Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

کراتین مونوهیدرات چیست؟ چه فواید و عوارضی در بدنسازی دارد؟

امروز در این مقاله از نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با کراتین مونوهیدرات آشنا کنیم. کراتین مونوهیدرات برای افزایش حجم ماهیچه و افزایش قدرت بدنی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر شما هم ورزشکار هستید باید بدانید که مصرف این مکمل باید به میزان مناسب و طبق برنامه ای که توسط یک مربی حرفه ای طراحی شده است صورت گیرد. شما می توانید در این مطلب تمامی آنچه که باید در رابطه کراتین مونوهیدرات بدانید مطالعه کنید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با سی سی کرم را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

کراتین مونوهیدرات چیست

یک مکمل بدنسازی بسیار متداول، کراتین مونوهیدرات نام دارد. کراتین مونوهیدرات در ابتدا به نام فسفاژن به بازار وارد شد. به گفته محققان این مکمل بهترین عملکرد را در میان دیگر مکمل های ورزشی دارد. کراتین می تواند در مدت زمان بسیار کم که معمولا ۲ هفته گزارش شده است، عضلات بدن شما را به حجم دلخواه برساند. این مکمل می تواند انرژی بیشتری به بدن شما تزریق کرده و توان بدنی شما را در تمرینات افزایش دهد.

می توان گفت تقریبا تمام بدنسازان حرفه ای از کراتین استفاده می کنند تا قوای بدنی خود را تقویت کرده و تمرینات خود را با کیفیت انجام دهند. در حال حاضر انواع مختلفی از کراتین در بازار موجود است. خوب است بدانید اکثر کراتین های موجود در بازار برای استفاده آسان تولید شده‌ اند، با این حال در میان تمام این انواع مختلف، کراتین مونوهیدرات از همه محبوب‌ تر و پر استفاده تر است.

"<yoastmark

آیا کراتین مونوهیدرات استرئید است

با این که کراتین مونوهیدرات بسیار پرمصرف است، همچنان برخی آن را با استروئیدها اشتباه می گیرند. در صورتی که کراتین مونوهیدرات هیچ ربطی به استروئیدها ندارد. این مکمل مانند داروهای استروئیدی ضرری برای بدن ندارد. اما باید دقت کنید که حتما زیر نظر یک مربی حرفه ای و طبق برنامه مصرف شود. مصرف بی رویه آن می تواند مشکلاتی برای بدن ایجاد کند.

کراتین مشابه با پروتئین است چرا که در آن نیتروژن وجود دارد. این مکمل از نظر بیوشیمی یک نیتروژن پروتئین شناخته شده است. جالب است بدانید که این ماده در غذاهایی مانند گوشت و ماهی و در اسیدآمینه های خاصی از بدن وجود دارد.

فواید کراتین مونوهیدرات چیست

کراتین مونوهیدرات دو فایده اصلی برای بدنسازان دارد:

افزایش مقاومت ماهیچه‌ای

کمک به افزایش قدرت و حجم ماهیچه

به گفته محققان، یکی از فواید کراتین مونوهیدرات، انبساط سلولی است. این فرایند یک فرایند رشد ماهیچه ‌ای است که به نام علمی “هیپرتروفی سارکوپلاسمی” شناخته می‌ شود. در این فرایند شاهد افزایش حجم سلول‌ های ماهیچه ‌ای به دلیل نگهداری مایعات درون سلول خواهیم بود. همین موضوع سبب می شود تا سلول های ماهیچه متورم شوند.

بنابراین می توان گفت که یکی از مهمترین فواید مکمل کراتین مونوهیدارت، افزایش حجم سلول ‌ها شناخته می شود. در این نوع رشد، قدرت ماهیچه ها نیز افزایش می یابد. از آنجایی که تمامی فرایند ذکر شده به شکلی طبیعی رخ می دهد، افرادی که به طور طبیعی قصد افزایش حجم ماهیچه ها را دارند، بهتر است از کراتین استفاده کنند.

"<yoastmark

نحوه مصرف کراتین مونوهیدرات

مکمل کراتین در اکثر مواقع به شکل پودر تولید می شود. با این حال شکل کپسولی آن نیز در بازار موجود است. این مکمل حتما باید پیش از تمرین و به همراه محصولات دیگری نظیر مکمل های بین تمرینی و بعد تمرینی مصرف شود. در برخی موارد برای افرادی که دیر وزن می گیرند یا چاق نمی شوند، پزشک از کراتین مونوهیدرات به عنوان یک روش درمانی استفاده می کند.

چه زمانی کراتین مونوهیدرات مصرف کنیم

زمان و میزان مصرف کراتین مونوهیدرات به نوع آن وابسته است. به گفته مربیان بدنسازی، مکمل کراتین مونوهیدرات بهتر است پیش از تمرین و یا در حین تمرین استفاده شود.

همچنین مصرف روزانه ۵ الی۱۰ گرم به همراه نوشیدنی شیرین که اسیدی نباشند، کارساز است. البته توجه کنید که در این شرایط نتیجه گیری شما دیرتر خواهد بود.

برخی بهترین روش مرف کراتین را این گونه اعلام کرده اند: تقریباً ۳/۳ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن در روز بین ۵ تا ۷ روز (تقریباً ۲۰ گرم در روز در ۵ گرم) و ۳ الی ۵ گرم در روز بعد از دوره ۵ الی ۷ روز اول.

بهتر است کراتین با شکم خالی مصرف نشده و در بین وعده های غذایی مصرف شود.

مصرف دوره ای این مکمل برای برخی بدنسازان ضروری است. در این رابطه با مربی متخصص مشورت نمایید.

عوارض کراتین مونوهیدرات

شاید بتوان کراتین را یکی از بی ضررترین مکمل های ورزشی دانست. تحقیقاتی مبنی بر اینکه مصرف زیاد این مکمل می تواند باعث مشکلات گوارشی شود انجام شده است. اما در نهایت شما با مصرف مایعات زیاد می توانید این عارضه را برطرف کنید. عوارض دیگری برای این مکمل گزارش نشده است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا