Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

تفاوت سیروپ و شربت چیست؟ چرا سیروپ بهتر از شربت است؟

نوشیدنی های سرد یکی از معجون های معجزه آسایی است که تحمل روزهای گرم تابستان را آسان می کند. پس از آمدن از سرکار به خانه ، اگر ما نوشیدنی تازه و خنک بنوشیم، خستگی از تنمان خارج می شود. امسال گرما ما را غافلگیر کرد و خیلی زودتر از آنچه انتظار داشتیم رسید. ازن وشیدنی های پر مصرف در فصل تابستان می توان به شربت ها و سیروپ ها اشاره کرد. بنابراین دراین مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک سعی کردیم به بررسی کامل این دو نوشیدنی بپردازیم و سپس درباره تفاوت سیروپ و شربت توضیح مختصری بدهیم.

تفاوت سیروپ با شربت

در اثرجوشاندن مقدار زیادی شکر با آب، یک مایع غلیظ و چسبناک که به آن سیروپ ساده یا به اصلاح شهد می گویند. وقتی این سیروپ ساده با عصاره ها و طعم دهنده ها مزه دار شوند، به آن سیروپ طعم دار می گویند که می تواند در انواع مختلف آن تهیه شود. این محصولات برای ایجاد، تغییر یا تشدید طعم به نوشیدنی ها اضافه می شوند. این محصول بسیار غلیظ هستند و معمولاً نسبت شکر به آب مورد استفاده ۲ به ۱ است.

در شربت ها ترکیب ۱:۱ شکر و آب است که نسبت به سیروپ ها غلظت کمتری دارد. یکی دیگر از تفاوت سیروپ و شربت این است که شربت ها با آب مخلوط می شوند و سرو می شوند، اما سیروپ با آب مخلوط نمی شوند و درتهیه نوشیدنی ها و دسر ها مستقیم استفاده می شوند. شربت ها نیز در طعم و عطر های مختلف تولید می شوند . شربت ها به دلیل کم هزینه بودن و اقتصادی بونشان به طور کلی در مصارف خانگی استفاده می شوند.

آیا هم سیروپ ها و شربت ها هردو دارای کربوهیدرات هستند؟

بله، از آنجا که شربت ها و سیروپ ها از شکر ساخته می شوند، هردو حاوی کربوهیدرات بالایی هستند، مصرف بیش از حد می تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد. با این حال، نمونه های بدون کالری در بازار وجود دارد که شما می توانید از آنها استفاده کنید.

چرا سیروپ بهتر از شربت است؟

در ابتدا باید به این واقعیت توجه کنیم که دانه های شکر به راحتی در مایعات سرد حل نمی شوند. از آنجا که این سیروپ ها مایع هستند، به راحتی می توان از آن ها در هر نوشیدنی استفاده کرد. نکته دیگر این است که این سیروپ ها در تمام طعم ها در دسترس هستند و برای ساخت نوشیدنی هایی با میوه های ویژه یا فصلی خود که تهیه آن ها دشوار است، بسیار کمک کننده است.

سیروپ یا شربت در ساده ترین حالت فقط شکر و آب است. شربت معمولا غلیظ تر ازسیروپ ها هستند و بیشتر مصرف خانگی دارند و هردو آن ها دارای طعم های مختلف هستند.

سیروپ چیست؟

از زمان گذشته، افراد مختلف به دنبال ایجاد طعم های مختلف در نوشیدنی ها با استفاد هاز ادویه جات و طعم دهنده ها هستند. روز به روز استقبال مردم برای استفاده  طعم دهنده ها در مواد غذایی و نوشیدنی ها بیشتر می شود . استفاد ه از سیروپ ها می توانند تجربه نوشیدن را برایتان به سطح کاملا جدیدی برساند.

سیروپ معمولاً بیشتر از شکر و آب است. شربت ساده یک یک ماده اصلی برای افراد باریستا است، و تهیه آن ها ساده است و حتی می توان آن ها را در خانه تهیه کرد. شما حتی می توانید طعم و عطر به آن اضافه کنید. اگر چه این فقط با اضافه کردن موادی مانند میوه، گیاه و ادویه ها محدود می شود. بسیاری از برندهای مختلف سیروپ طعم های جدیدی را به راحتی ارائه می دهند. آنها به شما این امکان را می دهند تا یک قهوه با طعم موکا و با طعم بادام تست شده را در صبحانه خود قرار دهید یا یک نوشیدنی گوارا و متمایز درست کنید.

شاید برایتان سوال پیش آمده است که سیروپ چیست و چه استفاده از آن می توان کرد سیروپ یک نوع شربت یا شهد است، که غلظت زیادی  دارد و از دوماده ساخته شده است. ابتدا به صورت کلاسیک فقط شکر و آب است که با هم جوشیده می شود تا سیروپ تشکیل شود. طعم دهنده ها بعدها به این ساختار اضافه شدند. طعم های تشکیل شده مانند بلوبری، افرا، وانیل، کارامل، شکلات، توت فرنگی و بسیاری از طعم های مختلف است که موجب می شود سیروپ امروزی به وجود آید.

سیروپ های طعم دار

در اثرجوشاندن مقدار زیادی شکر با آب مایع غلیظ و چسبناکی به وجود می آید که به سیروپ می گویند یا به اصطلاح به شهد معروف است. در حالی که این سیروپ ساده با عصاره ها و طعم دهنده هایی مزه دار می شود که به آن به سیروپ طعم دار می گویند، که می توان انواع مختلفی از آن ها را تهیه کرد. محصولاتی وجود دارند که می توانند برای ایجاد، اصلاح یا تشدید طعم به نوشیدنی ها اضافه شوند. سیروپ ها بسیار غلیظ هستند و معمولاً نسبت شکر به آب مورد استفاده دو به یک است. مقدار بسیار کمی از آن ها مثلاً حدود ۳۰ گرم برای تهیه انواع نوشیدنی ها کافی است.

کاربرد سیروپ چیست؟

در واقع شکر در مایعات سرد به آسانی حل نمی شود، بنابراین ما از این سیروپ ها استفاده می کنیم چون مایع هستند و بدون مشکل در نوشیدنی های مختلف حل می شوند و به ما یک نوشیدنی یکنواخت می دهند. این طعم دهنده ها، به خصوص افرا ، کارامل و وانیل استفاده های زیادی دارند.

در صورتی که بخواهید یک سیروپ ساده تهیه کنید، شما نیاز به آب و شکر دارید. با این حال، شما می توانید ابتکار عمل داشته باشید و موادی مانند دارچین، اوکالیپتوس و..به آن ها اضافه کنید. سیروپ ها در قهوه ها و نوشیدنی های مختلف گیاهی بسیار خوشمزه و مفید هستند. شما همچنین می توانید آنها را به چای یخ اضافه کنید. بعضي از افراد از سیروپ استفاده می کنند تا قهوه خود را شیرین کنند. مقدارکمی سیروپ برای چای صبح گاهی یا قهوه می تواند به شما انرژی لازم را برای شروع فعالیت های روزانه دراختیارتان بگذارد.

مصرف پنکیک صبحانه با سیروپ نیز ایده فوق العاده ای است. انواع میوه تازه و کیک نیز ترکیب خوبی با سیروپ می سازد. شما می توانید بدون مشکل عصرانه، صبحانه و میان وعده های خوشمزه با شربت و اضافه کردن آنها به دسرهای مختلف و میوه های مختلف درست کنید

انواع سیروپ ها را می توان در نوشیدنی های گرم و سرد مورد استفاده قرار داد. در تهیه انواع دسر و شیرینی ها که شامل پنکیک ها و…. استفاده می شود.

ضرورت استفاده ازسیروپ ها چیست؟

سیروپ عصاره غلیظی است که طعم قوی و انحلال پذیری بالایی دارد  به طوری که بدون نیاز به هم زدن ، حل می شود و بافت نوشیدنی را حفظ می کند و آن را بر هم نمی زند. به خصوص در مایعات سردانحلال پذیری آن از شربت بسیار بیشتر است.

شربت چیست؟

یکی از معروف ترین  نوشیدنی ها، شربت است. زمانی که فصل تابستان آغاز می شود; چیزی بهتر از یک شربت تابستانی نیست. شربت تابستانی با طعم و عطر های مختلف بهترین انتخاب برای تابستان های گرم است. انواع مختلف شربت های تابستانی، وجود دارد که می تواند برای فصل تابستان مناسب باشند. آناناس و هلوهای آبدار، پرتقال و آلبالو هستند. نوشیدنی های سرد فصل تابستان بهترین راه برای غلبه برگرما هستند. شربت، یک  نوشیدنی خوشمزه برای استقبال از میهمانان است. بعضی افراد آن را همراه  وعده های غذایی سرو می کنند.

شربت مخلوط شکر و آب و ماده اصلی شربت که براساس نوع شربت می تواند آبمیوه، سرکه، کنسانتره میوه،عرقیات یا عصاره های گیاهی  باشد. در نهایت باید به غلظت مشخص نهایی در استاندارد مربوطه برسد و عملیات حرارتی خود را طی کند. تقریبا ۷۰ درصد مردم در فصل تابستان علاقه زیادی به مصرف شربت دارند. امروزه شربت توانسته است بخش مهمی نوشیدنی های مورد نیاز مردم را تشکیل دهد. در میان مصرف کننده های شربت ، حدود ۷۳ درصد مصرف کننده شربت مایع و ۳۴ درصد مصرف کننده شربت پودری هستند. در این میان طعم پرتقال ۴۸ درصد مصرف کننده ها را به خود اختصاص داده است و بالاترین تقاضای شربت را درمیان ایرانی ها دارد. شربت، نوعی آبمیوه غلیظ شیرین است که به وسیله حل کردن قند های مصنوعی در آب جوش تهیه می شود. برای مصرف روزانه مصرف شربت توصیه نمی شود.  زیرا دارای محتوای بالایی ازقند است و مواد مغذی ضروری که معمولا در آبمبوه موجود می باشند.

کاربرد شربت

نوشیدنی های سرد مانند معجون معجزه آسا برای تحمل روزهای گرم فصل تابستان هستند. نوشیدن شربت خنک و ضد عطش، خستگی و گرما یک روز کاری را ازبین خواهد برد. در فصل گرم نوشیدن شربت خنک و نوشیدنی سرد از هر چیزی مهم تر است. زیرا به دلیل گرمای هوا و تعرق، بدن آب زیادی را از دست می دهد. کم آبی بدن می تواند مشکلاتی را ایجاد کند که شامل گرمازدگی، تهوع، یبوست، سنگ کلیه، خشک شدن پوست و مو و موارد دیگر می شود. در نتیجه پوشیدن لباس های رنگ روشن در تابستان و نوشیدن مایعات بسیار کمک کننده است. علاوه بر آب بدن، برخی نمک ها که شامل سدیم می شوند نیز از طریق تعرق از بین می رود.

نکته:

شربت های طبیعی و خانگی علاوه بر عطر و طعم منحصر به فرد خود، خواص بی شماری و فواید زیادی دارند. این شربت ها به جلوگیری از گرمازدگی در تابستان کمک می کنند و غلظت خون را می کاهند. بنابراین پزشکان طب سنتی همیشه مدافع این هستند که شما شربت های سنتی را با شربت های صنعتی و تولیدی جایگزین کنید تا از عوارض جانبی این شکل از محصولات شیمیایی جلوگیری کنید.

سخن آخر

در این مقاله سعی نمودیم به تفاوت سیروپ و شربت بپردازیم. به طور کلی سیروپ شربت غلیظی است که به راحتی در مایعات حل می شود حتی در نوشیدنی های سرد به سادگی قابل حل است و بافت نوشیدنی را به هم نمی زند. برای استفاده از شربت نیاز به آب است ولی سیروپ را می توان به طور مستقیم استفاده کرد .از دیگر تفاوت سیروپ و شربت این است که سیروپ ها در نوشیدنی های مختلف و دسر ها استفاده می کنند ولی شربت ها به خاطر صرفه اقتصادی بیشتر در مصارف خانگی کاربرد دارد.

برای مطالعه بیشتر:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا