Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییعمومی

کاربرد سولفوسوکسینات چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

امروزه از ترکیبات شیمیایی مختلفی در صنایع استفاده می شود. درواقع استفاده از این ترکیبات در صنایع منجر به افزایش کیفیت تولید خواهد شد. سولفوسوکسینات ها ازجمله ترکیباتی هستند که کارایی بسیاری در صنعت دارند. از مهم ترین خواص سولفوسوکسینات می توان به نقش سورفکتانتی آن اشاره نمود که در بخشی از صنایع بسیار حائز اهمیت است. کاربرد سولفوسوکسینات در صنایع آرایشی بهداشتی استفاده شده و آن را در اغلب محصولات آرایشی بهداشتی می توان یافت. از دیگر مزایا سولفوسوکسینات این است که در طبیعت به راحتی تجزیه گشته و آثار مخرب ندارد. انواع سولفوسوکسینات توسط شرکت های مختلف تولید و در بازار عرضه می گردند. برای خرید سولفوسوکسینات می توان به سایت شرکت های عرضه کننده محصولات شیمیایی صنعتی مراجعه نمود. خرید و فروش این ماده در بازار جهانی بسیار صورت می پذیرد.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد و ویژگی و مزایا استفاده از سولفوسوکسینات می پردازیم. در این نشریه ترکیباتی همچون سورفاکتانت ها، دترجنت ها و ضد عفونی کننده هایی همچون پودر کلر، قرص کلر و… نیز بررسی شده اند. در ادامه این مطلب با بررسی ویژگی های این سورفکتانت با ما همراه باشید.

سولفوسوکسینات چیست

سولفوسوکسینات ها سورفکتانت هایی آنیونی هستند که به شکل پودری سفید رنگ در دسترس قرار دارند. این ترکیبات شیمیایی از سدیم لورت سولفات ها ملایم تر بوده و به دلیل خواص و ویژگی های مفیدشان در طیف وسیعی از محصولات بهداشتی و آرایشی و… استفاده می شوند. این ترکیبات دارای خواص کف کنندگی و چربی زدایی بسیار مطلوبی هستند. سورفکتانت ها هم در آب و هم در روغن تا حدودی محلول هستند. این خواص منحصربه‌فرد منجر می شوند تا روغن و مواد مبتنی بر آب به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند. بعلاوه این ترکیبات قادرند تا کثیفی های مبتنی بر روغن را از مو و پوست به حذف نموده و به راحتی نیز شسته شوند.

کاربرد سولفوسوکسینات چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد سولفوسوکسینات چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

سولفوسوکسینات یک عامل فوم کننده بسیار مطلوب به‌حساب می آید. این ماده کف کرمی غنی در محصولات ایجاد نموده و بر کیفیت آن می افزاید. دی سدیم لورت سولفوسوکسینات را می توان از انواع شامپوها، محصولات حمام، صابون های مایع، شامپوهای بدن و… یافت. دی سدیم لوریل اتر سولفوسوکسینات، دی سدیم لورت سولفوسوکسینات، سولفوساکسینات، سولفوسوکسینات و DLS از نام هایی هستند که این ماده سورفکتانت با آن شناخته می شود.

خواص و ویژگی سولفوسوکسینات چیست

این ماده از سورفکتانت های بسیار پرمصرف محسوب می شود. این ماده قادر است تا کشش سطحی آب را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد. داشتن بار منفی از خواص سولفوسوکسینات بوده و در دسته سورفاکتانت های آنیونی قرار می گیرد. و در سال ۱۹۳۹ این ترکیبات به دلیل خواص بی نظیرش مورد توجه فراوانی قرار گرفتند. کاربرد های مهمی برای این ماده به خصوص در شوینده ها تعریف شده است. این ترکیب بر پایه مالئیک اسید انیدرید تولید گشته و دارای فلزات فعال کننده سطح مونو استری و یا دی استری است.

سورفکتانت چیست

سورفکتانت ها درواقع ترکیباتی هستند که به عنوان پلی برای پیوند بین دو فاز مورد استفاده قرار می گیرند. این ترکیبات از زنجیر آلکیل با تعداد کربن ۸ تا ۲۲ برخوردار هستند. داشتن یک سر آب‌دوست و یک سر آب‌گریز در این ترکیبات موجب کاربرد گسترده آن ها در تولید مواد شوینده و انواع تمیز کننده ها شده است. آب و چربی در شرایط معمولی امولسیون تشکیل نخواهند داد. بنابراین استفاده از این ترکیبات در تولید بسیاری از محصولات ضروری است.

انواع سورفکتانت های یونی با حل شدن در آب به کاتیون و آنیون هایی تبدیل خواهند شد. این کاتیون ها یا آنیون ها پل ارتباطی بین آب و چربی در محصولات بوده و منجر به ایجاد کف بیشتر خواهند شد. انواع غیر یونی سورفکتانت نیز در تولید شوینده هایی با کف کم مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد سولفوسوکسینات چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد سولفوسوکسینات چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

روش تهیه سولفوسوکسینات

تولید این مواد در دو مرحله صورت می پذیرد که در ادامه به آن ها اشاره شده است.

واکنش انیدرید مالئیک با ترکیبی آب گریز همچون الکل، منجر به تولید مونو استر یا آمید می گردد. در شرایط مطلوب مشتقی دو استخلافی از مالئیک اسید تشکیل می گردد. هر یک از استخلاف ها با سولفیت سدیم ترکیب گشته و نمک اسید سولفوسوکسینیک را حاصل می آورند.

در مرحله بعد استر تولید شده با سولفیت یا بی سولفیت سدیم ترکیب شده و سولفوسوکسینات حاصل خواهد آمد. در نظر داشته باشید که هیچ یک از واکنش های فوق به طور کامل صورت نگرفته و در پایان واکنش هنوز مقداری از یون سولفیت باقی خواهد ماند. یون سولفیت باقی مانده را می توان به‌عنوان نگهدارنده در محصول باقی گذاشت و یا اینکه آن را با هیدروژن پراکسید حذف نمود.

مزایای سولفوسوکسینات

  • استفاده از آن تحریکات پوستی ایجاد نخواهد نمود.
  • موجب تسهیل آماده سازی محصولات و تولیدات صنعتی می گردد.
  • به بهبود شرایط مرطوب سازی کمک می کند.
  • توانایی پاک کنندگی و کف کنندگی بالایی دارد.
  • دارای خواص عالی سورفکتانتی است.
  • با پوست سازگاری دارد.
  • پایداری آن مطلوب است.

آیا سولفوسوکسینات همان سولفات است

سولفوسوکسینات نوعی سورفکتانت آنیونی و دارای بار منفی است. این ماده بی رنگ یا مایل به زرد و بسیار ملایم است. این ماده به عنوان ماده اولیه در تولید شوینده شناخته می شود. از خواص سولفوسوکسینات برای از بین بردن چربی ها و همین طور امولسیون سازی در محصولات استفاده می شود. درواقع این ماده به عنوان یک امولسیفایر نیز شناخته می شود. استفاده از سولفوسوکسینات حتی در غلظت های بالا نیز در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی صورت گرفته است.

سولفات ها ترکیباتی با سختی کم هستند، اما ترکیباتی حساسیت زا بوده و دارای مولکول های کوچکی هستند. بنابراین می توانند از طریق منافذ پوستی به داخل پوست نفوذ کنند. بنابراین موجب بروز مشکلاتی در برخی از افراد خواهند شد. در مقابل سولفوسوکسینات ها مولکول هایی بزرگ بوده و نمی توانند به آسانی به پوست سر یا بدن نفوذ کنند. به طور کلی مقدار سلامت و ملایمت یک سورفاکتانت به حذف یون سولفات و جایگزینی آن با استر سولفونات وابسته است. نتیجه این ویژگی ها ایجاد یک پاک کننده اثربخش است که حساسیت بسیار کمتری برای پوست سر و بدن خواهد داشت.

کاربرد سولفوسوکسینات ها

سولفوسوکسینات در شامپو

به طور کلی از کاربرد این مواد در شامپو های ملایم و به خصوص شامپو بچه استفاده می شود. در فرمولاسیون شامپوهای ملایم می توان این ترکیبات را مشاهده نمود. این ماده بر خلاف سولفات ها باعث خشکی مو نشده و به دلیل داشتن خواص مرطوب کنندگی و تمیز کنندگی مطلوب نقش مفیدی در سلامت و بهداشت مو خواهد داشت. عدم سوزش چشم این ماده موجب استفاده از سولفوسوکسینات در شامپو های بچه شده است.

کاربرد های خانگی

در زمینه محصولات خانگی این ماده بسیار پرمصرف است. هنگامی‌که رطوبت سازی زیادی مورد نیاز باشد، از دی آلکیل سولفوسوکسینات هایی با زنجیر های کربنی کوتاه تر استفاده می گردد. این ترکیبات را می توان در شوینده های لباسشویی و تمیز کننده سطوح مورد استفاده قرار داد. پاک کننده های کف، فرش و تمیز کننده های دیوار و شیشه از دیگر محصولاتی هستند که در فرمولاسیون آن ها از این ترکیب بهره برده می شود. کاربرد سولفوسوکسینات ها در موارد مختلفی صورت گرفته و در اغلب مواقع در صورت استفاده درست موجب بهبود کیفیت و افزایش اثربخشی محصول خواهد شد.

کاربرد سولفوساکسینات در صنایع رنگ

از کاربرد سولفوساکسینات در تولید انواع رنگ، لاک، رنگدانه و مصالح چسبنده  استفاده های زیادی صورت می گیرد. سولفوساکسینات ها موجب تسهیل روند آماده سازی این محصولات شده و موجب پایداری بیشتر آن‌ها می گردند. این ترکیبات در فرایندهای مرطوب سازی کاربردی گسترده دارند.

دی اکتیل سدیم سولفوسوکسینات چیست

دی اکتیل سدیم سولفوسوکسینات ها نیز از ترکیبات سورفکتانتی مهم بشمار می آیند. این ترکیبات به عنوان عامل مرطوب کننده کاربرد دارند. بالا بردن قدرت انحلال پذیری در دارو ها از خواص این ترکیبات است. کاربرد دی اکتیل سدیم سولفوسوکسینات در صنایع آرایشی و بهداشتی و صنایع غذایی و دارویی دیده می شود. این ماده دارای خواص بی نظیری بوده و به همین دلیل مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این مطلب به برخی از موارد استفاده از آن در صنایع غذایی پرداخته شده است.

کاربرد سولفوسوکسینات چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد سولفوسوکسینات چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

کاربرد در صنایع غذایی

از مهم ترین کاربرد های این ترکیب استفاده در صنایع غذایی است. استفاده از این ماده در آبمیوه های پودری و دسرهای آماده حاوی اسید فوماریک صورت می پذیرد. این ماده با خواصی که دارد موجب افزایش انحلال پذیری این پودر ها در آب گشته و انحلال پذیری اسید در آب را افزایش می دهد.

این ماده در شیر های کنسروی همانند شیر عسل به عنوان طعم دهنده مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از آن موجب بهبود طعم شیر استریل شده خواهد شد.

از خواص امولسیفایری این ترکیب در نوشیدنی های بدون کربنات و حاوی چربی کاکائو نیز استفاده می گردد. این ماده یک امولسیون کننده مطلوب بوده و منجر به بهبود کیفیت تولیدات می گردد. البته مصرف این ماده در محصولات غذایی نباید از حد مجاز تجاوز کند.

از دیگر موارد مصرف این ترکیب می توان به استفاده از آن در انواع آدامس ها اشاره نمود. کاربرد این ترکیبات در آدامس ها می تواند موجب ضخیم سازی این محصولات گردد.

این ترکیب دارای خواص آنیونی بوده و سبب افزایش خواص خیس کنندگی سطوح می شود. خواص شویندگی این ماده برای تمیزی و لکه بری میوه ها و سبزیجات و همین طور در تمیز نمودن بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

ایمنی در مصرف سولفوسوکسینات

  • استفاده از ماسک، دستکش و لباس های مناسب برای کار با مواد شیمیایی همچون سولفوسوکسینات ها ضروری است. زیرا در اثر برخورد مستقیم با پوست می توانند برای سلامتی خطراتی داشته باشند.
  • در هنگام کار با این ماده یا در انبار های نگهداری آن از خوردن و نوشیدنی مواد غذایی و استعمال دخانیات اجتناب نمایید.
  • از بلع و استنشاق این ماده شیمیایی ممانعت نمایید.
  • در صورت تماس این ماده با پوست یا چشم، فورا محل تماس را با آب فراوان شست و شو دهید و در صورت افزایش تحریکات به پزشک مراجعه نمایید.
  • در صورت بلع، دهان را به خوبی با آب شسته و هر چه سریع تر به بیمارستان مراجعه نمایید.
  • این ترکیبات ممکن است در برخی از افراد ایجاد آلرژی نماید.

نحوه نگهداری سولفوسوکسینات

این ترکیبات تا یک سال بعد از تولید خواص خود را حفظ خواهند نمود. اما پس از اتمام این تاریخ، هیدرولیز شده و فاقد خواص مطلوب خواهند بود.

pH محیط بر میزان هیدرولیز شدن و شدت آن تاثیر زیادی دارد.

لازم به ذکر است که دمای محیط نیز بر افزایش احتمال هیدرولیز شدن ترکیب موثر خواهد بود.

بنابراین این دسته ترکیبات باید در مکانی با تهویه مناسب و دور از گرد و غبار، رطوبت و نور مستقیم خورشید نگهداری گردند.

دمای مناسب برای انبارداری این محصولات ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است. این ترکیبات را باید از یخ زدگی نیز محافظت نمود.

توجه نمایید که پس از هر بار مصرف این محصول، درب ظرف با دقت و محکم بسته شود.

قیمت سولفوسوکسینات

قیمت این ماده تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. خلوص و کیفیت این محصول بر قیمت آن تاثیر بسزایی دارد. لازم به ذکر است که درجه خلوص مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید این ماده نیز بر قیمت نهایی آن موثر خواهد بود. هرچه محصول از خلوص و کیفیت بیشتری برخوردار باشد، قیمت بیشتری هم در بازار خواهد داشت. نرخ ارز و شرکت تولید کننده نیز از دیگر موارد موثر بر قیمت این محصولات سورفکتانتی هستند. توجه شود که اغلب محصولات وارداتی یا خارجی قیمت بیشتری نسبت به نمونه های مشابه داخلی دارند.

این ماده در وزن های مختلفی بسته بندی و در بازار مواد شیمیایی صنعتی عرضه می گردد. بسته بندی هایی با وزن بیشتر دارای قیمت بیشتری هستند.

خرید سولفوسوکسینات

خرید و فروش سولفوسوکسینات ها در بازار جهانی رو به افزایش است. با گسترش جمعیت جهان نیاز به تولید محصولات بهداشتی و… رو به افزایش نهاده است. در تولید این محصولات نیز از خواص سولفوسوکسینات ها بهره برده می شود. در سال های اخیر با گسترش پاندمی کرونا نیاز به محصولات شوینده رو به افزایش نهاده و بنابراین تقاضا برای این ماده در صنعت رو به افزایش نهاده است. برای خرید انواع سولفوسوکسینات ها می توان به سایت شرکت های معتبر عرضه کننده محصولات شیمیایی صنعتی مراجعه کرده و بودن واسطه اقدام به خریدی به‌صرفه نمود.

سخن آخر

در این مطلب به بررسی خواص و کاربرد و ویژگی سولفوسوکسینات ها پرداختیم. این ترکیبات با داشتن خواص مطلوب سورفاکتانتی استفاده گسترده ای در صنایع یافته اند. این محصولات را با قیمت های مختلفی در بازار می توان یافت که بسته به کیفیت از قیمت های متفاوتی برخوردارند. برای خرید این محصول یا مقایسه قیمت ها می توان به سایت های معتبر فروش مراجعه نمود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا