Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییغذایی و دارویی

اسید لاکتیک چیست و چطور در بدن تولید می‌ شود؟ | عوارض و فواید لاکتیک اسید

اسید لاکتیک ماده است که طی فعالیت شیمیایی بی‌ هوازی سلول‌ ها در بدن تولید می گردد. احساس درد و سوزش عضلانی از عوارض تولید بیش از حد اسید لاکتیک در بدن است. درواقع تولید اسید لاکتیک در بدن زمانی اتفاق می افتد که اکسیژن کافی برای تجزیه گلوکز مهیا نباشد. اسید لاکتیک اغلب در حین ورزش سنگین تولید شده و استراحت می تواند موجب کاهش عوارض ناشی از تولید آن گردد. لازم به ذکر است که تولید اسید لاکتیک به صورت صنعتی نیز صورت می پذیرد. کاربرد اسید لاکتیک در محصولات پوستی صورت گرفته و به‌عنوان یک لایه بردار برای پوست‌ های چرب عمل می‌کند. قیمت اسید لاکتیک تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون گرید تولید شده و درجه خلوص محصول وابسته است.

کاربرد های صنعتی این ماده موجب شده است تا خرید و فروش آن در بازار صنعتی ایران بسیار صورت پذیرد. برای خرید اسید لاکتیک می توان به سایت شرکت های معتبر عرضه کننده این محصول مراجعه نمود.

اسید لاکتیک چیست

این ماده اسیدی توسط شیمیدان سوئدی، کارل ویلهلم در سال ۱۷۸۰شناسایی و معرفی شد. این ماده زمانی در بدن تولید می‌شود که بدن با کمبود اکسیژن مواجه باشد. بنابراین اسیدلاکتیک از بافت های بدن‌ ترشح شده و به دلیل تحرکات شدید ورزشی و از تجزیه بدون اکسیژن گلوکز ایجاد می گردد. با کاهش شدن فعالیت های ورزشی می توان از تولید بیش از حد این ماده در بدن جلوگیری نمود.

کاربرد اسید لاکتیک

کاربرد صنایع دارویی

این ماده در صنایع دارویی و در تولید لاکتات های محلول در آب از مواد فعال غیر محلول کاربرد دارد. همچنین برای تهیه اسید، خواص ضدعفونی کنندگی و کراتولیتیک آن در انواع دارو های موضعی و محصولات آرایشی مختلف به کار برده می‌شود.

کاربرد در صنعت آرایشی و بهداشتی

اسیدلاکتیک به‌عنوان یک لایه ‌بردار قوی عمل کرده و به حذف سلول‌های مرده پوست می انجامد. بخصوص افراد دارای پوست چرب و مستعد آکنه با استفاده از محصولات حاوی اسیدلاکتیک می‌توانند منافذ پوست خود را پاک‌سازی نمایند. اسیدلاکتیک را می توان در طیف گسترده‌ ای از محصولات مراقبت از پوست یافت.

  • انواع سرم‌های پوستی
  • لوسیون‌ ها و کرم‌ های پوست
  • ماسک‌ ها و تمیز کننده های پوستی و… .

این محصولات حاوی مقادیری قابل توجه از اسیدلاکتیک هستند و برای پوست مفیدند. البته بهتر است پیش از مصرف محصولات حاوی اسیدلاکتیک آزمایش حساسیت بر پوست انجام شود. قیمت اسید لاکتیک تولید شده برای استفاده در صنعت متفاوت بوده و به گرید تولید شده وابسته است.

نحوه تولید اسید لاکتیک در بدن چیست؟ عوارض و قیمت خرید
نحوه تولید اسید لاکتیک در بدن چیست؟ عوارض و قیمت خرید

تولید اسید لاکتیک در بدن

بدن مواد انرژی ‌زا را در طول روز به صورت هوازی یعنی با استفاده از اکسیژن می ‌سوزاند. گلوکز یا قند بخشی از این مواد انرژی‌ زا بوده که طی واکنشی شیمیایی به ‌نام گلیکولیز تجزیه خواهد شد. محصول نهایی گلیکولیز نیز ماده ای دیگر به‌ نام پیروات است که انرژی بیشتری تولید می نماید.

در هنگام ورزش شدید، فرایند بالا تغییر کرده و ماهیچه‌ ها بدون اکسیژن انرژی تولید می ‌کنند. طی این فرآیند، پیروات به محصولی اضافی یعنی اسیدلاکتیک تبدیل گشته و به جریان خون منتقل می‌ شود. احساس درد و سوزش از عوارض تولید اسیدلاکتیک در بدن خواهد بود.

عوارض اسید لاکتیک در بدن

گاهی اوقات به دلایلی غلظت اسیدلاکتیک در بدن افزایش یافته و بدن قادر به پردازش سریع و حذف آن نخواهد بود. بنابراین بدن این اشخاص با تجمع اسیدلاکتیک مواجه می شود. افرادی که دچار افزایش سطح اسیدلاکتیک در بدن هستند، اغلب دارای عوارض زیر هستند:

  • مشکلات تنفسی
  • زردی پوست
  • دردهای شکمی
  • تهوع، اسهال، استفراغ
  • سردرد، گیجی و احساس سردرگمی
  • ضعف بدن و حتی کما.

اسید لاکتیک در ورزش

در هنگام ورزش همواره توجه نمایید که بیش از حد توان خود ورزش نکنید. زیرا تمرین پرشدت موجب ترشح اسیدلاکتیک در بدن می‌ شود. این اسید در عضلات تولید می شود و در هنگام ورزش شدید در عضلات تجمع می یابد. تجمع اسیدلاکتیک در عضلات منجر به دردهای عضلانی می‌شود. البته این تجمع این ماده با دلیل ورزشی موقتی بوده و باعث نگرانی نمی‌شود. اما حس ناخوشایند و درد بر کیفیت تمرین تاثیر نامطلوبی خواهد داشت. لازم به ذکر است که بدن ‌درد بعد از ورزش (DOMs) در بدنسازی ارتباطی به لاکتات ندارد. بدن درد بعد از ورزش مرتبط با رشد و تخریب عضلانی است. لاکتات تنها باعث سوزش و درد لحظه‌ ای در بدن گشته و طی ۱۲ تا ۱۴ ثانیه‌ از عضلات خارج می گردد.

راهکارهای کاهش اسید لاکتیک در بدن

در ادامه به راهکارهایی برای کاهش تولید اسیدلاکتیک اشاره شده است.

  1. نوشیدن آب کافی
  2. استراحت کافی در حین نوبت های تمرین
  3. نفس کشیدن عمیق
  4. انجام تمرینات گرم کردن و سرد کردن
  5. مصرف منیزیم کافی

قیمت اسید لاکتیک

همان طور که گفته شد این ماده به‌صورت صنعتی نیز تولید و در بازار عرضه می گردد. قیمت اسیدلاکتیک به گرید تولید شده و خلوص آن وابسته است. برای خرید اسیدلاکتیک می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه کرده و بدون واسطه اقدام به خرید این محصول نمود.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. بازتاب: اسید لاکتیک چیست و چطور در بدن تولید می‌ شود؟ | عوارض و فواید لاکتیک اسید
  2. بازتاب: اسید لاکتیک چیست و چطور در بدن تولید می‌ شود؟ | عوارض و فواید لاکتیک اسید

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا