Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

کاربرد آنزیم لیپاز چیست؟ موارد مصرف و قیمت خرید و فروش آن

آنزیم‌ها از ترکیبات مهم در سلامت و رشد محسوب شده و ترکیباتی ضروری برای ادامه حیات هستند. آنزیم لیپاز یکی از آنزیم‌های مهم در بدن است که بدن از آن برای شکستن و هضم چربی ها بهره می برد. تولید آنزیم لیپاز در بدن توسط لوز المعده صورت می‌پذیرد. انواع آنزیم لیپاز شناسایی شده‌اند و هر یک دارای عملکردی ویژه هستند. همان‌طور که گفته شد این آنزیم در بدن نقشی حیاتی داشته و آزمایش لیپاز می‌تواند به شناسایی و درمان برخی مشکلات کمک نماید. به دلیل خواص آنزیم لیپاز خرید و فروش آن در بازار صنعتی بسیار صورت می‌پذیرد. برای خرید آنزیم لیپاز و اطلاع از قیمت آن می توانید به سایت های معتبر فروش مواد صنعتی مراجعه نمایید. لازم به ذکر است که کاربرد آنزیم لیپاز برای تجزیه چربی‌ها صورت گرفته و در صنایعی مانند صنایع غذای و تولید شوینده نیز دیده می شود.

در ادامه این مطلب به بررسی خواص و کاربرد آنزیم لیپاز و همین طور نحوه خرید و فروش و قیمت لیپازها می پردازیم. نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا هم به بررسی خواص و کاربرد آنزیم های دیگری همچون آنزیم پروتئاز، آنزیم آمیلاز، هولو آنزیم و… پرداخته است. در ادامه با بررسی خواص لیپازها همراه ما باشید.

آنزیم چیست

آنزیم ها درواقع کاتالیزورهایی بیولوژیکی از جنس پروتئین هستند. این کاتالیزورها موجب تسریع واکنش های شیمیایی خواهند شد. محل عملکرد آنزیم ها سوبسترا ها هستند. سوبسترا به مولکول هایی گفته می شود که آنزیم ها بر روی آن ها عمل می کنند. آنزیم با عمل بر سوبسترا ها موجب تسریع در تولید محصولات می گردد.

توجه نمایید که تمام فرآیندهای متابولیکی که در سلول ها رخ می دهد، برای اینکه با سرعت کافی و مناسبی صورت پذیرد به کاتالیز آنزیم ها نیازمند است. بنابراین حضور آنزیم ها برای ادامه حیات امری ضروری خواهد بود. بیش از ۵۰۰۰ نوع واکنش بیوشیمیایی شناخته شده است که توسط آنزیم ها کاتالیز می گردند.

از آنزیم‌ها برای افزایش سرعت واکنش های شیمیایی استفاده می کنند. آنزیم ها را می توان در صنعت نساجی و صنعت آرایشی و بهداشتی مورد مصرف قرار داد. صنایع غذایی نیز با توجه به نوع محصول تولیدی از آنزیم‌های متفاوتی استفاده می کنند.

کاربرد آنزیم لیپاز چیست؟ موارد مصرف و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد آنزیم لیپاز چیست؟ موارد مصرف و قیمت خرید و فروش آن

انواع آنزیم

انواع مختلفی از آنزیم ها وجود دارند که می توانند مواد مغذی مختلفی را تجزیه نمایند.

  • آمیلازها: که کربوهیدرات نشاسته را به قند تجزیه می نمایند.
  • آنزیم های پروتئاز: که پروتئین ها را به اسیدهای آمینه تجزیه خواهند نمود.
  • آنزیم های لیپاز: که تجزیه لیپیدها یعنی چربی ها و روغن ها را به اسیدهای چرب و گلیسرول بر عهده دارند.

آنزیم لیپاز چیست

آنزیم لیپاز آنزیمی است که برای تجزیه چربی های غذا در بدن مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از آنزیم لیپاز چربی ها شکسته شده و قابل جذب در روده ها خواهند شد. لیپازها نوعی گلیکوپروتئین هستند. این آنزیم ها را در بدن اغلب جانداران مانند بسیاری از ویروس ‌ها یافته می‌ شوند. این آنزیم ‌ها محلول در آب بوده و در متابولیسم تری ‌گلیسرید ها نقش اساسی دارند. درواقع کاربرد آنزیم لیپاز در بدن موجب گوارش چربی ها خواهد شد.

مهم ‌ترین آنزیمی که چربی ‌ها را در بدن انسان به مولکول ‌های کوچک ‌تر و قابل هضم تبدیل می‌کند، لیپاز لوزالمعده است. بنابراین با استفاده از آنزیم‌های لیپاز مولکول ‌های تری ‌گلیسرید به مونوگلیسرید و اسید چرب تبدیل خواهند شد.

انواع آنزیم لیپاز

فسفولیپازها و اسفینگومیلینازها را می توان به عنوان انواعی از آنزیم لیپاز در نظر گرفت.

کاربرد آنزیم لیپاز

لیپاز های میکروبی قابلیت بیوکاتالیستی مطلوبی در هر دو محیط آبی و غیر آبی را دارند. بعلاوه مقاومت مناسب آن ها در محیط های قلیایی و دمای بالا منجر به کاربرد گسترده ای از آن ها در صنایع تولیدی شده است. کاربرد آنزیم لیپاز را می توان در تولید شوینده ها، مواد غذایی مانند لبنیات، داروسازی، چرم سازی و سنتز انواع ترکیبات چرب مشاهده نمود. در ادامه به برخی از موارد مصرف آنزیم لیپاز اشاره شده است.

  • لیپاز ها می توانند جایگزین بیشتر امولسیفایرها شوند.
  • اين آنزيم ها اختراعی نوین در صنعت نان در جهان بوده و کاربردی وسیع در صنايع وابسته به آرد یافته اند. دانشمندان علم بيوتكنولوژی با کشف واکنش بین لیپید و پروتئین در داخل خمیر راهی مناسب برای استفاده از لیپاز در صنعت نان یافتند. امروزه کاربرد آنزیم های لیپاز از موثرترین آنزيم ها در صنعت پخت محسوب می شود.
  • اين آنزيم ها به عنوان ابزاری جدید و قدرتمند در زمینه بهبود کیفیت آرد، توليد محصـولات نوین، تولید بهبود دهنده نان و… بکار گرفته می شوند.
  • نمود.
  • کاربرد لیپاز علاوه بر بهبود کیفیت موجب صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها خواهد شد.
  • استفاده از آنزیم لیپاز در شوینده ها نیز روشی ساده برای صرفه جویی در هزینه ها بوده و منجر به تولید محصولاتی سالم تر خواهد شد.
  • از ویژگی های این آنزیم عدم فعالیت آن در مجاورت آرد است. زیرا لیپاز برای آغاز فعالیت خود نیاز به رطوبتی معادل با ۳۵% دارد.
کاربرد آنزیم لیپاز چیست؟ موارد مصرف و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد آنزیم لیپاز چیست؟ موارد مصرف و قیمت خرید و فروش آن

آنزیم لیپاز از کجا ترشح می شود

لیپاز یکی از سه گروه آنزیم هایی است که توسط لوزالمعده یا پانکراس ساخته می شود. این آنزیم از منابع غذایی تأمین نمی گردد. اما مکمل های آن را می توان از طریق آنزیم های حیوانات تهیه و مصرف نمود. پانکراتیت یا همان التهاب لوزالمعده می تواند به کمبود لیپاز منجر شود که جدی و خطرناک است. لیپاز چربی هایی را که به صورت تری گلیسرید هستند به گلیسرول و اسید چرب که برای بدن بهتر قابل جذب هستند، تبدیل می کند. این آنزیم عملکرد خود را به کمک آب انجام می دهد.

آنزیم لیپاز نوعی گلیکوپروتئین است که در بدن اغلب جانداران و حتی برخی از ویروس ها یافته می‌شود. لیپازها با حلالیت در آب در متابولیسم تری ‌گلیسریدها نقش مهمی داشته و موجب گوارش آن ‌ها در بدن خواهند شد. خواص آنزیم لیپاز موجب عمل لیپولیز یعنی تبدیل تری گلیسرید به گلیسرول و اسید چرب خواهد شد. لیپازها امروزه جایگاه مهمی در بین بیوکاتالیست ها یافته اند. قابلیت هیدرولیز تری گلیسرید ها به این امکان را فراهم آورده است که لیپاز ها در طیف وسیعی از سوبستراها مورد استفاده قرار گیرند. تری آسیل و گلیسرول های کم محلول در آب سوبسترای اصلی برای آنزیم لیپاز بشمار می آیند.

لیپاز متعلق بـه گروه هیدرولازها بوده و برای هیدرولیز تری گلیسرول های نامحلول و تبـدیلشان به اسید چرب آزاد، منو و دی آسـیل گلیـسرول و گلیـسرول وعملکـرد بیولوژیکی مطلوبی نشان داده است.

منابع آنزیم لیپاز

لیپاز از آنزیم‌های هیدرولیز کننده است. خرید و فروش آنزیم لیپاز۵% از سهم بازار جهانی آنزیم‌ها را به خود اختصاص داده است. این آنزیم‌ها در بیوتکنولوژی پتانسیل بسیار بالایی دارند. بنابراین استخراج و عرضه آن اهمیت ویژه ای دارد. منابع استخراج آنزیم لیپاز به را می توان به سه دسته میکروبی، گیاهی و حیوانی تقسیم بندی نمود. البته کاربرد آنزیم‌های لیپاز میکروبی بیشتر و گسترده تر است. از این آنزیم‌ها در صنایع لبنی جهت ایجاد طعم خاص در فراورده های لبنی استفاده می شود. در محصولاتی نظیر پنیر برای افزایش عطر و طعم و تسریع در آماده ساری آن نیز از این آنزیم استفاده می شود. لیپازها برای هیدرولیز چربی شیر در صنایع مختلف مانند قنادی، شکلات سازی، نانوایی ها، تولید سس و… استفاده می شوند.

بعلاوه این آنزیم در بدن نیز توسط پانکراس تولید می گردد. پانکراس غده ای در پشت معده است که برای هضم غذا شیره های گوارشی را به داخل روده کوچک ترشح می کند. پانکراس آنزیم‌های لیپاز و آمیلاز و بسیاری از  آنزیم‌های دیگر را تولید و ترشح می نماید.

جالب است بدانید که التهاب پانکراس یا پانکراتیت اغلب به ترشح زیاد آمیلاز و لیپاز در جریان خون منجر می گردد. اغلب از آزمایش آمیلاز و لیپاز برای تشخیص پانکراتیت استفاده می شود. آزمایش لیپاز مقدار این ماده را که در خون وجود دارد، اندازه می گیرد. هنگامی که علائم پانکراتیت حاد و اختلالات پانکراس ظاهر شوند، پزشک برای تایید این بیماری ها تست لیپاز را توصیه می کند.

آزمایش لیپاز

گروه مشخصی از آنزیم‌ها در بدن موجب هضم مواد غذایی می شوند. پس از ورود غذا به معده، آنزیم‌های لیپاز شروع به شکستن چربی ها کرده و آن ها را به واحدهای ساختمانی کوچکتر و قابل جذب در روده ها تبدیل می کند. این آنزیم توسط لوزالمعده یا پانکراس تولید می شوند. میزان این آنزیم در خون، به طور طبیعی کم است. درصورتی که عملکرد لوزالمعده با مشکل مواجه شود، مقدار لیپاز افزایش خواهد یافت. بنابراین آزمایش آنزیم لیپاز نشان دهنده عملکرد لوزالمعده خواهد بود. بنابراین با انجام این آزمایش می توان به ابتلا به پانکراتیت حاد یا مزمن پی برد.

آزمایش لیپاز جهت تشخیص و نظارت بر روند درمان پانکراتیت حاد به کار می رود. برای تشخیص و نظارت بر پانکراتیت مزمن یا بیماری های دیگر پانکراس نیز از این آزمایش بهره می برند. در صورت بروز علائم اختلال پانکراس مانند درد شدید شکم ، تب، کاهش یافتن اشتها، حالت تهوع و… پزشک توصیه به انجام این آزمایش می کند.

نقش لیپاز معده چیست

لیپاز آنزیمی با توانایی هیدرولیز استرها است. این آنزیم به طور اختصاصی در تبدیل تری‌ گلیسرید به گلیسرول و اسید چرب نقش دارد. لیپازها زیرمجموعه‌ ای از استرازها از گروه اصلی هیدرولازها هستند. لیپازها نوعی گلیکوپروتئین بوده و در بدن اغلب جانداران یافته می ‌شوند. این آنزیم‌های محلول در آب در متابولیسم تری‌ گلیسرید ها نقش داشته و منجر به گوارش آن‌ ها در بدن می ‌شوند.

لیپاز لوزالمعده از مهم ‌ترین آنزیم‌هایی است که چربی‌ ها به مولکول ‌های کوچک‌ و قابل هضم در بدن انسان تبدیل می‌ کند. ترشح آنزیم‌های لیپاز از لوزالمعده موجب می‌شود تا تری ‌گلیسرید ها به مونو گلیسرید ها و اسید های چرب تبدیل ‌شوند.

حقایقی در رابطه با خواص آنزیم لیپاز

  • جالب است بدانید که آنزیم‌های لیپاز دومین ماده در بدن هستند که مورد پژوهش گسترده قرار گرفته اند.
  • در بزرگسالان، هضم لیپید در حلقه بالایی روده کوچک رخ می دهد. این عملکرد توسط لیپاز منتشر شده در پانکراس صورت می پذیرد.
  • با افزایش سن، پروتئاز، لیپاز و آمیلاز کمتری در بدن تولید می شود. بنابراین هضم پروتئین ها، چربی و کربوهیدرات ها با افزایش سن با تداخلاتی مواجه می شود.
  • آزمایش لیپاز برای تشخیص پانکراتیت از آزمایش آمیلاز دقیق تر است.
  • ممکن است هیچ مشکلی در پانکراس وجود نداشته باشد، اما باز هم سطح لیپاز در بدن بالا باشد.

قرص لیپاز

قرص لیپاز دارای آنزیم لیپاز است. این آنزیم‌ اغلب توسط پانکراس تولید می‌شود و در هضم چربی‌ ها دارای اهمیت هستند. قرص لیپاز به عنوان جایگزینی لیپاز زمانی استفاده می ‌شود که بدن به ‌اندازه کافی از این آنزیم‌ برخوردار نیست. بعضی از مشکلات پزشکی نیز می‌تواند موجب کمبود این آنزیم شود. فیبروز کیستیک، التهاب مزمن پانکراس، انسداد مجاری پانکراس و… از عوامل کمبود این آنزیم در بدن هستند. قرص لیپاز بعد از جراحی های حذف پانکراس نیز استفاده می شوند.

کاربرد آنزیم لیپاز چیست؟ موارد مصرف و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد آنزیم لیپاز چیست؟ موارد مصرف و قیمت خرید و فروش آن

کمبود آنزیم لیپاز

لیپاز یکی از مهم ترین آنزیم های گوارشی محسوب می شود. این آنزیم به طور عمده توسط پانکراس به روده کوچک منتقل می شود. این ماده به روند گوارش بدن و جذب چربی ها کمک خواهد نمود. کمبود این آنزیم در بدن می تواند منجر به اختلالاتی گردد. در اینصورت پزشک مکمل ها یا قرص لیپاز را توصیه و تجویز می کند.

فروش آنزیم لیپاز

خرید و فروش آنزیم لیپاز در بازار صنعتی بسیار صورت می پذیرد. زیرا این ماده در صنایع مختلفی کاربرد دارد. فروش لیپاز ها به روش های حضوری و غیر حضوری صورت می گیرد. برای خرید آنزیم لیپاز می توان به سایت شرکت های معتبر عرضه کننده مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود.

قیمت آنزیم لیپاز تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. کیفیت و نوع آنزیم و همین طور شرکت تولید کننده بر قیمت این آنزیم بسیار موثر خواهند بود.

سخن آخر

در این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد آنزیم لیپاز پرداختیم. کاربرد آنزیم لیپاز برای تجزیه چربی ها و شکستن به مولکول های کوچک تر صورت می پذیرد. این آنزیم به دلیل خواص بی نظیرش در صنایع نیز کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می گیرد. برای خرید این آنزیم می توان به سایت های معتبر فروش مواد صنعتی مراجعه نمود. خرید از سایت امکان خریدی بی واسطه و بصرفه را فراهم می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا