Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

از موسیر و خواص آن چه می دانید؟!

این ماده خوراکی می تواند به سلامت قلب و عروق کمک می کند. طعم موسیر چیزی بین سیر و پیاز است و برای پرورش دادن آب کمتری نسبت به پیاز نیاز دارد و پوست آن نازک تر از پیاز است. اما مثل پیاز، ممکن است باعث گریه شما شود! مطالعه این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک شما را با خواص بیشتر موسیر آشنا می کند.

موسیر چیست؟

از موسیر و خواص آن چه می دانید؟!
از موسیر و خواص آن چه می دانید؟!

موسیر از جوره‌های (واریته) پیاز است و متعلق به خانواده آلیوم هستند. رنگ موسیر ها از قهوه ای روشن تا قرمز است و گوشت سفید و در برخی موارد سبز هستند.  این گیاه به نظر می رسد مانند یک پیاز است، اما گوشت آن شبیه به پیاز نیست.

موسیر ها شکلی مشابه با سیر دارند و طعم آن ها بین سیر و پیازاست. موسیر ها احتمالاً بومی جنوب شرقی آسیا هستند و از آنجا به هند و محله مدیترانه ای منتقل شده اند. موسیر ها سال هاست که کشت می شوند و می توان رد پای آن ها را در ادبیات یونان یافت. با این حال موسیر ها به طور کلی در آفریقا رشد نمی کنند.

طعم آن شبیه به طعم پیاز است، اما بسیار ملایم تر است و به غذا طعم منحصر به فردی می دهد. موسیر می تواند در روش های مختلف مورد استفاده قرار گیرد؛ به عنوان مثال، می توان از آن تازه یا روی ترشی یا استفاده کرد ویا تفت داد و به عنوان چاشنی برای برخی وعده های غذایی استفاده کرد.

موسیر و ظاهر آن

موسیر گیاهی از خانواده سیر است که ریشه ای پیاز مانند و برگ های باریک با گل های بنفش دارد. از گل این گیاه به عنوان گل زینتی استفاده می شود.

ارزش غذایی موسیر

از موسیر و خواص آن چه می دانید؟!
از موسیر و خواص آن چه می دانید؟!

ارزش غذایی هر صد گرم از موسیر خرد شده به این قرار است:

کالری: ۷۵

پروتئین: ۲٫۵ گرم

چربی: ۰

کربوهیدرات: ۱۷ گرم

فیبر: ۳ گرم

کلسیم: ۳٪ نیاز روزانه بدن

آهن: ۷٪ نیاز روزانه بدن

منیزیم: ۵٪ نیاز روزانه بدن

فسفر: ۵٪ نیاز روزانه بدن

پتاسیم: ۷٪ نیاز روزانه بدن

روی (زینک): ۴٪ نیاز روزانه بدن

فولات (ویتامین B۹): میزان ۹٪ نیاز روزانه بدن

میزان پروتئین، فیبر و ریزمغذی‌های بیشتری از جمله کلسیم، فسفر، روی، مس، فولات ،آهن، منیزیوم، پتاسیم، و ویتامین A و ویتامین C در موسیر، نسبت به با پیاز، بیشتر است.

خواص موسیر

خاصیت آنتی‌اکسیدانی

شاید مهم ترین خواص این ماده خوراکی حضورآنتی اکسیدان ها فراوان درآن است. از جمله این ترکیبات می توان به کوئرستین، کمپفرول و دیگر آنتی اکسیدان های حاوی گوگرد اشاره کرد.

در موسیر ها مانند سیر این آنتی اکسیدان ها در حالی آزاد می شوند که سطح سلولی موسیر دچار آسیب شود. این آسیب در اثر له کردن، برش یا خرد شدن ایجاد می شود. با آزاد شدن این آنتی اکسیدان ها، یک ترکیب مؤثر معروف به ‘آلیسین’ به وجود می آید. آلیسین یک ترکیب قدرتمند است که می تواند خطر جهش سلول ها و سرطان را کاهش دهد.

تحقیقات ثابت کرده است که مصرف موسیر خطر ابتلا به سرطان معده، سرطان دهان، سرطان ریه، سرطان روده بزرگ و سرطان پستان را کاهش می دهد.

این ماده خوراکی از نظر دارا بودن مواد معدنی مانند مس و پتاسیم ، آهن غنی تر از پیاز است.آهن و مس دربدن به افزایش گردش خون با تحریک تولید سلول های قرمز خونی  کمک می کند و باعث می شود جریان خون افزایش یابد و اکسیژن بیشتری به قسمت های مهم بدن برسد. همچنین ترمیم بافت و سوخت و ساز بدن، افزایش انرژی، رشد سلولی افزایش یابد.

کاهش کلسترول و کمک به سلامت قلب

آلیسین سطح کلسترول را در بدن کنترل می کند. آلیسین مانع تولید آنزیم ردوکتاز در کبد می شود. این آنزیم در تولید کلسترول نقش مهمی دارد. موسیربا کاهش کلسترول سبب کاهش خطر ابتلا به آتروسکلروز، سکته مغزی، حمله قلبی، بیماری سرخ رگ کرونری را کاهش می دهد .

 کاهش فشار خون

خاصیت رگ گشادی (اتساع عروق) پتاسیم، همراه با آلیسین که می تواند اکسید نیتریک را در بدن آزاد کند، می تواند فشار خون را به طور قابل توجهی پایین بیاورد. خاصیت رگ گشادی می تواند شل کردن دیواره رگ های خونی کمک کند و اجازه می دهد خون به جریان آزادانه تر داخل شریان ها جریان پیدا کند

این امر از تشکیل لخته های خون جلوگیری می کند و از افزایش فشار و استرس بر دستگاه قلب و عروقی جلوگیری می کند و در نتیجه در سلامت قلب موثر است.

کنترل دیابت

کنترل دیابت یکی از خواص موسیر است. آلیوم و آلیل دی‌سولفید دو ترکیب موسیر هستند که دارای خواص ضد دیابت هستند. این ترکیبات کمک به تغییر سطح قند خون می کنند. این امر برای افراد مبتلا به دیابت که نیاز به کنترل سطح قند خون خود دارند مفید است.موسیر ممکن است اثرات مفیدی در افراد مبتلا به دیابت نوع یک و دیابت نوع ۲ در هر سنی داشته باشد.

آرامش اعصاب

ریزمغذی ها و ویتامین های موسیرمانند پیریدوکسین می تواند به آزاد کردن گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) به عملکرد مغز کمک کنند. تولید این ماده باعث تسهیل پایین نگه داشتن استرس و کنترل سطح هورمون ها در داخل بدن می شود.

در نتیجه اگر به دنبال روشی برای کاهش استرس هستید و نیاز به دست آوردن آرامش خاطر هستید، موسیر ها می توانند در آزاد کردن سریع اسید گاما آمینوبوتیریک مؤثر باشند.

موسیر همچنین حاوی مقادیر عظیمی از اسید فولیک است, که یکی از ویتامین‌های ضروری گروه B است و به سلامت روان و عاطفی با تنظیم هورمون ها و واکنش های آنزیمی مغزکمک می کند.

کاهش علائم واکنش آلرژیک

در طول یک واکنش آلرژیک، سلول های بدن ماده ای به نام هیستامین تولید می کنند. این امر می تواند علائم و نشانه ها را مانند تورم بافت ها و اشک در چشم ها و بینی ایجاد کند.

این ماده خوراکی سرشار از کوئرستین است. کوئرستین یک فلاونوئید گیاهی است که در اثر واکنش های آلرژیک فصلی می تواند مشکلات بینی و چشم را کاهش دهد. کوئرستین می تواند با جلوگیری از آزاد شدن هیستامین به کاهش شدت واکنش های تنفس و واکنش های التهابی که شامل آسم آلرژیک، برونشیت و واکنش های آلرژیک فصلی است کمک کند.

کوئرستین یکی از مواد مهم در بسیاری از مکمل ها و داروهای حساسیت است که برای کنترل نشانه های ملایم حساسیت در بینی و چشم استفاده می شود.

خاصیت ضد میکروبی

تحقیقات گسترده ای در زمینه ترکیبات آلی گوگرد در سبزیجات، از جمله موسیر، ثابت کرده اند که این مواد دارای خواصهای ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروسی هستند. این سبزیجات به عنوان یک درمان سنتی برای تب، سرفه، سرماخوردگی، و آنفولانزا استفاده می شود.

یک مطالعه ۴ هفته ای در مورد ۱۶ فرد بزرگسال مبتلا به واکنش های آلرژیک فصلی بودند، نشان داد که مصرف روزانه ۲۰۰ میکروگرم بر میلی لیتر عصاره موسیر می تواند این علائم را  ۶۲٫۵٪ افراد کاهش دهد.مطالعه‌ای دیگر درمورد ۶۰ نفر تعیین کرد که ماساژ عصاره نیم درصد از عصاره موسیر در تبخال می تواند به طور قابل توجهی زمان بهبود را کاهش دهد.

تبخال در ۳۰درصد افراد در عرض ۶ ساعت و بقیه تا ۲۴ ساعت بهبود پیدا می کند، در حالی که اگر از این ماده خوراکی استفاده نکنید، زمان درمان ۴۸ تا ۷۲ ساعت خواهد بود. علاوه بر این، یک شست و شوی دهانی پانزده ثانیه ای با عصاره موسیر و آب به مدت ۲۴ ساعت در مهار باکتری های دهان موثرتر از کلرهگزیدین بود. کلرهگزیدین یکی ازدهانشویه های رایج است.

داشتن وزن مناسب

یکی دیگرخواص موسیر کمک به حفظ وزن ایده آل است. برخی مطالعات ثابت کرده اند که ترکیبات موسیر می توانند به جلوگیری از تجمع چربی اضافی در بدن و کاهش چربی بدن کمک کنند.

 روش های مصرف موسیر درغذاها

از موسیر و خواص آن چه می دانید؟!
از موسیر و خواص آن چه می دانید؟!

این ماده خوراکی را می توان به روش های مختلف در غذا ها استفاده کرد. طعم ملایم آن باعث می شود انتخاب مناسبی برای آماده سازی انواع غذاهای خوشمزه باشد. برخی از روش های مصرف موسیر از این قرارند:

کباب‌کردن این ماده خوراکی با سبزیجات برای استفاده در دورچین ها مانند استیک گوشت، موسیر ها را خرد کنید و به برخی از انواع سوپ و پای کیش اضافه کنید؛ موسیر های تازه را خرد کنید و روی برخی سالادها بریزید؛ موسیر ها را خرد یا رنده کنید و در برخی سس ها اضافه کنید؛ خرد کردن یا رنده موسیر و ترکیب آن با ماست برای آماده کردن ماست موسیر; استفاده از موسیر در تهیه برخی از ترشی ها.

 جایگزین برای موسیر

اگر شما دسترسی به موسیرندارید, جایگزین خوب برای آن پیازخام با مقداری سیر یا پودر سیراست. البته به خاطر داشته باشید که طعم این ماده خوراکی مانند پیاز نیست. این جایگزینی زمانی مناسب است که از سیر تفت داده در داخل دستور غذا استفاده شود، چرا که طعم پیاز خام  با موسیرمتفاوت است. از سوی دیگر اگر می خواهید این ماده خوراکی را با پیاز جایگزین کنید، خیلی بهتر است به ازای هر پیاز سه عدد موسیر استفاده کنید.

عوارض و مضرات موسیر

مصرف زیاد این ماده خوراکی سبب :

ریفلاکس معده

سوزش سر دل

سندروم روده تخریک پذیر

بروز حساسیت هایی مانند آسم، بثورات پوستی و قرمزی و خارش چشم ها می شود.

سخن پایانی

موسیر ها مغزی تر از پیاز هستند و سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند. این ترکیبات می توانند التهاب و خطر بروز بیماری های در ارتباط با استرس اکسیداتیو را کاهش دهند.

علاوه بر این ترکیبات یافت شده در موسیر ها به دلیل خواص هایشان به طور گسترده ای مورد مطالعه قرار گرفته اند. این خواص شامل سلامت قلب، افزایش سطح قند خون و کاهش خطر مشکلات وزنی و بیماری هایی مانند سرطان ها و دیابت نوع دو را مثال زد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا