Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

بررسی کامل تفاوت آب سخت و آب نرم

اغلب مردم تصورمی کنند که آب، آب است. اما آب به دو دسته سخت و نرم تقسیم می شود. تمایز آب سخت و نرم ربطی به احساس آب ندارد. این تفاوت مربوط به میزان مواد معدنی موجود در آب است. چه تفاوتی بین آب سخت و آب نرم وجود دارد؟ آب در هیچ جا یکسان نیست. اغلب اوقات آب دارای مواد معدنی متنوعی است. آب سخت کلسیم و منیزیم بیشتری دارد زیرا با سنگ ها و خاک در تماس است. آب نرم این مواد معدنی را ندارد زیرا می تواند از منطقه ای که فاقد کلسیم و منیزیم در زمین است، باشد.

آب سخت

آب سنگین یا آب سخت شامل مواد معدنی بیشتری می باشد.آب سخت بخش مهمی از آب تامینی در ایران است. این به دلیل وجود آب زير زميني است. آب زیرزمینی آب باران است که پس از بارش وارد زمین می شود تا زمانی که به آبخوان برسد، جایی که بخشی از یک منبع آب به یک چاه یا یک چشمه تبدیل می شود.

جریان آب در زمین، به طور طبیعی تصفیه می شود و مواد معدنی را از سنگ هایی که از طریق آن جریان تراوش می کند ، برداشت می کند. کانی های معمول گوگرد، آهک، منیزیم و کلسیم هستند. اگر مقدار این مواد معدنی حداقل یک درجه در هر گالن یا gpg باشد، اعلام می شود که آب سخت است.

 

آب سخت می تواند به عنوان مکمل تغذیه ای برای کلسیم  و منیزیم مورد استفاده قرار گیرد. سختی آب با توجه کاتیون های درون آب اندازه گیری می شود.کاتیون های چندگانه، کاتیون هایی هستند که بار بزرگتر از +۱ دارند.کاتیون های آب سخت شامل Ca2 + و  Mg2 + می شود.

انواع سختی آب

بررسی کامل تفاوت آب سخت و آب نرم
بررسی کامل تفاوت آب سخت و آب نرم

دو نوع سختی آب وجود دارد:

۱- سختی موقت یا سختی کربنات. اگر آب دارای منیزیم و بی کربنات کلسیم باشد، آب با سختی موقت نامیده می شود.که با جوشاندن آب، سختی آن گرفته می شود.در این وضعیت کلسیم و منیزیم رسوب می کنند، سپس آب نرم می شود. باشد .

۲- آب با سختی دائمی حاوی سولفات یا منیزیم و کلراید کلسیم است که آن را سختی دائمی می نامند زیرا کلسیم و منیزیم در هنگام جوشیدن رسوب نمی کنند.در این نوع آب برای نرم کردن آن باید از کربنات سدیم Naco3 استفاده کرد.

آب نرم

آب دارای مواد معدنی کمی است  (کمتر ازیک gpg ). بیشتر آب سطحی که شامل دریاچه ها، رودخانه ها یا آب باران جمع شده است، نرم است. به عبارت دیگر آب نرم آبی است که مقدار کمی سدیم و غلظت کمی کلسیم و منیزیم دارد.

تشخیص آب نرم با آب سخت

بررسی کامل تفاوت آب سخت و آب نرم
بررسی کامل تفاوت آب سخت و آب نرم

آب سخت، و آب نرم را می توان به راحتی از طریق مشاهده جدا کرد. اگردر حال حمام کردن صابون به اندازه کافی کف نکرد. احتمالا فرد با آب سخت حمام می کند.آب سخت همچنین می تواند منجر به کلسیفیکاسیون دریچه ها و لوله ها شود. اگرتمایل به استفاد ه از   آب سخت را ندارید، به راحتی می توانید با استفاده از نرم کننده های آب آن را نرم کنید. نرم کننده های آب با حذف کاتیون های فلزی و جایگزینی آن ها با سدیم یا پتاسیم، آب را نرم می کند. از این دستگاه ها می توان در مکان های انتخابی استفاده کرد تا فرد بتواند از آب نرم برای شستن لباس ها و حمام کردن و مصرف آب سخت استفاده کند.

ویژگی های آب سخت

بررسی کامل تفاوت آب سخت و آب نرم
بررسی کامل تفاوت آب سخت و آب نرم

آب سخت به عنوان یک طعم برتر تعریف شده است. جنبه های مثبت و منفی در آب سخت و نرم وجود دارد. آب سخت معمولاً به دلیل مواد معدنی موجود بهتر است. به همین سبب که آب چشمه و آب معدنی بطری می شوند و طعم مناسبی دارند. آب سخت نیز ثابت کرده است که برای سلامت شما به عنوان یک منبع بزرگ منیزیم و کلسیم مناسب است و نیازهای بدن شما را برآورده می کند. مقاله ای از آزمایشگاه  ملی Oak Ridge در مورد میزان حملات قلبی و سکته های مغزی در میان ۱۴۰۰ کشاورز ویسکانسین دریافت که کشاورزانی که آب سخت می نوشیدند کمتر از کسانی که آب نرم می نوشیدند از این بیماری ها رنج می برند. با این حال آب سخت در طول سال ها در داخل لوله ها تجمع می کند و دیر یا زود باعث خرابی می شود.

ماشین های لباسشویی، آبگرمکن ها و دیگ های بخار در معرض این رسوبات قرار می گیرند. این آسیب عمر دستگاه ها را کاهش می دهد و هدایت گرما در بخاری ها و دیگ های آب را تحت تأثیر قرار می دهد. مواد معدنی آب سخت باعث می شود لکه ها و لکه های آب روی وسایل باقی بماند.

ویژگی های نرم آب

آب نرم پوست را خشک نمی کند. آب نرم برای پوست شما بهتر است، زیرا شامل هیچ ماده معدنی تحریک کننده نمی شود. آب نرم برای شست و شوی لباس هایی  با پاک کننده ها بهتر از آب سخت است. این کار می تواند فوم صابون را افزایش دهد و پوست را نرم کند. ماشین های لباسشویی وظرف شویی به طور کارآمد و با شوینده بسیار کمترکار می کنند.

لباس ها تمیز، سبک تر و نرم تر می شوند. نیاز به تمیز کردن کمتری است ، بنابراین باعث صرفه جویی در هزینه می شود. با این حال آب نرم طعم مطلوبی در چای و اسپرسو دارد و سرعت پخت حبوبات نیز در مقایسه با آب سخت افزایش پیدا خواهد داد؟

اندازه گیری سختی آب ؟

در آزمایشگاه سختی آب در مقیاس میلی گرمی تعیین می شود با توجه به

لیتر، یا ppm بیان می شود.

آب های بسیار نرم بین ۰-۶۰ PPM

آبهای متوسط بین ۶۰-۱۲۰ PPM

آبهای سخت بین ۱۲۰-۱۸۰ PPM

آبهای خیلی سخت بیشتر از ۱۸۰ PPM است

چگونه  سختی آب را بگیریم ؟

آب سخت را می توان با آهک و یا انتقال در یک رزین تبادل یونی از بین برد. رزین تبادل يونی از سديم تشکیل شده است. آب روی سطح رزینباعث آزاد شدن سدیم می شود. کلسیم، منیزیم و کاتیون های مختلف در رزین رسوب می کنند. سدیم وارد آب می شود، اما سایر کاتیون ها با رزین باقی می مانند. آب بسیار سخت به آب شور تبدیل می شود، که حاوی مواد معدنی کمتری است.

بیشتر یون ها در آب نرم از بین می روند، با این حال، سدیم و آنیون های متعدد (یون های بار منفی) باقی می مانند. با این نوع رزین، کاتیون ها به رزین متصل می شوند و هیدروژن و هیدروکسید آزاد می شوند تا آب خالص تشکیل شود.

 تفاوت آب سخت و آب نرم

این دو نوع آب به روش های مختلف نسبت به ترکیبات شیمیایی خاص و اشیاء واکنش نشان می دهند. یکی از معایب رایج آب سخت ، حل شدن آن با صابون و مواد شوینده است. آب سخت باعث ایجاد برخی از لکه ها می شود, ولی آب بسیارنرم ممکن است برای تمیز کردن مشکل ایجاد لکه را نداشته باشد.

آب سخت و ملایم، هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. در حالی که از سیستم های سختی گیریا نرم کننده استفاده می کنید، متوجه یک نوع اصلاح آب نسبت به نوع دیگر (آب سخت) خواهید شد.

آب سخت اساساً کلسیم و منیزیم زیادی دارد، در حالی که آب شیرین از هر دو ترکیب اما بسیار کوچک تشکیل شده است. آب سخت از سنگ های نرم عبور می کند، بنابراین جمع آوری مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم قبل ازر سیدن به لوله های آب انجام می دهند.

از طرف دیگر آب نرم از سنگ گرانیت عبور می کند و در نتیجه کمترین مواد معدنی را در طول حرکت جمع آوری می کند. بنابراین آب نرم بدون مواد معدنی به لوله ها می رسد. آب سخت می تواند زبری را برای پوست ایجاد کند و نیاز به مقدار زیادی صابون دارد تا لکه ها را از بین ببرد. از سوی دیگرصابون با آب نرم به خوبی کف می کند. آب سخت و آب نرم مزایای خاص خود را دارند، در حالی که آب نرم روی پوست از بیماری های پوستی جلوگیری می کند، در حالی که آب سخت با وجود مواد معدنی می تواند از بیماری قلبی و عروقی جلوگیری کند، فشارخون را کاهش دهد و هنگام مصرف کلسیم سبب استخوان های بهتر و قوی تری می شود.

چرا باید آب نرم را به آب سخت ترجیح داد؟

شاید شما فرض کنید که ساختار و مواد محلول در تمام آب ها یکسان است و فقط در یک یا چند مورد املاح با هم متفاوت هستند. در چنین مواردی باید بگوییم که این یک تصور اشتباه است، زیرا همان طور که در بالا گفته شد، آب نیز به انواع آب سخت و آب نرم تقسیم می شود. تفاوت آب سخت و آب نرم در مقدار مواد معدنی موجود در آن ها است،که طعم و ظاهر آن را تغییر می دهد. با توجه به این که آب نرم شفافیت و زلالیت بیشتری نسبت به آب سخت دارد.

با توجه به این که بیشتر آب مصرفی ساکنان به دلیل نفوذ آب باران اسیدی به سفره های زیرزمینی یا عبور آب از میان فلزات از جمله کلسیم و منیزیم، تشکیل شده است. آب سخت دارای مواد معدنی محلول در آب بیشتری است، در حالی که در آب نرم مواد معدنی بسیار کمتری است همان طور که می دانید وجود برخی مواد معدنی در آب های سخت برای بدن مفید و حیاتی است اما باید به این موضوع نیز اشاره کرد که این مواد معدنی باید به اندازه باشند تا آسیب زیادی به بدن وارد نکنند و بیماری ایجاد نکنند. . اگر از آب سخت به طور مداوم استفاده شود، به بیماری هایی از جمله مشکلات قلبی، مشکلات پوستی ختم می شود،

از جمله منفذ خشک و بازوها و ساختار پوست، ریزش مو، فشار خون، بیماری های قلبی عروقی و غیره لباس و ایجاد رسوب در لوله های آب، ماشین لباسشویی و بخاری های آب، که در آینده ای نه چندان دور منجر به شکست و فای خواهد شد. همچنین آب سختی که مورد استفاده افراد قرار دارد به هنگام شستشو باعث ایحاد لک بر روی ظروف شده یا باعث از بین رفتن رنگ شیر آلات به مرور زمان می گردد.

این نوع آب  به دلیل آن که فاقد هر گونه املاح و گازهای محلول می باشد در نتیجه موجب نرمی و لطافت پوست، تنظیم فشار خون، تقویت ساقه مو و افزایش رشد آن، جلوگیری از سنگ کلیه و… می شود. استفاده از آب نرم نه تنها بر سلامتی انسان تاثیر مستقیم دارد بلکه بر سلامتی و حفظ طول عمر دستگاه های نظیر ماشین لباسشویی، آبگرمکن و حتی لوله های آب موثر است. این امر باعث می شود تاب بافت لباس ها کاملا سالم مانده و لباس ها پاک تر، تمیز تر و نرم تر شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا