Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

صابون پس شور چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

صنعت نساجی امروزه از ترکیبات مختلفی برای بهبود فرآیند تولید استفاده می کند. کاربرد این ترکیبات موجب افزایش کیفیت و درنهایت افزایش فروش خواهد شد. صابون پس شور ازجمله ترکیباتی است که کاربرد آن در صنایع نساجی بسیار دیده می شود. خواص صابون پس شور موجب استفاده های ویژه ای از آن شده است. استفاده از صابون پس شور بعد از فرآیند رنگرزی و برای حذف رنگ اضافه از الیاف مورد استفاده قرار گرفته و کارایی مطلوبی دارد. از ویژگی صابون پس شور می توان به این نکته اشاره نمود که بعد از رنگرزی راکتیو، مستقیم و دیسپرس قابل استفاده است. انواع صابون پس شور توسط شرکت های مختلفی تولید و به بازار خرید و فروش عرضه می شوند. خرید و فروش صابون پس شور به دلیل استفاده‌های صنعتی بسیار صورت می پذیرد.

برای خرید این صابون ها در انواع خارجی و ایرانی می توان به سایت های معتبر فروش مراجعه نمود. توجه شود که نحوه و مقدار مصرف صابون پس شور توسط شرکت تولید کننده معین می گردد. برای کارایی بهتر محصول بهتر است طبق دستور العمل استفاده گردد. نشریه علمی جهان شیمی فیزیک انواع صابون های دیگری همچون صابون لکه بر، صابون پیش شوی،  صابون پخت پنبه و… را نیز مورد بررسی قرار داده است. در ادامه این مطلب با بررسی خواص و کاربرد صابون پس شور و نحوه خرید و فروش و مصرف آن همراه ما باشید.

صابون چیست

به نمک اسیدهای چرب در اصطلاح صابون گفته می شود. صابون‌ها مواد فعال در سطح یا سورفکتانت هستند و برای امولسیون کردن روغن‌ ها به کار گرفته می شوند. با استفاده از صابون‌ها و قدرت سورفکتانتی آن ها، روغن‌ها به کمک آب جابجا خواهند شد. صابون‌ها را می توان در ترکیبات کاتالیزوری، روانکار و ترکیبات افزایش دهنده ویسکوزیته به کار برد. صابون‌ها نوعی ماده شوینده هستند که برای از بین بردن لکه های چربی از سطوح مختلف به کار گرفته می شوند. این تمیزکننده ها را از واکنش بین قلیاهایی همچون سود مایع با اسید های گیاهی یا حیوانی (اسید های چرب) بدست می آورند. نمک های سدیم حاصل از این واکنش در برداشتن انواع لکه های چربی از سطوح مختلف عملکرد بسیار مطلوبی دارند.

"<yoastmark

بنابراین صابون شوینده ای مصنوعی است که نوعی سطح فعال به شمار می آید. البته که آب یک حلال مطلوب در علم شیمی است، اما کشش سطحی بسیار بالای آن موجب می شود تا مولکول های آن به جای نشستن روی سطوح دیگر و مرطوب نمودن آن سطح، در کنار هم باقی بمانند. شوینده هایی نظیر صابون از طریق کاهش کشش سطحی آب، موجب می شوند تا مولکول های آب به روی سطوح مختلف راحت تر نفوذ کرده و درنتیجه قدرت آب برای حل کردن لکه های چربی و کثیفی افزایش خواهد یافت.

انواع صابون

انواع مختلفی از صابون‌ها در بازار یافته می شود. صابون‌ها به عنوان یک شوینده بسیار عالی در استفاده های بهداشتی و صنعتی کاربرد دارد. انواع صابون به‌صورت مایع و جامد تولید و عرضه می گردند. فرمول صابون مایع به صورت R-COOK  و فرمول صابون جامد به صورت R-COONa شناخته می شود. همچنین انواع صابون به صورت آرایشی و بهداشتی، فلزی، صنعتی و… نیز تقسیم بندی می شوند. در ادامه به برخی از این انواع پرداخته شده است.

انواع صابون‌های آرایشی

به صابون‌هایی که برای شستشو و پاک نمودن دست و صورت و بدن استفاده می‌ شود، صابون های آرایشی بهداشتی گفته می شود. این صابون‌ها از دو قسمت آب دوست و آب گریز تشکیل یافته اند. نحوه عملکرد این صابون ها بدین صورت است که ذرات و مولکول‌ های روغن و چربی نامحلول در آب را با بخش آبگریز خود همراه کرده و بخش آب دوست نیز شکل‌ های کروی را در اطراف این ذرات تشکیل خواهند داد. به عبارتی دیگر بخش آب دوست صابون در آب حل شده و بخش آب گریز آن در آلودگی‌ها و چربی ها حل می‌ گرد. در نهایت بخش آب دوست صابون با  آبپوشی، مولکول‌های آبگریز و وجود آب کافی موجب حذف آلودگی‌ها خواهد شد.

صابو‌ن‌های غیر آرایشی

اجزای اصلی بیشتر گریس ‌ها و ترکیبات افزایش دهنده ویسکوزیته را صابون ها تشکیل می ‌دهند. ترکیبات گریسی درواقع همان امولسیون صابون‌های کلسیم و لیتیم هستند و کاربردهای صنعتی خاصی دارند. از دیگر صابون ‌های فلزی همچون آلومینیوم، سدیم و مخلوطی از آن‌ها نیز استفاده های صنعتی مختلفی صورت می پذیرد. استفاده از این صابون‌ها برای افزایش گرانروی روغن ‌ها به کار گرفته می شود.

جالب است بدانید صابون‌ های فلزی در فرمولاسیون رنگ روغن‌ های جدید نیز کاربرد دارند و از آن ها برای بهبود رئولوژی این رنگ‌ها استفاده می شود. در زمان های گذشته نیز این ترکیبات به کار گرفته می شدند و روان کننده ‌ها با افزودن آهک به روغن زیتون تولید و استفاده می شدند.

صابون‌های فلزی

صابون ‌های فلزات سنگین از خنثی ‌نمودن اسیدهای چرب خالص تهیه می شوند. این صابون‌ها در صنایعی همچون پلاستیک‌ سازی، تولید محصولات PVC‌ و محصولات پلیمر همچون پلی ‌آمید، پلی ‌اتیلن، پلی ‌پروپیلن و… مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع صابون های صنعتی

صابون های صنعتی نیز کاربردی گسترده یافته اند. این صابون‌ها بویژه در صنعت نساجی جایگاه ویژه ای داشته و جهت بهبود فرآیند تولید از آن ها استفاده های زیادی صورت می پذیرد.

  • صابون‌های پیش شوی
  • انواع صابون‌های مول ۶
  • صابون مول ۱۰
  • صابون پس شور کنز
  • انواع صابون پخت و سفیدگری پنبه
  • صابون‌های آنیونیک
  • صابون‌های حلال دار
  • صابون لکه بر
  • و…

"<yoastmark

صابون پس شور چیست

صابون پس شور از محصولات بسیار مهم در صنعت نساجی بشمار می آید. خواص صابون پس شور موجب شده است تا از آن در فرآیند شستشوی نهایی بعد از مرحله رنگرزی پارچه‌ها استفاده گردد. صابون پس شور مایعی بی رنگ است که در انتهای کار رنگرزی روی پارچه و چاپ افزوده می‌شود تا رنگ‌های جذب نشده از سطح پارچه های مصنوعی و طبیعی حذف شوند. صابون از مزایا و خواص صابون پس شور نسبت کف بسیار کم در مقایسه با سایر صابون هاست.

از خواص صابون پس شور قدرت نفوذ پذیری بالای آن است. این امر موجب می‌شود که تمام رنگ های جذب نشده از سطح پارچه جدا گشته و هیچ‌گونه لکه و تیرگی یا رسوب رنگی در پارچه ایجاد نگردد. با کاربرد صابون پس شور سطح پارچه در پایان تولید به‌صورت یکنواخت درخواهد آمد. صابون پس شور موجب کاهش دفعات آبکشی و شستشو پارچه گشته و درنهایت موجب کاهش مصرف آب و سایر انرژی ها می گردد.

ساختار صابون پس شور

ساختار تمام صابون‌ها ازلحاظ شیمیایی تقریبا مشابه است. درواقع همگی این ترکیبات از دو بخش آبگریز و آبدوست تشکیل یافته اند. زنجیره هیدروکربنی بخش آبگریز صابون‌ها را تشکیل می دهد. طول این زنجیر هیدروکربنی به نوع چربی یا روغن مصرفی وابسته است. بخش آبدوست صابون نیز قسمت آنیونی مولکول است که بار منفی آن را می توان به کمک کاتیون هایی همچون پتاسیم یا سدیم خنثی نمود.

نحوه عملکرد صابون پس شور

همان طور که گفته شد، هر مولکول از صابون‌ها از یک سر یونی و آب دوست تشکیل شده اند و قابل حل در آب هستند. مولکول های آب خاصیت قطبی داشته و تنها مولکول هایی قادر به حل در آنند که از خاصیت قطبی برخوردار باشند. سر دیگر مولکول صابون یک زنجیر هیدروکربنی است. بنابراین نا قطبی و آب‌گریز خواهد بود. این قسمت می تواند مواد غیر قطبی مانند مواد روغنی و چربی و کثیفی ها را در خود حل کند.

بنابراین مولکول های صابونی در واقع پلی هستند بین آب و ترکیبات روغنی یا ترکیباتی که در آب حل نمی شوند. این ترکیبات با حل کردن مولکول های چربی در خود، موجب ایجاد امولسیونی از قطرات کوچک ترکیبات ناخواسته در آب خواهند شد. صابون ها درواقع سورفکتانت بوده و دارای خواص امولسیفایر در آب هستند. کاربرد صابون پس شور بعد از مراحل رنگرزی نیز با کمک سر غیر قطبی موجب حل شدن رنگ های اضافی شد و فرآیند تولید را بهبود خواهد بخشید.

سورفکتانت هایی همچون صابون کشش سطحی آب و کشش بین سطحی آب و روغن را کاهش خواهند داد. این کاهش با جذب بین سطحی مایع–مایع رخ خواهد داد. جالب است بدانید که سورفکتانت ها از اصلی ترین ترکیبات تشکیل دهنده مواد شوینده بحساب می آیند. بنابراین استفاده از صابون پس شور با حذف رنگ های تجمع یافته و حل نمودن آن ها در خود می تواند موجب بهبود کیفیت نهایی گردد.

کاربرد صابون پس شور

صابون پس شور برای شستشوی نهایی کالاهای سلولزی و یا مخلوط الیافی که با رنگ‌های راکتیو رنگرزی و یا چاپ و طراحی شده اند، مورد استفاده قرار می گیرد. از کاربرد این صابون‌ها هم در سسیستم های مداوم و هم در سیستم های غیرمداوم استفاده می شود. در ادامه به موارد استفاده از صابون پس شور به اختصار اشاره شده است.

  • این صابون ها را می توان در تمام مراحل شست‌ وشو، پخت و سفیدگری انواع الیاف مورد استفاده قرار داد.
  • این ماده پس از فرآیند رنگرزی راکتیو کاربرددارد.
  • شستشوی پارچه‌ های چاپ شده نیز با استفاده از این ماده صورت می پذیرد.
  • کاربرد صابون پس شور در پارچه ها و الیاف رنگ روشن نیز قابل استفاده است.
  • مصرف صابون پس شور مانع تجمع رنگ و ایجاد لکه خواهد شد.

دلیل استفاده از صابون پس شور

این صابون‌ها شوینده‌ای بسیار قوی هستند که برای انواع الیاف پنبه ای و پلی استر و… استفاده می شوند. این صابون‌ها با نفوذ در عمق تار و پود پارچه از رسوب رنگ های مرده ممانعت کرده و به راحتی آن ها را از الیاف جدا خواهد نمود. کاربرد صابون پس شور در صنعت نساجی موجب می شود تا محصولات نهایی فاقد پساب رنگی باشند. در ادامه به برخی از دلایل مصرف این صابون ها اشاره شده است.

  • با مواد آنیونیک و نانینویک سازگاری دارند.
  • در محیط های اسیدی پایدارند.
  • با پراکساید ها و سایر مواد اکسید کننده ناسازگار هستند.
  • قدرت پاک کنندگی بسیار بالایی در محیط های اسیدی و قلیایی دارند.
  • در هنگام استفاده از آن ها در تجهیزات و ماشین آلات رنگرزی کف ایجاد نخواهند نمود.

خواص صابون پس شور

  1. در مرحله شستشو و پخت و سفیدگری همه نوع الیاف قابل استفاده است.
  2. بعد از رنگرزی راکتیو، مستقیم و دیسپرس قابل استفاده است.
  3. داشتن خواص نفوذ دهندگی و شستشوی قوی در همه درجات حرارتی از خواص مطلوب این صابون‌هاست.
  4. قدرت دیسپرس کنندگی بالایی دارد.
  5. رنگ های هیدرولیز شده و جذب نشده را در آب معلق نموده و از سطح پارچه جدا خواهد نمود.
  6. در شستشوی پارچه های چاپ شده نیز موثر بوده و موجب عدم لکه گذاری بر روی قسمت های روشن پارچه می گردد.
  7. موجب زدودن نمک و قلیای انباشته شده بر سطح کالا رنگرزی شده می گردد.
  8. استفاده از آن موجب شفاف تر به نظر رسیدن سطح محصول می گردد.
  9. برای پارچه های پنبه ای رنگرزی راکتیو قابل استفاده است.
  10. دارای کف کنترل شده است.
  11. باعث بهبود ثبات شستشوی رنگ می شود.
  12. فعالیت سطحی بالایی دارد.

نحوه مصرف صابون پس شور

نحوه مصرف این ماده معمولا به گونه ای است که اغلب قبل از افزودن به دستگاه در آب حل می گردد. اما اگر ساختار آن به گونه‌ای باشد که در دستگاه به‌خوبی حل گردد، می توان آن را به صورت مستقیم نیز به سیستم افزود.  بعد از رنگرزی و چاپ به میزان ۰.۷۵ تا ۱ گرم بر لیتر از این صابون را می توان مصرف نمود.

نحوه نگهداری صابون پس شور

این ماده صنعتی درصورت قرار گرفتن در دمای زیر صفر درجه سانتی گراد موجب انجماد و تغییر غلظت آن خواهد شد. بنابراین باید این ماده را از یخ زدگی محافظت نمود. در صورت یخ زدگی می توان دمای محصول را کم کم افزایش داده و حین آن ترکیب را هم زد تا از یخ زدگی درآید. این محصول باید دور از نور مستقیم خورشید و در ظرف های در بسته نگهداری گردد.

قیمت صابون پس شور

قیمت صابون پس شور تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. این ماده در انواع ایرانی و خارجی در بازار قابل تهیه است. انواع ایرانی نسبت به انواع خارجی قیمت های پایین تری در بازار دارند. نرخ ارز و شرکت تولید کننده و همین طور کیفیت و قدرت محصول بر قیمت آن تاثیر بسزایی دارند.

"<yoastmark

خرید و فروش صابون پس شور

خرید و فروش این صابون ها در بازار های صنعتی بسیار صورت می پذیرد. برای خرید این صابون ها می توان به سایت های معتبر فروش محصولات صنعتی مراجعه کرده و بدون واسطه اقدام به خریدی ایمن نمود.

سخن آخر

در این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد صابون پس شور و موارد و نحوه استفاده از آن پرداختیم. این صابون ها دارای خواص و ویژگی های مطلوبی هستند که موجب کاربرد آن ها بویژه در صنایع نساجی شده است. خرید و فروش این محصولات به عنوان یک ماده مهم در صنعت نساجی بسیار صورت می پذیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا