Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص بی نظیر و کاربردهای روغن درخت کاج

روغن کاج (pine oil) یک روغن ضروری است که با تقطیر بخار از کنده ها ، سوزن ها ، شاخه ها و مخروط  انواع گونه های کاج بدست می آید. روغن کاج که از درختان کاج گرفته می شود و مزایای بی شماری برای سلامتی دارد و به دلیل رایحه چوبی قوی بسیار قابل توجه است.

از سال ۱۹۹۵  روغن مصنوعی کاج بیشترین مشتقات بدست آمده از ترپانتین بودند. روغن های مصنوعی کاج ۹۰٪از فروش سال ۲۰۰۰  را به خود اختصاص دادند. این روغن در طب جایگزین در رایحه درمانی استفاده  می شود و از آن به عنوان رایحه در روغن های حمام ، بیشتر شوینده های حمام  و همچنین به عنوان روان کننده در ابزارهای کوچک و گران قیمت استفاده می شود.

این روغن ممکن است به طور متفاوتی به عنوان ضد عفونی کننده ، میکروب کش ، ویروس کش یا حشره کش استفاده شود. این ماده همچنین به عنوان علف کش موثر مورد استفاده قرار می گیرد که عملکرد آن اصلاح کوتیکول مومی گیاهان و در نتیجه خشک شدن آنهاست. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی روغن کاج

در حالی که این عصاره ممکن است فوایدی به همراه داشته باشد ، عوارض جانبی احتمالی آن نیز باید در نظر گرفته شود . مانند هر نوع روغن ضروری دیگری جوانب مثبت و منفی آنرا بیاموزید تا به بهترین وجه تصمیم بگیرید که آیا این روغن  ارزش آزمایش دارد یا خیر.

از نظر شیمیایی این ترکیب عمدتا از α-ترپینئول  و سایر الکل های حلقوی ترپن تشکیل شده است. همچنین ممکن است حاوی هیدروکربن های ترپن ، اترها و استرها باشد. ترکیب دقیق آن به عوامل مختلفی از جمله نوع درخت کاجی که از آن تولید می شود و قسمت های مورد استفاده درخت بستگی دارد.

کاربردهای روغن کاج

این روزها روغن های ضروری به طور فزاینده ای محبوبیت اصلی خود را به عنوان گزینه های احتمالی برای تولید دارو کسب می کنند. مواد تشکیل دهنده این روغن ها هنوز برای اثرات دارویی در حال مطالعه هستند و روغن کاج نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اسانس کاج به دلیل بالا بودن رایحه و درعین حال اثرات پاک کننده آن قابل توجه است. به همین دلیل این اسانس  می تواند به عنوان رایحه اتاق در دستگاه های بخور ، خوشبو کننده ها و همچنین در محلول های تمیز کننده مورد استفاده قرار بگیرد.

از نظر صنعتی این روغن به عنوان یک ماده تولید کننده کف در استخراج مواد معدنی از سنگ معدن استفاده می شود. به عنوان مثال ، در استخراج مس از این ماده برای شناور سازی سنگ معدن مس استفاده می شود. البته در حال حاضر تا حد زیادی توسط الکل های مصنوعی و اترهای پلی گلیکول جایگزین شده است.

خواص بی نظیر و کاربردهای روغن درخت کاج
خواص بی نظیر و کاربردهای روغن درخت کاج

بهتر است بدانید:

از عصاره های کاج اغلب در خوشبو کننده های منازل ، دفاتر و وسایل نقلیه استفاده می شود. از طرف دیگر ، از روغن های اساسی می توان در رایحه درمانی برای ایجاد جو نشاط آور استفاده کرد. استنشاق روغن هایی مانند کاج همچنین در مواردی مانند سرماخوردگی ممکن است اثرات پاک کنندگی داشته باشد.

برخی افراد ادعا می کنند که از این روغن ضروری  می توان به صورت موضعی بر روی پوست به عنوان آنتی باکتریال  مانند روغن درخت چای استفاده کرد. از نظر تئوری ، این روغن می تواند برای عفونت های پوستی جزئی و سوختگی استفاده شود.

با این حال ، تحقیقات نشان می دهد که این روغن فعالیت ضد میکروبی زیادی ندارد. قبل از استفاده از روغن کاج برای این منظور حتما با پزشک صحبت کنید.

این ترکیب اثرات ضد التهابی دارد و علائم بیماری های التهابی پوستی مانند آکنه ، اگزما و روزاسه و بیماریهای التهابی مانند آرتروز و درد عضلانی را تسکین می دهد.

عوارض جانبی روغن کاج

هنگامی که این روغن در رایحه درمانی استفاده می شود می تواند بر روی کسانی که آنها را استنشاق می کنند، تأثیر داشته باشند. با این حال ، برخی از روغن های اساسی برای حیوانات خانگی سمی بوده و برای زنان باردار و کودکان خطرناک هستند . همچنین واکنش های پوستی به این روغن ها ، از جمله روغن ضروری کاج  گاهی اوقات متحمل است.

عوارض جانبی احتمالی این روغن عبارتند از:

  • سرخی
  • کهیر
  • خارش
  • خشکی پوست
  • تورم
  • لایه برداری پوست

اگر به درختان کاج حساسیت دارید  از روغن کاج استفاده نکنید. گرچه رایج در نظر گرفته نمی شود ، اما برخی از افراد به گرده کاج حساسیت دارند. در صورت بروز علائم آلرژی مانند عطسه یا بثورات پوستی ، ممکن است به این روغن حساسیت داشته باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا