Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص نوترابیون چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

امروز در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با دارویی به نام نوترابیون آشنا کنیم. نوترابیون یک مکمل ویتامین ب است که برای ضعف های بدنی و تقویت قوای جسمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

جالب است بدانید که تمامی مکمل های خانواده ی ویتامین ب پسوند «بیون» دارند. برای مثال، نوروبیون نامی آشنا برای همه ماست. هر گاه فردی به دلیل بیماری و یا گذر از دوره ی سختی از زندگی دچار ضعف بدنی شده باشد، بدون شک با تجویز پزشک نوروبیون دریافت خواهد کرد. البته این روزها که زندگی ماشینی و پر سرعت حتی بر سبک تغذیه ما نیز اثر گذاشته است، نیاز به داروهای مکمل تقویتی در زندگی بیش از قبل شده است.

همه ی این مکمل ها اثرات یکسان و مشابهی دارند. در این مطلب قصد داریم نکات مفیدی در رابطه با ویژگی ها، فواید، کاربرد، عوارض، تداخل دارویی، گروه هدف و دیگر نکاتی که لازم است تا در رابطه با قرص نوترابیون بدانید به شما متذکر شویم. پس اگر در این رابطه کنجکاو هستید، به شما پیشنهاد می کنیم تک تک قسمت های این مقاله را با دقت مطالعه نمایید.

فهرست مطالب

داروها در سایت جهان شیمی فیزیک

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال در مقالات دیگری در رابطه با دو مولتی ویتامین عالی صحبت کرده ایم که خواندن آن ها را به شما توصیه می کنیم:

قرص اسکای وومن چیست؟ کاربرد، عوارض و مزایای آن

قرص اسکای من چیست؟ کاربرد، عوارض و مزایای آن

پیش از آن که بخواهیم در رابطه با قرص نوترابیون اطلاعاتی کسب کنیم، بهتر است تا کمی در رابطه با نیاز بدن به ویتامین ها بدانیم.

قرص نوترابیون چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
قرص نوترابیون چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

بدن و ویتامین ها

شما حتما بارها این جمله را شنیده اید که ویتامین ها همچون بلوک هایی برای بدن هستند. این جمله یعنی ویتامین ها اساس عملکرد صحیح هر ارگان بدن به حساب می آیند.

ویتامین ها مواد طبیعی ای هستند که به صورت ارگانیک در مواد غذایی وجود دارند. اما گاهی اوقات به دلیل عدم مصرف برخی مواد غذایی، بدن دچار کمبود ویتامین شده و عوارض آن به صورت ریزش مو، شکننده و نازک شدن ناخن ها، از بین رفتن شادابی پوست، اختلال در خواب، اختلال در بینایی و … مشاهده می شود.

یکی از مهم ترین ویتامین های مورد نیاز بدن، ویتامین B نام دارد. این ویتامین انواع مختلفی داشته و استفاده ی آن به صورت مجموعه ای، تاثیرات بسیار خوبی از خود بر جای می گذارد. کمبود ویتامین B مشکلات زیادی به همراه دارد که یکی از آن ها خستگی مزمن است.

ویتامین B همچنین برای مواردی نظیر جلوگیری از کم خونی مناسب است. این ویتامین مانند یک آنتی اکسیدان قوی در بدن از بروز سرطان ها جلوگیری می کنند. سیستم عصبی بدن ما برای سلامت و عملکرد بهتر به ویتامین B نیاز مبرم دارد. از همین رو این ویتامین برای از بین بردن افسردگی، جنون، خستگی، فشار خون پایین و احساس مور مور شدن اعضای بدن بسیار مناسب است.

علائم کمبود ویتامین ب در بدن

همان طور که می دانید ویتامین ب انواع مختلفی دارد. کمبود هر کدام از اعضای این خانواده ی بزرگ به شکلی خاص در بدن نمایان می شود. در این بخش از مقاله، علائم رایج کمبود انواع ویتامین ب را به صورت تفکیک شده برای شما شرح داده ایم. با مشاهده ی این علائم می توانید بفهمید که نیاز بدن شما به کدام یک از اعضای خانواده ی ویتامین ب است:

کمبود ویتامین  B6

نام دیگر این ویتامین پیریدوکسین است. کمبود آن در بدن منجر به موارد زیر می شود:

آنمی (کم خونی شدید)

بیماری‌ های پوستی مانند درماتیت سبورئیک

التهاب دهان

درد و تَرَک در اطراف دهان

پوسته پوسته شدن لب ها

بی ‌حسی یا مور مور شدن دست‌ ها و پاها

تحریک پذیری عصبی (گیجی و افسردگی)

قرص نوترابیون چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
قرص نوترابیون چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

کمبود ویتامین B9

نام دیگر این ویتامین فولات یا فولیک اسید است. کمبود آن در بدن منجر به موارد زیر می شود:

آنمی (کم خونی شدید)

افزایش احتمال نقص جنینی

تغییر مود (تحریک پذیری، فراموش کاری)

درد دهانی

اسهال

کمبود ویتامین  B12

نام دیگر این ویتامین کوبالامین است. کمبود آن در بدن منجر به موارد زیر می شود:

آنمی (کم خونی شدید)

مورمور شدن یا بی حسی در دست‌ ها و پاها

ضعف حافظه

تغییر مود (سردرگمی ذهنی، هیجان)

عدم ثبات و ناهماهنگی ماهیچه ها

کمبود خانواده ی ویتامین ب

به طور کلی کمبود ویتامین ب در بدن منجر به ریزش مو، سفید شدن موها، ضعف در عضلات و ماهیچه ها، ضعف بدنی، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، بی حوصلگی، خستگی، گیجی و افسردگی خواهد شد.

اگر هر کدام از این علائم را در خود یا اطرافیانتان مشاهده کردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. مکمل های ویتامین ب حتما باید تحت نظارت پزشک مصرف شوند، در غیر این صورت ممکن است دچار اور دوز ویتامینی شوید.

قرص نوترابیون چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
قرص نوترابیون چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

چه مواد غذایی ای ویتامین ب دارند

شاید با خود بگویید مگر نمی شود ویتامین ب را از غذا ها دریافت کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اتفاقا بسیاری از مواد غذایی که به صورت روزانه مصرف می کنیم، حاوی خانواده ی بزرگ ویتامین ب هستند. در این قمت از مقاله قصد داریم منابع مهم حاوی ویتامین ب را به شما معرفی کنیم.

اگر سعی کنید این مواد غذایی را رژیم غذایی روزانه ی خود قرار دهید دیگر نیازی به مصرف انواع مکمل ها نخواهید داشت. با این حال برخی افراد به دلیل بیماری هر چقدر هم مواد غذایی مصرف کنند، کمبود ویتامین بدنشان جبران نمی شود. لذا به شما توصیه می کنیم که هر چند وقت یک بار به پزشک مراجعه کرده و با انجام چک آپ ماهانه، میزان ویتامین ها بدن خود را اندازه بگیرید.

به طور کلی خانواده ی ویتامین ب شامل ۸ عضو است. اگر تمامی اعضای این خانواده در کنار هم قرار گیرند به آن ها ب کمپلکس گفته می شود. اعضای خانواده ی ویتامین ب عبارتند از:

تیامین یا ویتامین ب۱

ریبوفلاوین یا ویتامین ب۲

نیاسین یا ویتامین ب۳

پانتونیک اسید یا ویتامین ب۵

پیریدوکسین یا ویتامین ب۶

بیوتین یا ویتامین ب۷

فولات، فولیک اسید یا ویتامین ب۹

کوبالامین یا ویتامین ب۱۲

هر کدام از این ویتامین ها وظیفه ی خاصی در بدن بر عهده دارند. با این حال باید بدانید که به جز ویتامین ب۱۲ بدن توانایی ذخیره ی خانواده ی ویتامین ب را به مدت طولانی ندارد. در نتیجه شما باید زود به زود این ویتامین ها را از طریق غذاها یا مکمل ها دریافت کنید.

قرص نوترابیون چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
قرص نوترابیون چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

غذاهای دارای ویتامین ب

برای آن که یک غذا شامل میزان زیادی از ویتامین ب باشد، باید حداقل ۲۰ درصد نیاز روزانه ی بدن را در وعده تامین کند. بر اساس این تعریف، غذایی که ۱۰ تا ۱۹ درصد از نیاز بدن در هر وعده تامین کند، منبع خوبی محسوب می شود.

در این بخش از مقاله چند منبع مهم از انواع ویتامین ب را به شما معرفی کرده ایم:

ماهی سالمون

میزان ویتامین ب های موجود در ۱۰۰ گرم ماهی سالمون پخته شده به شرح زیر است:

۱۸ درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین  B1

۲۹ درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین  B2

۵۰ درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین  B3

۱۹ درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین  B5

۴۷ درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین  B6

۵۱ درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین  B12

سبزیجات

دسته ی غذایی سبزیجات عموما نیاز بدن به ویتامین ب۹ یا فولیک اسید را برطرف می کند. سبزیجاتی که دارای فولات هستند، به شرح زیر شناخته می شوند:

اسفناج خام که در هر ۸۵ گرم از آن ۴۱ درصد از نیاز روزانه به فولات تامین می‌ شود.

اسفناج پخته که در هر ۸۵ گرم از آن ۳۱ درصد از نیاز روزانه به فولات تامین می ‌شود.

شلغم پخته که در هر ۸۵ گرم از آن ۲۵ درصد از نیاز روزانه به فولات تامین می ‌شود.

کاهو خام که در هر ۸۵ گرم از آن ۲۹ درصد از نیاز روزانه به فولات تامین می‌ شود.

جالب است بدانید مقداری از فولات موجود در سبزیجات خام به هنگام پختن از بین می رود. به گفته ی متخصصان مقداری از این ویتامین به آبی که سبزیجات در آن پخته شده است منتقل می شود. یک پیشنهاد برای کم تر از بین رفتن فولیک اسید موجود در سبزیجات وجود دارد، آن هم این است که تا حد ممکن سبزیجات را بخار پز کنید. شما می توانید آب سبزیجات را نیز دور نریزید و درون خورشت ها، سوپ ها و آش های خود از آن استفاده کنید.

قرص نوترابیون چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
قرص نوترابیون چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

کبد و گوشت دام ها

جالب است بدانید گوشت ارگان هایی چون کبد از بدن دام ها و طیور، غنی از انواع ویتامین ب است. در این بخش از مقاله، میزان انواع ویتامین ب موجود در ۱۰۰ گرم کبد گاو را مورد بررسی قرار داده ایم:

۱۲ درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین  B1

۲۰۱ درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین  B2

۸۷ درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین  B3

۶۹ درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین  B5

۵۱ درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین  B6

۱۳۸ درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین  B7

۶۵ درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین  B9

۱۳۸۶ درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین  B12

از همین رو افرادی که رژیم گیاه خواری دارند، منبع مهمی از ویتامین ب را از دست می دهند. بهتر است این افراد از مکمل های ویتامین ب بیشتر مصرف کنند.

تخم مرغ‌

همه می دانیم که تخم مرغ یک منبع غنی از انواع ویتامین ب است. به گفته ی متخصصان، یک تخم مرغ بزرگ ۳۳ درصد از نیاز روزانه ی بدن به بیوتین را تامین می کند. تخم مرغ‌ یکی از بزرگ ترین منابع بیوتین یا ویتامین B7 است. یک تخم مرغ بزرگ ۵۰ گرمی شامل موارد زیر است:

۱۵ درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین  B2

۷ درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین  B5

۳۳ درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین  B7

۵ درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین  B9

۹ درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین  B12

البته لازم به ذکر است که تخم مرغ حتما باید پخته شود. تخم مرغ خام در سفیده ی خود ماده ای به نام آویدین دارد. این ماده پروتئین متصل شونده به بیوتین است که سبب می شود در روده جذب نشود. پختن تخم مرغ سبب می شود تا این پروتئین از بین برود و بیوتین به راحتی به بدن جذب شود.

در صورتی که شما گیاه خوار هستید و از محصولات حیوانی نیز استفاده نمی کنید، باید توجه کنید که بیوتین مورد نیاز بدن خود را از مکمل های دارویی و یا از سبزیجات، مغزها، دانه ها و غلات کامل تامین کند.

قرص نوترابیون چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
قرص نوترابیون چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

حبوبات

حبوبات از مهم ترین منابع تامین فولات یا فولیک اسید بدن هستند. همچنین این مواد غذایی دیگر اعضای خانواده ی ویتامین ب یعنی تیامین یا ب۱، ریبوفلاوین یا ب۲، نیاسین یا ب۳، پانتونیک اسید یا ب۵ و پیریدوکسین یا ب۶ را در خود جای داده اند.

در این بخش از مقاله، میزان فولات موجود در ۸۵ گرم از هر یک از حبوبات خوراکی رایج را ذکر کرده ایم:

لوبیای سیاه ۳۲ درصد از نیاز روزانه ی بدن

نخود ۳۵ درصد از نیاز روزانه ی بدن

سویای سبز ۶۰ درصد از نیاز روزانه ی بدن

نخود سبز ۱۲ درصد از نیاز روزانه ی بدن

لوبیا قرمز ۲۹ درصد از نیاز روزانه ی بدن

عدس ۴۵ درصد از نیاز روزانه ی بدن

لوبیا چیتی ۳۷ درصد از نیاز روزانه ی بدن

سویای آجیلی بوداده ۴۴ درصد از نیاز روزانه ی بدن

خطرات احتمالی استفاده ی بیش از حد از ویتامین ب

با این که ویتامین ب برای بدن بسیار ضروری است، در صورتی که رژیم غذایی شما غنی از ویتامین ب باشد و باز هم بر مصرف مکمل های ویتامین ب اصرار ورزید، می تواند مشکلات زیادی برای شما پدید آورد. در این بخش از مقاله بهبیان این مشکلات پرداخته ایم:

استفاده از ویتامین B  به صورت روزانه برای اکثر مردم بی خطر است. ویتامین B یک ویتامین محلول در آب است. از همین رو به سادگی از طریق ادرار دفع شده و در بافت ها تجمع نخواهد کرد.

به طور کلی بهتر است قبل از استفاده هرگونه دارو، با یک پزشک مشورت کنید و از مصرف خودسرانه آن ها بپرهیزید. به خصوص اگر دچار بیماری های زمینه نظیر بیماری های کلیه هستید، در مصرف این دارو احتیاط کنید.

البته توجه کنید که مکمل های ویتامین ب با داروهایی نظیر آنیسین دیون، دی‌ کومارول و وارفارین تداخل دارویی دارد.

اور دوز با ویتامین ب می تواند منجر به عفونت های دستگاه تناسلی، جوش زدن صورت و عوارضی از این دست شود.

قرص نوترابیون چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
قرص نوترابیون چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

افراد نیازمند به مصرف ویتامین ب

در این بخش از مقاله چند گروه را به شما معرفی کرده ایم که مهم است حتما در رژیم غذایی خود ویتامین ب داشته باشند:

زنان باردار

افراد بالای ۵۰ سال

گیاه خواران

افرادی که به دلیل حساسیت، محدودیت مصرف برخی مواد غذایی دارند

بیمارانی که دارو های مصرفی روزانه ی آن ها سبب کاهش سطح ویتامین B می شود

کسانی که عمل بای پس معده انجام داده اند

حالا که با ویتامین ب، انواع آن و مواد غذایی غنی از آن آشنا شدیم، بهتر است تا داروی مورد نظر که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم را به شما معرفی کنیم.

قرص نوترابیون چیست

قرص نوترابیون توسط شرکت نوژن فارمد تولید شده است. این مکمل غنی شده از انواع ویتامین ‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن بوده که به سلامت عمومی مصرف کننده کمک می ‌کند. به گفته ی شرکت تولید کننده این مکمل در بهبود کارایی جسمی و ذهنی، حفظ سلامت استخوان، پوست، مو، ناخن و دندان ها بسیار موثر است.

قرص نوترابیون در کنار خانواده ی ویتامین ب، ویتامین ها و مینرال های دیگری را نیز در خود جای داده است. همین موضوع این قرص را به یک مکمل کاملا مفید برای بانوان و آقایان تبدیل کرده است.

قرص نوترابیون چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
قرص نوترابیون چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

ویژگی های قرص نوترابیون

در این بخش از مقاله ویژگی های قرص نوترابیون را به صورت گزینه وار برای شما شرح داده ایم تا شک و تردیدی برای تصمی گیری شما به منظور تهیه و مصرف این مکمل باقی نماند:

حاوی ویتامین‌ ها و مواد معدنی ضروری

کمک به سلامت عمومی بدن

یک مولتی ویتامین روزانه

تقویت سیستم ایمنی بدن

کمک به تقویت قوای جنسی

تقویت بینایی

کمک به بهبود کیفیت پوست و مو و ناخن

تامین نیاز روزانه ی بدن به انواع ویتامین ها و مینرال های ضروری

انرژی بخش و شاداب کننده

رفع خواب رفتگی دست و پا و احساس مور مور شدن

تقویت سیستم عصبی بدن

تامین آنتی اکسیدان هایی که بدن به آن ها نیاز دارد

رابطه ی ویتامین ب کمپلکس و سلامت بدن

همان طور که گفتیم، ویتامین B خانواده ای ۸ عضوی از ویتامین‌ های مغذی است که هر یک از آن‌ ها نقش‌ه ای مهمی در بدن بر عهده دارند. طبق اطلاعاتی که در این مقاله به شما ارائه دادیم، ویتامین ‌های گروه ب در طیف وسیعی از مواد غذایی یافت می ‌شوند اما عواملی نظیر تغذیه، ژنتیک، داروها، بیماری‌ ها و سن می‌ تواند نیاز بدن به این خانواده را افزایش دهد.

قرص نوترابیون یک مکمل همه چیز تمام است. با مصرف این مکمل می توانید سلامتی را به بدن خود هدیه کنید.

قرص نوترابیون چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
قرص نوترابیون چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

ترکیبات قرص نوترابیون

در این بخش از مقاله قصد داریم وظیفه ی هر یک از ترکیبات قرص نوترابیون را به صورت مختصر برای شما شرح دهیم:

تیامین یا ویتامین  B۱

این ویتامین به علت تبدیل ریز مغذی‌ ها به انرژی نقش مهمی در متابولیسم بدن دارد. به این ویتامین ضد ورم عصب هم می‌ گویند زیرا علت خیلی از گزگزها، سوزن سوزن شدن دست و پا و خواب رفتگی ‌ها ناشی از کمبود تیامین است.

ریبوفلاوین یا ویتامین  B۲

این ویتامین در تبدیل غذا به انرژی موثر بوده و خواص آنتی اکسیدانی نیز دارد. ویتامین  B۲ جهت تولید سلول‌ های خونی و آنتی بادی‌ های بدن ضروری بوده و موجب بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی به اندام ‌های مختلف می ‌شود.

نیاسین یا ویتامین  B۳

این ویتامین در سیگنال دهی سلولی، متابولیسم، ساخت و بازسازی DNA نقش دارد. نیاسین با توجه به تاثیری که در تنظیم قند خون دارد می‌ تواند در درمان دیابت نیز موثر واقع شود. همچنین این ویتامین جهت درمان جوش‌ های شدید و دردناک نظیر آکنه استفاده می ‌شود.

پانتوتنیک اسید یا ویتامین  B۵

ویتامین ب۵ موجود در قرص نوترابیون مانند سایر ویتامین‌ های گروه ب به تامین انرژی بدن از غذاها کمک می کند و در تولید هورمون و کلسترول نقش دارد.

پیریدوکسین یا ویتامین B۶

این ویتامین در متابولیسم اسیدهای آمینه، تولید گلبول‌ های قرمز خون و ایجاد انتقال دهنده‌ های عصبی حضور ویتامین ب۶ ضروری است. ویتامین  B۶ همچنین برای رشد مغز کودکان و عملکرد بهتر برای افراد در تمامی سنین مورد نیاز است.

بیوتین یا ویتامین B۷

ان ویتامین برای متابولیسم کربوهیدرات و چربی ضروری بوده و در تنظیم بیان ژن نیز نقش موثری دارد. بیوتین می ‌تواند به درمان انواعی از آسیب ‌های عصبی مانند نوروپاتی محیطی که در نتیجه دیابت یا نارسایی کلیه است کمک کند.

فولیک اسید یا ویتامین B۹

ویتامین ب۹ برای رشد سلول‌ ها، متابولیسم اسیدهای آمینه، تقسیم سلولی سالم و تشکیل گلبول‌ های قرمز و سفید خون مورد نیاز است.

کوبالامین یا ویتامین  B۱۲

این ویتامین تقریبا یکی از شناخته ‌شده ‌ترین ویتامین‌ های گروه B است که در عملکردهای عصبی، رشد گلبول‌های قرمز خون و ساخت DNA نقش دارد.

قرص نوترابیون چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
قرص نوترابیون چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

ویتامین A

از آنجایی که قرص نوترابیون حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین A است، نقش موثری در مبارزه با رادیکال ‌های آزاد در پوست دارد. این ویتامین می ‌تواند خطوط ظریف، تجمع رنگ دانه ‌ها و لکه‌ های تیره ی پوست را کاهش دهد. همچنین ویتامین آ سبب تجمع مقدار صحیح چربی در پوست شده و از خشک شدن پوست سر و مو جلوگیری می کند.

اختلالات پوستی و کشیدگی پوست نیز به راحتی با مصرف ویتامین آ برطرف خواهند شد. لازم به ذکر است که ویتامین آ برای سلامت چشم ها و بهبود بینایی نیز لازم است. زنان در هر سنی که باشند نیازمند دریافت این ویتامین هستند، چرا که این ویتامین به استحکام استخوان و دندان کمک خواهد کرد. با مصرف این ویتامین، بافت‌ های نرم بدن، پوست و غشای مخاطی تقویت خواهند شد. مصرف ویتامین A خطر ابتلا به بیماری‌ های مزمن را کاهش خواهد داد.

ویتامین C

ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن خانم ها کمک خواهد کرد. این ویتامین زخم‌ ها را به سرعت التیام داده و رشد بافت‌ ها را تسریع خواهد کرد. مصرف ویتامین C خطر ابتلا به برخی انواع سرطان، حمله قلبی و آسیب بافت‌ ها را کاهش خواهد داد. این ویتامین نقش مهمی در تولید گلبول‌ های قرمز خون دارد.

ویتامین E

ویتامین E یک ویتامین جوان ساز است. این ویتامین با خاصیت ضد پیری که دارد از کاهش آسیب سلول‌ ها جلوگیری می کند. ویتامین E به کم کردن سرعت تغییراتی که موجب پیری سلول ها می شوند کمک خواهد کرد. این ویتامین از بروز حمله قلبی، ابتلا به آب مروارید، کاهش حافظه و برخی انواع سرطان‌ ها جلوگیری می ‌کند. ویتامین E معجزه ای برای سلامت پوست و موی خانم ‌ها است. این ویتامین در اکثر محصولات مراقبت از پوست و مو حضور دارد.

قرص نوترابیون چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
قرص نوترابیون چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

ویتامین D3

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است. حضور این ویتامین جذب کلسیم را در بدن افزایش می دهد. این ویتامین نقش مهمی در استحکام استخوان‌ ها دارد. ویتامین D برای کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی بسیار مفید است. حضور این ویتامین در بدن بینایی را تقویت می ‌کند. کمبود ویتامین D  سبب سست شدن بافت استخوانی شده و به پوکی استخوان منجر خواهد شد.

این ویتامین با کنترل تعادل کلسیم و فسفر، افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ ها را به دنبال داشته و از بروز مشکلاتی نظیر پوکی استخوان جلوگیری می کند. ویتامین D از ابتلا به بیماری ام اس و آسیب به چشم نیز جلوگیری می کند. همچنین موجب بهبود دیابت، روند افزایش وزن و رفع اسپاسم‌ های عضلانی نیز خواهد شد.

کلسیم

همان طور که همه ی ما می دانیم، کلسیم یکی از ضروری ترین مواد معدنی برای حفظ سلامت بدن است. این ماده ی معدنی در ساختار استخوان ها و دندان ها و همچنین برای پیشبرد بسیاری از فعالیت های بدن کاربرد دارد. کلسیم علاوه بر این که یک ماده ی معدنی برای استحکام و سلامت استخوان ‌ها و دندان‌ ها است، مسئولیت کمک به انقباض عضلات و عملکرد طبیعی قلب و سیستم عصبی را نیز بر عهده دارد.

آهن

بدن برای ساخت دو پروتئین حیاتی هموگلوبین و میوگلوبین به آهن نیاز دارد. هموگلوبین پروتئینی است که وظیفه ی انتقال اکسیژن از ریه به بافت‌ های مختلف را بر عهده دارد و میوگلوبین نیز وظیفه ی دریافت، ذخیره و انتقال و آزاد سازی اکسیژن را برعهده دارد. آهن همچنین در ساخت پروتئین‌ هایی به کار می ‌رود که تنفس و سوخت و ساز سلولی و تولید انرژی را به دنبال دارند.

زینک

زینک یا روی یک ماده معدنی بسیار ضروری است که در کنار ویتامین های نام برده شده، برای بانوان بسیار مفید است. این ماده معدنی نمی تواند در بدن تولید یا ذخیره شود. لذا دریافت آن از مواد غذایی بسیار ضروری است. روی در بسیاری از فرایندهای بدن از جمله فرآیندهای ژنی، واکنش ‌های آنزیمی، عملکرد ایمنی، سنتز پروتئین، سنتز  DNA، التیام زخم، رشد و تکامل، سلامت پوست مو و ناخن نقش دارد.

قرص نوترابیون چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
قرص نوترابیون چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

منیزیم

این ماده ی معدنی نقش مهمی در انتقال و فعالیت عصبی و آرامش عضلات بر عهده دارد. حتی توصیه شده است ورزشکارانی که در هفته بیش از سه روز فعالیت بدنی سخت انجام می دهند، از مکمل های دارای منیزیم استفاده کنند تا دردهای عضلانی آن ها کاهش یابد. این ماده ی معدنی برای سلامت و تشکیل استخوان‌ ها نیز موثر است؛ زیرا سبب جذب کلسیم بیشتر می ‌شود. همچنین مصرف منیزیم می‌ تواند از بروز بیماری پوکی استخوان جلوگیری کند.

جینسینگ کره ای

جینسینگ انواع مختلفی دارد، با این وجود جینسینگ آسیایی، جینسینگ آمریکایی و جینسینگ سیبری سه گونه ی اصلی این گیاه به شمار می روند.

گیاه جینسینگ، یکی از پر مصرف‌ ترین گیاهان دارویی است که عمدتاً به منظور افزایش توانمندی ذهنی و جسمی، کنترل استرس، افزایش تمرکز، کاهش خستگی مفرط، کاهش دوره نقاهت، تقویت قوای جنسی و تقویت سیستم ایمنی مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه ی مصرف قرص نوترابیون

اگر قرص نوترابیون توسط پزشک برای شما تجویز شده است، آن را مطابق دستور پزشک مصرف نمایید. در غیر این صورت به شکل زیر مصرف کنید:

روزانه یک عدد قرص مصرف شود.

بهترین زمان مصرف قرص نوترابیون

شاید برای شمااین سوال مطرح شده باشد که بهترین زمان مصرف قرص نوترابیون چه زمانی است؟ در پاسخ به این شوال باید بگوییم که بهترین زمان مصرف قرص نوترابیون باید توسط پزشک تعیین شود. اگر پزشک دستور خاصی نداده است، بهتر است این قر ص را بعد از غذا مصرف کنید.

این قرص حاوی ویتامین های محلول در چربی است بنابراین نباید با شکم خالی مصرف شود. بهترین زمان مصرف قرص نوترابیون بعد از وعده ی صبحانه است. در صورتی که مصرف آن را بعد از صبحانه فراموش کردید، آن را بعد از ناهار میل کنید. بعد از وعده ی عصرانه نیز مصرف آن مناسب است.

اما حواستان باشد که شب آن را میل نکنید تا ویتامین ها از بدنتان دفع نشوند.

همچنین اگر یک روز مصرف این قرص را فراموش کردید، روز بعد دوز آن را دو برابر نکنید.

قرص نوترابیون چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
قرص نوترابیون چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

هشدار در رابطه با قرص نوترابیون

این فراورده یک مکمل تغذیه ‌ای بوده و جهت درمان، پیشگیری و یا تشخیص بیماری نیست.

محصول را در دمای کم تر از ۳۰ درجه سانتی گراد و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

قرص نوترابیون را دور از دسترس اطفال قرار دهید.

هشدار خاصی در رابطه با این دارو وجود ندارد.

لطفا پیش از آغاز مصرف این دارو، اطلاعات کلی در رابطه با سوابق بیماری خود در اختیار پزشک قرار دهید.

همچنین اگر به تازگی عمل جراحی انجام داده اید، یا به زودی قرار است تحت اعمال جراحی شامل زیبایی، درمانی و دندانپزشکی قرار گیرید، بهتر است پزشک را مطلع سازید.

این دارو تنها برای شما تجویز شده است. از پیشنهاد این دارو به دیگران حتی اگر شرایط مشابه با شما دارند خودداری نمایید.

قرص نوترابیون در بارداری

در صورتی که در شرایط بارداری قرار دارید یا قصد باردار شدن دارید، حتما پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید. اطلاعات کاملی در رابطه با مصرف این دارو در زمان بارداری وجود ندارد.

قرص نوترابیون در شیردهی

در صورتی که در شرایط شیردهی قرار دارید، حتما پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید. اطلاعات کاملی در رابطه با مصرف این دارو در زمان شیردهی وجود ندارد. ممکن است این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود و برای او مشکلاتی ایجاد کند. در صورتی مجاز به مصرف این دارو در چنین شرایط خاصی هستید که پزشک به شما دستور داده باشد.

گروه هدف قرص نوترابیون

برای اطلاع از این که این دارو برای شرایط شما یا کودکان مفید است، حتما با پزشک یا داروساز مشورت نمایید. یک مشاور تغذیه نیز می تواند گزینه ی مناسبی برای مشورت در این رابطه باشد.

به طور کلی این دارو برای افراد زیر مناسب است:

گیاه خواران

افرادی که به دلیل حساسیت، محدودیت مصرف برخی مواد غذایی دارند

بیمارانی که دارو های مصرفی روزانه ی آن ها سبب کاهش سطح ویتامین B می شود

کسانی که عمل بای پس معده انجام داده اند

قرص نوترابیون چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
قرص نوترابیون چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

قیمت قرص نوترابیون

قیمت این دارو نسبت به داروهای مشابه آن بهتر است. اما به دلیل نوسانات بازار نمی توان یک قیمت ثابت و قابل پیش بینی برای آن اعلام کرد. با این حال داروی مذکور تا لحظه ی نگارش این مقاله در تاریخ اردیبهشت ۱۴۰۱ با قیمت ۸۱ هزار تومان قابل تهیه است. این دارو در تمام داروخانه های آنلاین و حضوری در سراسر کشور موجود است.

تفاوت قرص نوترابیون با سایر مکمل ها

هر مکملی به منظور خاصی تولید می شود. برای این که ببینید کدام نوع مکمل برای مشکل شما مناسب است، باید با پزشک، داروساز و یا مشاوره تغذیه مشورت نمایید.

بهتر است به جای این که از مکمل ویتامین ب تزریقی استفده کنید، قرص نوترابیون را جایگزین کنید. چرا که تزریق خطرات خاص خودش را دارد.

دلایل رد کردن درمان تزریق

در این قسمت از مقاله به صورت علمی برای شما شرح داده ایم که چرا درمان تزریقی خیلی تایید نمی شود. البته گاهی شما مجبور به استفاده از درمان تزریقی هستید، در این شرایط الویت درمان شماست و نیازی نیست نگران باشید. نکات این قسمت برای این است که اگر امکان درمان بدون تزریق وجود دارد، آن را ترجیح بدهید.

داروها همواره عوارض خاص خودشان را دارند اما بیشترین عوارض از سوی داروهای تزریقی گزارش شده است.

بر خلاف تصور عموم، اثر بخشی داروهای تزریقی بیشتر از داروهای خوراکی نیست.

داروهای تزریقی عوارضی نظیر آسیب به عصب در محل تزریق، آسیب به عروق، آبسه، خون مردگی و خونریزی های زیرپوستی، ایجاد زخم و باقی ماندن جای آن در محل تزریق خواهد داشت.

امکان انتقال بیماری های میکروبی و عفونی نظیر هپاتیت B، هپاتیت C و ایدز در درمان های تزریقی وجود دارد.

یکی از مشکلات داروی تزریقی، پخش شدن سریع آن در خون است. این موضوع سبب مشکل شدن درمان و کنترل عوارض ناشی از داروهای تزریقی خواهد شد.

حساسیت به برخی از داروهای تزریقی ممکن است منجر به مرگ شوند.

قرص نوترابیون چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
قرص نوترابیون چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

عوارض جانبی قرص نوترابیون

از آن جایی که این دارو، یک مکمل ویتامینی است، هیچ عارضه ی جانبی برای آن گزارش نشده است.

با این حال بهتر است بدانید که هر دارویی ممکن است عوارض جانبی ای به همراه داشته باشد. این عوارض می تواند به دلیل حساسیت به مواد موثره ی دارو باشد. در صورتی که به هر یک از مواد موثره حساسیت دارید از مصرف این دارو خودداری نمایید. همچنین در صورت مشاهده ی علائم حساسیتی نظیر اسهال و استفراغ، بثورات و راش های پوستی، قرمز شدن پوست و چشم ها، خارش، سرگیجه، سردرد و علائمی از این دست مشاهده کردید، مصرف دارو را قطع کرده و به اورژانس مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است که وجود این عوارض احتمالی نباید شما را از مصرف دارو منصرف کند. حتما به خاطر داشته باشید دارویی که توسط پزشک برای شما تجویز شده است، فوایدش بیشتر از عوارضش خواهد بود. در صورتی که دارو را طبق تجویز پزشک و دستور او مصرف نمایید، عوارضی شامل حال شما نخواهد شد.

همچنین بهتر است بعد از تهیه ی هر دارو، بروشور موجود در بسته بندی آن را مطالعه نمایید. چرا که تمامی اطلاعاتی که نیاز است شما از آن با خبر شوید، نکات ایمنی و عوارض احتمالی آن دارو، در داخل بروشور درج شده است.

تداخل دارویی قرص نوترابیون

قرص نوترابیون با داروهایی نظیر آنیسین دیون، دی ‌کومارول و وارفارین تداخل دارویی دارد.

بهتر است پیش از مصرف این دارو لیستی از داروهای مصرفی اعم از داروهای گیاهی و شیمیایی را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. در صورتی که تداخل دارویی میان قرص نوترابیون و داروی مصرفی شما وجود داشته باشد، پزشک یک جایگزین مناسب به شما پیشنهاد خواهد داد و یا ممکن است زمان مصرف داروی شما را تغییر دهد.

بعد از برخی داروها تا یک الی دو ساعت بعد نباید هیچ دارویی مصرف کرد. این موارد شاید چندان جدی گرفته نشود اما حتما باید از پزشک بپرسید.

در صورتی که از مکمل های ویتامینی دیگری استفاده می کنید، قرص نوترابیون را مصرف نکنید تا دچار اور دوز ویتامینی نشوید.

آیا قرص نوترابیون چاق کننده است

از آن جایی که در ترکیبات این مولتی ویتامین تمامی ویتامین های خانواده ی بزرگ ب و همچنین زینک وجود دارند، این مولتی ویتامین می تواند اشتها آور باشد. البته این نقص مولتی ویتامین ها نیست. تمامی مولتی ویتامین ها ممکن است اشتهای شما را افزایش دهند. در حقیقت یکی از خاصیت های خوب مولتی ویتامین ها این است که علاوه بر این که خودشان ویتامین های بدن شما را تامین می کنند، سبب می شوند تا بیشتر غذا بخورید و از این طریق نقص ویتامینی بدن شما جبران شود.

معمولا افرادی به خوردن مولتی ویتامین های مینرال و ساده روی می آورند که بدنشان بسیار ضعیف است، بنابراین این چاق شدن برای آن ها می تواند مفید باشد. البته بهتر است مولتی ویتامین ها را همراه با رژیم غذایی مناسب مصرف کنید تا دچار اضافه وزن و عوارض ناشی از آن نشوید.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا