Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

معرفی خواص قرص ویتامین B4 یا کولین برای لاغری و درمان بی خوابی

امروز در نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با ویتامین B4 آشنا کنیم. خانواده ویتامین ب، در ابتدا چند عضو معروف بیشتر نداشت. از جمله اعضای معروف این خانواده می توان به ویتامین ب۲، ب۶ و ب۱۲ اشاره کرد. امروزه اما این خانواده گسترده تر شده و اعضای آن بیشتر شده است. مقاله امروز را به معرفی یکی از همین اعضای مفید و مهم اختصاص داده ایم.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با ویتامین ب۳ را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

کولین چیست؟ چه فوایدی برای بدن دارد؟
کولین چیست؟ چه فوایدی برای بدن دارد؟

چرا ویتامین B4 نداریم

یکی از مهم ترین سوالاتی که در مواجهه با خانواده ویتامین ب مطرح می شد، این بود که چرا ویتامین B4 نداریم؟ در حقیقت تا چند وقت پیش خانواده ویتامین ب به این صورت معرفی می شدند: ویتامین های ب۱، ب۲، ب۳، ب۵ و …

از همین رو، سوال مطرح شده منطقی به نظر می رسید. اما حالا باید بگوییم که ویتامین ب۴ نیز به تازگی به جمع این خانواده اضافه شده است. این ویتامین مانند سایر هم خانواده های خود خواص بسیاری دارد. اگر شما هم در رابطه با ویژگی های مفید این ویتامین کنجکاو هستید، تا انتهای مطلب ما را یاری نمایید.

ویتامین B4 چیست

این ویتامین با نام های مختلفی شناخته می شود. ویتامین B4 یا ویتامین J ، یک ویتامین محلول در آب است و در تسریع فرآیند تولید انرژی برای بدن بسیار مفید است. این ویتامین یکی از مشتقات پورین محسوب می شود؛ از همین رو، در فرآیند سنتز پروتئین نقش مهمی بر عهده دارد. عملکرد صحیح فرآیندهای شیمیایی بدن به ویتامین B4 وابسته است.

جالب است بدانید عناصر مهم ژنتیکی بدن یعنی RNA و DNA دارای ویتامین B4 هستند.

کولین چیست

همان طور که گفتیم، ویتامین B4 با نام های متعددی شناخته می شود. یکی از معروف ترین نام های این ویتامین، کولین است. حتما پیش از این که از وجود ویتامین B4 خبردار شده باشید، نام کولین را زیاد شنیده اید. کولین یا ویتامین  J، در تولید سلول های جدید برای بدن نقش مهمی برعهده دارد. این ویتامین همچنین از سیستم ایمنی بدن در برابر آسیب ویروس ها و عفونت ها محافظت می کند.

حفظ سطح قند خون، جلوگیری از انحلال و فساد سلول ها و کنترل فعالیت های رادیکال های آزاد از دیگر وظایف ویتامین کولین است. از آنجایی که کولین یک ویتامین محلول در آب است، بدن نمی تواند آن را در بافت های خود ذخیره کند. از همین رو، بسیار مهم است که بتوان ویتامین B4 را از مواد غذایی به میزان کافی دریافت کرد. ویتامین J در بسیاری از واکنش های شیمیایی بدن فعال است. همچنین در سیستم عصبی نیز ردپای فعالیت آن دیده می شود. اگر بیماری به آسم مبتلا باشد، مصرف ویتامین B4 به کاهش تورم و التهاب مجاری تنفسی او کمک خواهد کرد.

کولین چیست؟ چه فوایدی برای بدن دارد؟
کولین چیست؟ چه فوایدی برای بدن دارد؟

فواید ویتامین B4 چیست

در بخش های قبلی به عملکرد ویتامین B4 در بدن اشاره کردیم، در این بخش از مقاله دیگر فواید این ویتامین را به صورت گزینه وار برای شما شرح داده ایم:

مفید برای عملکرد سالم تمام سلول‌ های بدن

ایجاد یکپارچگی پیام ‌رسانی غشا سلول ‌ها

مفید برای هموستازهای لیپیدی هپاتیتی یا همان کبدی

بهبود حافظه، یادگیری و تمرکز

کمک به بهبود عمل کرد مغز در جنینی

اثر حیاتی برای سازمان‌ دهی کلینرژیک عملکرد مغز

کمک به تکامل هیپوکامپ و سپتوم

مصرف کولین در دوران بارداری

همان طور که در معرفی فواید ویتامین B4 به فواید آن در زمان جنینی اشاره کردیم، مشخص است این که مادر بارداری از کولین به مقدار کافی استفاده کند، بسیار مهم است. مصرف ویتامین J در بارداری به رشد صحیح مغز و نخاع جنین کمک می ‌کند. به گفته پزشکان، زنان باردار باید روزانه ۴۵۰ میلی‌ گرم ویتامین B4 مصرف کنند. این میزان مصرف باید به مرور زمان افزایش یابد.

مصرف ویتامین B4 در بارداری از بروز نقص لوله عصبی در نوزاد جلوگیری می کند. کمبود این ویتامین در دوران بارداری می ‌تواند موجب ایجاد تغیراتی در متیلاسیون DNA و بیان ژن در بافت‌ هایی نظیر مغز و کبد شود.

کولین چیست؟ چه فوایدی برای بدن دارد؟
کولین چیست؟ چه فوایدی برای بدن دارد؟

چقدر ویتامین B4 نیاز داریم

به گفته پزشکان، مردان بالغ روزانه ۵۵۰ میلی گرم ویتامین B4 نیاز دارند. این میزان برای زنان ۴۲۵ میلی گرم اعلام شده است. البته ظاهرا استفاده از این ویتامین تا حداکثر ۳۵۰۰ میلی گرم در روز مشکلی ایجاد نکرده است.

اگر می خواهید بدانید در هر سنی چه میزان ویتامین B4 باید دریافت کنید، به موارد زیر دقت کنید:

۰ تا ۶ ماه: ۱۲۵ میلی گرم

۴ تا ۱۲ ماه: ۱۵۰ میلی گرم

۱ تا ۳ سال: ۲۰۰ میلی گرم

۴ تا ۸ سال: ۲۵۰ میلی گرم

۹ تا ۱۳ سال: ۳۷۵ میلی گرم

دختران ۱۴ تا ۱۹ سال: ۴۰۰ میلی گرم

پسران ۱۴ تا ۱۹ سال: ۵۵۰ میلی گرم

زنان بزرگسال: ۴۲۵ میلی گرم

مردان بزرگسال: ۵۵۰ میلی گرم

 

ویتامین ب ۴ در دوران بارداری

زنان باردار: ۴۵۰ میلی گرم

ویتامین بی ۴ در دوران شیردهی

زنان شیرده: ۵۵۰ میلی گرم

با این حال برای این که بدانید چه میزان ویتامین J برای شما یا کودکتان نیاز است، بهتر است با پزشک مشورت کنید. از مصرف خودسرانه مکمل خودداری نمایید.

 

بهترین منابع کولین چیست

اگر بخواهیم بگوییم که بهترین منبع ویتامین B4 چیست، باید طیف گسترده ای از غذاها را مثال بزنیم. ویتامین J معمولا به صورت فسفاتیدیل کولین برگرفته از لسیتین در غذاهایی که چرب هستند دیده می شود.

از جمله منابع کولین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جگر گاو و مرغ

گوشت ماهیچه گاو و گوسفند

انواع آبزیان شامل: ماهی کاد تازه، ماهی قزل آلا و سالمون و میگو

دانه هایی نظیر سویا و بادام زمینی

حبوباتی نظیر انواع لوبیا

سبزیجات شامل: نخود فرنگی، اسفناج، گل کلم، کلم بروکلی و خیار

کره بادام زمینی

جوانه گندم

برنج

تخم مرغ: جالب است بدانید مصرف روزانه ۲ تخم مرغ نیمی از نیاز روزانه شما به ویتامین J را تامین می کند. لطفا در این رابطه با پزشک مشورت کنید.

ویتامین B4 برای بی خوابی

اگر شما هم از بی خوابی رنج می برید، بهتر است با مشورت پزشک از ویتامین B4 استفاده کنید. ویتامین B4 با تنظیم عملکرد هورمون های ترشح شده از مغز می تواند بی خوابی شما را درمان کند. به منظور درمان بی خوابی این ویتامین را یک ساعت قبل از خواب مصرف نمایید.

 

 

قرص ویتامین B4 چیست

ویتامین B4 به شکل قرص در دسترس است. این ویتامین همچنین در مکمل های ب کمپلکس نیز دیده می شود. در صورتی که شما رژیم غذایی مناسبی داشته باشید، دچار کمبود ویتامین J نمی شوید. به طور کلی برای این که ببینید به مصرف قرص ویتامین J نیاز دارید یا خیر بهتر است به پزشک مراجعه کرده و با آزمایش مشخص شود سطح این ویتامین در بدن شما چقدر است. با این حال چون این ویتامین محلول در آب است، معمولا سطح آن در طول روز با خوردن غذاهای مختلف کم و زیاد می شود.

کولین چیست؟ چه فوایدی برای بدن دارد؟
کولین چیست؟ چه فوایدی برای بدن دارد؟

چه کسانی در معرض کمبود ویتامین B4 قرار دارند

با توجه به توضیحات بخش قبل، افراد کمی در معرض کمبود ویتامین B4 قرار می گیرند. با این حال افرادی که به مصرف الکل اعتیاد دارند، زنان باردار و زنانی که یائسه شده اند، بیشتر در معرض کمبود ویتامین J قرار می گیرند.

خرید ویتامین B4 برای چه کسانی ضروری است

در صورتی که شما گیاهخوار هستید و از شیر و تخم مرغ و محصولات حیوانی استفاده نمی کنید، خرید ویتامین B4 برای شما ضروری است. در صورتی که قصد خرید ویتامین B4 دارید، می توانید به داروخانه های آنلاین و حضوری سراسر کشور مراجعه کنید.

قرص کولین برای چیست

برای تجمع چربی در کبد یا استئاتوز کبدی به خصوص برای بیمارانی که تغذیه ی وریدی دارند، قرص کولین تجویز می شود. همان طور که گفتیم، قرص کولین برای حافظه، عملکرد ذهنی، جلوگیری از برخی نقص های مادرزادی بسیار مفید است. مکمل هایی چون ممورین، نوترارست، مموری پاور و مموری پلاس به عنوان قرص کولین شناخته می شوند.

خرید قرص کولین بدون نسخه

از آنجایی که قرص کولین یک مکمل ویتامین است، خرید آن بدون نسخه نیز امکان پذیر است. خرید قرص کولین از طریق داروخانه های سراسر کشور مجاز است.

کولین چیست؟ چه فوایدی برای بدن دارد؟
کولین چیست؟ چه فوایدی برای بدن دارد؟

عوارض قرص کولین چیست

مکمل های حاوی کولین مانند بسیاری از داروها ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشند. از آنجایی که ویتامین B4 یک ویتامین محلول در آب است و مقادیر اضافی آن از طریق ادرار دفع می شود، معمولا عوارضی به همراه ندارد. با این حال عوارض قرص کولین به صورت کاهش فشار خون، تعریق و بوی بد بدن (بوی ماهی)، اسهال، حالت تهوع و استفراغ مشاهده شده است.

آیا مصرف کولین به کاهش وزن کمک می کند

ویتامین J یا ویتامین کولین از تجمع چربی در بدن جلوگیری می کند. مصرف ویتامین B4 به کبد کمک می کند با ترشح ماده ای، کلسترول خون را کاهش دهد. ویتامین B4 می تواند متابولیسم بدن شما را افزایش داده و به کاهش وزن شما کمک کند.

قیمت مکمل کولین

مکمل کولین با نام های متعددی در بازار موجود است. از همین رو، تعیین یک قیمت ثابت برای قرص ویتامین B4 کار ساده ای نیست. قیمت مکمل ویتامین B4 با توجه به شرکت تولید کننده و همچنین نوسان دلار متفاوت است. با این حال قیمت مکمل کولین با نام ممورین از ۴۸ هزار تومان به بالا گزارش شده است. مکمل نوتراست کمی گران تر بوده و با قیمت ۲۳۰ هزار تومان به الا در دسترس است.

شما می توانید برای خرید مکمل کولین به داروخانه های آنلاین و حضوری سراسر کشور مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا