه نیست و حاوی مقدار زیادی نشاسته است. پلانتین بیش از حد رسیده را می توان به صورت خام خورد، زیرا نرم شده و شیرین تر می شود، اما پلانتین معمولا پخته می شود تا طعم آن آزاد شود و ساختار آن نرم شود.

حتی زمانی که پلانتین پخته می شود، هنوز هم بافتی قوی دارد و به شیرینی موز نیست. پلانتین اغلب به جای دسر، سرخ شده و در غذاهای خوش طعم سرو می شود.

پلانتین کمتر از موز شیرین است. پلانتین سبز بی طعم و بسیار نشاسته ای است. پلانتین رسیده دارای طعم شیرین تر و شبیه موز است، اما بافت آن سفت است. برخلاف پلانتین، موز رسیده نرم و بسیار شیرین است. با وجود اینکه پلانتین شیرینی کمتری نسبت به موز دارد، اما کالری بیشتر نسبت به کالری موز دارد.

پلاتین و موز از نظر تغذیه ای چه تفاوتی باهم دارند

پلانتین و موز هر دو حاوی بسیاری از مواد مغذی مشابه هستند. هر دو سرشار از پتاسیم هستند که این ماده برای سلامتی بسیار ضرروی است. آنها همچنین حاوی مقداری نشاسته هستند که می تواند مدیریت قند خون را بهبود بخشد و سلامت دستگاه گوارش را تقویت کند.

هر دو از نظر کربوهیدرات نسبتا سنگین هستند، حاوی چربی زیادی نیستند و ممکن است در یک رژیم غذایی متعادل و برنامه ریزی شده گنجانده شوند. به طور کلی، خوردن آنها یک راه عالی برای افزودن مواد مغذی به رژیم غذایی است، به شرطی که آنها را با سایر مواد غذایی دیگر متعادل کنید. موز ممکن است محبوب تر باشد، اما برای تنوع، پلانتین را نیز امتحان کنید.

پلانتین نشاسته ای است و قند کمتری نسبت به موز دارد. پلانتین همچنین حاوی آب کمتری نسبت به موز است. از آنجایی که تبدیل نشاسته به قند در میوه ‌های حاوی آب بیشتر، سریع‌ تر انجام می ‌شود، موز بسیار سریع ‌تر رسیده و شیرین می ‌شود، در حالی که پوست آن هنوز زرد رنگ است. بر خلاف موز، تبدیل نشاسته به قند در پلانتین زمان بیشتری می برد و معمولا زمانی که پوست آن سیاه می شود، این تبدیل انجام می شود.

تفاوت قیمت موز و پلانتین

میان قیمت موز و پلانتین نیز تفاوت های بسیار زیادی وجود دارد. پلانتین نسبت به موز قیمت بسیار کمتری دارد؛ بنابراین ممکن است در بسیاری از بازارها به جای موز به فروش برسد. اطلاع از تفاوت های میان پلانتین و موز برای یک خرید مناسب بسیار ضرروی است. برای اطلاع از قیمت این دو محصول می توانید به سایت های فروش محصولات غذایی مراجعه کنید.

مضرات پلانتین
مضرات پلانتین

نحوه مصرف پلانتین

این میوه به صورت خام غیرقابل خوردن است و فقط پس از پختن باید آن را خورد. برای مصرف پلانتین، تنها کاری که باید انجام دهید این است که میوه خام را در آب سرد بشویید و با دستمال کاغذی خشک کنید. با استفاده از یک چاقو، دو انتهای آن را برش دهید. سپس میوه را به طول های کوتاه برش داده، پوست را به صورت سطحی در امتداد برآمدگی تقسیم کنید و پوست را به آرامی از گوشت جدا کنید تا گوشت سفت شود.

اغلب اوقات ممکن است کل میوه با پوست آن کباب شود. در غیر این صورت، ممکن است گوشت پوست کنده آن به برش‌ های نازک بریده شود و تکه ‌های آن شبیه سیب ‌زمینی در بسیاری از غذاهای سنتی آفریقایی و هندی غربی مصرف می شود. پلانتین پس از پخته شدن می تواند خوشمزه باشد و معمولا در غذاهای اصلی به عنوان منبع اصلی کربوهیدرات در بسیاری از مناطق مناطق گرمسیری سرو می شود.

بهترین روش مصرف پلانتین بستگی به این دارد که میوه در چه مرحله ای از رسیدن باشد. اگر پلانتین خریداری توسط شما نارس باشد، می توان آن را پخت و یا سرخ کرد تا کاملا سفت شوند. می توان آن را به شکل چیپس پلانتین یا کراکر درست کرد و با سایر ادویه ها مزه دار کرد.

اگر پلانتین شما نیمه رسیده باشد، می توانید آن را له کرده و به شکل وافل استفاده کنید. در نهایت اگر پلانتین خریداری شده توسط شما کاملا رسیده باشد، می توانید آن را در تهیه دسرها، به عنوان جایگزینی برای پاستا، در براونی پلانتین یا غذاهای مختلف شیرین دیگر استفاده کنید.

مضرات پلانتین

این میوه که یکی از اعضای نزدیک به موز است، اغلب می ‌تواند عاملی برای واکنش‌ های آلرژیک موضعی و سیستمیک در برخی از افراد حساس باشد. این میوه ممکن است باعث بروز کهیر در فرد شود و ممکن است علائم بالقوه شدید گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال را ایجاد کند.

همچنین ممکن است باعث ایجاد وضعیتی به نام «سندرم آلرژی دهان» شود. وضعیتی که در آن خوردن غذاهای حاوی موز ممکن است ظرف چند ساعت باعث تورم و خارش دهان یا گلو شود. همچنین نوع دیگری از واکنش آلرژیک ممکن است بروز کند که مربوط به لاتکس گیاهی است.

سخن آخر

درختان موز و پلانتین متعلق به یک خانواده هستند و هر دو گیاهان علفی هستند که در مناطق گرمسیری رشد می کنند. تشخیص آنها دشوار است، اما آنها درختان متفاوتی هستند و میوه هایی که تولید می کنند کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.

گیاهان پلانتین بومی هند هستند و عمدتا در آب و هوای گرمسیری رشد می کنند. گاهی اوقات آنها را سیب زمینی یا پاستای کارائیب نیز می نامند. پلانتین ها شبیه موز نارس هستند. با این حال، آنهایی که رسیده اند ممکن است گاهی سیاه رنگ نیز باشند. گونه های مختلفی از پلانتین با ظاهر متفاوت وجود دارد، اما بیشتر گونه های آن به صورت پخته شده استفاده می شود.

پلانتین بزرگتر و بلندتر از موز است و پوست ضخیم تری دارد. قسمت داخلی پلانتین به رنگ کرم، مایل به زرد یا صورتی است، در حالی که موز دارای گوشت کرمی رنگ است. موز دارای سطح صاف است، در حالی که پلانتین دارای لبه های برجسته، لکه های قهوه ای و بخش های خشن روی سطح است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا