Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

آیا لکه ‌های نیترات نقره روی پوست از بین می ‌رود؟

نیترات نقره از جمله ترکیباتی است که به‌صورت محدود در صنایع استفاده می‌شود. نیترات نقره سمی است و استفاده بیش از حد مجاز آن می‌تواند موجب بروز آسیب های جدی گردد. نقره نیترات در اثر برخورد با پوست موجب ایجاد لکه هایی بر آن خواهد شد. این لکه ها به‌مرور زمان پس از گذشت حدود ۱۰ روز برطرف می‌شوند. نیترات نقره به دلیل کاربرد در صنعت آبکاری و بیولوژی، سنتز شیمیایی و پزشکی از خرید و فروش بالایی در صنعت برخوردار است. انواع نیترات نقره تولید و برای استفاده در صنایع مختلف عرضه می‌شوند. قیمت این ماده با توجه به گرید تولید شده و درجه خلوص آن می‌تواند مقادیر مختلفی را در بر داشته باشد. برای خرید نیترات نقره می‌توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود.

جلوگیری از لکه های پوستی نیترات نقره

قبل از کار با نیترات نقره بهتر است محلولی از آب نمک تهیه نمود. برای این کار کافیست یک تا دو قاشق نمک خوراکی را به یک فنجان آب گرم بیفزایید. اگر حین کار با AgNO3 این ماده با پوست تماس حاصل یابد، بلافاصله باید از این محلول استفاده گردد. طریقه استفاده به این صورت است که محل آلوده را باید به محلول آب نمک آغشته کرده و ناحیه مورد نظر را مالش داد تا جذب پوست گردد. توجه شود که این کار را باید با سرعت عمل بسیار بالایی و در حدود ۱۰ تا ۳۰ ثانیه بعد از تماس با این ماده استفاده شود. در غیر اینصورت و پس از گذشت یک دقیقه بعد از تماس استفاده از محلول آب نمک هیچ فایده ای نخواهد داشت. به‌محض قرار گرفتن در نور خورشید و گذشت زمان پوست به رنگ تیره درخواهد آمد.

وقتی مقداری محلول نقره نیترات بر روی دست پاشیده می‌شود، لکه‌ای سفید رنگ بر روی پوست ظاهر می‌گردد. رنگ این لکه به‌تدریج و پس از گذشت ۱ ساعت به سیاهی می‌گراید. این تغییر رنگ بر اثر ترکیب فلز نقره با مواد آلی موجود در پوست صورت می‌پذیرد. حدود ۱۰ روز طول می‌کشد تا این لکه ها به مرور از روی پوست محو شوند.

لکه به‌طور خودبه‌خود از روی پوست محو می‌شوند. البته این لکه‌ها با اسید قابل پاک کردن هستند. اما استفاده از اسید بر پوست ممکن است موجب سوختن آن گردد. برای خرید نیترات نقره در گرید های مختلف به شرکت‌های معتبر عرضه کننده مراجعه نمایید.

استفاده نیترات نقره در پزشکی

این ماده یک ترکیب شیمیایی و معدنی بوده که از خواص ضد عفونی کنندگی برخوردار است. استفاده از این ماده برای جلوگیری از عفونت در زخم ها و سوختگی‌ها مفید عمل می‌کند. این دارو فعالیت خود را با آزاد سازی یون‌های نقره در پوست اعمال می‌کند. یون‌های حاصل از این ماده، میکروارگانیسم‌های عامل عفونت را از بین برده و از رشد آن‌ها نیز ممانعت می‌کنند.

از حل کردن نقره در اسید نیتریک در مقدار زیاد می‌توان محلول این ماده را به دست آورد. این ماده در صنایع مختلف کاربردهای ویژه‌ای دارد. مصرف نیترات نقره در عکاسی، میکروسکوپ الکترونی، پزشکی و… بسیار پر کاربرد است. خواص ضدعفونی ‌کنندگی و سوزانندگی این ماده استفاده از آن در پزشکی را بسیار ارزشمند نموده است.

در زخم‌های جدی می‌توان از این ماده به‌صورت موضعی استفاده نمود. سوزاننده نقره نیترات می‌تواند جریان خونریزی را متوقف کرده و لبه‌های زخم را سوزانده و مویرگ‌ها را ببندد. برای سوزاندن و ضدعفونی کردن زخم‌ های باز استفاده از چسب‌های نیترات نقره توصیه می‌شود. درمان زگیل و لک‌های پوستی نیز از موارد مصرف پماد نیترات نقره در پزشکی هستند.

نحوه تولید نیترات نقره

برای ساختن نیترات نقره باید نقره را در اسید نیتریک حل نمود. پس از آن باید محلول به دست آمده را تبخیر نمود. لازم به ذکر است که این ماده کم هزینه ترین نمک نقره بوده و دارای مزایا بسیاری است. پایداری فوق العاده ای در برابر نور و حلالیت در آب از مزایا این ماده است. برای خرید نیترات نقره می‌توان به مراکز عرضه محصولات شیمیایی مراجعه نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا