Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

تفاوت شیمی دارویی با داروسازی چیست؟

شیمی دارویی و داروسازی دو رشته ای هستند که در زمینه سنتز داروهای جدید تلاش می کنند. آنها همچنین فرآیندهای تولید داروهای جدید را جهت درمان بیماری های مختلف بهبود می بخشند. تفاوت شیمی دارویی با داروسازی بسیار کم است و در زمینه های مختلفی مشابه هم هستند

شیمی دارویی بسیاری از رشته های علمی را به هم مرتبط می کند و امکان همکاری با دانشمندان دیگر را در تحقیق و توسعه داروهای جدید فراهم می کند. شیمیدانان دارویی بر کشف و توسعه دارو متمرکز هستند و به جداسازی عوامل دارویی موجود در گیاهان و همچنین ایجاد ترکیبات دارویی مصنوعی جدید می پردازند. تیم‌ های آنها از تکنیک ‌های تحلیلی پیچیده برای سنتز و آزمایش محصولات دارویی جدید و توسعه مقرون ‌به ‌صرفه ‌ترین داروهای سازگار با محیط ‌زیست استفاده می‌ کنند.

داروسازی علمی مبتنی بر ادغام شیمی، بیوشیمی، زیست شناسی سلولی و مولکولی و فیزیولوژی است که به ساخت و تولید داروهای مختلف می پردازد. داروسازی یک رشته بسیار پویا با آینده ای درخشان است که می توان آن را تا مقاطع تکمیلی در دانشگاه های داخل ادامه داد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با تفاوت شیمی دارویی با داروسازی ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

شیمی دارویی چیست

شیمی دارویی به کشف، طراحی و تولید داروهای جدید اشاره دارد. شیمی دارویی ترکیبی از درک بیولوژیکی پروتئین ها و فرآیندهای کلیدی که در ایجاد یک بیماری نقش دارند. دانش شیمی آلی در این رشته برای طراحی، توسعه و سنتز ترکیباتی که مولکول های بیماری زا را تغییر می دهند بسیار حائز اهمیت است.

درک چگونگی تعامل بدن با مولکول های کوچک و متابولیزه کردن آن ها در این رشته برای به دست آوردن مولکول هایی که می توانند به عنوان داروهای بالقوه استفاده شوند به دانش بیوشیمی نیز نیاز دارد.

تمرکز دانشجویان شیمی دارویی ممکن است در زمینه های (۱) غربالگری و طراحی داروهای مجاز (۲) غربالگری با توان بالا و سنتز دارو (۳) توصیف اهداف دارویی و توسعه مداخلات درمانی جدید یا (۴) غربالگری و شناسایی محصول طبیعی درمانی باشد.

شیمی دارویی به بررسی داروهای جدید برای درمان و پیشگیری از بیماری ها می پردازد. این رشته شما را در طول چرخه تولید داروها، از کشف و جداسازی عوامل دارویی در منابع طبیعی و مصنوعی، تا آزمایش‌ های بالینی، تولید پایدار، ثبت اختراع و فروش نگه می دارد.

بازار کار شیمی دارویی

هدف شیمی دارویی توسعه ترکیبات جدیدی است که بیماری ‌های خاص را درمان می‌ کند اما فرآیندهای مورد استفاده می ‌تواند تحقیقات دیگر را در مورد این بیماری‌ ها نیز پیش ببرد.

این شیمی دانان مولکول های کوچکی را توسعه می دهد و از آنها استفاده می کند تا دقیقا یک پروتئین خاص یا فرآیند بیولوژیکی را مهار کند. این رشته تحصیلی می تواند برای تحقیق در مورد آن مولکول یا فرآیند بسیار ارزشمند باشد و به درک بهتری از چگونگی ایجاد بیماری های خاص منجر شود. رویکردهای شیمی دارویی می ‌توانند زمینه‌ های تحقیقاتی دیگر مانند ژنتیک، زیست ‌شناسی سلولی و زیست ‌شناسی مولکولی را برای درک یک فرآیند بیولوژیکی تکمیل کنند. در دراز مدت، برخی از مولکول های کوچک تولید شده توسط تحقیقات شیمی دارویی می توانند اساس داروهای جدید باشند.

کسب مدرک کارشناسی ارشد در شیمی دارویی، شما را به شغلی به عنوان شیمیدان سنتتیک یا دارویی می رساند. در این نقش ‌ها، شما مولکول ‌هایی را مطالعه، تحقیق و توسعه خواهید داد که بعدا برای اثربخشی آنها به عنوان دارو آزمایش می‌ شوند. افرادی که علاقه مند به پیشرفت شغلی خود هستند، می توانند دکترا در یک رشته مرتبط دریافت کنند و به سمت های نظارتی برسند.

تفاوت شیمی دارویی با داروسازی چیست؟
تفاوت شیمی دارویی با داروسازی چیست؟

داروسازی چیست

داروسازی یا فارماکولوژی یک رشته بسیار مهم است که بسیاری از جنبه های کشف دارو، توسعه و ایمنی داروی پیش بالینی را بررسی می کند. این دانش از چندین رشته علمی از جمله شیمی، بیوشیمی، زیست شناسی مولکولی و فیزیولوژی تشکیل می شود و تأثیر مثبت قابل توجهی بر سلامت انسان دارد. دانش علمی به دست آمده از طریق مطالعات فارماکولوژیک پایه و اساس درمان های پزشکی را فراهم می کند.

رشته داروسازی متمایز از حرفه داروسازی است که بیشتر به فرمولاسیون و توزیع داروهای مورد استفاده انسان می پردازد. با این حال، فارماکولوژیست ها بر نحوه تعامل داروها (هم مولکول های شیمیایی و هم مولکول های بیولوژیکی) با سیستم های بیولوژیکی تمرکز می کنند.

بدن ما توانایی باورنکردنی برای پاسخ به مولکول های شیمیایی و بیولوژیکی را دارد، اما در عین حال این مولکول ها توانایی باورنکردنی در تأثیرگذاری بر پاسخ های بیولوژیکی ما را دارند. از طریق مطالعه فارماکولوژی است که می ‌توانیم اهداف مولکولی جدید را شناسایی کنیم، مولکول ‌های شیمیایی و بیولوژیکی منحصر به ‌فرد را توسعه دهیم و تاثیر پیش بالینی آنها را کشف کنیم. سپس می توان آنها را وارد بازار دارویی جهان کرد و به درمان بیماری ها کمک کرد.

بازار کار داروسازی

فارماکولوژی یک علم یکپارچه است که رشته های مختلفی از ژنتیک گرفته تا بیولوژی مولکولی تا بیوشیمی و فیزیولوژی را در بر می گیرد. هدف اصلی علوم فارماکولوژی درک مولکولی انتقال سیگنال و رویدادهای انتقال سیگنال است که عملکردهای خاص سلول را تنظیم و تداخل می کند.

یکی دیگر از اهداف مهم برنامه های تحقیقاتی داروسازی توسعه درمان ها و استراتژی های جدید برای درمان فرآیندهای مختلف بیماری است. به عنوان مثال، با تداخل با گیرنده های سطح سلولی خاص و مکانیسم های سیگنال دهی و با استفاده از رویکردهای جدید مبتنی بر ژن می توان به درمان بیماری کمک کرد. پس از اخذ مدرک دکترا، یک فارماکولوژیست می تواند مسیرهای شغلی بسیاری را دنبال کند که شامل تحقیقات دانشگاهی در یک دانشکده پزشکی، در صنعت داروسازی یا در شرکت های بیوتکنولوژی است.

پیشرفت در علوم زیستی در دهه گذشته فرصت ها و چالش های جدیدی را برای فارماکولوژی به ارمغان آورده است. به عنوان مثال، تکمیل توالی ژنوم انسان، تحقیقات در زمینه فارماکوژنتیک را بسیار تسریع کرده است و به درک بهتر عوامل ژنتیکی انسانی که در تغییرپذیری پاسخ‌ به داروها نقش دارند، کمک می کند. دامنه آموزش داروسازی گستره وسیعی از فرصت های شغلی را در سازمان های دانشگاهی، صنعتی و دولتی برای فرد باز می کند که می تواند بسیار هیجان انگیز باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا