Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

تفاوت شیمی و بیوشیمی چیست؟

بیوشیمی و شیمی هر دو اشتراکات زیادی دارند. با این حال، بیوشیمی زیرشاخه ‌ای از زیست ‌شناسی در نظر گرفته می ‌شود، هرچند که به دانش شیمی زیادی نیاز دارد. تفاوت بین بیوشیمی و شیمی به سیستم ‌های مختلفی است که مطالعه می ‌کنند و رویکردهایی است که هنگام بررسی این سیستم‌ ها استفاده می‌ کنند.

اگر در حال انتخاب رشته دانشگاهی خود هستید و به انتخاب رشته بیوشیمی یا شیمی فکر می کنید، در اینجا چند فاکتور وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند. برای موفقیت در هر یک از این رشته ها باید دانش شیمی آلی زیادی یاد بگیرید. در رشته شیمی شما زمان زیادی را صرف یادگیری شیمی فیزیک و معدنی خواهید کرد، در حالی که در بیوشیمی بیشتر توجه خود را به زیست شناسی مولکولی اختصاص خواهید داد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

رشته بیوشیمی

بیوشیمی، شیمی زندگی را مطالعه می‌ کند. اینکه زندگی در سطح مولکولی چگونه است چه نوع واکنش ‌های شیمیایی در سلول ‌ها رخ می‌ دهد، و چگونه این واکنش ‌ها ویژگی‌ های مشاهده‌ شده را به ارگانیسم می‌ دهند. این رشته در بسیاری از زمینه ها با رشته هایی مانند زیست شناسی مولکولی و ژنتیک همپوشانی دارد. همچنین به میزان زیادی با دانش شیمی درگیر است — به ویژه دانش شیمی آلی، زیرا بیشتر واکنش های مهمی که در موجودات رخ می دهد شامل ترکیبات کربنی است. با این حال، شیمی معدنی نیز دخیل است، زیرا بسیاری از آنزیم ها دارای کوفاکتورهای یون فلزی هستند. بدین ترتیب در این علم شما می توانید همزمان در زمینه های مختلفی تخصص کسب کنید.

رشته شیمی

شیمی شامل چندین زیررشته مجزا است، یعنی شیمی فیزیک، معدنی و آلی. از برخی جهات، این حوزه وسیع‌ تر از بیوشیمی است، زیرا به ساختار و رفتار ماده و انواع واکنش‌ هایی که ترکیبات می‌ توانند متحمل شوند، مربوط می ‌شود. خط تقسیم بین بیوشیمی و شیمی کمی مبهم است، اما به طور کلی، شیمیدانان علاقه مند به طراحی مواد مفید جدید، یافتن راه های کارآمدتر برای سنتز ترکیبات موجود در بدن زنده یا درک خاصیت مواد هستند. در حالی که بیوشیمی از شیمی استفاده می کنند. درک اینکه چرا و چگونه فرآیندهای خاصی در موجودات زنده اتفاق می افتد.

به عنوان مثال، شیمی معمولا شامل مطالعه ساختار مواد شیمیایی است، در حالی که بیوشیمی همچنین شامل تجزیه و تحلیل بافت‌ های زنده مانند میوزین در عضلات، فولیکول ‌های مو و غیره است.

معمولا در مدارس شیمی جدا از زیست شناسی مطالعه می شود. با این حال، برای کسانی که به دنبال تخصص در بیوشیمی هستند، این کار را می توان در دانشگاه یا در سطح مدارک بالاتر انجام داد.

کاربرد بیوشیمی

از لحاظ تاریخی، شیمی به مراتب مهم‌ترین رشته در صنعت بود. با اختراع فناوری DNA نوترکیب در اوایل دهه ۱۹۸۰، صنعت جدیدی به نام بیوتکنولوژی متولد شد و امروزه فرصت های متنوعی برای بیوشیمی ‌دانان در تحقیقات دانشگاهی، داروسازی، سوخت‌ های زیستی و بیوتکنولوژی وجود دارد. در تحقیقات زیست ‌پزشکی، شیمیدان‌ ها عموما برای طراحی مولکول‌ های دارویی جدید کار می ‌کنند، در حالی که بیوشیمی ‌دان ‌ها تلاش می‌ کنند فرآیندهایی را که در یک ارگانیسم اتفاق می ‌افتد و اینکه چگونه ممکن است اهداف دارویی احتمالی را که شیمیدان‌ ها می ‌توانند از آنها بهره‌ برداری کنند را نشان می دهد. آنها همچنین سنجش هایی را برای آزمایش ترکیبات دارویی در بدن موجودات زنده فعالیت طراحی می کنند.

تفاوت شیمی و بیوشیمی چیست؟
تفاوت شیمی و بیوشیمی چیست؟

مزایای تحصیل در رشته بیوشیمی

تخصص در رشته های مختلف

بیوشیمی انعطاف ‌پذیر است و می تواند در بسیاری از زمینه ‌ها و تخصص‌ها اعمال شود، چه بخواهید در صنعت کار کنید یا به تحصیل و تحقیق در یک زمینه خاص ادامه دهید. توانایی ترکیب بیوشیمی با سایر دوره‌ های علوم زیست مولکولی می تواند کمک کند که علایق و تخصص خود را به عنوان بخشی از مدرک بیوشیمی خود توسعه دهید. برنامه های ترکیبی شامل ایمونولوژی، میکروبیولوژی و فارماکولوژی است.

فرصت های شغلی

بیوشیمی می تواند به طیف گسترده ای از مشاغل مرتبط منجر شود، بنابراین اگر مطمئن نیستید که آینده خود در حال حاضر چگونه به نظر می رسد، این انتخاب عالی است. شما می توانید در یک آزمایشگاه تحقیقاتی، توسعه محصول، مراقبت های بهداشتی یا پزشکی قانونی در میان بسیاری از زمینه های دیگر کار کنید. با انتخاب رشته بیوشیمی، شما پایه های زندگی را مطالعه می کنید، بنابراین گزینه های بی پایانی در انتظار شما هستند.

مهارت های قابل انتقال

برای به دست آوردن شغل موفقیت آمیز پس از فارغ التحصیلی، به بیش از مدرک تحصیلی خود نیاز دارید در واقع به مهارت های قابل انتقالی نیاز دارید که بتوانید با نقشی که برای آن درخواست می کنید مرتبط باشد. با بیوشیمی حل مسئله، تجزیه و تحلیل داده ها، ایجاد فرآیند و مدیریت پروژه – مهارت های کلیدی در هر شغلی که انتخاب می کنید، یاد خواهید گرفت. این بدان معنی است که وقتی آماده شروع به کاریابی هستید، می توانید برای طیف وسیع تری از مشاغل درخواست دهید. فارغ ‌التحصیلان بیوشیمی فقط در آزمایشگاه ‌ها کار نمی ‌کنند، بسیاری از آنها در امور مالی، تجارت یا آموزش کار می‌ کنند.

نوآوری

مطالعه بیوشیمی به معنای یافتن راه ‌های جدید برای بررسی نحوه عملکرد سیستم‌ ها و آزمایش ایده‌ های جدید است. این یک مهارت ارزشمند در زندگی و کار است که شما را به عنوان یک نامزد شغلی ارتقا می دهد. یادگیری دیدن چیزها از دیدگاه جدید می تواند به فرصت های منحصر به فردی منجر شود. فرآیند آزمایش تئوری ها شما را آماده می کند تا در زمینه انتخابی خود پیشرفت هایی ایجاد کنید. اینها می تواند از توسعه داروهای پزشکی، توالی ژنوم، تغییرات غذایی و کشاورزی یا زمینه ای کاملا متفاوت باشد.

اساس مولکولی زندگی را درک می کنید

امروزه با چالش‌ های بسیاری که جهان امروز با آن مواجه است، درک چگونگی وجود زندگی و سیستم ‌های درون آن می ‌تواند برای یافتن راه ‌حل ‌ها کلیدی باشد. انتخاب بیوشیمی ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا جهان را بهتر بشناسید و کمک می کند که آن را بهبود ببخشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا