Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فرق جو دوسر و جو پرک چیست؟

جو دوسر و جو پرک در بسیاری از خوراکی ها و غذاها استفاده می شوند اما بسیاری از افراد تفاوت آنها را نمی دانند. جو پرک از دانه های سخت انواع جو بدست می آید که به طور خاص برای استفاده در آبجوسازی و به عنوان علوفه کشت می شود. در حالی که جو دوسر یکی از غلات قدیمی است که برای خوراک دام استفاده می شود و اخیرا به دلیل خواص فوق العاده به اشکال مختلف در تغذیه انسان مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با فرق جو دو سر و جو پرک ارائه می گردد لطفا با ما همراه باشید.

جو پرک چیست

جو یک محصول غله ای از خانواده علفی ها و یکی از محبوب ترین غلات است. جو ارزش غذایی بالایی دارد و همچنین سرشار از فیبر محلول است. از این رو، می تواند سطح کلسترول و قند خون را کاهش دهد. علاوه بر این، جو حاوی مقدار بسیار کمی چربی است.

جو عمدتا در آب و هوای معتدل رشد می کند و بخشی از غذاهای سالم مانند سوپ، نان جو، پرک جو و غیره است. علاوه بر این، از آن به عنوان ماده ای برای تخمیر آبجو و برخی از نوشیدنی های دیگر استفاده می شود.

جو دوسر چیست

جو دو سر یک محصول ثانویه غله ای و یکی از غلات پرکاربرد است. به دلیل ارزش غذایی بالا به عنوان یک غذای سالم و محبوب شناخته می شود. به طور کلی، سرشار از پروتئین، فیبر، ویتامین های گروه B، مواد معدنی و مواد غذایی مانند منگنز است. همچنین به دلیل وجود بتا گلوکان می تواند سطح کلسترول را کاهش دهد.

به طور معمول، مصرف روزانه جو دو سر به مدت چند هفته سطح LDL و کلسترول تام را کاهش می دهد. بنابراین، به نوبه خود، خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد. با این حال، پروتئینی به نام آونین که در جو دو سر یافت می شود، می تواند در برخی افراد باعث بیماری سلیاک شود.

شباهت بین جو دوسر و جو پرک

  • جو دوسر و جو پرک دو نوع غلات هستند که هم برای مصرف انسان و هم برای خوراک دام استفاده می شود.
  • علاوه بر این، هر دو تک لپه ای هستند و به زیر خانواده Poodieae تعلق دارند.
  • آنها همچنین هر دو مغذی هستند و حاوی پروتئین، فیبر و ویتامین B هستند.
  • هر دو حاوی یک پوسته بیرونی غیر قابل خوردن و سرشار از فیبر هستند.
فرق جو دوسر و جو پرک چیست؟
فرق جو دوسر و جو پرک چیست؟

تفاوت جو دوسر و جو پرک

نام علمی جو پرک Hordeum vulgare و نام علمی جو دو سر Avena sativa است. جو پرک در تمام مناطق جهان و تمام اقلیم ها کشت می شود، در حالی که جو دوسر در آب و هوای خنک و مرطوب کشت می شود.

تفاوت اصلی جو پرک و جو دوسر در درجه اول این است که جو پرک یک غلات اولیه است، اما جو دوسر یک غلات ثانویه است. تفاوت دیگر آنها این است که جو به شکل خوشه گندم رشد می کند، در حالی که جو دوسر به شکل گلچه های کوچک رشد می کند.

جو پرک برای تهیه بسیاری از غذاهای سالم از جمله سوپ، نان و آبجو استفاده می شود، در حالی که از جو دوسر به عنوان بلغور  و پرک جو دوسر استفاده می شود. علاوه بر این، جو پرک سرشار از فیبر و مینرال های منگنز و مس است، در حالی که جو دوسر سرشار از پروتئین و مواد معدنی است.

خواص جو پرک

جو فواید زیادی برای سلامتی دارد. جو دارای بالاترین فیبر در دانه های غذایی است. مصرف فیبر در رژیم غذایی خطر بیماری قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا، دیابت، چاقی و سندرم متابولیک را کاهش می دهد. کلسترول بالا یک عامل خطر اصلی برای بیماری های قلبی – عروقی است و فیبر موجود در جو به کاهش کلسترول کمک می کند.

فیبر موجود در جو آب را جذب می کند در نتیجه باعث احساس سیری بعد از غذا شده و در نتیجه به مدیریت وزن کمک می کند. مصرف روزانه تقریبا سه وعده غلات کامل به کاهش وزن بدن کمک می کند. جو کمترین شاخص گلیسمی را در بین دانه های غذایی دارد. غذاهای با شاخص گلیسمی پایین ممکن است به درمان و پیشگیری از دیابت کمک کنند.

جو همچنین به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. غذاهای پر فیبر برای بیماری ریفلاکس معده، زخم اثنی عشر، سندرم روده التهابی، بیماری دیورتیکولار، یبوست و هموروئید توصیه می شود. دستگاه گوارش که از معده و روده تشکیل شده است، بزرگترین اندام ایمنی بدن است و کلید سلامت عمومی است. مصرف زیاد فیبر باعث بهبود سلامت دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن می شود.

تفاوت جو دوسر و بلغور جو دوسر

جو دو سر به دو شکل بلغور و پرک در دسترس است. تفاوت جو دوسر با بلغور جو دوسر این است که بلغور حالت نیمه کوبیده جو دوسر است که می توان از آن برای پخت آش و سوپ استفاده کرد ولی جو دو سر پرک نوع غلتک زده است که بیشتر به عنوان غلات صبحانه و تنقلات مورد استفاده قرار می گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا