Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آنزیم آمیلاز چیست و چه کاربردی دارد؟ قیمت خرید و فروش آن

آنزیم‌ها ترکیباتی هستند که وجود آن‌ها برای حفظ حیات امری ضروری محسوب می شود. امروزه بسیاری از آنزیم‌ها کاربرد تجاری یافته اند و در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. آنزیم آمیلاز از آنزیم هایی است که در دسته هیدرولاز ها قرار گرفته است. این آنزیم موجب تجزیه شدن زنجیر های پلی ساکاریدی مانند نشاسته به اجزای کوچک تر شده و بنابراین نقش مهمی در هضم کربوهیدرات ها ایفا می کند. خواص آنزیم آمیلاز موجب شده تا از آن در صنعت استفاده شود. کاربرد آنزیم آمیلاز در صنایع غذایی بسیار دیده می شود. استفاده از آنزیم آمیلاز برای هیدرولیز نشاسته صورت می پذیرد. به دلیل کاربرد های صنعتی، خرید و فروش این آنزیم در بازار جهانی بسیار صورت می پذیرد. برای اینکه بدانید آنزیم آمیلاز را از کجا تهیه کنید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

برای خرید انواع آنزیم آمیلاز به روش های مختلفی می توان اقدام نمود. قیمت آنزیم آمیلاز تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار داشته و به نوع و مقدار خریداری شده وابسته است. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا بیشتر با این آنزیم و کاربرد های مختلف آن آشنا شوید.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا هم به بررسی آنزیم هایی همچون آنزیم پروتئاز، آنزیم لیپاز، هولو آنزیم و… نیز پرداخته است. در ادامه این مطلب با بررسی خواص و موارد مصرف آمیلازها همراه ما باشید.

آنزیم چیست

برخی از ترکیبات برای حفظ حیات ضروری هستند. آنزیم ها در دسته ترکیبات ضروری حیات قرار دارند. بیشتر واکنش‌ های شیمیایی که در سلول‌ های بیولوژیکی رخ می دهند مانند فرآیند هضم غذا بسیار آرام رخ می دهند. این ترکیبات بدون فعالیت آنزیم‌ به محصولات مختلفی مبدل می ‌گردند. جالب است بدانید تولید بیش از حد یا کمبود یک آنزیم حساس می تواند منجر به بیماری‌ های ارثی در نتیجه‌ یک جهش ژنتیکی باشد. برای مثال کمبود آنزیم لاکتاز در بدن به دلیل عدم توانایی هضم لاکتوز (نارسایی لاکتاز) رخ می دهد. با وجود اینکه آنزیم‌ ها نقش بیولوژیکی دارند، اما کاربرد های تجاری برخی از آن ها بسیار صورت می پذیرد.

در صنایع تولید شوینده ها بخصوص شوینده های خانگی از آنزیم‌ ها برای افزایش سرعت تجزیه‌ لکه‌ های پروتئین‌ یا نشاسته بر روی لباس‌ ها استفاده می‌شود. استفاده از انواع آنزیم آمیلاز می تواند در حذف لکه های نشاسته بسیار مفید عمل کند.

آنزیم‌ها مانند کاتالیست های دیگر برای کاهش انرژی فعال‌ سازی در واکنش، یا کاهش انرژی لازم برای رخ داد بیشتر واکنش‌های شیمیایی به کار گرفته می شوند. همان طور که می دانید گرما را نمی‌ توان به یک سیستم زنده اضافه نمود. بنابراین آنزیم ‌ها مسیری جایگزین را برای بهبود این فرآیند فراهم خواهند نمود. آنزیم ها برای تشکیل حالت گذار، کمپلکس واسطه‌ ناپایداری که به انرژی کمتری برای پیشروی واکنش نیاز دارد را با مواد موجود در واکنش شیمیایی فراهم می آورند.

لازم به ذکر است که طی انجام واکنش، آنزیم بدون تغییر باقی خواهد ماند. این ویژگی موجب می شود تا آنزیم قادر باشد به فعل و انفعال با زیرلایه ‌هایش ادامه دهد. آنزیم‌ها طی فرایندهایی می توانند سرعت واکنش ‌ها را تا چندین میلیون برابر افزایش دهند. آنزیم‌ها توسط مولکول‌ های راه ‌انداز، یا مولکول‌های مهارکننده تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

آنزیم آمیلاز چیست

"<yoastmark

در بدن انسان آنزیم آمیلاز را می توان در بزاق، آنزیم های لوزالمعده و روده باریک یافت. خواص آنزیم آمیلاز موجب تجزیه زنجیر پلی ساکارید هایی مانند نشاسته به اجزای کوچکتر خواهد شد. این آنزیم در هضم کربوهیدرات ها نقش بسیار مهمی دارد. البته سایر بافت های بدن نیز تا حدودی از فعالیت های آمیلازی برخوردارند. آلفا آمیلاز در بزاق دهان حضور داشته و مقداری از نشاسته را تجزیه می‌کند. اما به دلیل توقف کوتاه غذا در دهان، قسمت عمده فعالیت و کاربرد آنزیم آمیلاز مربوط به آمیلاز پانکراس می گردد.

این آنزیم به‌ طورطبیعی از سلول های آسینار پانکراس ترشح گشته و به مجرای پانکراس و سپس دوازدهه وارد می گردد. این آنزیم در روده به تجزیه نشاسته کمک خواهد نمود.

تاثیر آنزیم آمیلاز بر نشاسته

آمیلاز یا دیاستازها از جمله آنزیم‌ های هیدرولاز هستند. کاربرد آنزیم آمیلاز با شکستن پیوندهای آلفا ۱ و ۴ پلی‌ ساکاریدهایی مانند نشاسته، آن را به مالتوز تبدیل می ‌کند. آمیلازها ساختاری پروتئینی داشته و در پانکراس به صورت برون ‌ریز و در غدد پاروتید (parotid gland) ساخته می شوند.

انواع آنزیم آمیلاز چیست

آمیلازها، آنزیم های پروتئینی هستند که به سه زیرگروه آلفا آمیلاز، بتا آمیلاز و گاما آمیلاز طبقه بندی شده اند. آلفا آمیلاز آنزیمی است که در پلی ساکاریدهایی مانند نشاسته و گلیکوژن پیوندهای آلفا را هیدرولیز کرده و به گلوکز یا مالتوز تبدیل می نماید. توجه نمایید که در انسان و سایر پستانداران آلفا آمیلاز شکل اصلی این آنزیم است. در جوانه های حاوی نشاسته نیز این آنزیم دیده شده و توسط بسیاری از قارچ ها نیز ترشح می گردد. آمیلاز یک متالوآنزیم حاوی کلسیم است و می تواند در غیاب کلسیم به طور مطلوب فعالیت داشته باشد.

آلفا آمیلاز

آلفا آمیلاز یا اندو آمیلاز یا آمیلاز حیوانی آنزیمی است که در انسان هم وجود دارد. آلفا-آمیلاز بر زنجیره پلی‌ ساکاریدی اثر کرده و قادر به شکستن آن است. از کاربرد آلفا آمیلاز ها در صنایع نیز استفاده می شود.

پستانداران و ارگانیسم ‌های میکروبی و گیاهی از منابع تولید آلفا آمیلاز هستند. البته از میان انواع مختلف این آنزیم، اندازه‌ گیری آلفا آمیلاز از ‌ارزش بیشتری برخوردار است. آنزیم آمیلاز قادر است تا به وسیله مولکول آب، اتصال گلیکوزیدی را در مولکول‌ های نشاسته  قطع نموده و آن ها را به مولکول های کوچک ‌تری مانند گلوکز و مالتوز تبدیل نماید.

در پانکراس، پاراتیروئید، ادرار، سرم، بافت های توموری و حتی بزاق پستانداران می توان آلفا آمیلازها را یافت. دو نوع از آلفا آمیلاز بزاقی و پانکراسی شناخته شده است که بسیار به هم شبیه هستند.

  1. نوع پانکراسی را به صورت انحصاری می به پانکراس نسبت داد.
  2. نوع بزاقی نیز در اشک، عرق، مایع آمنیوتیک، شیر انسان، ریه، بیضه ‌ها و… مشاهده شده است.

هضم نشاسته توسط آلفا آمیلاز های بزاق در دهان آغاز گشته و با آلفا آمیلازهای پانکراس در روده کوچک ادامه خواهد یافت. جالب است بدانید که اندازه ‌گیری مقدار آنزیم آلفا آمیلاز سرم طی دوره ای مشخص می تواند به تشخیص پانکراتیت حاد و گاهی پانکراتیت مزمن نیز کمک کند.

بتا آمیلاز

بتا-آمیلاز همان آمیلاز باکتری‌ها بوده که قادرند قسمت های انتهایی غیر احیا کننده زنجیر‌های پلی ساکاریدی مانند نشاسته و گلیکوژن را هیدرولیز کرده و هر بار منجر به ایجاد یک مولکول مالتوز شوند. بتا-آمیلازها در انواعی از دانه ها فراوان هستند. کپک ها، باکتری ها و مخمرها نیز از دیگر منابع این نوع آمیلاز هستند. این آنزیم در سویا، گندم، جو، سیب زمینی شیرین، میکروارگانیسم هایی از جنس باسیلوس وکلسترودیوم وجود دارد.

تفاوت آنزیم آلفا و بتا آمیلاز

لازم به ذکر است که در گیاهان هم آلفا آمیلاز و هم بتا آمیلاز وجود دارد. این در حالی است که حیوانات تنها دارای آلفا آمیلاز هستند. کاربرد آنزیم بتا آمیلاز در صنعت برای تولید شربت مالتوز بسیار صورت می پذیرد. بتا آمیلاز ها با شکستن پیوندهای گلوکز، مالتوز تولید می کنند. آلفا آمیلازها منجر به تولید گلوکز شده و بتا آمیلازها تولید مالتوز می کنند. بتا-آمیلازها به سرعت در حرارت ۶۰ درجه سانتی گراد غیر فعال خواهند شد.

این آنزیم در روند جوانه زنی دانه ها با تجزیه آندوسپرم، اندوخته غذایی را در دانه برای رسیدن به مرحله نوری و جوانه زنی مهیا می کنند. بدون وجود آنزیم بتا آمیلاز دانه ها قادر به جوانه زنی و رشد نخواهند بود. زیرا قادر نخواهند بود تا از اندوخته غذایی شان استفاده کنند. در این صورت به مرحله بالغ شدن و استفاده از نور خورشید نخواهند رسید.

"<yoastmark

نحوه عملکرد آنزیم آمیلاز

واکنش های کاتالیز شده توسط آنزیم‌ها به‌ صورت خود به خودی هستند. درواقع این واکنش ها به صورت طبیعی و بدون نیاز به فشار خارجی صورت می پذیرند. از دیدگاه ترمودینامیکی، این واکنش ها دارای انرژی خالص گیبس منفی هستند. جالب است بدانید که واکنش بدون آنزیم در جهت یکسان با حالت آنزیم ‌دار صورت می پذیرد. اما در حالت بدون آنزیم واکنش به میزان قابل توجهی کندتر رخ خواهد داد. بنابراین تجزیه‌ ذرات مواد غذایی مانند کربوهیدرات‌ ها به اجزای کوچک ‌تر قند به شکل خود به خودی صورت می‌ پذیرد، اما وجود آنزیم‌ هایی مانند آمیلازها در بزاق موجب تسریع واکنش خواهد شد. آنزیم‌ها قادرند تا دو یا چند واکنش را با هم جفت کنند.

کاربرد آنزیم آمیلاز

آنزیم آمیلاز یک آنزیم گوارشی برای هضم غذا بوده و در تجزیه‌ کربوهیدرات‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. این آنزیم را می توان برای حذف باقیمانده ‌های نشاسته‌ مقاوم در برابر پاک‌ کننده‌ های ظرف شویی به کار برد.

کاربرد آنزیم‌ آمیلاز آلفا-قارچی موجب تجزیه‌ نشاسته ترکیبات قندی در آرد می گردد. این آنزیم‌ها در تولید نان های سفید،کماج و نان های ساندویچی کاربرد فراوانی دارد.

انواع آنزیم ‌های آزاد شده از مالت در طی مرحله‌ خمیر تولید آبجو به کار گرفته می شوند. آمیلازها، گلوکاناز ها، پروتئاز ها و پروتئین‌ ها در مالت برای تولید قند ساده، آمینواسیدها و پپتیدها موجب تقویت تخمیر خواهند شد.

سایر کاربردها

  • کاربرد جهت هیدرولیز آنزیمی نشاسته و تولید محصولاتی همچون مالتودکسترین و گلوکز
  • کاربرد این آنزیم موجب کاهش زمان پخت و رنگ ماکارونی خواهد شد.
  • استفاده از آن موجب افزایش هیدرولیز نشاسته و تولید گاز در خمیر می گردد.
  • استفاده از آن موجب افزايش حجم و افزایش جذب آب در خمیر می شود.
  • برای تولید اتانول استفاده می شود.
  • موجب شفاف سازی آبمیوه می گردد.

آنزیم آمیلاز در گیاهان

در سال ۱۸۳۳ از جو سبز شده ترکیبی به نام مالت کشف شد که نشاسته را به قند مبدل می‌ ساخت. این ترکیب دیاستاز نامیده شد. از خواص آنزیم آمیلاز این است که به عنوان کاتالیزور برای هیدرولیز کربوهیدرات ها استفاده می شود. نقش این آنزیم در گیاهان نیز برای شکستن نشاسته استفاده می شود. نشاسته در طول جوانه زنی دانه ها پردازش گشته و به قند تبدیل خواهند شد. این قندها از منابع اصلی انرژی در طول رشد اولیه گیاهان بشمار می آیند.

گیاهان با ایجاد قند قادر به ذخیره سازی انرژی خورشید هستند. آنزیم آمیلاز در گیاهان برای رشد و قبل از جوانه زنی گیاه کمک کننده خواهد بود. آنزیم آمیلازها در گیاهان برای تولید ساقه های مهم هستند. توجه شود که آنزیم ها نسبت به دما واکنش نشان داده و در زمین های گرم فعال تر هستند. توجه شود که درجه حرارت های خیلی بالا می تواند عملکرد آنزیم ها را متوقف نموده و مانع جوانه زنی دانه شود.

آمیلاز بالا نشانه چیست

آنزیم آمیلاز در بیشتر بافت ها حضور دارد. اما عصاره پانکراس و بزاق محل اصلی حضور آن است. هر یک از این بافت ها دارای آلفا-آمیلاز خاصی بوده و می توانند با آنتی بادی های مونو کلونال ویژه ای از یکدیگر تشخیص داده شوند. آمیلاز موجود در بزاق می تواند مولکول های بزرگ و نامحلول نشاسته را به مولکول های کوچکتر و قابل حل تجزیه کند. این فرم از آمیلاز را پتیالین نیز می نامند. دمای بدن انسان و pH معادل ۷ از شرایط مطلوب جهت فعالیت پتیالین است. آلفا آمیلاز موجود در پانکراس قادر است تا پیوندهای گلیکوزیدی ۱و۴ را در آمیلوز به دکسترین، مالتوز و مالتوتریوز مبدل سازد.

سطح خونی آنزیم آمیلاز در آسیب سلول ‌های پانکراس و در بیماری پانکراتیت و بیماری ‌های پانکراس مانند انسداد مجاری پانکراس و در تومورهای مربوط به غدد بزاقی افزایش خواهد یافت. علائم مربوط به بیماری های پانکراس شامل درد های شدید شکمی، تب و کاهش اشتها و استفراغ هستند. در صورت بروز علائم این‌چنینی اندازه گیری مقادیر خونی این آنزیم صورت می پذیرد. عواملی همچون آسیب سلول‌ های آسینار پانکراس، التهاب یا انسداد در قسمت های مختلف مجاری پانکراس یا صفراوی موجب بازگشت آمیلاز به درون بافت پانکراس خواهد شد. در این شرایط از طریق سیاهرگ های کوچک و عروق لنفاوی، آمیلاز جذب خون گشته و مقدارش در خون افزایش خواهد یافت. چنین وضعیتی موجب هایپرآمیلازی خواهد شد.

آنزیم آمیلاز را از کجا تهیه کنیم

این آنزیم در دسته آنزیم های با کاربرد تجاری قرار دارد. بنابراین خرید و فروش آن در بازار مواد صنعتی بسیار صورت می پذیرد. برای خرید آنزیم آمیلاز می توان به سایت های معتبر عرضه کننده مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود. خرید غیر حضوری و بدون واسطه موجب صرفه جویی در وقت و هزینه خواهد شد.

"<yoastmark

سخن آخر

در این مقاله از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد و موارد مصرف آنزیم آمیلاز و انواع آن پرداختیم. کاربرد آنزیم آمیلاز در صنعت صورت می پذیرد و بعلاوه در بدن انسان نیز موجب عملکرد مطلوب بدن خواهد شد. درواقع میزان مناسب از این آنزیم به معنای عملکرد مناسب پانکراس است. این آنزیم دارای کاربرد های صنعتی بوده و در بازار خرید و فروشی گسترده دارد. برای خرید این آنزیم ها می توان به سایت های معتبر فروش مواد صنعتی مراجعه نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا