Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص و کپسول ویتامین E چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

کپسول ویتامین E برای بینایی، تولید مثل و سلامت خون، مغز و پوست شما مهم است. ویتامین E همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی است. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که ممکن است از سلول های شما در برابر اثرات رادیکال های آزاد محافظت کنند. رادیکال های آزاد ممکن است در بیماری های قلبی، سرطان و سایر بیماری ها نقش داشته باشند.

ویتامین E نیز به عنوان مکمل خوراکی در کپسول یا قطره موجود است. کمبود ویتامین E می تواند باعث درد عصبی (نوروپاتی) شود. مقدار توصیه شده روزانه ویتامین E برای بزرگسالان ۱۵ میلی گرم در روز است. در نشریه جهان شیمی فیزیک از کاربرد کپسول ویتامین E اطلاعات میدهیم.

کپسول ویتامین E: قرص ویتامین ای ۴۰۰ برای چیست

کپسول ویتامین E (قرص ویتامین ای ۴۰۰) یک ویتامین ضروری و محلول در چربی است، به این معنی که برای جذب مناسب نیاز به چربی از رژیم غذایی دارد. ویتامین E قبل از اینکه برای استفاده در جریان خون آزاد شود، عمدتاً در کبد ذخیره می شود.

سطح نرمال ویتامین ای معمولا در محدوده ۵.۵ تا ۱۷ میلی گرم در لیتر (mg/L) است. محدوده طبیعی ویتامین ای ممکن است برای نوزادان نارس و کودکان زیر ۱۷ سال متفاوت باشد. وقتی یک فرد بالغ کمتر از ۴ میلی گرم در لیتر ویتامین E در خون خود دارد، باید مکمل مصرف کند.

قرص ویتامین e برای چی خوبه  

ویتامین E یک ماده مغذی مهم محلول در چربی است. این یک آنتی اکسیدان قوی است و برای سلامت ایمنی و پیام رسانی سلولی در بدن شما مورد نیاز است. بسیاری از غذاها حاوی ویتامین E هستند، اما می توانید آن را از طریق مکمل های غذایی نیز مصرف کنید.

از آنجایی که بیشتر افراد از طریق رژیم غذایی خود ویتامین E کافی دریافت می کنند، مکمل ها اغلب غیر ضروری هستند. علاوه بر این، دوزهای بالای مکمل های ویتامین E می تواند عوارض جانبی ایجاد کند و با برخی داروها تداخل داشته باشد.

ویتامین E به طور طبیعی در برخی غذاها از جمله دانه ها، مغزها، برخی سبزیجات و برخی محصولات غنی شده وجود دارد. همچنین می توانید آن را به عنوان یک مکمل غذایی مصرف کنید. شاید بیشتر به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی اش شناخته شده باشد که با خنثی کردن مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد، از سلول های شما در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند.

قرص و کپسول ویتامین E چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
قرص و کپسول ویتامین E چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

بیماری آلزایمر

کپسول ویتامین  Eبا دوز بالا پیشرفت بیماری آلزایمر را در افرادی که مبتلا به آلزایمر خفیف تا متوسط ​​تشخیص داده‌اند، به تاخیر بیاندازد. به نظر می رسد مکمل های ویتامین E تاثیری بر پیشرفت افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف به بیماری آلزایمر ندارند.

بیماری کبد

ویتامین E ممکن است علائم بیماری کبد چرب غیر الکلی را بهبود بخشد. مصرف خوراکی ویتامین E برای این منظور به مدت دو سال با مقاومت به انسولین مرتبط است.

پره اکلامپسی

افزایش مصرف ویتامین E برای جلوگیری از این وضعیت بارداری که بر فشار خون تاثیر می گذارد، نشان داده نشده است.

سرطان پروستات

مکمل های ویتامین E و سلنیوم از سرطان پروستات جلوگیری نمی کنند. همچنین این نگرانی وجود دارد که استفاده از مکمل های ویتامین E ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد.

برای سلامت پوست مفید است

مکمل های ویتامین E ممکن است برای افرادی که دارای برخی از اختلالات پوستی مانند اگزما هستند مفید باشد.

برای سلامت شناختی مفید است

حفظ سطح مطلوب ویتامین E و مصرف مکمل ها ممکن است به محافظت در برابر زوال شناختی کمک کند. اما هنوز مشخص نیست که آیا این مکمل‌ها برای افراد مبتلا به بیماری‌های شناختی مانند بیماری آلزایمر مفید است یا خیر.

برای افراد مسن مفید است

از آنجایی که ویتامین E نقش مهمی در سلامتی ایفا می کند، مانند کاهش التهاب و بهبود عملکرد سیستم ایمنی، مکمل ها ممکن است برای افرادی که نیازهای بیشتری دارند یا در رژیم غذایی خود به اندازه کافی دریافت نمی کنند، مانند برخی از افراد مسن مفید باشد.

عملکرد ریه را بهبود می بخشد

مطالعات نشان داده‌اند که مکمل‌های ویتامین E می‌توانند عملکرد ریه و برخی علائم آسم را در کودکان و بزرگسالان بهبود بخشند.

آنتی اکسیدان قوی

استرس اکسیداتیو شرایطی است که زمانی رخ می دهد که بین دفاع آنتی اکسیدانی بدن و تولید و تجمع ترکیباتی به نام گونه های فعال اکسیژن (ROS) عدم تعادل وجود داشته باشد. این می تواند منجر به آسیب سلولی و افزایش خطر بیماری شود.

ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن عمل می کند، مکمل با دوزهای بالای آن می تواند نشانگرهای استرس اکسیداتیو را کاهش دهد و دفاع آنتی اکسیدانی را در برخی از جمعیت ها تقویت کند.

قرص و کپسول ویتامین E چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
قرص و کپسول ویتامین E چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

کاهش عوامل خطر بیماری قلبی

داشتن فشار خون بالا و سطوح بالای چربی های خون مانند کلسترول LDL (بد) و تری گلیسیرید ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.

مصرف ویتامین E همراه با مکمل‌های امگا ۳ ممکن است سطح LDL و تری گلیسیرید را در افراد مبتلا به سندرم متابولیک کاهش دهد.

برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) مفید باشد

NAFLD شامل تعدادی از شرایط است که باعث تجمع چربی در کبد در افرادی می شود که الکل مصرف می کنند یا اصلا الکل مصرف نمی کنند. مکمل های ویتامین E ممکن است برخی از جنبه های سلامتی را در افراد مبتلا به NAFLD بهبود بخشد.

کاهش درد شدید و مکرر قاعدگی

دیسمنوره وضعیتی است که با درد شدید و مکرر قاعدگی مانند گرفتگی و درد لگن مشخص می شود. مکمل های ویتامین E ممکن است درد زنان مبتلا به این بیماری را کاهش دهد. مصرف مکمل با ترکیبی از ویتامین E و ویتامین C روزانه به مدت ۸ هفته به کاهش شدت درد لگن و دیسمنوره در زنان مبتلا به آندومتریوز کمک کرد.

خطرات سلامتی ناشی از مصرف بیش از حد کپسول ویتامین  E

مصرف بیش از حد ویتامین E بر پایه مواد غذایی بعید است. با این حال، مصرف بیش از حد ویتامین E از طریق مکمل‌ها امکان‌پذیر است و این می‌تواند عوارض جانبی منفی داشته باشد و به سلامتی شما آسیب برساند. مکمل های ویتامین E ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان سالم افزایش دهد. مکمل‌های ویتامین E با دوز بالا ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهند. سطح قابل تحمل بالای مصرف (UL) برای مکمل ویتامین E در حال حاضر ۱۰۰۰ میلی گرم در روز تعیین شده است.

اگر کپسول ویتامین E بیش از حد مصرف کنم چه اتفاقی می افتد

شواهد کافی برای دانستن تاثیرات مصرف دوزهای بالای کپسول ویتامین E در روز وجود ندارد. شما باید بتوانید مقدار ویتامین E مورد نیاز خود را با خوردن یک رژیم غذایی متنوع و متعادل دریافت کنید. اگر از کپسول ویتامین E استفاده می کنید، بیش از حد مصرف نکنید زیرا ممکن است مضر باشد. مصرف ۵۴۰ میلی‌گرم (۸۰۰ واحد بین‌المللی) یا کمتر کپسول ویتامین E در روز بعید است که آسیبی به همراه داشته باشد.

عوارض مصرف بیش از حد کپسول ویتامین E

مصرف بیش از حد مکمل های محلول در چربی می تواند خطرناک باشد. فرد نباید بیش از حد مکمل های ویتامین های محلول در چربی از جمله ویتامین های A، D، E و K مصرف کند.

سطوح بیش از حد ویتامین E ممکن است باعث خونریزی غیرطبیعی، دردهای عضلانی، اسهال و استفراغ شود. این خونریزی می تواند خطر سکته مغزی و مرگ زودرس را افزایش دهد. ویتامین E بیش از حد می تواند با داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و داروهای شیمی درمانی نیز تداخل داشته باشد.

فرد باید تمام مکمل ها و ویتامین هایی را که به طور مرتب مصرف می کند به پزشک اطلاع دهد. از دوز توصیه شده مکمل ها تجاوز نکنید مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد.

قرص و کپسول ویتامین E چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
قرص و کپسول ویتامین E چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

کپسول ویتامین e برای دور چشم

مواد اولیه برای مصرف ویتامین E برای پوست دور چشم موارد زیر است:

آب ‌لیمو: ۱ قاشق

عسل: ۱ قاشق

ماست: ۱ قاشق

کپسول ویتامین E: 2عدد

ابتدا کپسول‌ ویتامین E را سوراخ و داخل ظرف کوچک بریزید. مواد را خوب مخلوط‌ کنید. صورت را تمیز کرده و به ‌آرامی با پنبه دور چشمانتان بمالید و ماساژ دهید. سپس با آب ولرم بشویید.

مالیدن کپسول ویتامین e

ویتامین E قوام خوبی دارد و ضد پیری است. ویتامین ای را موضعی قبل از خواب استفاده کنید.

قیمت کپسول ویتامین e

قیمت این کپسول با توجه به شرکت سازنده متغییر است.

کپسول ویتامین e صورت

افرادی که حساسیت ندارند، کپسول ویتامین ای روی پوست بمالند اما افرادی با پوست چرب این کپسول را استفاده نکنند.

عوارض مالیدن کپسول ویتامین ای به صورت

کپسول ویتامین ای عارضه خاصی ندارد اما اگر دچار خارش، تورم و قرمزی شده اید، دیگر مصرف نکنید.

احتیاط در مصرف کپسول ویتامین E

اکثر مردم ویتامین E کافی را از یک رژیم غذایی متعادل دریافت می کنند. اگر بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط ​​برای شما تشخیص داده شده است، برخی تحقیقات نشان می دهد که درمان با ویتامین E ممکن است به کند کردن پیشرفت بیماری کمک کند.

با این حال، مصرف خوراکی ویتامین E ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد. استفاده از مکمل می تواند خطرات جدی دیگری را به همراه داشته باشد، به ویژه در دوزهای بالا و در صورت داشتن سایر بیماری ها یا حمله قلبی یا سکته مغزی.

ایمنی و عوارض جانبی کپسول ویتامین E

هنگامی که در دوزهای مناسب مصرف شود، مصرف خوراکی کپسول ویتامین  Eبه طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود. به ندرت، مصرف خوراکی ویتامین E می تواند باعث موارد زیر شود:

  • حالت تهوع
  • اسهال
  • گرفتگی روده
  • خستگی
  • ضعف
  • سردرد
  • تاری دید
  • راش
  • اختلال عملکرد غدد جنسی
  • افزایش غلظت کراتین در ادرار (کراتینوری)

مصرف دوزهای بالاتر کپسول ویتامین  Eممکن است خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. همچنین، این نگرانی وجود دارد که افرادی که از سلامتی ضعیفی برخوردارند و دوزهای بالایی از ویتامین E مصرف می کنند، در معرض خطر مرگ و میر بیشتری قرار دارند.

استفاده از کپسول ویتامین  Eمی تواند با بسیاری از شرایط تداخل داشته باشد. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که مصرف خوراکی ویتامین E ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد. تحقیقات دیگر نشان می دهد که استفاده از کپسول ویتامین  Eممکن است خطر مرگ را در افرادی که سابقه بیماری قلبی شدید، مانند حمله قلبی یا سکته مغزی دارند، افزایش دهد. در صورتی که موارد زیر را دارید قبل از مصرف ویتامین E با پزشک خود مشورت کنید:

  • کمبود ویتامین K
  • بیماری چشمی که در آن شبکیه آسیب دیده است (رتینیت پیگمانتوزا)
  • اختلالات خونریزی
  • دیابت
  • سابقه حمله قلبی یا سکته قلبی
  • سرطان سر و گردن
  • بیماری کبد

این مکمل ممکن است خطر خونریزی شما را افزایش دهد. اگر قصد جراحی دارید، دو هفته قبل از مصرف ویتامین E خودداری کنید. همچنین، اگر در شرف مصرف ویتامین E هستید یا فقط برای باز کردن عروق مسدود شده و بازگرداندن جریان خون طبیعی به عضله قلب (آنژیوپلاستی) انجام داده اید، با پزشک خود صحبت کنید.

قرص و کپسول ویتامین E چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
قرص و کپسول ویتامین E چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

تداخلات دارویی کپسول ویتامین E

استفاده از برخی داروها می تواند بر سطح کپسول ویتامین E شما تاثیر بگذارد. تعاملات احتمالی عبارتند از:

عوامل آلکیله کننده و آنتی بیوتیک های ضد تومور: این نگرانی وجود دارد که دوزهای بالای ویتامین E ممکن است بر استفاده از این داروهای شیمی درمانی تاثیر بگذارد.

داروهای ضد انعقاد و ضد پلاکت، گیاهان و مکمل ها: استفاده از ویتامین E با این داروها، گیاهان و مکمل ها برای کاهش لخته شدن خون ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.

بسترهای سیتوکروم P450 3A4 (CYP3A4): هنگام مصرف ویتامین E و سایر داروهای تحت تاثیر این آنزیم ها مانند امپرازول (Prilosec، Zegerid) احتیاط کنید.

استاتین ها و نیاسین: مصرف ویتامین E همراه با استاتین ها یا نیاسین ممکن است برای افراد مبتلا به کلسترول بالا مفید باشد و می تواند اثر نیاسین را کاهش دهد.

ویتامین K: مصرف ویتامین E با ویتامین K ممکن است اثرات ویتامین K را کاهش دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا