Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سوکرالوز و استویا چه تفاوتی باهم دارند؟ فواید و عوارض کدام کمتر است؟

سوکرالوز و استویا، شیرین کننده های پرکاربردی هستند که به عنوان جایگزین قند از آن ها استفاده می شود. این ترکیبات طعم شیرین را بدون ارائه کالری اضافی یا تأثیر بر سطح قند خون ارائه می دهند. هر دو ترکیب به عنوان محصولات و اجزای مستقل در بسیاری از محصولات بدون کالری، سبک و رژیمی به فروش می رسد.

در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی به بررسی تفاوت های موجود در سوکرالوز و استویا، مزایا و معایب آن ها، قیمت سوکرالوز و استویا و … می پردازیم.

نحوه تولید سوکرالوز و استویا

سوکرالوز رایج ترین شیرین کننده کم کالری بر پایه قند است. سوکرالوز نوعی قند مصنوعی غیر قابل هضم است که با جایگزین کردن برخی از اتم های قند با کلر تولید می شود. از این رو، برای تهیه آن از شیرین کننده های قابل هضم مانند مالتودکسترین به سوکرالوز استفاده می شود.

سوکرالوز به صورت پودر، گرانول  و مایع به بازار عرضه شده و اغلب در بسته بندی های مختلف در کنار سایر شیرین کننده های مصنوعی و شکر معمولی به فروش می رسد. قیمت سوکرالوز بر اساس مقدار و نوع بسته بندی متفاوت است. بسیاری از افراد این ترکیب را به سایر شیرین کننده های مصنوعی ترجیح می دهند، زیرا طعم تلخی ندارد.

استویا یک شیرین کننده طبیعی و بدون کالری است که از برگ های گیاه استویا استخراج می شود. برگ های گیاه استویا خشک و پردازش شده و به صورت پودر، مایع، عصاره یا برگ خشک شده به فروش می رسد.

گاهی اوقات شیرین کننده های دیگری مانند مالتودکسترین نیز به استویا اضافه می شود. عصاره های استویا بسیار تصفیه شده و حاوی مقدار زیادی گلیکوزید هستند که به استویا شیرینی می بخشد.

مهم ترین مزایا و معایب سوکرالوز

مهم ترین مزایا و معایب سوکرالوز
مهم ترین مزایا و معایب سوکرالوز

سوکرالوز نوعی قند اصلاح شده محسوب می شود. عیب اصلی آن این است که توسط بدن هضم نمی شود. بنابراین کالری را به رژیم غذایی اضافه نکرده و انرژی لازم را فراهم نمی کند.

با کمتر از ۵ کالری و کمتر از ۱ گرم کربوهیدرات در هر وعده ی غذایی، سوکرالوز یک شیرین کننده بدون کالری مناسب برای همه، حتی بیماران دیابتی محسوب می شود.

مالتودکسترین و دکستروز موجود در آن نشان می دهد که سوکرالوز خالص نیست و می توان به راحتی از آن  به عنوان جایگزین شکر در دستور غذایی استفاده کرد. آزمایشات انجام شده روی حیوانات تاثیرات بسیاری روی روده، قند خون و چاقی نشان داده است. به همین دلیل، محققان به طور کامل آن را بی خطر نمی دانند.

مهم ترین مزایا و معایب استویا

استویا مزایای بسیاری دارد که آن را به یک شیرین کننده جایگزین دوستدار محیط زیست تبدیل کرده است. در مقایسه با سایر شیرین کننده های جایگزین، استویا ترکیبی مقرون به صرفه و پایدار است. زیرا در مقایسه با سایر شیرین کننده های طبیعی مانند شکر نیشکر و شکر چغندر قند، رد پای کربن و آب کمتری در آن دیده می شود.

این گیاه رشد آسان و مقرون به صرفه ای دارد. به همین دلیل، در حال حاضر در سراسر آمریکای شمالی و جنوبی، آسیا و آفریقا پرورش می یابد. استویا به عنوان یک شیرین کننده بدون کالری، دارای طیف وسیعی از خواص درمانی است که در ادامه به آن می پردازیم.

  • تسهیل کاهش وزن
  • کاهش فشار خون
  • حمایت از سیستم ایمنی بدن (و کمک به دفاع در برابر ویروس ها)
  • کاهش التهاب
  • کاهش سطح گلوکز خون
  • بهبود تغذیه بیماران دیابتی
  • به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند
مهم ترین مزایا و معایب استویا
مهم ترین مزایا و معایب استویا

عیب اصلی استویا این است که مانند شکر طعم شیرینی ندارد. در واقع دارای طعمی مانند شیرین بیان است که می تواند تلخ تلقی شود.

تفاوت ارزش غذایی سوکرالوز و استویا

استویا یک شیرین کننده طبیعی بدون کالری است. در حالی که سوکورالوز حاوی مقداری کالری است. هر وعده استویا شامل ۵ قطره (۰.۲ میلی لیتر) مایع یا ۱ قاشق چای خوری (۰.۵ گرم) پودر است. بسته های سوکورالوز حاوی ۱ گرم (۱ میلی لیتر) است. در حالی که، یک وعده مایع شامل ۱/۱۶ قاشق چای خوری (۰.۲۵ میلی لیتر) است.

به این ترتیب، هیچ یک ارزش غذایی زیادی ارائه نمی دهند. یک قاشق چای خوری (۰.۵ گرم) استویا حاوی مقدار ناچیزی کربوهیدرات، چربی، پروتئین، انواع ویتامین و مواد معدنی است. همان مقدار سوکورالوز ۲ کالری، ۰.۵ گرم کربوهیدرات و ۰.۰۲ میلی گرم پتاسیم دارد.

سوکرالوز و استویا مانند ساخارین ، آسپارتام و آسه سولفام کا شیرین کننده های بدون کالری محسوب می شوند که در هر وعده، حداقل مواد مغذی را ارائه می دهند. سوکرالوز ممکن است سطح قند خون و انسولین را در افرادی که به طور منظم از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می کنند افزایش دهد. اما در افرادی که به طور منظم از شیرین کننده های مصنوعی استفاده نمی کنند، مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

سوکرالوز انتخاب بهتری است یا استویا

سوکرالوز انتخاب بهتری است یا استویا
سوکرالوز انتخاب بهتری است یا استویا

برای حفظ سلامتی توصیه می شود هیچ یک از این دو شیرین کننده بیش از حد مصرف نشود. با این وجود، این ترکیبات برای غلبه بر هوس قند و شیرینی بسیار مفید هستند. استویا گزینه طبیعی تری برای کسانی است که به دنبال استفاده سالم تر از مکمل های غذایی هستند. برای اطلاع از قیمت سوکرالوز و استویا می توان از متخصصان فروش فروشگاه های اینترنتی معتبر کمک گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا