Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییعمومی

پیرولوزیت چه کاربردی دارد؟ قیمت خرید و فروش آن

کانی های زیادی تاکنون شناخته شده و مورد استفاده های صنعتی و زینتی قرار گرفته‌اند. پیرولوزیت ازجمله کانی هایی است که در گذشته آن را با نام مغنیسیا می شناختند. نام پیرولوزیت از زبان یونانی گرفته شده است. خواص منحصربه‌فرد پیرولوزیت منجر شده است تا در صنایع کاربردی گسترده داشته باشد. کاربرد پیرولوزیت در صنایعی همچون فولاد و ذوب آهن و آلیاژ و… دیده می شود. کاربرد پیرولوزیت در این صنایع به حدی است که ۹۰ درصد آن در این صنایع مصرف می گردد. پیرولوزیت حاوی ترکیبی از منگنز با فرمول شیمیایی MnO2 بوده و از این جهت در صنایع به کار برده می شود. قیمت خرید و فروش پیرولوزیت تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که در ادامه این مطلب مورد بررسی قرار خواهد گرفت. برای خرید پیرولوزیت می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه نمود.

در ادامه این مطلب به بررسی خواص و کاربرد و نحوه خرید و فروش و قیمت انواع پیرولوزیت می پردازیم. با ما همراه باشید. نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا هم به بررسی ترکیباتی همچون عنصر منگنز، سیلیسیم دی اکسید، کربنات منگنز، سولفات منگنز و… پرداخته است. با ما همراه باشید.

پیرولوزیت چیست

منگنز دی اکسید جامدی مایل به سیاه یا قهوه ای است که می توان آن را در طبیعت به صورت پیرولوزیت معدنی، سنگ معدن منگنز و… یافت. پلی مورف های آلفا می توانند در تونل ها یا کانال ها بین هشت وجهی ‌های اکسید منگنز انواع اتم ها و مولکول های آب را ترکیب نمایند. جالب است بدانید آلفا دی اکسید منگنز تمایل زیادی به کاتد شدن نشان می دهد. بنابراین از آن در باتری‌ های لیتیوم یونی استفاده می شود. البته پیرولوزیت حاوی ناخالصی ها و البته مقادیر قابل توجهی از منگنز است. پلی مورف های دیگری هم از پیرولوزیت شناخته شده و استفاده می شوند.

دی اکسید منگنز با سه اکسید هم پایه و مراکز هشت وجهی فلزی به صورت ساختار بلوری روتیل کریستاله می شود. دی اکسید منگنز ترکیبی دارای کمبود اکسیژن است. پلی مورف منگنز دی اکسید ساختاری بسیار باز همراه با کانال های متعدد بوده و قادر به جایگزینی اتم‌های فلزی مثل نقره یا باریم است.

پیرولوزیت چه کاربردی دارد؟ قیمت خرید و فروش آن
پیرولوزیت چه کاربردی دارد؟ قیمت خرید و فروش آن

خواص پیرولوزیت

پیرولوزیت به صورت توده هایی نسبتا متخلخل یافته می شود. سختی پیرولوزیت در حالت توده ای بین ۱ تا ۲ تخمین زده می شود. بلورهای این ماده  دارای سختی ۶ تا ۶.۵ بوده و چگالی برابر با ۴.۷۵ گرم بر سانتی متر مکعب دارند. انواع پیرولوزیت در اشکال رشته ای، دانه ای یا دندریتی یافته می شود. این کانی ترد و شکننده است و دارای سطح شکست رشته ای است. پیرولوزیت دارای بلورهای کدری بوده و جلایی فلزی دارد. پودر دی اکسید منگنز رنگی سیاه آهنی داشته و حرارت اکسیژن آن را حذف می نماید. حرارت دادن این کانی  با ترکیبی همچون کربنات سدیم موجب می شود تا دانه هایی به رنگ سبز مایل به آبی تشکیل گردد. پیرولوزیت در اسید هیدروکلریک حل شده و تولید گاز کلر می نماید.

ساختار پیرولوزیت

ترکیب شیمیایی پیرولوزیت حداکثر دارای ۶۳.۲% منگنز و ۳۶.۸% اکسیژن است. ساختار پیرولوزیت اغلب مقدار کمی آب حداکثر تا ۲% را شامل می شود. البته توجه شود که عناصری مانند آهن، آلومینیوم، کلسیم، منیزیم و باریم نیز ممکن است در این کانی جانشین منگنز شده باشند.

کاربرد پیرولوزیت

پیرولوزیت به عنوان مهم ترین کانی دارای منگنز شناخته می شود. از آلیاژ منگنز با آهن در تولید فولاد استفاده های گسترده ای صورت می پذیرد. منگنز با سایر فلزات همانند مس، روی، قلع و سرب نیز به صورت آلیاژ استفاده می شود. در بسیاری از واکنش های شیمیایی مربوط به اکسیداسیون نیز از خواص اکسید کنندگی دی اکسید منگنز استفاده می شود.

دی ‌ال های ۱ و ۲ را می توان بوسیله منگنز دی اکسید به دی آلدهید ها یا دی کتون ها شکست. در بسیاری از واکنش های شیمیایی همانند اکسیداسیون آمین ها، واکنش آروماتیزه شدن، جفت شدن اکسایشی و اکسیداسیون تیول ها کاربرد پیرولوزیت بسیار مهم بوده و استفاده های زیادی دارد. کاربرد های دیگری هم برای این ماده معرفی شده اند که در ادامه این مطلب از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به آن ها خواهیم پرداخت.

  • مواد شیمیایی غیر آفت کش در کشاورزی
  • کاربرد در تولید انواع چسب و مواد شیمیایی درزگیر
  • کاربرد در انواع سوخت و محصولات مرتبط
  • استفاده از پیرولوزیت در فرآیند اکتشاف نفت و گاز
  • استفاده در بخش های هنر و صنایع دستی
  • کاربرد در تولید مصالح ساختمانی
  • استفاده به عنوان عامل مبادله گر یونی
  • استفاده در مواد خوراکی
  • کاربرد به عنوان یک عامل جاذب
  • کاربرد به عنوان یک ماده اولیه در تولید سایر ترکیبات منگنز مانند پرمنگنات پتاسیم
  • به عنوان رنگدانه در ساخت سرامیک و شیشه
  • به عنوان معرف در سنتز آلی

کاربرد در تولید شیشه

صنایع شیشه سازی از خواص اکسید کنندگی پیرولوزیت استفاده کرده و موجب اکسید آهن می شوند. با این روش رنگ آهن از بین رفته و از این رو کاربرد پیرولوزیت در صنایع تولید شیشه خاصیت رنگ بری دارد. از خواص پیرولوزیت به عنوان رنگدانه در صنایع رنگسازی، تولید روغن جلا، موم و واکس نیز بهره می برند. همچنین ساخت باتری های خشک از دیگر کاربرد های دی اکسید منگنز است.

کاربرد در تولید باتری

در واقع یکی از استفاده های اصلی دی اکسید منگنز، استفاده از آن در باتری های پیل خشک است. این باتری ها شامل باتری قلیایی و باتری کربن،روی هستند. تولید باتری و فریت (آهن ربا) دو استفاده عمده از دی اکسید منگنز هستند. کاربرد پیرولوزیت در این دو فرآیند به خلوص بالایی از دی اکسید منگنز نیاز خواهد داشت. در تولید باتری ها به دی اکسید منگنز الکترولیتی و در تولید فریت ها (آهن ربا) به دی اکسید منگنز شیمیایی نیاز است.

پیرولوزیت چه کاربردی دارد؟ قیمت خرید و فروش آن
پیرولوزیت چه کاربردی دارد؟ قیمت خرید و فروش آن

منابع

پیرولوزیت از کانی های اصلی منگنز در توده های معدنی منگنز دار بشمار می آید. منگنز اغلب در مقادیر کم در سنگ ها یافته می شود. این ماده با گذشت زمان از سنگ ها شسته شده و به صورت کانی های منگنز داری همچون پیرولوزیت در محیط های رسوبی همچون باتلاق، دریاچه و دریا رسوب می کند. این ماده همچنین در رگه های معدنی همراه با کوارتز و کانی های فلزی دیگر نیز ممکن است یافته شود. اما به طور کلی این کانی را می توان در محیط های رسوبی یافت. در کشور ما ایران نیز معادنی از این کانی مهم صنعتی وجود دارد. مهم ترین معادن منگنز در ایران به شرح زیر است:

  • نارنج قم
  • رباط‌کریم تهران
  • چاه باشی اصفهان
  • ناریگان یزد
  • حسن آباد جنوب تهران

خطرات پودر پیرولوزیت

قرار گرفتن در معرض هوای آلوده به ذرات پودری پیرولوزیت منجر به مسمومیت با منگنز خواهد شد. در صورت بلع این ماده، منگنز دی اکسید می تواند خطرناک و سمی باشد.

استنشاق منگنز دی اکسید سمی بوده و تماس طولانی مدت یا مکرر با آن به اندام ها آسیب وارد می شود. منگنز دی اکسید بر روی ریه ها و سیستم اعصاب مرکزی تاثیر نامطلوبی داشته و می تواند به افزایش حساسیت برونشیت، اختلالات عصبی و… منجر گردد.

این ماده در دمای بیش از ۵۵۳ درجه سانتی گراد تجزیه شده و موجب تولید اکسید منگنز (III) و اکسیژن می گردد. این ترکیبات منجر به افزایش خطر آتش سوزی خواهند شد.

منگنز دی اکسید ماده ای با قدرت اکسید کنندگی قوی است. این ماده قادر است با مواد قابل احتراق و کاهنده وارد واکنش شده و موجب ایجاد خطر آتش سوزی و انفجار گردد.

این ماده درصورت قرار گرفتن در معرض حرارت می تواند با آلومینیوم وارد واکنش شود. منگنز دی اکسید به وسیله استنشاق جذب بدن می گردد. بنابراین از قرار گرفتن در معرض آن اجتناب نمایید.

توجه نمایید که منگنز دی اکسید قابل احتراق نیست اما موجب افزایش احتمال احتراق در مواد دیگر می شود. توصیه می شود این ماده را در بسته بندی های کاملا دربسته و محکم و در انبار های خشک و خنک و به دور از مواد شیمیایی فعال نگهداری نمایید.

قیمت پیرولوزیت

قیمت این ماده تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. درجه خلوص و شرکت تولید کننده از عوامل موثر بر قیمت پودر پیرولوزیت هستند. هرچه خلوص MnO2 بیشتر باشد قیمت نیز بالاتر خواهد بود. نرخ ارز نیز از دیگر عوامل موثر بر قیمت است. نوسانات نرخ ارز به‌ویژه بر روی کالاهای وارداتی تاثیر بیشتری خواهد داشت. به طور کلی می توان گفت که محصولات شیمیایی وارداتی نسبت به انواع مشابه داخلی از قیمت های بالاتری برخوردارند. امروزه شرکت های ایرانی با استخراج این کانی از منابع آ در کشور توانسته اند تا حدودی نیاز شرکت هایی همچون فولاد و ذوب آهن را تامین نمایند. برای خرید این ماده می توان به سایت های فروش مراجعه کرده و در صورت تمایل اقدام به خرید نمود.

مصرف پیرولوزیت در ایران

از مهم ترین و اصلی ترین مصرف کننده پیرولوزیت در ایران می توان به کارخانجات ذوب آهن اشاره نمود. این شرکت بالغ بر ۹۳ تن پیرولوزیت ۲۵ درصد، در سال مصرف می نماید. کانی مورد نیاز این کارخانجات از کشورهایی همچون برزیل، هند، استرالیا، افریقا، فرانسه و… وارد می شود. با افزایش نرخ ارز در چند سال اخیر واردات این کانی نیز دستخوش تغییراتی قرار گرفته است و برخی از صنایع با آسیب مواجه شده اند. افزایش نرخ ارز موجب افزایش قیمت محصول نهایی نیز خواهد شد.

پیرولوزیت چه کاربردی دارد؟ قیمت خرید و فروش آن
پیرولوزیت چه کاربردی دارد؟ قیمت خرید و فروش آن

خرید و فروش پیرولوزیت

خرید و فروش پیرولوزیت در بازار جهانی بسیار صورت می پذیرد. زیرا این ماده از ترکیبات مهم صنعتی و به عنوان ماده ای اصلی در کارخانه های مختلف استفاده می شود. خرید این ماده را می توان به روش های مختلف حضوری و غیر حضوری انجام داد. خرید از سایت های فروش امکان مقایسه قیمت ها را به سادگی فراهم می کند. همچنین در این روش خرید امکان خریدی بی واسطه و بصرفه برای خریدار یا مصرف کننده فراهم می گردد.

میزان فروش این ماده به عواملی همچون تقاضا در بازار وابسته است. در سال های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان، فعالیت بسیاری از صنایع در جهان محدود شده و بنابراین تقاضا برای این محصول رو به کاهش نهاده است. امید است با رهایی از پاندمی کرونا، رونق اقتصادی به این بخش از صنایع بازگردد.

سخن آخر

در این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی پیزولوزیت و خواص و کاربرد های آن پرداختیم. این ماده در بسیاری از صنایع نقش مهمی داشته و مورد استفاده های زیادی دارد. البته توجه شود که در صورت استفاده نادرست و عدم رعایت نکات ایمنی می تواند برای سلامتی آسیب هایی را نیز به دنبال داشته باشد. نحوه خرید و فروش این ماده می تواند متفاوت باشد، اما امروزه خرید و فروش اینترنتی جایگاه ویژه ای را در بازار به خود اختصاص داده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا