Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

خواص خربزه چیست و فواید آن برای کنترل وزن و فشار خون

خواص خربزه بیشمار است، طعم شیرین و محتوای بالای ویتامینی، خربزه را به میوه‌ای ایده آل برای فصل تابستان تبدیل می‌کند. خربزه تشنگی را برطرف می‌کند و به ما کمک می ‌کند تا آنچه را که بدن برای سلامتی نیاز دارد، تامین کنیم.

خربزه به دلیل فواید دارویی و تغذیه ای بالا یک ابر غذای مغذی و یک میوه خوشمزه و سالم است. خربزه یکی از بهترین انتخاب‌ ها به عنوان میان وعده‌ به‌ ویژه برای کسانی که همیشه آرزوی داشتن سبک زندگی سالم ‌تری را داشته‌ اند.

علاوه بر این، اسیدیته اضافی ناشی از مصرف زیاد گوشت، محصولات جانبی آن و الکل را خنثی می کند. سرشار از پتاسیم است و مقدار کمی سدیم و چربی دارد که بیشتر برای افرادی که از فشار خون شریانی رنج می برند مناسب است.

خربزه میوه ای مدر و کمی ملین است، به همین دلیل برای درمان یبوست توصیه می شود. همچنین برای افرادی که از نقرس، روماتیسم و مشکلات کلیه رنج می برند مفید است. به دلیل داشتن مواد معدنی، مصرف آن در دوران نقاهت، کم خونی و ضعف توصیه می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

گیاه شناسی خربزه

خربزه گیاهی یکساله و بالارونده است که ساقه ‌هایی به طول حدود ۱.۵ متر تولید می‌ کند که در امتداد زمین یا گیاهان دیگر پخش می ‌شوند و در آنجا خود را با گیاهان دیگر می‌ چسبانند. ساقه ها علفی، کرک دار و دارای گره هایی هستند که برگ ها، پیچک ها و گل ها روی آن رشد می کنند. ساقه های جدید در زیر و کنار برگ ها جوانه می زنند.

برگ ها در هر گره ساقه ای به همراه یک پیچک، متشکل از اندام بیضی شکل یا دایره ای شکل و در قسمت فوقانی کرک دار هستند. گیاه خربزه دارای سیستم ریشه ای فراوان، بسیار منشعب و دارای رشد سریع است. گل ها منفرد و زرد رنگ هستند. آنها ممکن است نر، ماده و هرمافرودیت باشند.

میوه ها شکل ها و رنگ های متفاوتی از جمله شکل کروی یا کشیده دارند. پوست ممکن است سبز، زرد، نارنجی…، صاف، توری یا شیاردار باشد. گوشت ممکن است به رنگ سفید، زرد، کرمی، نارنجی یا سبز باشد. دانه ها در داخل میوه قرار دارند و کشیده، صاف و به رنگ سفید یا زرد هستند.

دانه خربزه خوراکی و دارای مواد معدنی بسیار مغذی مانند کلسیم، منگنز، روی، آهن، مس و ویتامین های زیادی است. می توان آن را به صورت خام یا بو داده مصرف کرد. روغن دانه به عنوان یک مرطوب کننده و نرم کننده پوست در فرآورده های آرایشی تجاری استفاده می شود.

این گیاه به طور گسترده هم در باغ ها و هم به صورت تجاری، از مناطق معتدل گرم تا مناطق گرمسیری کشت می شود. آنها بهترین رشد را در مناطقی دارند که دمای سالانه روز در محدوده ۱۸ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است، اما می توانند ۹ تا ۳۵ درجه سانتی گراد را تحمل کنند.

خربزه وقتی کاملا رسیده است به رنگ بژ طلایی تبدیل می‌ شوند و بوی شیرین مست کننده ‌ای می ‌دهد. گوشت مرجانی رنگ خربزه بسیار آبدار با بافتی کره ای و در عین حال سفت است. یک خربزه کاملا رسیده به دلیل اندازه اش سنگین است، که نشان دهنده محتوای غنی آب و سطوح قند بالای آن است.

خربزه از گرمک و طالبی بزرگتر است. شیرین و آبدار است و از خانواده کدو حلوایی است. وزن آن ۱.۵ تا ۴ کیلوگرم و فصل آن از ژوئن شروع می شود. خربزه در مرداد و شهریور به اوج خود و آبان ماه به پایان می رسد. در ایران شهرهای زیر کشت این محصول تربت جام، تایباد، دامغان، ایوانکی است. به طور کلی از مشتریان آن می توان روسیه، عراق و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اشاره کرد.

تاریخچه استفاده از خربزه

منشاء دقیق خربزه ناشناخته است، اما به احتمال زیاد در غرب آسیا، به ویژه از ایران منشأ گرفته است. خربزه در آب و هوای گرم با آفتاب فراوان به خوبی رشد می کند.

خربزه ایرانی به احتمال زیاد گونه پدری شاید صدها رقم مختلف خربزه است. در ابتدا در ایران به صورت وحشی رشد می کرد. ظاهر خربزه گویای این واقعیت است که از زمانی که گیاه اصلی آن کشت شده است تکاملی بسیاری یافته است. دانه های خربزه ایرانی برای اولین بار در سال ۱۸۲۴ از طریق سفیر انگلیس در ایران به انگلستان راه یافت. از نظر تاریخی بذرها در باغ های انجمن باغبانی انگلیس کاشته شدند. بعدها خربزه ایرانی از آنجا راهی آمریکا شد.

بیشترین تولید خربزه امروزه از ایالات متحده و چین است. خربزه یک میوه مهم به ویژه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان است.

خواص خربزه و ارزش غذایی آن
خواص خربزه و ارزش غذایی آن

خواص خربزه و ارزش غذایی آن

خربزه سرشار از ویتامین های A و C و حاوی اسید فولیک، منیزیم، پتاسیم و کاروتنوئیدها است. آنها حاوی مواد مغذی ضد التهابی کوکوریتاسین B و کوکوربیتاسین E هستند. برخی از مطالعات نشان داده اند که خربزه ممکن است پتانسیل پیشگیری یا درمان سرطان سینه، تخمدان و ریه را داشته باشد.

به طور کلی می توان گفت که خربزه دارای خواص زیر است:

  • مقدار کالری: ۵۲.۴
  • کربوهیدرات (گرم): ۱۳.۱
  • فیبر (گرم): ۰.۸
  • پتاسیم (میلی گرم): ۳۲۰
  • منیزیم (میلی گرم): ۱۱.۸
  • کلسیم (میلی گرم): ۱۵.۸
  • آهن (میلی گرم): ۰,۴
  • ویتامین C (میلی گرم): ۳۲
  • پروویتامین آ: ۳ میلی گرم
  • فولات: ۲.۷ میلی گرم

خواص خربزه و مضرات آن

خربزه از ۸۰ درصد آب تشکیل شده و میزان کالری آن در هر ۱۰۰ گرم بسیار کم است، به این ترتیب می توانید بدون ترس از افزایش وزن، آن را مصرف کنید. به همین دلیل از خربزه در رژیم های غذایی برای کاهش وزن استفاده می شود.

پتاسیم برای انتقال و تولید تکانه های عصبی لازم است، برای فعالیت طبیعی ماهیچه ها، در تعادل آب داخل و خارج سلول دخالت می کند تا از احتباس مایعات در بدن جلوگیری کند.

منیزیم با عملکرد روده ها، اعصاب و ماهیچه ها مرتبط است، قسمت هایی از استخوان ها و دندان ها را تشکیل می دهد، سیستم ایمنی را بهبود می بخشد و اثر ملین مختصری دارد.

همچنین حاوی آهن است، اگرچه به میزان کمتری، اما به پیشگیری از کم خونی کمک می کند. ویتامین C موجود در آن به تشکیل کلاژن، استخوان ها، دندان ها و گلبول های قرمز کمک می کند. به همین دلیل ارزش بسیاری در التیام زخم ها، سوختگی ها یا شکستگی های استخوانی دارد.

ویتامین A به لطف بتاکاروتن در بدن ما تولید می شود. این ویتامین برای بینایی، مراقبت از پوست، مو، کوتیکول، استخوان ها و کیفیت خوب سیستم ایمنی ضروری است.

بنابراین، خربزه میوه ‌ای بسیار خوشمزه است که به تقویت سیستم دفاعی، رفع تشنگی و حفظ پوستی خوب و موهایی زیبا در طول فصل تابش بیش از حد نور خورشید کمک می ‌کند.

با اینحال توجه داشته باشید که طبع خربزه گرم است و مصرف بیش از حد آن برای افرادی که طعم گرم دارند ممکن است عوارضی در پی داشته باشد. علاوه بر این آلرژی به خربزه نیز بسیار شایع است و می تواند برخی از افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

فواید خربزه برای سلامتی

منبعی غنی از ویتامین ها و مواد مغذی

خربزه منبع عالی از مواد معدنی و ریزمغذی ضروری مانند ویتامین C، اسید پانتوتنیک، کلسیم، روی، ویتامین B6، فیبر، منیزیم، آهن، پتاسیم، ویتامین A و امگا ۳ و ۶ است. مطالعات نشان می‌ دهد که این ویتامین‌ ها فوق العاده هستند و برای عملکرد سالم اندام های بدن ما ضروری است.

تقویت سلامت روان

خربزه منبع خوبی از ویتامین B6 است که به تولید سروتونین در بدن ما کمک می کند. سروتونین نوعی ماده شیمیایی است که به عنوان یک انتقال دهنده عصبی برای انتقال سیگنال ها از یک ناحیه از مغز به ناحیه دیگر عمل می کند.

سرتونین بر روی سلول‌ های مغز تأثیر می ‌گذارد، بنابراین بر نحوه احساس، خواب، رفتار و اشتهای ما تأثیر می ‌گذارد. همچنین بر حافظه ما، میل جنسی و نحوه تنظیم دمای بدن ما تأثیر می گذارد. تصور می شود کمبود سروتونین با علائم روانی متعددی مانند: اضطراب، خلق افسرده و پرخاشگری مرتبط است.

تقویت سیستم ایمنی

خربزه منبع خوبی از آنتی اکسیدان های قوی است. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که از سلول های شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند که ممکن است در بیماری های قلبی، سرطان و سایر بیماری ها نقش داشته باشند. رادیکال‌ های آزاد مولکول‌ هایی هستند که وقتی بدن شما در حال سوخت و ساز مواد غذایی است یا زمانی که در معرض عواملی همچون دود دخانیات یا تشعشع قرار می ‌گیرد، تولید می ‌شوند. این مسئله توضیح می دهد که چرا آنها برای جلوگیری از آسیب DNA و برای مبارزه با بیماری ها موثر هستند.

خواص خربزه و مضرات آن
خواص خربزه و مضرات آن

هضم غذا را بهبود می بخشد

خربزه مانند سایر انواع میوه برای هضم غذا مفید است. فیبر و محتوای آب بالای خربزه ممکن است به سلامت دستگاه گوارش کمک کند.

از یبوست جلوگیری می کند

فیبر خام معیاری برای اندازه گیری مقدار سلولز غیرقابل هضم، پنتوسان ها، لیگنین و سایر اجزای مربوط به فیبر در غذاهاست. فیبر خام همچنین در تعیین ساختار شیمیایی آب میوه، سبزیجات و میوه های تازه مفید است.

مطالعات نشان می دهد که دانه های خربزه منبع غنی پروتئین و فیبر خام هستند. دانه های خربزه پوست کنده شده تقریبا۵۰ درصد روغن دارند. فیبر خام عمدتا از سلولز (۶۰-۸۰٪) و لیگنین (۴-۶٪) به همراه مقداری مواد معدنی تشکیل شده است.

این فیبرها برای درمان یا پیشگیری از یبوست، هموروئید، دیورتیکولوز، بیماری های عروق کرونر قلب و برخی از انواع سرطان مفید هستند. گنجاندن خربزه در رژیم غذایی روزانه برای پاکسازی روده بزرگ و از بین بردن سموم مهم است.

فعالیت ضد دیابت

بر اساس مطالعات، عصاره پوست میوه خربزه سطح هورمون های تیروئید و انسولین را افزایش می دهد که نشان دهنده پتانسیل آنها برای بهبود تغییرات ناشی از رژیم غذایی و هیپرگلیسمی یا دیابت شیرین است. این اثرات مفید می تواند به دلیل محتوای غنی پلی فنل ها و اسید اسکوربیک در عصاره های پوست خربزه باشد.

انسولین با ارسال سیگنال به کبد و ماهیچه ها و سلول های چربی برای دریافت گلوکز از خون به کنترل سطح گلوکز خون کمک می کند. بنابراین انسولین کمک می کند سلول ها بتوانند گلوکز را جذب کنند تا از آن برای انرژی استفاده شود. اگر بدن انرژی کافی داشته باشد، انسولین به کبد سیگنال می دهد که گلوکز را جذب کرده و آن را به عنوان گلیکوژن ذخیره کند.

فشار خون را تنظیم می کند

مصرف خربزه به دلیل وجود پتاسیم به تنظیم سطح فشار خون کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که پتاسیم سیگنالی را در بدن آزاد می کند که به تحریک و تنظیم انقباضات اعصاب و ماهیچه ها کمک می کند. در نتیجه، اعصاب، رگ‌های خونی و ماهیچه‌های ما برای عملکرد سالم و حفظ فشار خون طبیعی تا حد زیادی به این ماده مغذی وابسته هستند.

از بیماری های قلبی -عروقی جلوگیری می کند

با توجه به میزان بالای ویتامین B6 در خربزه، سروتونین آزاد شده در بدن به تبدیل هموسیستئین به سیستئین کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که افزایش سطح هموسیستئین علت بالقوه بیماری قلبی -عروقی است. اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ موجود در خربزه نیز آن را برای حفظ سلامت قلب موثر می کند.

بدن را آبرسانی می کند

با توجه به محتوای بالای آب خربزه، می توان این میوه را به طور مرتب مصرف کرد تا بدن هیدراته بماند. مطالعات نشان می دهد که گوشت خربزه حاوی تقریبا۹۰ درصد آب است که برای بدن ما خصوصا در تابستان مهم است. علاوه بر این، محتوای فیبر بالای خربزه برای دفع سموم از بدن ضروری است و در نتیجه کلسترول بد LDL را کاهش می دهد.

وزن را مدیریت کنید

خربزه حاوی مواد معدنی مفیدی است که می تواند متابولیسم بدن و کاهش وزن را بهبود بخشد. از طرف دیگر، محتوای ویتامین B6 در خربزه می تواند اشتهای شما را کنترل کند تا از نظر احساسی غذا نخورید.

سایر فواید خربزه برای سلامتی

  • کیفیت خواب را ارتقا می دهد.
  • سلامت چشم را بهبود می بخشد.
  • حاوی مواد مغذی حیاتی برای سلامت استخوان است.
  • برای موهای شما مفید است.
  • برای بارداری مفید است.
  • تب را کاهش می دهد.
  • حافظه را بهبود می بخشد.
  • مناسب برای پوست است.

به طور خلاصه خربزه دارای خواص دارویی مفیدی مانند ضد زخم، ضد درد، ضد التهاب، مهار رادیکال های آزاد، آنتی اکسیدان، ضد کرم، اثر مدر، ضد پلاکت، ضد میکروبی، محافظ کبد، ضد دیابت، ضد سرطان و فعالیت ضد باروری است.

روش مصرف خربزه
روش مصرف خربزه

روش مصرف خربزه

خربزه را همیشه قبل از برش با آب و مواد شوینده بشویید تا هرگونه آلودگی روی پوست که ممکن است از تیغه چاقو به گوشت منتقل شود، جلوگیری کنید. به سادگی خربزه را از وسط نصف کنید و دانه ها و رشته ها را بردارید. خربزه ها را می توان به نصف، ربع، دایره، مکعب برش داد یا با اسکوپ به صورت توپ درآورد.

خربزه را بیشتر به صورت خام مصرف می کنند و در دمای اتاق سرو می شود. خربزه ای که به صورت مکعبی خرد شده را می توان در سالادهای میوه تابستانی به همراه میوه های دیگر مانند هندوانه، پاپایا، هلو، آناناس و کیوی استفاده کرد.

خربزه به خوبی با گیاهانی مانند نعناع، شوید و ریحان جفت می شود. آنها همچنین با شکر و هل به خوبی جفت می شوند. به صورت ورقه شده می توان آن را با ژامبون پخته شده به عنوان پیش غذا سرو کرد. شیرینی خربزه به خوبی با طعم شور ژامبون میکس می شود.

خربزه های خرد شده را می توان منجمد کرد، اما حتما میوه را در حالت یخ زده مصرف کنید، زیرا خربزه آب شده دارای بافت لطیفی است. اگرچه بافت آن نسبت به خربزه تازه خوشایندتر است، در عین حال ممکن است برخی از خواص ویتامین را از دست بدهد.

در هند، خربزه را معمولا با شکر و هل ترکیب می کنند و به عنوان یک خوراکی شیرین به صورت خام مصرف می کنند. در سیستم سلامت هندی آیورودا، خربزه یک اثر خنک کننده بر بدن دارد. این میوه برای کمک به بیماری هایی مانند یبوست، عفونت های مثانه و کمک به تثبیت فشار خون استفاده می شود.

در سیستم آیورودا، میوه هایی مانند خربزه باید صبح ها، یا حداقل یک ساعت قبل یا بعد از غذا مصرف شوند. به این دلیل که میوه به عنوان یک غذا سریع هضم می شود. اگر همراه با غذاهایی مانند غلات یا حبوبات که هضم آنها طولانی تر است مصرف شود، ممکن است گرفتگی عضلات و گاز معده ایجاد شود. در طب سنتی چینی، خربزه‌ها دارای اثرات تسکین‌ دهنده بر سیستم گوارشی هستند و از زمان سلسله مینگ (۱۳۶۸ تا ۱۶۴۴) برای کمک به مشکلات گوارشی مصرف می شدند.

تفاوت خربزه و طالبی

خربزه به شیرین تر از طالبی معمولی است که قابل توجه ترین وجه تمایز آنها است. تشخیص اینکه چه زمانی یک طالبی معمولی برای خوردن آماده است سخت است، اما رنگ روشن خربزه باعث می شود که تشخیص این که چه زمانی میوه رسیده و آماده خوردن است بسیار آسان باشد.

خربزه دارای پوستی برنزه است که عطر و بویی شبیه مشک دارد. گوشت میوه دارای آب زیاد و به رنگ نارنجی است. از سوی دیگر، طالبی دارای پوستی تور مانند، سبز روشن و گوشتی به رنگ سبز مایل به زرد است.

عوارض خربزه

خاصیت ضد باروری

اگر می خواهید باردار شوید، خربزه برای شما مناسب نیست، بر اساس مطالعه ای که در مجله ترکیب و تجزیه و تحلیل مواد غذایی منتشر شده است خربزه گیاه مورد علاقه بسیاری از جوامع آسیایی برای تنظیم باروری است. خربزه با نتایج ضعیف باروری در زنان و مردان مرتبط است.

خطر از دست دادن ریزمغذی ها

خوردن فقط خربزه، ممکن است شما را بیش از حد سیر کند و از مصرف غذاهایی که سرشار از سایر مواد مغذی ضروری مانند چربی ها و پروتئین های سالم هستند، جلوگیری کند. بدن ما برای حفظ و سلامت به تمام مواد مغذی به مقدار معینی نیاز دارد.

اسهال و مشکلات گوارشی

خربزه به دلیل محتوای بالای آب و فیبر، میوه ای عالی است. اما برخی از کارشناسان ادعا می کنند که مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث اسهال شود. خربزه حاوی ترکیبات قندی است که مصرف آن به مقدار متوسط خوب است. با این حال، اگر بیش از حد مصرف شود باعث تحریک روده و مشکلات نفخ می شود.

خربزه برای افراد دیابتی، کسانی که از انتریت رنج می برند (انتریت التهاب روده است که با اسهال مشخص می شود) و افراد دارای سوء هاضمه منع مصرف دارد. برای برخی افراد، خربزه ممکن است دیر هضم باشد و باعث کندی معده شود، به همین دلیل مصرف بیش از حد آن توصیه نمی شود.

مصرف خربزه در دوران بارداری و شیردهی

بهتر است از مصرف خربزه به دلیل خاصیت آلرژی زایی در دوران بارداری و شیردهی با احتیاط مصرف شود. اگر در دوران بارداری در مورد مصرف این میوه شک دارید با پزشک خود مشورت کنید.

خواص خربزه برای مردان

خربزه یکی از میوه های بسیار مفیدی است که آقایان باید از آن استفاده کنند. خربزه با طبع گرم خود میل جنسی را افزایش می دهد و در آقایان به تولید مایع جنسی بیشتر کمک می کند. یکی دیگر از فواید شگفت انگیز خربزه پیشگیری از سرطان پروستات است که در آقایان بسیار شایع است. سیترولین موجود در این میوه خونرسانی به اندام های جنس را بهبود بخشیده و اختلالات نعوظ را برطرف می کند.

عوارض خربزه
عوارض خربزه

خواص خربزه برای اسپرم

خربزه با تاثیر بر اندام های جنسی آقایان یکی از میوه هایی است که با افزایش تولید اسپرم قدرت باروری را افزایش می دهد. تولید اسپرم های سالم بیشتر شانس باروری را در زوجین افزایش می دهد.

خواص خربزه برای ریه

این میوه تابستانی به دلیل داشتن محتوای بالای ویتامین A برای حفظ سلامتی و بازسازی ریه ها بسیار مفید است. این خاصیت خصوصا برای افراد سیگاری بسیار حائز اهمیت است زیرا مانع از دست رفتن بافت ریه ها شده و آنها را جوانسازی می کند.

خواص خربزه برای زنان

خربزه سرشار از ویتامین C است که به تنظیم جریان خون در دوران قاعدگی کمک کرده و گرفتگی عضلات را کاهش می دهد. بنابراین خانم ها می توانند از خواص این میوه خوشمزه برای رفع مشکلات قاعدگی خود استفاده کنند.

 خواص خربزه برای کرونا

میوه های بسیار زیادی وجود دارد که در تابستان و زمستان می توان از فواید آنها برای تقویت سیستم ایمنی استفاده کرد. خربزه نیز یکی از میوه های سرشار از ویتامین ث و سایر ریزمغذی هایی است که سیستم ایمنی را تقویت کرده و برای مقابله با کرونا و هر بیماری ویروسی دیگری بسیار مفید است.

خواص خربزه هندی

خربزه درختی یا پاپایا که خربزه هندی نیز نامیده می شود یکی از میوه های بسیار مفید برای سلامتی است. این میوه با دارا بودن سطح بالایی از ویتامین E و C به مقابله با التهاب و عفونت کمک کرده و برای سلامتی ریه ها و چشم ها با دارا بودن مقدار زیادی ویتامین A بسیار مفید است.

روش نگهداری خربزه

خربزه های برش نخورده را به مدت دو تا چهار روز یا تا زمان رسیدن کامل در دمای اتاق نگهداری کنید، سپس می توان آنها را تا ۵ روز در یخچال نگهداری کنید. خربزه خرد شده را تا ۳ روز در ظرف در بسته در یخچال می توان نگهداری کرد. به یاد داشته باشید که خربزه های بریده شده معطر هستند و بوی آن در غذاهای دیگر نفوذ می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا