Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

صابون حلال دار چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

صنعت نساجی از صنایعی است که از مواد شیمیایی مختلفی در بهبود فرآیند های شیمیایی بهره می‌برد. نساجی از دو فرآیند ریسندگی و بافندگی تشکیل شده است. برای بهبود این فرآیندها از برخی مواد شیمیایی کمک گرفته می شود. صابون حلال دار از جمله ترکیباتی است که در صنعت نساجی کاربردی گسترده یافته است. استفاده از صابون حلال دار به علت وجود حلال‌های آلی دارای خاصيت ديسپرس كنندگی چربی، مواد روغنی و… بوده و لكه و كثيفی را از الیاف می زداید. از خواص صابون حلال دار می توان برای لکه گیری و پاک کنندگی الیافی همچون پلی استر، پشم، پنبه، نایلون و… استفاده نمود. از مزایا مصرف صابون حلال دار این است که تاثیر منفی بر زیر دست پارچه نخواهد داشت. انواع صابون حلال دار توسط شرکت های مختلفی تولید و در بازار مواد شیمیایی صنعتی عرضه می شوند.

برای خرید صابون حلال دار می توان به سایت شرکت های معتبر عرضه کننده مواد شیمیایی صنعت نساجی مراجعه نمود. خرید و فروش صابون حلال دار در بازار جهانی و همین طور بازار ایران بسیار صورت می پذیرد. در ادامه این مطلب به بررسی خواص و کاربرد و نحوه مصرف صابون های حلال دار می پردازیم.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا هم به بررسی صابون های صنعتی دیگری نیز پرداخته است. صابون لکه بر، صابون پس شور، صابون پیش شوی الیاف پشمی، صابون پخت پنبه و… از آن جمله اند.

صابون چیست

صابون‌ها نوعی ماده شوینده هستند که از آن‌ها می توان در از بین بردن لکه های چربی روی سطوح مختلف استفاده نمود. صابون‌ها را می توان از واکنش بین قلیاهایی همانند سود مایع با اسیدهای گیاهی یا حیوانی (اسیدهای چرب) بدست آورد. نمک های سدیم حاصل از واکنش فوق عاملی موثر در حذف انواع لکه های چربی از سطوح مختلف است. صابون نیز مانند شوینده های مصنوعی دیگر، نوعی سطح فعال به شمار می آید.

در علم شیمی آب به عنوان یک حلال مطلوب شناخته می شود. اما دارای کشش سطحی بسیار بالایی است. درواقع مولکول های آب ترجیح می دهند به جای اینکه در سایر سطوح قرار بگیرند، در کنار هم باقی بمانند. بنابراین با استفاده از شوینده هایی همچون صابون می توان موجب کاهش کشش سطحی آب شده و بنابراین مولکول های آب راحت تر بر روی سطوح نفوذ خواهند نمود. در نهایت با استفاده از صابون هایی همچون صابون حلال دار می توان لکه های چربی و کثیفی را تا حدود زیادی افزایش داد.

صابون حلال دار چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن
صابون حلال دار چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

انواع صابون

همان‌طور که گفته شد به نمک اسیدهای چرب صابون گفته می‌شود. صابون‌ها انواع مختلفی دارند. اگر فلز به کار رفته در صابون فلزاتی همچون سدیم و پتاسیم باشد، اغلب صابون را آرایشی نامند. اگر فلز بکار رفته در صابون لیتیم باشد، صابون لیتیومی به دست آمده که کاربرد صنعتی در تولید گریس دارد. صابون‌های فلزی نیز با فلزاتی همچون کلسیم و منیزیم به دست می آیند. صابون های فلزی در بسیاری از صنایع کاربردی ویژه دارند. برای تولید این صابون‌ها از اسیدهای چرب خالص استفاده می‌شود. صابون‌های فلزی را در تولید محصولات PVC،‌ فرآوری پلاستیک‌، تولید ترکیبات پلیمری مانند پلی‌ آمیدها، پلی ‌اتیلن‌ها، پلی ‌پروپیلن ها و… مورد استفاده قرار می دهند.

صابون های مختلف صنعتی برای استفاده در صنعت نساجی نیز تولید و عرضه می گردند. در ادامه این مطلب به  برخی از انواع صابون‌های مورد استفاده در صنعت اشاره شده است. با ما در جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

  • صابون های حلال دار
  • صابون لکه بر
  • صابون مول ۱۰ و مول ۶
  • صابون پس شور و پس شور کنز
  • صابون پخت و سفیدگری پنبه
  • صابون های آنیونیک
  • صابون حلال دار
  • صابون پیش شوی الیاف پشمی
  • و…

صنعت نساجی

صنعت نساجی قدمتی ۵۵۰۰ ساله دارد. پدید آمدن نساجی به زمانی برمی گردد که مصریان توسط پنبه و پس از آن چین توسط پرورش کرم ابریشم به تهیه البسه می‌پرداختند. صنعت نساجی از دو اصل یعنی ریسندگی یا تولید نخ و بافندگی یا تولید پارچه و لباس تشکیل یافته است. امروزه با گسترش تکنولوژی و برای انجام هر چه بهتر این دو اصل از مواد شیمیایی مختلفی برای ارتقا کیفیت محصول نهایی بهره برده می شود. مراحل تولید در صنایع نساجی به صورت زیر بیان می شود. در هر یک از این مراحل ترکیبات خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • فرآوری و تولید الیاف
  • تبدیل کردن الیاف به نخ
  • تبدیل نمودن نخ های تولید شده به پارچه و منسوجات
  • انجام فرآیند های تکمیلی پارچه نظیر رنگرزی و چاپ

فرآیند تکمیل چیست

فرآیند تکمیل در نساجی در مجاورت رطوبت، دما و فشار و به دو روش مکانیکی و شیمیایی صورت می پذیرد. روش مکانیکی شامل تراش پارچه، پرس کردن، خار زدن، اتو کشی و… است. اما در روش شیمیایی از مواد شیمیایی استفاده می شود. این مواد کیفیت نهایی پارچه را افزایش خواهند داد. یکی از این مواد شیمایی که موجب بهبود کیفیت الیاف و پارچه خواهد شد کاربرد صابون حلال دار است. استفاده از صابون حلال دار به دلیل داشتن خواص شويندگی بسيار قوی برای شستشوی الياف و منسوجاتی با چربی و كثيفی زیاد استفاده می شود.

صابون حلال دار چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن
صابون حلال دار چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

صابون حلال دار چیست

در ساختار این صابون‌ها از حلال‌های آلی استفاده شده است. این صابون ها به دلیل وجود حلال های آلی از خاصيت ديسپرس كنندگی چربی، روغن، رنگ و… برخوردارند. این صابون ها با داشتن خواص ویژه لكه ها و سطوح كثيف را به خوبی تميز خواهند ننمود. استفاده از صابون حلال دار با ایجاد خاصيت شويندگی بسيار قوی جهت شستشوی الياف و منسوجات بسيار چرب و كثيف عملکردی بسیار مطلوب ارائه می دهد. این صابون‌ها قدرت دیسپرس کنندگی بالایی برای اليگومرهای بوجود آمده از رنگرزی الياف پلی استر در حمام های رنگرزی دارند.

لازم به ذکر است که این شوینده صنعتی برای انواع الیاف گیاهی، حیوانی و مصنوعی با خاصیت لکه بری بسیار مطلوب برای لکه‌ های روغن و حذف رنگ استفاده می شود. از مزایا صابون حلال دار فرم مایع و حل شدن سریع آن در آب سرد است. این ماده پس از حل شدن در آب محلولی شفاف و بی رنگ را برای استفاده فراهم می آورد.

نحوه عملکرد صابون حلال دار

مولکول‌های صابون از گروه‌های قطبی و آب‌دوست از یک طرف و از گروه های غیرقطبی یا آب‌گریز از طرف دیگر ساخته شده‌اند. بخش آب‌دوست یا قطبی مولکول‌های صابون قابلیت حل شدن در آب را دارد. بخش غیر قطبی یا آب گریز نیز قابلیت انحلال در ترکیبات روغنی را دارد. بنابراین صابون شوینده ای است که می‌تواند به‌عنوان یک امولسیون کننده معرفی گردد. این ویژگی آن را به پاک کننده  ای قوی تبدیل می نماید. به همین دلیل است که کاربرد صابون حلال دار در صنعت نساجی بسیار صورت می پذیرد.

از طرفی صابون ها یک امولسیفایر هستند. امولسیفایر ها موجب پراکندگی یکنواخت دو مایع غیر قابل امتزاج در یکدیگر می شوند. بنابراین استفاده از صابون حلال دار در نساجی موجب انحلال روغن در آب می شود. نقش امولسیفایری صابون درنهایت به پاک کردن ذرات و لکه های چربی و کثیفی از روی سطوح کمک خواهد نمود.

کشش سطحی زیادی بین روغن و آب وجود دارد. هنگامی که آب در تماس با ذرات روغن قرار می گیرد، ذرات روغن به هم چسبیده شده و لایه ای متمایز بین آب و روغن به وجود خواهد آمد. حضور مولکول های صابون در محیط، کشش سطحی بین ذرات آب و روغن را کاهش داده و موجب جدا شدن ذرات روغن از سطح می گردد. عملکرد صابون حلال دار به این صورت است که بخش غیرقطبی و آبگریز صابون به ترکیبات روغنی چسبیده و در آن حل می گردد. بخش قطبی صابون نیز نزدیک مولکول های آب قرار گرفته و میسل تشکیل می گردد. در نهایت میسل ها را می توان به کمک هم زدن در آب پراکنده کرده و ذرات چربی را از روی سطح جدا نمود. در نهایت مولکول های صابون موجب حذف ذرات چربی از سطوح و معلق شدن آن ها در محلول آبی می گردد.

ساختار صابون حلال دار

کربوکسیلیک اسیدهایی‌ از خود خاصیت آب ‌دوست و آبگریز نشان می‌ دهند که زنجیر کربنی بیش از ۸ اتم کربن داشته باشند. حضور پیوند COOH موجب خاصیت آب دوستی و حضور آلکیل موجب خاصیت آب گریزی خواهد شد. این شاخصه موجب می شود تا صابون به عنوان یک ماده آمفیفیلیک با خواص دوگانه شناخته شود. اسیدهای چرب با بیش از ده اتم کربن در آب انحلال ‌ناپذیر هستند. این ترکیبات به دلیل چگالی کمتر از آب،‌ هنگام اختلاط‌ روی آن شناور می مانند.

اسیدهای چرب در سطح آب به طور یکنواخت قرار می گیرند. بنابراین بخش قطبی مولکول که همان بخش کربوکسیلی است با آب پیوند هیدروژنی خواهد داد. در این حالت یک لایه مولکلولی در سطح آب پدید می آید. از طرفی زنجیرهای هیدروکربنی نیز در کنار هم و به دور از آب قرار می ‌گیرند. این مواد به دلیل تغییر خواص سطحی آب به عنوان مواد فعال در سطح یا سورفکتانت شناخته می‌شوند.

صابون حلال دار اغلب ساختاری آنیونیک یا نانیونیک داشته و از الکل اتوکسیلات چرب، حلال و امولسیفایرهای مختلف ساخته شده است. این ترکیبات به حذف بهتر و کامل هر گونه لکه از پارچه کمک می کنند و درواقع کارایی صابون را افزایش می دهند. توجه شود که مصرف صابون حلال دار تنها در صنعت صورت می‌پذیرد.

مزایا مصرف صابون حلال دار

این محصول پاک کننده و لکه گیری قوی بوده که برای انواع الیاف پلی استری، پشمی، پنبه ای، ویسکوز، نایلونی و الیاف ترکیبی قابل استفاده است.

محصول فوق شوینده ای بسیار قوی بوده که بعد از رنگرزی پلی استر در مرحله ریداکشن استفاده می شود. این صابون موجب کاهش مصرف هیدروسولفیت سدیم خواهد شد.

این ماده دارای خاصیت امولسیون کنندگی و دیسپرس کنندگی بوده و از بازگشت لکه ها و ناخالصی ها بر روی کالا مانعت می کند.

این ماده در پروسه ریسندگی و بافت و رفع لکه ها و خط روغن های ایجاد شده کارایی بسیار مطلوبی دارد.

صابون های حلال دار قابل استفاده در ماشین های مداوم و غیرمداوم هستند و در شستشوی پارچه قبل از رنگرزی و چاپ استفاده می شوند.

ترکیبات اشاره شده بر زیردست پارچه اثرات منفی نخواهند داشت.

خواص صابون حلال دار

  1. این ترکیبات به خوبی در آب سرد حل شده و محلولی بی ‌رنگ و شفاف حاصل می آورند.
  2. در برابر اسیدها، بازها و آب سخت مقاوم هستند.
  3. فاقد هر گونه مواد سمی آنزیمی هستند.
  4. در دمای جوش و دمای بالا نیز کارایی دارند.
  5. این صابون‌ها دارای کف کنترل شده ای هستند.
  6. برای کاربرد در ماشین‌ های با سرعت بالا مناسبند.
  7. فعالیت سطحی بالایی دارند.
  8. تمیز‌کنندگی بسیار بالایی دارند.
  9. برای لکه‌های ناشی از چربی و روغن‌ از حل‌ کنندگی و امولسیون ‌کنندگی بالایی برخوردارند.
  10. خواص دیسپرس ‌کنندگی بالایی برای رنگ‌ها دارند.
  11. بوی نامطبوع و یا تأثیر فیزیولوژیکی خاصی را در حین عملیات شستشو بر جای نمی گذارند.
  12. این ترکیبات نسبت به آب های سخت و محیط های قلیایی و اسیدی پایدار هستند.
صابون حلال دار چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن
صابون حلال دار چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

کاربرد صابون حلال دار

  • از این صابون ها می توان در حين فرآیند رنگرزی الياف يا منسوجات پلی استر و يا مخلوط الیاف استفاده نمود. کاربرد صابون حلال دار موجب ديسپرسيون اليگومرها و رنگ خواهد شد.
  • این محصول برای شستشوی ماشين آلات و زدودن رسوبات رنگ و چربی از آن ها نیز شوینده مناسبی است.
  • ز کاربرد این صابون ها می توان در شستشوی منسوجات آلوده به لكه های چرب و كثيف استفاده نمود.
  • کاربرد صابون های حلال دار در ماشین‌های مداوم و غیرمداوم امکان پذیر است.
  • برای انواع الیاف پلی استر، پشمی، پنبه و ویسکوز و نایلونی و الیاف ترکیبی مناسبند.

نحوه و مقدار مصرف صابون حلال دار

مقدار مصرف این ماده در سیستم های مختلف متفاوت است. مقدار مصرف به نوع سیستم مداوم یا غیر مداوم وابسته است.

نگهداری

در صورت نگهداری این ماده در دمای زیر، امکان انجماد و تغییر غلظت آن وجود دارد. با حرارت دادن تا دمای اتاق و  هم زدن محصول می‌توان مجدد آن را مورد استفاده قرار داد.

قیمت صابون حلال دار

قیمت این صابون ها به کیفیت و شرکت تولید کننده وابسته است. هرچه محصول با کیفیت تر باشد قیمت بیشتری خواهد داشت. نرخ ارز نیز از عوامل تاثیر گذار مهم بر قیمت است. نرخ ارز بر قیمت محصولات خارجی تاثیر بیشتری دارد. برای اطلاع از قیمت این محصول می توانید به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمایید.

خرید و فروش صابون های حلال دار

خرید و فروش این محصول در بازار مواد شیمیایی صنعتی بسیار صورت می پذیرد. زیرا این صابون از مواد شیمیایی پر کاربرد در صنایعی همچون صنایع نساجی بشمار می آید. برای خرید صابون های حلال دار می توان به صورت حضوری یا غیر حضوری اقدام نمود.

سخن آخر

در این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربر صابون های حلال دار و موارد و نحوه مصرف آن ها پرداختیم. این صابون ها کاربردی ویژه در صنعت نساجی داشته و از این رو در بازار مواد شیمیایی خرید و فروش می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا