Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

در آتش سوزی متیل اتیل کتون چگونه باید آتش سوزی را خاموش کرد؟

متیل اتیل کتون یک حلال پرمصرف صنعتی است که از کاربرد های گسترده‌ای برخوردار است. متیل اتیل کتون به عنوان جایگزین استون نیز شناخته می‌شود. درواقع خواص متیل اتیل کتون موجب کاربرد گسترده آ شده است. متیل اتیل کتون ماده‌ای اشتعال زاست و می‌تواند در صورت بی‌دقتی منجر به حوادث ناگواری گردد. آتش‌ سوزی متیل اتیل کتون در اثر قرار گرفتن در نزدیکی منبع حرارت، استعمال دخانیات و… رخ می‌دهد. آتش ‌سوزی متیل اتیل کتون را می‌توان با استفاده از کربن دی اکسید مهار نمود. برای پیشگیری از آتش سوزی متیل اتیل کتون باید این ماده را در انبارهایی خنک و دارای تهویه مناسب و به دور از عوامل اکسنده و فعال شیمیایی نگهداری نمود.

در ادامه این مطلب به بررسی عوامل موثر بر آتش سوزی متیل اتیل کتون و نحوه اطفا حریق آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با این ماده صنعتی و نحوه استفاده از آن آشنا شوید. لازم به ذکر است که قیمت متیل اتیل کتون به گرید تولید شده و برند تجاری محصول وابسته است.

متیل اتیل کتون چیست

متیل اتیل کتون با نام بوتانون نیز در صنعت شناخته می شود. این ماده نوعی حلال است و فرمی مایع دارد. بوی بوتانون شبیه بوی نعنا است. متیل اتیل کتون دارای ویسکوزیته‌ بسیار بالایی بوده و ترکیبی پایدار با نقطه جوش پایین است. این ماده به‌شدت قابل اشتعال است و امکان آتش سوزی متیل اتیل کتون در اثر بی احتیاطی وجود دارد. این ماده با مواد اکسنده واکنش نشان داده و موجب آتش‌سوزی می گردد. متیل اتیل کتون از دسته ترکیبات کتونی بوده و در گروه هیدروکربن‌های اکسیژنه قرار دارد. این ماده به دلیل خواص مطلوبش از کاربرد های صنعتی مختلفی برخوردار است.

تولید متیل اتیل کتون

روش‌های متعددی برای تولید متیل اتیل کتون وجود دارد. اما از مقرون به‌صرفه ‌ترین روش ها می توان به استفاده از روش دی هیدروژناسیون ۲-بوتیل الکل در حضور دانه‌های کاتالیستی برنج اشاره نمود. راه دیگر تولید متیل اتیل کتون از واکنش اکسیداسیون فاز مایع بوتان به اسید استیک است. البته این حلال در این واکنش به‌عنوان محصول جانبی تولید می گردد. از نام‌های رایج این ماده می‌ توان به ۲_بوتانون، متیل پروپانون و متیل استون اشاره نمود.

آتش سوزی متیل اتیل کتون

متیل اتیل کتون با مواد اکسید شده واکنش داده و ایجاد اشتعال می کند. این ماده به قدری آتش زاست که حتی بخارات ناشی از آن نیز قابلیت اشتعال داشته و خطرناک هستند. استنشاق بخارات این حلال صنعتی موجب مسمومیت، سرگیجه، سرفه، تهوع و استفراغ خواهد شد. حساسیت و آلرژی پوستی از دیگر خطرات این حلال است. آتش سوزی متیل کتون به دلیل قابلیت اشتعال بالای آن می تواند در اثر سهل انگاری رخ دهد. بنابراین باید در رعایت نکات ایمنی دقت داشت. برای خرید و یا دریافت قیمت متیل اتیل کتون می توان به شرکت های عرضه کننده مراجعه نمود.

پیشگیری از آتش سوزی متیل اتیل کتون

برای پیشگیری آتش‌سوزی متیل اتیل کتون نباید شعله ایجاد نمود. همچنین از ایجاد جرقه و کشیدن سیگار خودداری نمایید. برای پیشگیری از حریق باید از سیستم بسته، تهویه مناسب، تجهیزات الکتریکی و روشنایی ضد انفجار استفاده نمود. جهت پر کردن، تخلیه یا جابجایی نباید از هوای فشرده استفاده شود.

برای این منظور می توان از ابزار دستی بدون جرقه استفاده نمود. برای پیشگیری از آتش سوزی این ماده باید از اکسنده ها و اسیدهای قوی جدا نگه داشته شوند.

اطفا آتش سوزی متیل اتیل کتون

بوتانون با بیشتر مواد اکسید کننده وارد واکنش هایی می شود که منجر به آتش سوزی خواهد شد. بوتانون به عنوان ماده منفجره متوسط طبقه بندی شده و تنها یک شعله کوچک یا جرقه می تواند موجب بروز واکنشی شدید گردد. آتش‌سوزی بوتانون باید با دی اکسید کربن، مواد خشک یا فوم مقاوم در برابر الکل اطفا حریق گردد. برای خرید یا اطلاع از قیمت متیل اتیل کتون به سایت های معتبر فروش مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا