Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

انواع تیتان و موارد استفاده از آن چیست؟

تیتان ماده‌ای معدنی است که با فرمول TiO۲ شناخته می‌شود. از کاربرد تیتان برای ایجاد رنگ سفید استفاده می‌شود. استفاده از انواع تیتان در صنایع تولید رنگ، صنایع غذایی، صنایع آرایشی و بهداشتی و… صورت می‌پذیرد. انواع تیتان یا تیتانیوم دی‌اکسید در آب و مواد قلیایی حل نشده، اما در اسید سولفوریک و هیدروژن فلوراید حل خواهند شد. بیش از ۸۰ درصد از انواع تیتان تولید شده در صنایع تولید رنگ و پلاستیک و کاغذ مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع تیتان را می‌توان به ایلمنیت، روتیل و آناتاز دسته بندی نمود. البته روتیل و آناتاز از کاربرد بیشتری در صنعت برخوردارند. قیمت تیتان با توجه به نوع و گرید تولید شده و همین‌طور درجه خلوص محصول متفاوت خواهد بود. خرید و فروش تیتان به‌عنوان یک ماده صنعتی پرمصرف بسیار صورت می‌پذیرد.

در ادامه این مطلب به بررسی انواع تیتان و موارد مصرف آن در صنعت می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با تیتانیوم دی اکسید و خواص آن آشنا شوید.

تیتان چیست

تیتان (TiO۲) از مواد معدنی مهمی است که از کاربرد آن برای تولید رنگ سفید در صنایع استفاده می‌شود. این ماده در شکل‌های مختلف آناتاز و روتایل در بازار خرید و فروش عرضه می‌گردد. از خواص انواع تیتان عدم حلالیت در آب و مواد قلیایی است. اما این ترکیبات در اسید سولفوریک و هیدروژن فلوراید حل می شوند. این ماده در فرم های مختلفی در طبیعت وجود دارد. شرکت های تولید کننده با توجه به منابع در دسترس تیتانیوم دی اکسید از انواع تیتان با روش‌های متفاوت استفاده می‌کنند.

انواع تیتان چیست

با توجه به اینکه از چه منبعی می‌توان تیتان را تامین نمود، این ماده به سه گرید اصلی ایلمنیت، روتیل و آناتاز تقسیم‌ بندی می‌گردد. انواع تیتان در گرید های آناتاز و روتیل پرکاربردتر هستند. انواع تیتان آناتاز وزن کمتری نسبت به انواع روتیل دارند. هر دو نوع این انواع تیتانیوم دی اکسید قادر به جذب اشعه ماورای بنفش خورشید هستند و این خواص استفاده از آن‌ها را گسترش می‌دهد. توجه شود که نوع روتیل انرژی جذبی را به گرما تبدیل می‌کند.

تیتانیوم روتیل رایج‌ترین نوع تیتانیوم دی اکسید است و ضریب شکست بالایی دارد. از تیتانیوم روتیل برای رنگدانه سفید در تولید کاغذ، پلاستیک، مواد غذایی و… بهره برده می‌شود. با مراجعه به سایت‌ها و مراکز معتبر عرضه می‌توان برای خرید و یا اطلاع از قیمت تیتان اقدام نمود.

خواص انواع تیتان برای پوست

دی‌اکسید تیتانیوم به‌عنوان تقویت کننده رنگ استفاده می‌شود. این ماده اغلب در محصولات آرایشی همچون رژ لب، لوسیون و پودر استفاده می شود. برخی از لوازم آرایشی شامل انواع تیتان به عنوان رنگدانه هستند. این ماده موجب پوشاندن عیوب و روشن شدن پوست خواهد شد. لکه های پوستی نیز با کاربرد انواع تیتان در ترکیب مواد آرایشی پوشانده می شوند. در نتیجه با استفاده از تیتانیوم دی اکسید پوست روشن تری به ارمغان خواهد آمد. کاربرد تیتانیوم دی اکسید در کرم های ضد آفتاب موجب پیشگیری از سرطان پوست شده و بعلاوه موجب جلوگیری از رسیدن اشعه UV به پوست می شوند.

استفاده از انواع تیتان در صنعت تولید کاغذ

در صنعت تولید کاغذ از تیتان استفاده می شود. تیتانیوم دی اکسید در صنعت تولید کاغذ برای براق کردن، صاف و سفیدتر کردن از خواص انواع تیتان بهره برده می شود. تیتانیوم دی اکسید در اندازه های نانومتری نیز به عنوان یک فوتوکاتالیست کارایی دارد.

مصرف انواع تیتان در رنگ

برای تولید رنگ سفید و رنگ‌های روشن مخصوص نقاشی از تیتان استفاده می شود. استفاده از تیتان در این رنگ ها موجب بالا بردن مدت زمان ماندگاری آن ها می شود. اکسید تیتانیوم به رنگ ها و پوشش ها شفافیت و استحکام بخشیده و این ماده شیمیایی موجب افزیش طول عمر رنگ می گردد. بعلاوه از سطح رنگ شده نیز محافظت مخواهد نمود. خرید و فروش تیتان به دلیل کاربرد های صنعتی بسیار صورت می پذیرد. توجه شود که قیمت تیتان با توجه به کاربرد آن در صنایع متفاوت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا