Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

جو پرک چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

جو پرک راه دیگری برای لذت بردن از بسیاری از فواید مغذی جو فراهم می کند. جو پرک را می توان به صورت گرم یا سرد مصرف کرد و جایگزین فوق العاده ای برای دانه های جو دوسر است. جو پرک طعمی مغذی تر، کمی شیرین تر و بافت جویدنی تری نسبت به دانه های جو دارد.

جو که به طور طبیعی سرشار از پروتئین، فیبر و انواع مواد معدنی ضروری (از جمله منگنز، سلنیوم، مس و فسفر) است، دارای کمترین شاخص گلیسمی نسبت به سایر غلات است. جو همچنین ساختار گلوتن متفاوتی نسبت به گندم دارد، به این معنی که مبتلایان به بیماری سلیاک و آلرژی به گندم می توانند به راحتی از جو پرک شده استفاده کنند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

روش تولید جو پرک

برای تولید پر جو، ابتدا پوست آن را بطور کامل جدا می کنند، سپس هیدراته می کنند (معمولا از طریق بخارپز). سپس به آرامی و به طور مختصر قبل از عبور از آسیاب نورد گرم می شود و قبل از بسته بندی سرد می شود. این پردازش باعث تثبیت دانه می شود، به این معنی که آنزیم ها برای جلوگیری از اکسیداسیون و ترشیدگی خنثی می شوند. حرارت نشاسته ها را به قندهای ساده تری تبدیل می کند و باعث می شود هضم آنها آسان تر شود، اما محتوای ویتامین و مواد معدنی جو دست نخورده باقی می ماند.

این دانه فوق العاده سرشار از فیبر است. فواید آن برای سلامتی از کنترل سطح قند خون گرفته تا محافظت در برابر بیماری های قلبی – عروقی و سرطان متغیر است. علاوه بر این، دانه های پرس شده کوچک نیز به مدیریت وزن کمک می ‌کنند.

خواص جو پرک برای سلامتی

جو به عنوان یک غذای پرانرژی و با طعم دلچسب برای قرن ها مورد توجه بوده است. این دانه باستانی حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مانند نیاسین، تیامین، روی، سلنیوم، آهن، فسفر، منیزیم و مس و همچنین آنتی اکسیدان ها و فیتوکمیکال های مفید است که می توانند برای سلامتی شما مفید باشند.

جو پرک چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
جو پرک چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

به کنترل قند خون کمک می کند

سطوح بالای قند می تواند منجر به مشکلات سلامتی جدی مانند سکته مغزی، بیماری قلبی، از دست دادن بینایی و نارسایی کلیه شود. اگر در تلاش برای کنترل سطح قند خود هستید، جو را در رژیم غذایی خود بگنجانید. تصور می شود که کربوهیدرات های غیرقابل هضم موجود در جو مسئول بهبود حساسیت به انسولین و در نتیجه کنترل قند خون هستند.

فشار خون را کاهش می دهد

فشار خون بالا یک بیماری نسبتا شایع است و می تواند خطر سکته مغزی یا حمله قلبی را افزایش دهد. یک مطالعه نشان داد که وقتی شرکت ‌کنندگان از جو استفاده می‌ کردند فشار خون آنها کاهش می‌ یابد. محققان محتوای فیبر جو را عامل این اثر می دانند.

کلسترول را کاهش می دهد

سطوح بالای کلسترول می تواند شریان های شما را مسدود کند و منجر به بیماری قلبی شود. بتا گلوکان موجود در جو می ‌تواند کلسترول تام، کلسترول LDL (که برای شما مضر است) و تری گلیسیرید (نوعی چربی موجود در خون) را کاهش دهد، در حالی که تاثیر قابل ‌توجهی بر کلسترول خوب یا HDL ندارد.

با چربی شکم مقابله می کند

چربی های شکمی بسیار خطرناک هستند زیرا اندام های داخلی شما را می پوشاند که پیش بینی کننده بیماری های قلبی عروقی و سندرم متابولیک است (گروهی از اختلالات شامل کلسترول بالا، فشار خون بالا و مقاومت به انسولین). یک مطالعه ژاپنی که بر روی مردان دارای کلسترول بالا نشان داد که وقتی آنها تا حدودی برنج را با جو به مدت ۱۲ هفته جایگزین کردند، چربی شکمی، BMI (شاخص توده بدنی) و دور کمر آنها به میزان قابل توجهی کاهش یافت. محتوای بالای بتا گلوکان مسئول این اثر مفید در نظر گرفته می شود.

به کاهش وزن کمک می کند

همه ما می دانیم که برای کاهش وزن باید کالری کمتری دریافت کنید. با این حال، مدیریت گرسنگی یک مانع بزرگ در راه رسیدن به کالری کمتر است. اما اگر بتوانید با مصرف همان مقدار کالری احساس سیری بیشتری داشته باشید حتما موفق می شوید. یک مطالعه غذاهای مبتنی بر جو، برنج تصفیه شده و گندم را بر اساس دریافت انرژی و سیری مقایسه کرد. مشخص شد که مصرف غذاهای حاوی جو به طور قابل توجهی گرسنگی را کاهش می دهند در حالی که گندم کامل و غذاهای حاوی برنج تصفیه شده باعث کاهش گرسنگی نمی شوند.

پوست شما را تقویت می کند

جو حاوی مواد مغذی مهمی است که می تواند پوست شما را تغذیه کند. جو این یک منبع عالی از پروتئین است و دارای ویتامین B و همچنین مواد معدنی مانند آهن و روی است. همچنین حاوی سلنیوم است که می تواند از آسیب اشعه های مضر خورشید محافظت کند و به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست شما کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا