Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

ویتامین B8 (اینوزیتول) چیست؟ مزایای ویتامین ب ۸ برای سندروم تخمدان پلی کیستیک

امروز در نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با ویتامین B8 آشنا کنیم. ویتامین B8 عضوی دیگر از خانواده بزرگ ویتامین ب است. در این مقاله می‌ توانید خواص این ویتامین برای بدن، عوارض جانبی و تمامی نکاتی که باید در رابطه با مکمل‌ های آن بدانید، مطالعه نمایید. لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با ویتامین B4 و خواص آن برای لاغری را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

ویتامین B8 چیست؟ مزایای آن برای بهبود سندروم تخمدان پلی کیستیک
ویتامین B8 چیست؟ مزایای آن برای بهبود سندروم تخمدان پلی کیستیک

ویتامین ب۸ چیست

اینوزیتول یا ویتامین ب۸، یکی از اعضای خانواده بزرگ ویتامین ب است. این ویتامین که بیشتر با نام اینوزیتول شناخته می‌ شود، مانند سایر هم خانواده های خود محلول در آب بوده و در بافت های بدن ذخیره نمی شود. از همین رو، استفاده از منابع غنی از آن به صورت روزانه، بدن را از گزند کمبود این ویتامین مهم حفظ می نماید.

به طور کلی اگر شما رژیم غذایی سالم و غنی از تمام گروه های مواد غذایی داشته باشید، ویتامین B8 به بدن شما خواهد رسید. با این حال برخی افراد به دلیل سوء تغذیه، رژیم های لاغری سنگین، سبک تغذیه نادرست یا ابتلا به بیماری های مختلف دچار کمبود ویتامین B8 در بدن خود می شوند. در چنین شرایطی پزشک با تجویز مکمل های اینوزیتول به درمان مشکل آن ها خواهد پرداخت.

اینوزیتول چیست

ویتامین B8 یا اینوزیتول در حقیقت یک کربوهیدارت است که در اکثر غذاهای مصرفی ما وجود دارد. به گفته دانشمندان این درشت مولکول به اشکال مختلفی وجود دارد. جالب است بدانید که ساختار شیمیایی این درشت مولکول بسیار شبیه به گلوکز است. این ویتامین خواص بی شماری دارد و در بسیاری از فرآیندهای بدن نقش آفرینی می کند. در برخی موارد، مصرف ویتامین اینوزیتول به عنوان درمانی برای بیماری هایی نظیر مشکل در باروری و اختلالات اضطراب تجویز می شود.

ویتامین B8 چیست؟ مزایای آن برای بهبود سندروم تخمدان پلی کیستیک
ویتامین B8 چیست؟ مزایای آن برای بهبود سندروم تخمدان پلی کیستیک

خاصیت اینوزیتول چیست

همان طور که گفتیم ویتامین B8 یا اینوزیتول خواص بی شماری داشته و در بسیاری از فرآیندهای بدن نقش دارد. به طور کلی ۴ خاصیت اینوزیتول بیشتر از باقی خواص آن مورد توجه قرار گرفته اند. در ادامه به بررسی این خواص پرداختیم:

کنترل قند خون

یکی از معروف ترین و مهم ترین خواص ویتامین ب۸، کنترل قند خون و کاهش حساسیت به انسولین است. مقاومت به انسولین در شرایطی رخ می دهد بدن دچار سندروم متابولیک شود. ویتامین B8 یا اینوزیتول سبب می شود تا مولکول هایی که در عملکرد انسولین نقش دارند دوباره و به اندازه نیاز بدن تولید شوند. از همین رو، مقاومت بدن نسبت به انسولین کاهش می یابد و قند خون کنترل خواهد شد.

کاهش اضطراب

ویتامین B8 می تواند موجب تولید بیشتر انتقال دهنده های عصبی در مغز شود. یکی از انتقال دهنده های عصبی مهم در بدن، سروتونین نام دارد. این هورمون در بهبود خلق و خو و رفتار و همچنین کاهش اضطراب موثر است. از همین رو، طبق تحقیقات انجام شده، مصرف اینوزیتول سبب بهبود روند درمان اختلالاتی چون اختلال هراس، اختلال وسواسی اجباری (OCD) و استرس پس از سانحه (PTSD) شود. بیمارانی که به طور مداوم دچار حملات عصبی یا به اصطلاح پنیک اتک می شوند، با مصرف ویتامین ب۸ علائمشان کاهش یافته است.

بهبود بارداری در شرایط سندروم تخمدان پلی کیستیک

زمانی که سطوح هورمون های بدن زنان دچار افت و خیز جدی شود، سندرم تخمدان پلی کیستیک رخ می دهد. زنانی که به این بیماری مبتلا هستند، بیشتر در معرض بیماری های هورمونی و همچنین ناباروری قرار خواهند گرفت. یکی از مشکلاتی که به دنبال حساسیت به انسولین رخ می دهد، ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک و کاهش باروری است. همان طور که در قسمت بالاتر توضیح دادیم، مصرف ویتامین ب۸ می تواند مقاومت به انسولین را کاهش داده و به تبع آن مشکل سندروم تخمدان پلی کیستیک و ناباروری نیز بهبود خواهند یافت.

ویتامین B8 چیست؟ مزایای آن برای بهبود سندروم تخمدان پلی کیستیک
ویتامین B8 چیست؟ مزایای آن برای بهبود سندروم تخمدان پلی کیستیک

کاهش علائم افسردگی

همان طور که توضیح دادیم، به دلیل تنظیم سطوح هورمون های ترشح شده از مغز، ویتامین ب۸ برای درمان بسیاری از مشکلات و روانی موثر است. یکی از این بیماری ها، افسردگی است که افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم می کنند. طبق تحقیقات انجام شده، در افرادی که به مدت یک ماه روزانه ۱۲ گرم اینوزیتول مصرف کرده اند، علائم افسردگی کاهش یافته است.

اینوزیتول و لاغری

یکی از کارکردهای اصلی اینوزیتول، شکستن چربی و سپس حمل و نقل چربی به بیرون از سلول است. تحقیقات نشان داده است که مصرف ویتامین B8 در زنانی که دچار مقاومت به انسولین شده و به بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک مبتلا شده اند، سبب کاهش وزن و لاغری نیز شده است. هر دو اختلال تخمدان پلی کیستیک و مقاومت به انسولین سبب افزایش وزن در بیماران خواهند شد. از همین رو، زمانی که ویتامین اینوزیتول به بهبود اختلالات ذکر شده می پردازد، می تواند در لاغری و کاهش وزن نیز موثر باشد. تحقیقاتی مبنی بر این که این ویتامین برای درمان چاقی در آقایان مناسب باشد در دست نیست. بهتر است برای این منظور با پزشک معالج خود صحبت کنید.

کاهش چربی خون و فشار خون

ویتامین B8 در کاهش چربی خون و فشار خون نیز موثر است. طبق تحقیقات انجام شده، مصرف اینوزیتول سبب بهبود پروفایل های چربی خون نظیر کلسترول می شود. همچنین در مطالعات دیگری آمده است که این درشت مولکول می تواند فشار خون را در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک کاهش دهد.

ویتامین B8 چیست؟ مزایای آن برای بهبود سندروم تخمدان پلی کیستیک

ویتامین B8 چیست؟ مزایای آن برای بهبود سندروم تخمدان پلی کیستیک

ویتامین B8 در چه غذاهایی وجود دارد

اینوزیتول یا ویتامین B8 در اکثر غذاهایی که ما به صورت روزانه آن ها را مصرف می کنیم وجود دارد. اگر به طور دقیق می خواهید بدانید که باید چه موادغذایی خاصی مصرف کنید، به لیست زیر توجه فرمایید:

لوبیا

انواع میوه ها نظیر آووکادو

آجیل

غلات

سبزیجات سبز رنگ مثل اسفناج

برخی انواع گوشت قرمز

مکمل های ب کمپلکس

اینوزیتول قرص

مکمل ویتامین B8 که بیشتر با نام اینوزیتول شناخته می شود، به صورت قرص در بازار موجود است. البته باید توجه داشته باشید که این دارو به صورت خالص وجود ندارد و همواره همراه با دیگر ویتامین ها و مواد معدنی به صورت دارو تولید می شود. برای مثال یکی از داروهایی که به عنوان مکمل اینوزیتول شناخته می شود، قرص آی پی ۶ است. برای این که بیشتر با این دارو آشنا شوید به شما پیشنهاد می کنیم که مقاله سایت جهان شیمی فیزیک در رابطه با آن را از لینک زیر مطالعه نمایید:

قرص آی پی ۶ چیست؟ چه عوارض و فوایدی دارد؟

ویتامین B8 چیست؟ مزایای آن برای بهبود سندروم تخمدان پلی کیستیک
ویتامین B8 چیست؟ مزایای آن برای بهبود سندروم تخمدان پلی کیستیک

عوارض قرص اینوزیتول

به طور کلی چون اینوزیتول یا ویتامین B8 یک ویتامین محلول در آب است، عوارض چندانی نداشته و مقادیر اضافه آن همراه با ادرار دفع خواهد شد. به طور کلی در ترکیب رژیم غذایی از کمتر از ۱ گرم تا چند گرم ویتامین ب۸ وجود دارد. این میزان بسیار ایمن بوده و مشکلی برای بدن ایجاد نخواهد کرد. طبق تحقیقات انجام شده، از حدود ۲ تا ۱۸ گرم در روز می توان از اینوزیتول استفاده کرد.

در صورتی که دوز مصرفی قرص اینوزیتول بین ۱۲-۱۸ گرم باشد، ممکن است در برخی افراد منجر به برخی عوارض جانبی خفیف شود. این عوارض به شرح زیر گزارش شده اند:

تهوع، استفراغ، درد و ناراحتی معده و نفخ

مقدار مجاز مصرف ویتامین B8

طبق مطالعات انجام شده، این ویتامین می تواند به شرح زیر مصرف شود:

برای سلامت روان: ۱۲ تا ۱۸ گرم یک بار در روز به مدت ۴ تا ۶ هفته

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک: ۱.۲ گرم یک بار در روز، یا ۲ گرم همراه با ۲۰۰ میکروگرم اسید فولیک دو بار در روز به مدت ۶ ماه

برای سندرم متابولیک: ۲ گرم دو بار در روز به مدت یک سال

کنترل قند خون در دیابت بارداری: ۲ گرم همراه با ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک دو بار در روز در طول بارداری

برای کنترل قند خون در دیابت نوع ۲: ۱ گرم همراه با ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک یک بار در روز به مدت ۶ ماه

لطفا بدون دستور پزشک اقدام به مصرف این دارو نکنید. اگر به هر یک از مشکلات بالا دچار هستید، ابتدا به پزشک مراجعه کرده و با او مشورت کنید.

ویتامین B8 چیست؟ مزایای آن برای بهبود سندروم تخمدان پلی کیستیک
ویتامین B8 چیست؟ مزایای آن برای بهبود سندروم تخمدان پلی کیستیک

تداخل دارویی قرص اینوزیتول

این فرآورده با داروهای رقیق کننده خون به شرح زیر تداخل دارد:

آسپرین

کلوپیدوگرل

وارفارین

هپارین

انوکساپرین

ناپروکسن

ایبوپروفن

مکمل‌ های آهن

فرآورده‌ های حاوی مواد معدنی

بهتر است پیش از مصرف این دارو لیستی از داروهای مصرفی اعم از داروهای گیاهی و شیمیایی را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. در صورتی که تداخل دارویی میان  و داروی مصرفی شما وجود داشته باشد، پزشک یک جایگزین مناسب به شما پیشنهاد خواهد داد و یا ممکن است زمان مصرف داروی شما را تغییر دهد.

بعد از برخی داروها تا یک الی دو ساعت بعد نباید هیچ دارویی مصرف کرد. این موارد شاید چندان جدی گرفته نشود اما حتما باید از پزشک بپرسید.

قیمت مکمل اینوزیتول

قیمت این دارو به دلیل نوسانات بازار ثابت و قابل پیش بینی نیست. با این حال داروی مذکور تا لحظه ی نگارش این مقاله در تاریخ مرداد ماه ۱۴۰۱ با قیمت ۲۵۰ هزار تومان به بالا قابل تهیه است. این دارو در تمام داروخانه های آنلاین و حضوری در سراسر کشور موجود است.

اینوزیتول خرید

ویتامین B8 به نام های اینوزیتول، میواینوزیتول و دی اینوزیتول شناخته می شود. از همین رو برای خرید این قرص باید به پزشک مراجعه کرده و با توجه به بیماری و نوع نیاز بدن شما یکی از این داروهای برای شما تجویز شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا