Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

اسانس نارنگی چیست؟ خواص، کاربرد و قیمت خرید آن

مصرف اسانس نارنگی ، چه به صورت موضعی و چه با استنشاق، اثرات تسکینی بسیار خوبی دارد و می تواند زمان مورد نیاز برای به خواب رفتن را کاهش دهد. بر اساس یک مطالعه جدید که در مجله علمی مولکول ها منتشر شده است، استفاده از اسانس نارنگی چه به صورت موضعی و چه با استنشاق، اثرات تسکینی قابل توجهی دارد و در عین حال، مدت زمان مورد نظر برای به خواب رفتن را کاهش می دهد. ممکن است عجیب به نظر برسد، اما تنفس اسانس رقیق نشده نارنگی قدرت تمرکز را افزایش می دهد. در ادامه این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به خواص و کاربرد اسانس نارنگی می پردازیم. با ما همراه باشید.

اسانس نارنگی چیست؟

اسانس نارنگی از دسته اسانس های خوراکی است. این اسانس به صورت مایع و حلال در آب و روغن است. این اسانس را از پوست نارنگی تهیه می کنند و کاربرد زیادی دارد و در بیسکویت، آدامس، ژله، نوشیدنی، شیرینی می توان از آن استفاده کرد. از این اسانس در آب و روغن به شکل حلال عمل می کند و به آسانس در تولید محصولات مختلف استفاده می شود.

کاربرد اسانس نارنگی

تولید کیک

تولید آدامس

تولید نوشیدنی

تولید آبمیوه

تولید ژله

تولید شکلات

روش مصرف اسانس نارنگی

معمولا اسانس های روغنی به یکی از ۳ روش زیر استفاده می شود که شامل این اسانس می شود.

استفاده داخلی

هنگامی که اسانس روغنی به صورت داخلی استفاده می شود، آن را به عنوان غذا یا مکمل غذایی در نظر می گیرند.علاوه بر این، بسیاری از شرکت های دارویی اسانس و یا عصاره حاصل از گیاهان، میوه ها و یا هر محصول طبیعی دیگر در قالب مکمل فرموله شده در اختیارعلاقه مندان به اسانس های طبیعی قرار می دهند. مصرف این مکمل ها معمولاً بی ضرر هستند و نمی توانند برای درمان بیماری ها مورد استفاده قرار گیرند.

استفاده موضعی

اگر از اسانس نارنگی به صورت موضعی استفاده می کنید، باید بدانید که در این حالت، این اسانس را یک ترکیب آرایشی می شناسند. این ترکیبات آنقدر کوچک هستند که می توانند توسط پوست جذب شوند و اثر گذاری فیزیولوژیکی را داشته باشند.

روش استنشاقی

اسانس های روغنی را می توان به طور مستقیم از ظرف نگهدارنده ، دستگاه بخور یا روش های دیگر استنشاق کرد. پس از استنشاق از طریق بینی، ذراتی که اسانس را تشکیل می دهند به اعصاب بویایی می رسند و می توانند دستگاه عصبی از این طریق تأثیر بگذارند.

روش تهیه اسانس نارنگی

اسانس  اسانس نارنگی از پوست میوه به دست می آید. این اسانس از پرس سرد تهیه می شود.

مزایای اسانس نارنگی

محتوی اسانس روغنی نارنگی از آنجا که بسیار ارزان است، بوی خوبی می دهد، و عوارض جانبی داروهای شیمیایی خواب را ندارد. به گفته مصرف کنندگان، استفاده از اسانس نارنگی در دستگاه بخور به انتشار مداوم آن در شب در اتاق تاثیر فوق العاده و قابل ملاحظه ای بر کیفیت خواب را بهبود می بخشد.

جلوگیری از آکنه

ترشح بیش از حد سبوم می تواند منجر به منافذ پوستی شود، اما استفاده از اسانس نارنگی راهی ایمن، طبیعی و کم هزینه تر برای جلوگیری از گسترش آکنه بر روی پوست می شود.

برای نتایج بیشتر، ادامه استفاده از این روغن باعث می شود پوست بهبود پیدا کند و از پیری زودرس جلوگیری می کند و پوست را درخشنده و براق می سازد. این اسانس حتی می تواند علاوه بر تولید کلاژن، بازسازی سلول های آسیب دیده را نیز افزایش دهد و چین و چروک پوست را نیز کاهش دهد.

بهبود توانایی ذهنی

استعداد ذهنی شما یک جنبه مهم  از سلامت کلی شما است؛ افسردگی و عصبانیت ممکن است نشانه ای از مشکلات عملکرد سیستم عصبی باشد. اضطراب و خستگی نیز می تواند بر مغز تاثیر بگذارد. بعد از یک روز کاری اسانس نارنگی می تواند به آرام کردن اعصاب و جلوگیری از اضطراب کمک کند.

زیرا دارای خواص تسکینی و آرامش بخش است که می تواند بی خوابی را درمان و سلامت روحی را بهبود ببخشد. بهترین راه این است که با استفاده از استنشاق مستقیم و یا استفاده از بخوراز آن استفاده شود.

در یک پژوهش معتبر، که نتایج کامل آن از طریق مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری از ایالات متحده به دست آمده است، محققان به بررسی تاثیر اسانس نارنگی بر ۱۰ داوطلب مرد و ۱۰ زن آزمای کردند. این تیم ۵۰ واحد یا قطره اسانس نارنگی را در یک تکه کاغذ صاف ریخت و آن را زیر بینی شرکت کنندگان قرار داد تا اثر استنشاق ترکیب بر امواج مغزی آن ها را مشاهده کند. در بخش دیگری از تحقیقات، دانشمندان ۲۵ میکرو لیتر اسانس رقیق شده را به غلظت های ۱:۱۰۰۰ و ۱:۸۰۰۰ تقسیم کردند.

در ادامه غلظت های رقیق شده به کاغذ صافی منتقل می شود و دو تکه کاغذی در بالش های شرکت کننده ها قرار می گیرد. باید گفت که این تکنیک به منظور تجزیه و تحلیل تأثیر اسانس نارنگی بر تغییر امواج مغز، آرامش و زمان خواب طراحی شده بود. داده های به دست آمده از ۲ مطالعه بالا نتایج زیر را نشان می دهد. استنشاق اسانس نارنگی رقیق نشده سیستم عصبی سمپاتیک را تحریک می کند و به این ترتیب فعالیت های مغزی مرتبط با تمرکز و استدلال منطقی را ارتقا می بخشد.

خاصیت آرامش دهنده و خواب آور اسانس نارنگی

اسانس نارنگی چیست؟ خواص، کاربرد و قیمت خرید آن
اسانس نارنگی چیست؟ خواص، کاربرد و قیمت خرید آن

استنشاق اسانس روغنی رقیق شده اثر آرامش بخش دارد و زمان مورد نیاز برای به خواب رفتن را کاهش می دهد. به طور کلی، با توجه به مزایای هر نوع از اسانس، استنشاق اسانس رقیق شده در طی روز و اسانس رقیق شده در عصر و ساعات پایانی روز توصیه می شود.

در دنیای امروزی، با وجود پیشرفت های علمی فوق العاده، اثرات درمانی و فواید دارویی اسانس ها با استفاده از استنشاق دست کم گرفته می شود. واقعیت این است که افراد علاقه کمتر در مورد استنشاق اسانس های طبیعی دارند. در واقع چنین تصور می شود که همیشه مصرف خوراکی تاثیر بهتری برجای می گذارد.با توجه به این مکانیسم مطالعات متعددی در مورد تاثیر اسانس های طبیعی بر بدن انسان انجام می شود. در همین حال، برخی از آن ها ثابت کرده اند که تنفس اسانس نارنگی تاثیر فوق العاده ای بر خلق و خوی، انرژی، کیفیت خواب دارد.

جلوگیری از سرطان

سرطان یک بیماری سخت است که معالجه سختی دارد و بهتر است تا به سلامتی خود توجه کامل داشته باشیم تا ازاین بیماری پیشگیری شود. اسانس نارنگی می تواند از آسیب اکسیداتیو به سلول هایی که پتانسیل تغییرات سرطان زا دارند جلوگیری کند. این اسانس همچنین می تواند از افزایش سلول های غیر طبیعی در بدن پیشگیری کند.

تسکین دهنده درد

تسکین درد با روش های طبیعی می تواند جایگزین خوبی به جای استفاده از داروهای شیمیایی شود. اسانس نارنگی می تواند به عنوان مسکن طبیعی موثر باشد و به عنوان یک ایمن  برای گرفتگی، درد عصبی، درد مفاصل استفاده می شود. علاوه بر این، ممکن است در کاهش التهاب درد نیز می تواند موثر باشد.

تصفیه خون

تصفیه خون فرایند ازبین رفتن سموم با استفاده از کبد و کلیه ها است. که عملکرد طبیعی بدن را حفظ می کند. زمانی که آلودگی به جریان خون راه پیدا می کند، می تواند باعث بروز برخی بیماری ها شود، زیرا خون پراز متابولیت های سمی است و می تواند ویتامین ها و اکسیژن را در اختیار سلول هایی که به آن ها نیاز دارند، فراهم کند. اسانس نارنگی نقش مهمی در تصفیه خون دارد. زیرا به بهبود عملکرد کبد و کلیه ها کمک می کند.

بهبود هضم غذا

مشکلات گوارشی بسیار شایع است و اگر به درستی درمان نشود می تواند مشکلاتی ایجاد کند. این اسانس به تحریک ترشح گوارشی کمک می کند. علاوه بر این، قادر افزایش پرستالیس در روده می شود که به ذرات غذایی اجازه می دهد آزادانه از طریق آن ها حرکت کنند و همچنین به کاهش احتمال یبوست کمک کنند.

باید گفت استنشاق روغن نارنگی تاثیر تحریک کننده ای بر اشتها و فرایند گوارش به وسیله دهان و اطمینان از انتقال طبیعی آن دارد.

تقویت سلامت مو

با کاهش فولیکول های مو به دلیل کاهش جریان خون, ریزش مو را به دنبال دارد. ریزش مو ممکن است به دلیل کمبود رطوبت باشد، اما اسانس نارنگی از خشکی پوست سر و خارش و شوره سر پیشگیری می کند. ماساژ این اسانس روغنی به پوست سر به تحریک آن کمک می کند، و ازافزایش قارچ ها و باکتری ها بر روی پوست سر جلوگیری می کند.

کاهش وزن

افزایش وزن اگر بیش از حد باشد، سالم نیست و می تواند منجر به مشکلات جدی از جمله افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و فشار خون بالا شود. اسانس نارنگی خاصیت چربی سوزی دارد و باعث کاهش وزن می شود.زیرا به سوخت و ساز بدن کمک می کند .

این اسانس همچنین می تواند با کاهش سطح قند خون و کاهش ذخایر چربی در خون، وزن را کاهش دهد. با این حال، شما در استفاده از این اسانس نباید زیاده روی کنید زیرا باعث تحریک پوست می شود.

قیمت اسانس نارنگی

قیمت این اسانس تحت تاثیرعوامل مختلف قرار دارد. این اسانس در گرید های مختلفی وارد بازار می شود. گرید های خوراکی و دارویی نسبت به گرید های صنعتی قیمت بیشتری دارد. نوع برند نیز بر روی قیمت محصول تاثیر می گذارد. تغییرات نرخ ارز یکی دیگر از عواملی است که روی قیمت این اسانس اثر دارد. وزن بسته بندی محصول نیز بر قیمت آن موثر است. هرچه محصول در بسته بندی های بزرگترو در مقادیر بیشتر باشد، گران تر است.

خرید اسانس نارنگی

این اسانس را می توان به صورت حضوری و غیر حضوری تهیه کرد. خرید غیر حضوری مزایای مختلفی از جمله حذف واسطه ها، صرفه جویی در وقت و هزینه را فراهم می کند. برای خرید این اسانس به مراکز معتبر آن مراجعه کنید.

برای مطالعه بیشتر:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا