Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

بررسی علت های رایج حالت تهوع | روش درمان سریع حالت تهوع در خانه

حالت تهوع به احساسی اشاره دارد که فرد فکر می کند، می خواهد استفراغ کند اما این اتفاق نمی افتد. این وضعیت معمولا نشانه ‌ای از مشکلات دیگر است و اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به احساس بهتر انجام دهید. درمان های خانگی نیز می توانند کمک کننده باشد. با این حال، به خاطر داشته باشید که اگر حالت تهوع شما از بین نرفت و نمی توانید غذا بخورید باید با پزشک خود تماس بگیرید.

دلایل زیادی برای حالت تهوع وجود دارد که برخی از آنها شامل بیماری حرکت، مشکلات معده، میگرن، شیمی درمانی و تهوع صبحگاهی بارداری هستند.

توجه داشته باشید که حالت تهوع یک بیماری نیست و اغلب قبل از استفراغ ظاهر می شود (زمانی که محتویات معده خود را از طریق دهان بیرون می آورید). همچنین ممکن است احساس تهوع را تجربه کنید به ‌گونه‌ ای که انگار می ‌خواهید استفراغ کنید، اما چیزی از معده‌ تان خارج نمی ‌شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا با ما همراه باشید.

حالت تهوع چیست

حالت تهوع احساس نیاز به استفراغ یا داشتن میل به استفراغ است. استفراغ ممکن است در نتیجه تهوع رخ دهد. برخی احساس تهوع را به عنوان احساس نا آرامی در معده یا بی ‌حالی توصیف می ‌کنند. حالت تهوع یک بیماری نیست، بلکه نشانه ای از شرایط مختلف از عفونت های ویروسی و باکتریایی گرفته تا بیماری حرکت، مسمومیت غذایی و آبسه های مغزی است. برخی از داروها نیز می توانند باعث تهوع شوند.

حالت تهوع نشانه چیست

اگر بعد از غذا خوردن ناگهان احساس تهوع کردید، ممکن است ناشی از ورم معده (التهاب مخاط معده)، زخم معده یا بسیاری از مشکلات دیگر باشد. اگر حالت تهوع ۱ تا ۸ ساعت پس از صرف غذا ظاهر می شود، ممکن است به دلیل مسمومیت غذایی باشد. گاهی اوقات مسمومیت غذایی حتی بیشتر طول می کشد تا حالت تهوع در شما ایجاد شود.

اکثر زنان باردار در سه ماهه اول (۱۲ هفته اول) بارداری خود حالت تهوع را تجربه می کنند و گاهی اوقات پس از آن نیز در طول بارداری این وضعیت ادامه می یابد. اگر درد شدید دارید، سر شما آسیب دیده یا استرس عاطفی زیادی را تجربه می کنید، معمولا احساس تهوع خواهید کرد. این حالت با رفع مشکل اصلی برطرف خواهد شد.

علت حالت تهوع

علل زیادی برای احساس تهوع وجود دارد. این حالت در برخی موارد خودبخود برطرف می شود گاهی اوقات نیز برای درمان آن باید از پزشک کمک بگیرید. برخی از علل رایج احساس تهوع عبارتند از:

  • گاستروانتریت
  • میگرن
  • دریازدگی
  • برخی از داروها
  • نوشیدن الکل زیاد
  • انسداد در روده
  • درمان سرطان
  • کیسه صفرا ملتهب
  • برخی از عفونت ها، از جمله COVID-19

برخی افراد در نتیجه مسمومیت غذایی، آلرژی یا عدم تحمل غذایی، بیماری حرکت، غذا خوردن یا سرفه زیاد یا زمانی که تب دارند نیز دچار حالت تهوع می شوند.

حالت تهوع چیست
حالت تهوع چیست

حالت تهوع بدون استفراغ نشانه چیست

گاهی اوقات تهوع بدون استفراغ می تواند نشانه مشکلات جدی تر مانند مشکلات قلبی یا گوارشی و یا حتی عصبی باشد. اگر علائمی مانند درد قفسه سینه، گیجی، تب بالا، سفتی گردن، تاری دید، درد شدید در معده یا سردرد شدید دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

برای حالت تهوع چه بخوریم

بهترین کار در صورت احساس تهوع، نوشیدن جرعه های کوچک آب یا چای گیاهی است. مصرف نوشیدنی های سرد یا یخ زده نیز ممکن است به کاهش علائم کمک کند. گاهی اوقات خوردن مقداری بیسکویت زنجبیلی یا کراکر خشک می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید.

سعی کنید وعده های غذایی را حذف نکنید، زیرا معده خالی می تواند حالت تهوع را بدتر کند. در عوض دفعات بیشتری به مقدار کم غذا بخورید. برخی از غذاهایی که ممکن است به مدیریت تهوع کمک کند عبارتند از غذاهایی در دمای اتاق، مانند ساندویچ، پودینگ، نودل یا بیسکویت و غذاهای شور مانند سوپ یا چیپس سیب زمینی. از مصرف غذاهای چرب، تند یا بسیار شیرین خودداری کنید زیرا می توانند تهوع را بدتر کنند.

اغلب اوقات احساس تهوع با استفراغ همراه است. پزشک ممکن است برای شما داروهایی مانند آنتی هیستامین یا ضد استفراغ تجویز کند.

درمان سریع حالت تهوع

اگر اغلب احساس تهوع می کنید، بهتر است از چیزهایی که باعث تهوع می شوند، مانند بوهای تند یا غذاهای چرب یا تند اجتناب کنید. سعی کنید در مواقعی غذا بخورید که حالت تهوع ندارید و از خالی گذاشتن معده خودداری کنید. وعده های غذایی کوچک بخورید و سپس در وضعیتی که سر بالاتر از بدن قرار گرفته است، استراحت کنید.

مهم است که نوشیدن مایعات را ادامه دهید، زیرا کم آبی باعث ایجاد حالت تهوع در شما می شود. جرعه های کوچک را به طور مکرر بنوشید و سعی کنید در زمان های جداگانه بخورید و بنوشید. تا جایی که می توانید استراحت کنید و از بلند شدن یا بلند شدن خیلی سریع از رختخواب خودداری کنید.

برای جلوگیری از بیماری حرکت می توانید از یک داروخانه داروی حرکت بخرید. همچنین ایده خوبی است که رو به جلو سفر کنید و از خواندن یا تماشای صفحه نمایش زمانی که در خودرو هستید خودداری کنید. اگر در کشتی و در دریا هستید بهتر است به افق نگاه کنید.

درمان های خانگی حالت تهوع

سیب بخورید

سیب مملو از فیبر است که به بدن شما کمک می کند تا از شر سموم خلاص شود. این سموم ممکن است باعث تهوع شوند. فیبرها همچنین هضم را کند می کند که می تواند به آرامش معده شما کمک کند. مراقب باشید که فیبر بیش از حد مصرف نکنید، زیرا مصرف بیش از حد آن می تواند شما را بیشتر دچار تهوع کند. فقط یک سیب کامل، ۸ اونس آب سیب یا یک فنجان سس سیب مصرف کنید.

یک کارآزمایی بالینی در سال ۲۰۲۱ روی افرادی متمرکز بود که به دلیل شیمی درمانی دچار تهوع بودند. این مطالعه نشان داد گروهی که شربت سیب مصرف کردند نسبت به گروهی که مصرف نکردند حالت تهوع کمتری داشتند.

محلول جوش شیرین بنوشید

بی کربنات سدیم که همچنین به عنوان جوش شیرین شناخته می شود، pH معده شما را تغییر می دهد تا به مبارزه با حالت تهوع کمک کند و باعث کاهش اسیدیته آن می شود. جوش شیرین این یک درمان سنتی اما غیر معمول برای ناراحتی معده و حالت تهوع است.

نصف قاشق چایخوری جوش شیرین را به ۸ اونس آب گرم اضافه کنید، هم بزنید و بنوشید. جوش شیرین را بیش از حد به آب اضافه نکنید، زیرا در صورت بالا بودن دوز می تواند سمی باشد.

دمنوش زنجبیل بخورید

دمنوش زنجبیل یک داروی کلاسیک برای تهوع است، اما تنها در صورتی موثر است که نوشیدنی شما حاوی زنجبیل واقعی باشد. یک بررسی در سال ۲۰۱۶ به بررسی خواص ضد تهوع زنجبیل پرداخت. این بررسی نشان داد که افرادی که معمولا حالت تهوع را تجربه می ‌کنند، مانند افراد باردار یا افرادی که تحت شیمی ‌درمانی هستند با این روش بهبود یافته اند. زنجبیل طبیعی را به شکل ریشه زنجبیل تازه، چای زنجبیل، آب نبات زنجبیل و پودر زنجبیل می توانید استفاده کنید.

هیدراته بمانید

اگر مشکلات معده دارید، هیدراته ماندن می تواند به جایگزینی مایعاتی که از طریق استفراغ و اسهال از دست داده اید، کمک کند. جرعه های کوچکی از چای های آرام بخش یا نوشیدنی های گازدار بنوشید. با این حال، اگر دچار نفخ هستید، بهتر است از کربناته کردن بدن صرف نظر کنید.

همچنین استفاده از نوشیدنی ورزشی برای جایگزینی الکترولیت ها بسیار موثر است اما به خاطر داشته باشید که قند اضافی می تواند معده شما را ناراحت کند. آب میوه رقیق شده یکی دیگر از گزینه های خوب است زیرا آب بیشتر و شکر کمتری دارد. از نوشیدنی‌ های ورزشی حاوی کافئین یا نوشیدنی ‌های «انرژی‌زا» خودداری کنید.

درمان سریع حالت تهوع
درمان سریع حالت تهوع

از لیمو استفاده کنید

لیمو و آب لیمو نیز می توانند به تسکین تهوع کمک کنند. اسیدهای خنثی کننده موجود در لیمو ترکیبات بی کربنات را در معده شما ایجاد می کنند که به تسکین ناراحتی معده کمک می کند.

به سادگی آب لیمو را با کمی نمک در یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و میل کنید. طعم ترش همچنین مغز شما را از احساس تهوع منحرف می کند. اگر نمی توانید لیمو را در نوشیدنی خود مصرف کنید، استشمام بوی لیمو نیز ممکن است موثر باشد.

مدیتیشن کنید

حالت تهوع ممکن است به دلیل استرس باشد. استفاده از یک تکنیک آرام سازی مانند مدیتیشن می تواند به آرامش معده و دیافراگم شما کمک کند. تمرکز بر تنفس در طول مدیتیشن نیز ممکن است ذهن شما را از مشکلات گوارشی دور کند. نفس های طولانی بکشید و توجه خود را روی احساس جریان هوا به داخل و خارج بینی خود معطوف کنید.

حتی می ‌توانید از تصاویر برای جلوگیری از حالت تهوع با تصور اینکه در یک مکان آرامش‌ بخش، مانند مکان مورد علاقه خود برای تعطیلات هستید، استفاده کنید.

دمنوش نعناع فلفلی بخورید

نعناع فلفلی یک درمان خانگی محبوب برای تهوع است و از نظر علمی ثابت شده است که به تسکین ناراحتی معده کمک می کند. منتول موجود در نعناع ماده فعالی است که به آرام کردن معده کمک می کند تا گرفتگی و تهوع را آرام کند. سعی کنید چای نعناع بنوشید یا اسانس نعناع را استشمام کنید. یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ نشان داد که فقط عطر روغن نعناع که سه بار در روز روی بینی بمالید، می تواند به درمان حالت تهوع کمک کند.

استراحت کنید

تلاش برای تقویت قوای بدنی در طول دوره تهوع می تواند آن را بدتر کرده و طولانی تر کند. به بدن خود استراحت بدهید تا معده شما آرام شود. گاهی چند روز طول می کشد تا ویروس معده یا مسمومیت غذایی از دستگاه گوارش شما عبور کند. اگر احساس ناراحتی در معده دارید، استراحت و اجتناب از فعالیت های استرس زا یا پرمشغله می تواند به بهبودی شما کمک کند. استراحت بعد از هر وعده غذایی نیز می تواند به هضم غذا برای کاهش حالت تهوع کمک کند.

 کراکر نمکی بخورید

اگر حالت تهوع دارید، غذاهای ملایم و با هضم راحت مانند کراکر نمکی، گزینه های غذایی خوبی هستند. آنها به راحتی از معده عبور می کنند بدون اینکه آن را بیشتر ناراحت کنند. هر غذای خشک و شور مشابهی می تواند برای کاهش احساس تهوع مفید باشد.

به یاد داشته باشید که اگر در طول روز وعده های غذایی کوچک بخورید، برای معده شما راحت تر است. اگر کراکر ندارید، می توانید غذاهای ساده دیگری مانند موز، سس سیب، برنج یا نان تست را امتحان کنید.

صاف بنشینید

اگر احساس تهوع دارید، ممکن است دوست داشته باشید برای راحتی دراز بکشید. اما این کار در واقع علائم شما را بدتر می کند. صاف دراز کشیدن به پشت می تواند باعث بالا آمدن اسید معده شود در حالی که صاف نشستن محتویات معده را در شکم پایین نگه می دارد.

نشستن در شرایط تهوع ایده آل است، اما اگر مجبورید دراز بکشید، بالا تنه خود را روی چند بالش نگه دارید. متخصصان همچنین پیشنهاد می کنند که خوابیدن به پهلوی چپ می تواند ناراحتی معده را سریع تر تسکین دهد.

از وعده های غذایی کم حجم استفاده کنید

اگر حالت تهوع دارید، معده خود را خیلی پر نکنید. با وعده های غذایی کوچک و ساده شروع کنید و به آرامی غذا بخورید. زیرا مصرف بیش از حد غذا می تواند باعث کشیدگی، نفخ و تحرکت معده شما شود که ممکن است تهوع شما را دوباره تحریک کند. حتی اگر حوصله خوردن دارید، صبر کنید و ببینید غذا چه تاثیری در حال شما دارد و سپس بیشتر مصرف کنید. سعی کنید زمانی که حالت تهوع دارید وعده های غذایی خود را حذف نکنید.

از غذاهای تند و چرب پرهیز کنید

از غذاهای پرادویه و چرب خودداری کنید. اینها می توانند معده شما را بیشتر ناراحت کنند و هضم آنها سخت تر است. وقتی احساس تهوع می کنید، معده شما به غذاهایی نیاز دارد که راحت تر قابل هضم باشد. از غذاهای لبنی، سرخ شده، بیش از حد شیرین، بسیار تند یا با طعم قوی خودداری کنید. در عوض غذاهای ملایم مانند کراکر، نان تست و مایعات فراوان مصرف کنید.

حالت تهوع صبحگاهی
حالت تهوع صبحگاهی

لباس گشاد بپوشید

اگر احساس تهوع دارید، پوشیدن لباس های تنگ می تواند معده شما را فشرده کرده و آن را بدتر کند. لباس‌های تنگ‌ همچنین ممکن است باعث ایجاد احساس گرما در شما شود، به‌ خصوص اگر در محیط گرمی هستید که می ‌تواند حالت تهوع را نیز بدتر کند. به همین دلیل لباس های گشاد می تواند به رفع حالت تهوع و استرس کمک کنند. لباس های گشاد را انتخاب کنید که تا حد امکان احساس راحتی کنید.

هوای تازه تنفس کنید

نفس های عمیق در هوای تازه می تواند به تسکین تهوع کمک کند. اغلب، قرار گرفتن در یک محیط بسته یا گرفته حالت تهوع را بدتر می کند. سعی کنید پنجره را باز کنید تا جایی که احساس کنید هوای تازه وارد منزل شده است. تغییر در محیط نیز ممکن است به شما در رفع حالت تهوع کمک کند. حتما حرکت کنید و به آرامی نفس بکشید.

بستنی بخورید

اگر تهوع دارید سعی کنید بستنی را بخورید. هر شیرینی سفت یا ژلاتینی می تواند طعم هایی را در دهان آزاد کند که می تواند به تسکین تهوع کمک کند. به عنوان مثال، می توانید آب نبات های با طعم نعناع یا لیمو را امتحان کنید. با این حال، اگر زخم دهان و همچنین حالت تهوع دارید، از شیرینی های با طعم ترش خودداری کنید.

کارهایی انجام دهید که حواس شما را پرت می کند

تمرکز صرف بر روی احساس تهوع می تواند آن را بدتر کند و باعث شود بیشتر احساس استرس کنید. سعی کنید حواس خود را با فعالیت های ملایم و سالمی که به شما احساس خوبی می دهند پرت کنید و در عین حال ذهن خود را از حالت تهوع دور کنید.

 تراشه های یخ بخورید

اگر احساس تهوع شما نوشیدن مایعات را سخت می کند، یا شروع به استفراغ کرده اید، مطمئن شوید که همچنان تا حد ممکن هیدراته می مانید. یکی از راه‌ های انجام این کار این است که اجازه دهید تکه‌ های یخ به آرامی در دهان ذوب شوند. این کار می تواند برای معده شما آسان تر باشد و همچنین می تواند به شما کمک کند به دلیل دمای سرد احساس شادابی کنید. در صورت تمایل به طعم بیشتر، می توانید از آب میوه منجمد نیز استفاده کنید.

از بوی تند غذا اجتناب کنید

برخی افراد متوجه می شوند که پختن غذا یا بوییدن غذا حالت تهوع آنها را بدتر می کند. اگر می توانید از شخص دیگری بخواهید که غذا را برای شما آماده کند. اگر این امکان وجود ندارد، سعی کنید از غذاهای آماده استفاده کنید یا غذاهای سرد یا با دمای اتاق تهیه کنید.

درمان حالت تهوع
درمان حالت تهوع

از طب فشاری کمک بگیرید

برای از بین بردن تهوع می توانید طب فشاری را امتحان کنید. این روش شامل اعمال فشار به قسمت های خاصی از بدن شما است. طب فشاری نوعی از طب سنتی چینی است.

یکی از نمونه‌ های نقطه فشاری که می‌ توانید برای کمک به رفع تهوع فشار دهید، نقطه فشار P-6 (Neiguan) است. این نقطه روی مچ دست شما درست زیر کف دست شما قرار دارد. برای یافتن دو تاندون در این ناحیه می توانید از سه انگشت یا شست خود در دست مخالف استفاده کنید. فشار دادن ملایم این قسمت می تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند.

طب فشاری نقش کلیدی در اثربخشی مچ بند هایی دارد که افراد اغلب در دوران بارداری یا در قایق برای کاهش تهوع استفاده می کنند. یک کارآزمایی در سال ۲۰۲۰ با ۷۵ فرد باردار نشان داد که این مچ بندها در کاهش تهوع و استفراغ در بارداری پس از حداقل ۳ روز استفاده موثر است.

حالت تهوع صبحگاهی

حالت تهوع صبحگاهی در دوران بارداری یک امر بسیار عادی است اما در افرد دیگر این وضعیت ممکن است به دلیل اضطراب بیش از حد، رفلاکس، افت قند خون، مشکلات خواب، سنگ کیسه صفرا، ضربه مغزی یا شیمی درمانی رخ دهد. در صورت ادامه دار بودن این وضعیت حتما برای درمان آن اقدام نمایید.

حالت تهوع در سرماخوردگی

گاهی اوقات در دوران سرماخوردگی برخی افراد دچار تهوع و استفراغ می شوند که مسئله جدی نیست و با رفع بیماری برطرف می شود. اگر در حین سرماخوردگی بیش از حد احساس تهوع داشتید، می توانید از قرص های ضد تهوع استفاده نمایید یا به پزشک مراجعه کنید.

حالت تهوع از علائم کروناست

بیماری همه گیر کرونا علائم بسیاری دارد که در افراد مختلف متفاوت است. علائم گوارشی COVID-19 ممکن است باعث تهوع، استفراغ یا اسهال شود. در صورت بروز ادامه دار هر یک از این موارد حتما به پزشک مراجعه کنید.

علت حالت تهوع دائمی بدون استفراغ در زنان

شایع ترین علت حالت تهوع دائمی بدون استفراغ در زنان، بارداری است که بیشتر در ۳ ماهه اول رخ می دهد. سردرهای میگرنی، افزایش فشار جمجمه، اختلالات عصبی و افسردگی، زخم معده، سندرم روده تحریک پذیر، فلج معده و … همگی می توانند باعث احساس تهوع بدون استفراغ در افراد شوند.

درمان حالت تهوع

مهم ترین کاری که می توانید در صورت بروز تهوع انجام دهید، صحبت با پزشک است. اگر نمی دانید چرا حالت تهوع را تجربه می کنید، پزشک می تواند به شما در شناسایی علل و توصیه به درمان کمک کند. اگر به دلیل درمان یا موقعیت خاصی در زندگی خود دچار تهوع هستید، یک متخصص می تواند با توصیه به افزودن یا تغییرات درمانی از شما به بهترین شکل ممکن حمایت کند. اینها ممکن است شامل داروها یا راهبردهای دیگر مانند درمان های خاص تهوع باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا