Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییغذایی و دارویی

قرص کربن اکتیو چیست؟ – مقدار و نحوه مصرف

قرص کربن اکتیو یا زغال فعال، یکی از داروهایی است که برای درمان بسیاری از ناراحتی های گوارشی مانند درد معده، اسهال و نفخ شکم به کار برده می شود. این قرص که از کربن فعال ساخته شده برگرفته از پوسته نارگیل و منابع طبیعی دیگر است. قرص کربن فعال برای خارج کردن سموم از بدن و پاک کردن کبد نیز به کار گرفته می شود. قیمت کربن اکتیو موثر در تعیین قیمت این قرص هاست. برای به دست آوردن اطلاعات اندکی از قرص کربن اکتیو و مزایای استفاده آن، این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک را مطالعه می کنیم.

زغال فعال و قرص کربن اکتیو

کربن اکتیو یا زغال فعال، پودری کاملا سیاه و بدون بو و طعم است که توانایی جذب مواد گوناگون را دارد. زغال را در دمای بالا و در محیط خلأ، بدون حضور اکسیژن حرارت می دهند. گرما دادن با گاز اکسید کننده و یا مواد شیمیایی دیگر، باعث اکتیو شدن زغال شده و آن را به پودری سیاه رنگ تبدیل می کند. زغال فعال توسط شرکت های مختلفی عرضه شده و قیمت کربن اکتیو با توجه با نوع شرکت های توزیع کننده، فرق می کند.

زغال فعال و قرص کربن اکتیو
زغال فعال و قرص کربن اکتیو

حال زغال فعال به شکل های مختلفی چون شربت، قرص، کیت، پودر محلول در آب و همچنین قرص جویدنی عرضه می شود. قیمت کربن اکتیو به شکل های مختلف، با هم متفاوت است. یکی از این شکل های پرکاربرد که خواص درمانی دارد، قرص کربن اکتیو است. این قرص ها از کربن سازی مواد گیاهی به دست می آید.

نحوه عملکرد قرص کربن فعال

همان طور که گفته شد برای رفع ناراحتی های گوارشی از قرص کربن فعال استفاده می شود. این قرص ها به دلیل سطح جذب بالا، از طریق فرآیند شیمیایی، انواع سموم را جذب کرده و همراه با این مواد از بدن دفع می شوند. قرص های فعالی در منافذ کوچک معده نفوذ می کنند. این قرص ها به دلیل داشتن سطح ناهموار، بار الکتریکی منفی داشته و سموم مثبت را زیاد کرده و باعث پیوند گاز با آن می شوند.

قرص های زغال هم سموم را از سیستم گوارشی دفع کرده، هم باعث ضدعفونی بدن شده و هم سیستم داخلی بدن را فعال می کنند. توکسین های ایجاد کننده واکنش های آلرژیک و صدمات اکسیداتیوی، با کمک قرص های کربن فعال از بین رفته و به پاکسازی دستگاه گوارش کمک می شود.

نحوه عملکرد قرص کربن فعال
نحوه عملکرد قرص کربن فعال

در درمان اسهال، مسمومیت ها و برگشت دادن دستگاه گوارشی به حالت طبیعی از قرص زغال فعال استفاده می شود.

مقدار مصرف قرص کربن اکتیو

قرص کربن فعال در بزرگسالان به مقدار ۲۵ تا ۱۰۰ گرم مصرف شده و همراه با آب استفاده می شود. در کودکان ۲ تا ۶ سال، در هر روز ۱ تا ۲ قرص و سه بار مصرف می شود. در بزرگسالان و کودکان بالای ۶ سال، ۳ تا ۴ قرص، سه بار در هر روز مصرف می شود. این قرص ها همراه با آب استفاده شده و یا به صورت جویدنی به کار برده می شود. در کودکان می توان پودر آن را به غذا افزود.

نکات قابل توجه در مصرف قرص زغال فعال

یکی از نکاتی که در مصرف این قرص باید رعایت کنید، مصرف ۱۲ تا ۱۶ لیوان آب در روز، در صورت مصرف آن است. زیرا این قرص موجب کم آبی بدن می شود. هنگام مصرف این قرص ها نباید از شکلات و شیرینی زیاد استفاده کرد. در دوران بارداری و شیردهی نیز باید با پزشک مشورت کرد. در صورت وجود هر گونه حساسیت دارویی و یا غذایی، باید با پزشک مربوطه مشورت کرد. وقتی مصرف یک دوز از این دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری، سریع مصرف کنید. اما اگر زمان دوز بعدی فرا رسیده، فقط یک دوز را میل کنید. علایم حساسیتی چون تورم چهره، لب ها، گلو و یا زبان، با مصرف این دارو پیش آمد، سریع با پزشک مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا