Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

تفاوت الیاف شیشه ای با پشم شیشه چیست؟

تفاوت الیاف شیشه ای با پشم شیشه در انواع آن ها و همچنین نوع کاربردهای این مواد است. الیاف شیشه ای دارای خواصی چون سفت بودن، مقاوم بودن در برابر خوردگی، انعطاف پذیری و همچنین نسبت بالای استحکام به وزن آن ها بوده و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. بازار خرید و فروش الیاف شیشه نیز به جهت کاربرد گسترده آن رونق زیادی دارد. به عنوان مثال بدنه خودروها و کلاه ایمنی موتورسواران با استفاده از این الیاف تولید می شوند. علاوه بر الیاف شیشه، پشم شیشه نیز به جهت مقاومت در برابر آتش، مورد استفاده بسیار است. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک ما را با تفاوت الیاف شیشه ای با پشم شیشه آشنا می کند.

الیاف شیشه چیست؟

الیاف شیشه دارای اندازه و ساختمان بسیار متغیری بوده و بسیار ریز هستند. این الیاف بسیار ظریف، خمش پذیر بوده و از شیشه ساخته می شوند. قطر آن ها بین ۵ تا ۲۵ میکرون ولی طول آن ها نامحدود است. فروش الیاف شیشه بیشتر به صورت شاخه های ۶ و ۱۲ متری بوده و به عنوان عایق حرارتی به کار برده می شود. اما سایش بین الیاف، باعث شده تا سطح آن ها معیوب شود، به طوری که الیاف های با طول بیشتر دارای معایب بیشتری هستند.

الیاف شیشه چیست؟
الیاف شیشه چیست؟

پشم شیشه چیست؟

از ذوب شیشه و تبدیل آن به الیاف ریز، پشم شیشه تولید می شود. عرضه پشم شیشه در بازار به صورت رول و یا پانل بوده و از خواص آن می توان به برش راحت و نصب آسان آن اشاره داشت. از دیگر خواص پشم شیشه، ضریب مقاومت حرارتی و صوتی بسیار خوب آن است. چگالی پشم شیشه بین ۸ تا ۴۸ کیلوگرم بر متر مکعب بوده و علاوه بر دانسیته، ضخامت و نوع لفاف آن می تواند دلایل انتخاب این ماده باشد.

پشم شیشه به صورت رولی، تخته ای و لوله ای عرضه می شود. از نوع رولی پشم شیشه در پوشش عایق کاری سوله ها، بدنه مخازن بزرگ و صنعت ساختمان برای عایق کاری دیوار و سقف استفاده می شود. جذب و کم کردن میزان صدا، مقاوم بودن در برابر رشد باکتری ها و قارچ ها، دوام و کیفیت بالا، غیرآتش گیر بودن و عدم خطرناک بودن برای سلامتی باعث استفاده از این نوع شده است.

نوع تخته ای دانسیته بیشتری از نوع رولی داشته و در سالن های تئاتر، سردخانه ها، تالارها و … استفاده می شود. نوع لوله ای پشم شیشه، از الیاف فشرده بوده و درکوره های مخصوصی پخته می شود. مقاومت این نوع تا دمای ۲۵۰ درجه سانتی گراد بوده و از آن در لوله های تاسیسات سرمایشی و گرمایشی و لوله های آب گرم و سرد به کار گرفته می شود.

مزایای الیاف شیشه

الیاف شیشه ای با مواد شیمیایی، باران های اسیدی و نمک ها متاثر نشده و حمل و نقل آن ها به جهت سبک بودن، راحت است. این الیاف مقاومت کششی بالایی داشته و با انواع رزین ها (رزین اپوکسی، رزین پلی استر و …) سازگار است.

بیشتر خرید و فروش الیاف شیشه به جهت کاربرد فراوان آن در صنعت کامپوزیت های FRP است. کامپوزیت های شیشه نقش مهمی در مقاوم سازی ساختمان های بتن مسلح و آجری دارند. علاوه بر مقاومت، شکل ستون ها و دیوارها نیز با این مواد بهتر می شود. در نتیجه عمر سازه ها بالا می رود. در بدنه هواپیماها، پارچه های ضد آتش، تهیه خمیر قالب گیری و … از الیاف شیشه استفاده می شود.

از کاربردهای دیگر الیاف شیشه، مقاوم سازی تیر و ستون ها است. در صنایع مختلفی چون الکتریکی، صنعت دریایی و لوازم بهداشتی نیز این الیاف کاربرد دارد.

یکی از مزایای کاربرد این محصول، مقرون به صرفه بودن قیمت خرید و فروش الیاف شیشه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا