Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

کپسول فرنوژست چیست؟ بهترین قرص پروژسترون برای بارداری|عوارض و فواید آن

در این مقاله از جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با بهترین قرص پروژسترون آشنا کنیم. کپوسل فرنوژست امروزه به عنوان یکی از قرص های پرکاربرد پروژسترون مورد استفاده قرار می گیرد. پروژسترون یک هورمون زنانه بسیار مهم است که در قاعدگی، بارداری و بسیاری دیگر از فعالیت های بدن زنان نقش مهمی ایفا می کند. کپسول فرنوژست می تواند تعادل هورمونی بدن زنان را برقرار کند. از سوی دیگر این دارو مانند یک شمشیر دولبه عمل کرده و می تواند سطح هورمون را نامتعادل کند. اگر در رابطه با فواید و عوارض کپسول فرنوژست کجکاو هستید، این مقاله از جهان شیمی را تا انتها مطالعه نمایید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با قرص لووکسین را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

کپسول فرنوژست ۲۰۰ چیست

قرص یا کپسول فرنوژست، دارای درصد زیادی از هورمون پروژسترون است. این دارو معمولا برای مشکلات هورمونی بانوان تجویز می شود. بیشترین تاثیر این دارو در زمان بارداری مشخص می شود. برخی از بانوانی که در بارداری خود با مشکلاتی مواجه هستند، باید از کپسول فرنوژست استفاده کنند. این دارو در اشکال کپسول، سافت ژل و شیاف تولید می شود. کپسول فرنوژست در دوزهای ۱۰۰ میلی گرم، ۲۰۰ میلی گرم و ۴۰۰ میلی گرم تولید می شود. در هر کپسول ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلی گرم پروژسترون و میکرونایز شده وجود دارد. این نوع پروژسترون عملکردی مشابه با هورمون اصلی در بدن خواهد داشت. متابولیسم این دارو کبدی است و در ابتدای ورود به بدن در کبد تجزیه می شود.

کپسول فرنوژست توسط شرکت فرنوش دارو تولید می شود. داروی پروژسترون توسط شرکت های متعددی تولید می شود. تفاوت این داروها در نام تجاری آن هاست. برای مثال این دارو چون در شرکت فرنوش دارو تولید می شود، فرنوژست نام گرفته است. نام این دارو به انگلیسی farnogest است.

کپسول فرنوژست چیست؟ بهترین قرص پروژسترون و عوارض و فواید آن
کپسول فرنوژست چیست؟ بهترین قرص پروژسترون و عوارض و فواید آن

فواید کپسول فرنوژست

در این بخش از مقاله فواید کپسول فرنوژست را به صورت گزینه وار برای شما شرح داده ایم. در این صورت اگر تردیدی برای تهیه ی این دارو دارید، با اشراف به ویژگی های آن از بین خواهد رفت:

کمک به جایگزین شدن جنین در اوایل بارداری

راه حلی برای کمک به درمان ناباروری زنان

تنظیم تعادل هورمونی بدن

درمان پریود نشدن یا آمنوره

برای درمان سندروم پیش از قاعدگی بسیار شدید

درمان افسردگی بعد از زایمان

بالا بردن شانس روش های کمک باروری مانند آی وی اف

قرص فرنوژست ۲۰۰ برای چیست

در مواردی که فرد برای باردار شدن با مشکل مواجه شود، مصرف قرص فرنوژست می تواند تا حد زیادی مشکلات آن ها را برطرف کند. این قرص یا کپسول باید توسط پزشک برای شما تجویز شود. مصرف خودسرانه این دارو می تواند سطوح هورمونی شما را بسیار تحت تاثیر قرار داده و مشکلات جدی برای شما ایجاد کند.

طریقه ی مصرف کپسول فرنوژست ۲۰۰

مصرف کپسول فرنوژست به شرایط شما بستگی دارد. برای مثال این که شما در حین بارداری باشید یا قصد باردار شدن داشته باشید، می تواند طریقه ی مصرف این دارو را تغییر دهد. افرادی که قصد بارداری دارند، باید دیواره رحم ضخیمی داشته باشند تا تخمک بتواند جایگزین شود. از همین رو، فردی که به قصد بارداری نیاز به مصرف کپسول فرنوژست دارد باید به روش زیر آن را مصرف نماید:

روزانه ۲۰۰ میلی گرم در هنگام خواب به مدت ۱۲ روز پشت سر هم، در هر سیکل ۲۸ روزه مصرف شود.

قرص فرنوژست در بارداری

در دوران بارداری به منظور جلوگیری از سقط جنین، کمک به رفع هماتوم  یا خونریزی پشت و اطراف ساک حاملگی و جلوگیری از تشدید آن و همچنین برای کاهش خطر زایمان زودرس، قرص فرنوژست تجویز می شود. کمبود هورمون پروژسترون می تواند سبب بروز مشکلات نام برده شده شود. از همین رو، تجویز قرص و کپسول فرنوژست در دوران بارداری رایج است.

کپسول فرنوژست چیست؟ بهترین قرص پروژسترون و عوارض و فواید آن
کپسول فرنوژست چیست؟ بهترین قرص پروژسترون و عوارض و فواید آن

طریقه مصرف کپسول فرنوژست ۲۰۰ در بارداری

در دوران بارداری قرص یا کپسول فرنوژست کمتر تجویز می شود. در این دوران بیشتر شیاف فرنوژست مورد استفاده قرار می گیرد. کپسول فرنوژست اگر به صورت خوراکی تجویز شود، به عنوان درمان کمکی در روش‌ های کمک باروری مورد استفاده قرار می گیرد. در این شرایط ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم روزانه در ۲ تا ۳ دوز منقسم از زمان تخمک گذاری تا هفته ۱۲ بارداری باید مصرف شود.

شیاف فرنوژست ۲۰۰ چیست

شیاف فرنوژست در دو دوز ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی گرم در بازار موجود است. این دارو باید یا به صورت واژینال و یا به صورت رکتال (مقعدی) مورد استفاده قرار گیرد. هر کپسول باید به صورت عمیق داخل واژن قرار گیرد. مصرف رکتال زمانی که مصرف به صورت واژینال امکان نداشته باشد، مجاز است. این نوع دارو در زمان بارداری بیشتر تجویز می شود.

 کپسول پروژسترون فرنوژست برای چیست

در برخی موارد که بانوان از پریود نشدن یا آمنوره رنج می برند، کپسول پروژسترون فرنوژست تجویز می شود. در این شرایط برای مصرف باید طبق دستورات زیر عمل کرد:

آمنوره ثانویه: روزانه ۴۰۰ میلی گرم تک دوز هنگام خواب به مدت ۱۰ روز.

برای سندروم پیش از قاعدگی: مصرف پروژسترون ممکن است روزانه از روز ۱۲ تا ۱۴ سیکل قاعدگی شروع ‌شود و تا شروع قاعدگی بعد ادامه یابد.

عوارض قرص فرنوژست ۲۰۰

بهتر است بدانید که هر دارویی ممکن است عوارض جانبی ای به همراه داشته باشد. این عوارض می تواند به دلیل حساسیت به مواد موثره ی دارو باشد. در صورتی که به هر یک از مواد موثره حساسیت دارید از مصرف این دارو خودداری نمایید. همچنین در صورت مشاهده ی علائم حساسیتی نظیر اسهال و استفراغ، بثورات و راش های پوستی، قرمز شدن پوست و چشم ها، خارش، سرگیجه، سردرد و علائمی از این دست مشاهده کردید، مصرف دارو را قطع کرده و به اورژانس مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است که وجود این عوارض احتمالی نباید شما را از مصرف دارو منصرف کند. حتما به خاطر داشته باشید دارویی که توسط پزشک برای شما تجویز شده است، فوایدش بیشتر از عوارضش خواهد بود. در صورتی که دارو را طبق تجویز پزشک و دستور او مصرف نمایید، عوارضی شامل حال شما نخواهد شد.

همچنین بهتر است بعد از تهیه ی هر دارو، بروشور موجود در بسته بندی آن را مطالعه نمایید. چرا که تمامی اطلاعاتی که نیاز است شما از آن با خبر شوید، نکات ایمنی و عوارض احتمالی آن دارو، در داخل بروشور درج شده است.

کپسول فرنوژست چیست؟ بهترین قرص پروژسترون و عوارض و فواید آن
کپسول فرنوژست چیست؟ بهترین قرص پروژسترون و عوارض و فواید آن

عوارض این دارو به شرح زیر گزارش شده است:

خواب آلودگی و سرگیجه

درد سینه

تغییر در خلق و خو

سردرد

یبوست، اسهال یا سوزش سر دل

نفخ

تورم دست و پا

درد مفاصل

گرگرفتگی

ترشحات واژن

حساسیت به این دارو می‌تواند با علائمی مثل کهیر، اختلال در تنفس و تورم در صورت، لب و دهان بروز کند. اگر بعد از مصرف قرص فرنوژست دچار خونریزی غیر معمول از واژن، درد و سوزش هنگام ادرار، احساس خواب آلودگی شدید، مشکلات کبدی یا علائمی مثل سکته قلبی را تجربه کردید، به اورژانس مراجعه کرده و مصرف دارو را قطع کنید.

تداخل دارویی کپسول فرنوژست

بهتر است پیش از مصرف این دارو لیستی از داروهای مصرفی اعم از داروهای گیاهی و شیمیایی را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. در صورتی که تداخل دارویی میان  و داروی مصرفی شما وجود داشته باشد، پزشک یک جایگزین مناسب به شما پیشنهاد خواهد داد و یا ممکن است زمان مصرف داروی شما را تغییر دهد.

بعد از برخی داروها تا یک الی دو ساعت بعد نباید هیچ دارویی مصرف کرد. این موارد شاید چندان جدی گرفته نشود اما حتما باید از پزشک بپرسید.

کپسول فرنوژست ممکن است با ویتامین‌ ها و یا محصولات گیاهی تداخل داشته باشد.

مصرف همزمان کپسول فرنوژست با روموکریپتین باعث ترشح بیش از حد و خود به خود شیر می ‌شود.

ترکیبات القاکننده آنزیم‎‌ های کبدی مثل کاربامازپین و فنی ‎توئین موجب کاهش کار‎ایی پروژستین‌ ها می ‌شوند.

نکات مهم در رابطه با کپسول فرنوژست

دارو را در دمای زیر ۲۵ درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

این دارو را در جای خشک و دور از تابش مستقیم نور خورشید و دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.

لطفا پیش از آغاز مصرف این دارو، اطلاعات کلی در رابطه با سوابق بیماری خود در اختیار پزشک قرار دهید.

همچنین اگر به تازگی عمل جراحی انجام داده اید، یا به زودی قرار است تحت اعمال جراحی شامل زیبایی، درمانی و دندانپزشکی قرار گیرید، بهتر است پزشک را مطلع سازید. دو هفته پیش از انجام اعمال جراحی مصرف این فراورده را قطع کنید.

این دارو تنها برای شما تجویز شده است. از پیشنهاد این دارو به دیگران حتی اگر شرایط مشابه با شما دارند خودداری نمایید.

از مصرف بیش از مقدار توصیه شده خودداری نمایید.

اگر یک دوز مصرف این دارو را فراموش کردید، در هنگام یادآوری آن را مصرف کنید. اما اگر به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کرده و از دو برابر کردن دوز بعدی خودداری نمایید.

این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی و سرگیجه شود. بنابراین در طول درمان از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری کامل دارند، خودداری کنید.

از جویدن یا خالی کردن محتویات آن خودداری نمایید.

در صورت كاهش بينایی، بيرون آمدگي چشم، دوبيني، ميگرن، بروز اختلالات ترومبوتيك مانند ترومبوفلبيت،‌ اختلالات مغزي-عروقي، آمبولي ريوي و ترومبوز شبكيه چشم تجويز پروژسترون تزريقي بايد قطع شود.

قبل از تزريق پروژسترون بايد معاينه فيزيكي پستان و لگن انجام شود.

در صورت وجود بيماري‌ هايي مثل صرع، ميگرن، آسم،‌ اختلالات قلبي و كليوي و نيز سابقه افسردگي رواني و ديابت، ‌با احتياط تجويز شود.

کپسول فرنوژست چیست؟ بهترین قرص پروژسترون و عوارض و فواید آن
کپسول فرنوژست چیست؟ بهترین قرص پروژسترون و عوارض و فواید آن

سوالات متداول در رابطه با کپسول فرنوژست

در این بخش از مقاله به برخی سوالات پر تکرار در رابطه با کپسول فرنوژست پاسخ داده ایم. با ما تا انتهای این بخش همراه باشید. سوالات بیشتر خود را در بخش کامنت ها مطرح کنید.

آیا مصرف کپسول فرنوژست در بارداری ایمن است؟

بله مصرف این دارو در زمان بارداری کاملا ایمن است. البته تجویز حتما باید توسط پزشک صورت گرفته باشد. مصرف خودسرانه و به توصیه ی افراد دیگر می تواند مشکلات جدی برای شما به همراه داشته باشد.

آیا کپسول فرنوژست باعث دو جنسیتی شدن جنین می شود؟

خیر این اطلاعات شایعاتی بی اساس است. مصرف کپسول فرنوژست به هیچ عنوان نمی تواند سبب تغییر جنسیت جنین و یا دو جنسیتی شدن او شود.

اگر شیاف از بدن خارج شد باید دوباره مصرف کنیم؟

در صورتی که قبل از گذشت ۲ ساعت از استعمال شیاف، به هر دلیل متوجه خروج آن شدید، می بایست مجددا از شیاف دیگری استفاده کنید. اما اگر بعد از گذشت دو ساعت محتویات شیاف خارج شد، جای نگرانی نیست زیرا مواد موثره و دارویی آن جذب شده اند.

قیمت قرص فرنوژست ۲۰۰

قرص یا کپسول فرنوژست در بسته های ده عددی به فروش می رسد. دوز ۲۰۰ میلی گرم این دارو با قیمت ۱۸۰ هزار تومان به بالا قابل تهیه است. قیمت این دارو نسبت به داروهای مشابه آن بهتر است. اما به دلیل نوسانات بازار نمی توان یک قیمت ثابت و قابل پیش بینی برای آن اعلام کرد. دوز های مختلف این دارو قیمت های متفاوتی دارند. برای استعلام قیمت می توانید از تمامی داروخانه های آنلاین و حضوری کشور کمک بگیرید.

گروه هدف کپسول فرنوژست

برای اطلاع از این که این دارو برای شرایط شما مفید است یا خیر، حتما با پزشک یا داروساز مشورت نمایید. با این حال این دارو برای روه های زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

بانوانی که در بارداری با مشکل مواجه هستند

برای افرادی که سال هاست دچار ناباروری شده اند

دوشیزگانی که پریود نمی شوند و آمنوره شده اند

افرادی که سندروم پیش از قاعدگی سختی را تجربه می کنند

برای افرادی که از روش های کمک باروری استفاده می کنند

بانوانی که دچار افسردگی بعد از زایمان هستند

درمان خونریزی های غیرطبیعی رحمی که ناشی از عدم تعادل در هورمون ها هستند

جلوگیری از سقط جنین در بانوان باردار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا