Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

خواص اسانس زغال اخته چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

از انواع اسانس ها در صنایع مختلف استفاده های زیادی صورت می پذیرد. اسانس زغال اخته از اسانس‌های میوه ای بوده و استفاده های مختلفی در صنعت دارد.

خرید و فروش مواد شیمیایی صنایع غذایی و دارویی - - بازرگانی امید
خرید و فروش مواد شیمیایی صنایع غذایی و دارویی – – بازرگانی امید

از خواص اسانس زغال اخته در صنایع غذایی، بهداشتی و آرایشی، دارویی و… استفاده می شود. خواص اسانس زغال اخته در سلامتی موجب استفاده های بیشتری از آن شده است. استفاده از اسانس زغال اخته در صنایع غذایی موجب ایجاد عطر و طعم بی نظیری در محصولات غذایی می گردد. انواع اسانس زغال اخته در گرید های مختلفی تولید و در بازار عرضه می شوند. قیمت اسانس زغال اخته تا حدود زیادی به گرید تولید شده وابسته است. خرید و فروش اسانس زغال اخته در بازار جهانی و همین طور بازار ایران صورت گرفته و به آسانی قابل تهیه است. برای نحوه مصرف اسانس زغال اخته به دستورالعمل مصرف شرکت تولید کننده مراجعه نمایید.

در ادامه این مطلب به بررسی خواص و ویژگی ها و کاربرد اسانس زغال اخته و همین طور قیمت خرید آن می پردازیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با این اسانس گیاهی آشنا شوید.

اسانس چیست

۴۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح ترکیبات معطر از گیاهان استخراج و در مراسم مذهبی و مومیایی فراعنه استفاده می شده است. استفاده از این ترکیبات به دوران باستان و مصری ها برمی گردد. اسانس یک عصاره است که در طبیعت بطور گسترده وجود دارد. اغلب این اسانس ها را به صورت رایحه احساس می کنیم. انواع اسانس ها از قسمت های مختلف گیاهان و میوه ها استخراج و مورد استفاده قرار می گیرند. این ترکیبات در هنگام تولید بی رنگ هستند، اما در مجاورت هوا تغییر رنگ داده و به همین دلیل باید در ظروف تیره آن ها را نگهداری نمود. انواع اسانس در دمای محیط و در مجاورت هوا تبخیر می گردند. بنابراین با نام روغن های فرار نیز شناخته می شوند.

به چهار روش می توان اسانس را از گیاهان استخراج نمود. نحوه اسانس گیری به نوع گیاه وابسته است. روش تقطیر، خراش و فشار دادن گیاهان گوشتی، استخراج با حلال، استخراج با آنزیم های هیدرولیز کننده و در نهایت استخراج به روش دی اکسید کربن از روش های اسانس گیری بشمار می آیند. در بین این روش ها، تقطیر روشی بسیار رایج  است. البته اسانس‌ها به صورت طبیعی و مصنوعی قابل تهیه هستند. اسانس‌های مصنوعی از لحاظ کیفیت عطر و طعم قابل قیاس با انواع طبیعی نیستند و حتی ممکن است دارای عوارضی برای سلامتی باشند.

خواص اسانس زغال اخته چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن
خواص اسانس زغال اخته چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

مصرف میوه زغال اخته دارای آثار هیپوگلیسمیک است. این میوه می تواند موجب بهبود تغییرات بافتی پانکراس بخصوص در بیماری کرونا گردد. وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در این میوه موجب این خواص بی نظیر شده اند. در ادامه این مطلب به بررسی خواص و فواید اسانس زغال اخته و کاربرد های آن می پردازیم. در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه ما باشید.

اسانس زغال اخته چیست

زغال اخته از گیاهان گل ‌دار بوده و به خانواده درخت چوب ها تعلق دارد. این درخت در مناطق جنوب غرب آسیا تا جنوب اروپا روییده می شود. در ایران نیز درخت زغال اخته هایی به بلندای ۲ تا ۳ متر در استان قزوین و منطقه الموت غربی دیده می شود. میوه خوشمزه این درخت زغال یا زغال اخته نامیده می شود. این درخت پوستی به رنگ قهوه ای داشته و برگ هایی تخم مرغی شکل و طویل دارد. گل‌های این گیاه بی نظیر کوچک و زرد رنگ است. میوه های آن بیضی شکل بوده و به رنگ سرخ تیره درخشان و مزه ای ترش و ملس است. از این گیاه بی نظیر  اسانسی تهیه می شود که خواص بی نظیری هم دارد. اسانس زغال اخته یکی از اسانس های محبوب صنایع غذایی است.

طرز تهیه اسانس زغال اخته

برای تهیه اسانس زغال اخته خوراکی از فرایند تقطیر عصاره میوه زغال اخته استفاده می شود. این اسانس دارای خلوص بسیار عالی و حاوی خواص عالی میوه زغال اخته است. این اسانس ها می توانند محلول در آب، محلول در روغن، محلول در آب و روغن باشند.

ترکیبات اسانس زغال اخته

  • انواع کربوهیدرات‌
  • ترکیبات فنولی
  • اسیدهای آلی
  • ویتامین‌ ها
  • و…

این ترکیبات دارای خواص ویژه ای بوده و می توانند در سلامت عمومی بدن نقش مفیدی داشته باشند.

ویژگی اسانس زغال اخته

از اسانس زغال اخته در صنایع مختلفی استفاده می شود. تولید انواع کرم، لوسیون، شامپو، خمیر دندان، نوشیدنی، طعم دهنده و… تنها بخشی از مصارف اسانس‌های زغال اخته است. این کاربرد ها به دلیل خواص بی نظیر این اسانس صورت می پذیرد. اسانس زغال اخته غنی از آنتی اکسیدان ها و سرشار از ویتامین است. این خواص آن را برای استفاده در محصولات آرایشی ایده آل می نماید. این ماده روغنی سبک است و به سرعت در پوست نفوذ کرده و جذب پوست می شود. خواص ضد پیری و ضد التهابی عالی این اسانس موجب شده است تا در تولید محصولات آرایشی از آن ها استفاده شود.

زغال اخته می تواند به نفع دندان ها عمل کند. این اسانس ها شامل ترکیبات ضد التهاب بوده و مانع تشکیل بیوفیلم ها بر روی دندان ها و زبان می شوند. این عوامل می تواند بر جلوگیری از عفونت دندان و پوسیدگی موثر باشد. بنابراین اسانس زغال اخته در ساخت خمیر دندان کارایی بالایی دارد.

از طرفی این اسانس منبع غنی از آنتی اکسیدان محسوب می‌ شود. آنتی اکسیدان‌ها تولید کلاژن را افزایش داده و با خنثی کردن رادیکال‌ های آزاد، نقش موثری در جلوگیری از ایجاد چین و چروک و پیری زودرس ایفا می کنند.

کاربرد اسانس زغال اخته در صنایع غذایی

این اسانس در تولید بسیاری از محصولات مورد استفاده قرار می گیرد. درواقع عطر و طعم بی نظیر این اسانس به همراه خواص درمانی موجب استفاده های گسترده از آن ها شده است. در ادامه به برخی از خواص این اسانس اشاره شده است.

  • کاربرد در صنایع غذایی و تولید آبنبات، پاستیل میوه‌ای، ژله، بیسکویت، کیک و کلوچه، چای و نوشیدنی، بستنی، انواع آدامس و… .
  • کاربرد در صنایع آرایشی بهداشتی و جهت تولید انواع کرم، لوسیون، عطر، صابون خمیر دندان و… .
  • استفاده در صنایع دارویی به عنوان روغن ماساژ، درمان اسکار
خواص اسانس زغال اخته چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن
خواص اسانس زغال اخته چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

خواص اسانس زغال اخته

کاهش کلسترول

ترکیبات موجود در این ماده قادرند تا تولید کلسترول خوب را تحریک نمایند. ترکیبات پلی فنولیک موجود در آن سطوح تری گلیسرید را در خون تنظیم نموده و موجب حفظ سلامت بدن می شوند. این عوامل از بدن در برابر حمله قلبی، دیابت و چاقی محافظت می کنند.

بهبود سلامت معده و روده

تحقیقات نشان داده اند که ترکیبات موجود در این اسانس میکروب های مضر را از بین برده و غشا سلولی داخلی شکم را بازسازی کرده و حتی زخم معده را نیز درمان می کنند. درواقع زغال اخته حاوی ترکیبات گیاهی منحصر به فردی است که پروآنتوسیانیدین های نوع A نام دارند. این ترکیبات قادرند تا با ممانعت از چسبیدن هلیکوباکتر پیلوری به پوشش داخلی معده، موجب کاهش بروز سرطان معده شوند.

حفاظت از سیستم قلبی و عروقی

این اسانس موجب کاهش کلسترول بد و سطوح تری گلیسرید در خون می شود که به نوبه خود می تواند از حملات قلبی و ایست قلبی پیشگیری نماید. این اسانس با داشتن مواد ضد التهاب با تأمین آرامش رگ های خونی به تنظیم فشار خون کمک می کند.

درمان عفونت کلیه و مجاری ادراری

فلاونوئید ها ترکیباتی هستند که در این اسانس وجود دارند. این ترکیبات از چسبیدن باکتری ها به غشا سلول های داخلی مجاری ادراری ممانعت می کنند. باکتری ها قادر نیستند تا بدون اتصال به سطح، در بدن رشد کنند، بنابراین از بین خواهند رفت.

اگر عفونت درمان نشود، ممکن است به کلیه ها سرایت کرده و منجر به آسیب های جدی گردد. برای درمان این عفونت ها، اغلب لازم است تا مقدار زیادی آنتی بیوتیک مصرف شود. اگر باکتری بیماری سختی ایجاد کند، ممکن است حتی سایر اندام های حیاتی را نیز هدف قرار دهد. مصرف اسانس زغال اخته در حفاظت از کلیه ها در برابر التهاب بسیار موثر عمل خواهد نمود.

بهبود مشکلات پوستی

مصرف این اسانس می تواند به داشتن پوستی درخشان کمک کند. با حدود ۹۸ درصد آب و سطوح بالای آنتی اکسیدان ها، زغال اخته می تواند در درخشان و شاداب شدن پوست مفید باشد.

جلوگیری از سرطان سینه با بالابردن ایمنی

تحقیقات نشان داده است که زغال اخته حاوی ترکیباتی است که می تواند ۱۷ برابر در مقابل سرطان های مختلف محافظت کننده باشد. خواص آنتی اکسیدان و ضد التهاب در این اسانس باعث توقف تکثیر سلول های سرطانی و رشد تومور می گردد. این اسانس قادر است تا فعالیت و تعداد خاصی از سلول های سیستم ایمنی و برخی آنزیم های خاص درگیر در مکانیزم دفاعی بدن را افزایش دهد.

بهبود عفونت در دوران بارداری

ترکیبات موثر زغال اخته احتمال ابتلا به عفونت های باکتریایی در دوران بارداری را نیز کاهش می دهند. آن ها هیچ گونه نقص مادرزادی در جنین یا مشکلات پس از زایمان در زنان را به وجود نیاورده و آسیبی وارد نخواهند کرد.

درمان عفونت های قارچی

ترکیبات موجود در زغال اخته برای دندان مفید خواهند بود. ترکیبات ضد التهاب موجود در این اسانس از آسیب رسیدن به لثه و دندان ها جلوگیری کرده و محیط دهان را ضدعفونی می کنند.

مصرف اسانس زغال اخته در سرطان

مواد مغذی موجود در زغال اخته موجب می شوند تا از رشد سرطان های ریه ممانعت شود. این ترکیبات از رشد سلول های سرطانی خون نیز بدون تاثیر بر سلول های سالم جلوگیری می کنند. وجود ترکیبات آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد التهاب در این اسانس، رشد سلول های سرطانی را کند کرده و یا آن ها را نابود می کند. بنابراین می تواند در درمان انواعی از سرطان ها مفید عمل نماید.

خواص اسانس زغال اخته چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن
خواص اسانس زغال اخته چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

عوارض اسانس زغال اخته

اگر از این محصول گیاهی در مقادیر مناسب استفاده شود، عوارض نامطلوبی را در سلامتی به همراه ندارد. بروز علائمی همچون اسهال، سردرد، تکرر ادرار و مشکلات گوارشی از عوارض جانبی مصرف بیش از حد اسانس زغال اخته هستند.

ترکیبات موجود در این اسانس ممکن است با مواد مخدر خاصی واکنش های نامطلوبی نشان دهد.

وارفارین ممکن است با ترکیبات موجود در این اسانس واکنش منفی نشان داده و باعث مشکلات شدید خونریزی گردد. بنابراین افرادی که از مشکلات خونی یا قلبی رنج می برند در مصرف این ماده احتیاط نمایند.

در نهایت توصیه می شود زنان باردار و شیرده از مصرف این اسانس گیاهی خودداری نمایند.

قیمت

قیمت این اسانس تا حدود زیادی به خلوص و گرید تولید شده وابسته است. گرید های خوراکی با درصد خلوص بالاتر از قیمت های بالاتری هم در بازار برخوردارند. نرخ ارز و شرکت تولید کننده محصول نیز بر قیمت آن موثر خواهند بود. محصولات شرکت های خارجی نسبت به انواع ایرانی قیمت های بیشتری در بازار دارند. نرخ ارز نیز به عنوان یک عامل تاثیر گذار دیگر بر قیمت محصولات صنعتی موثر خواهد بود. نرخ ارز در رابطه با محصولات وارداتی تاثیر بیشتری بر افزایش قیمت خواهد داشت. وزن و حجم خریداری شده و ترکیب درصد اسانس نیز بر قیمت آن موثرند. بسته بندی هایی با وزن بیشتر قیمت بیشتری هم در بازار دارند.

اسانس زغال اخته را از کجا بخریم

اسانس زغال اخته را می توان از فروشگاه ها یا شرکت های عرضه کننده اسانس تهیه نمود. این اسانس از طریق سایت های فروش قابل خریداری و تهیه است. اما نکته حائز اهمیت در رابطه با خرید اسانس زغال اخته، خرید از منابع معتبر و تهیه محصول اصل است. تنها در صورت مصرف عطرمایه اصل است که می توان از خواص بی نظیر آن بهره برد.

فروش اسانس های زغال اخته

فروش اسانس زغال اخته به عنوان یک محصول صنعتی صورت می پذیرد. خرید و فروش این اسانس از طریق سایت های فروش شرکت های عرضه کننده صورت می گیرد. این سایت ها امکان خریدی بی واسطه و بصرفه را برای خریداران مهیا می کنند. با این روش می توان در وقت و هزینه صرفه جویی نمود.

سخن آخر

در این مطلب به بررسی خواص و کاربرد های انواع اسانس های زغال اخته پرداخته شد. این اسانس به دلیل خواص بی نظیرش در صنایع مختلف جهت تولید محصولات با کیفیت مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت این اسانس تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد و خلوص و اصل بود آن است که قیمت را تعیین می کند. خرید و فروش این اسانس در بازار ایران و بازار جهان بسیار صورت گرفته و کاربرد این اسانس در بسیاری از صنایع دیده می شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا