Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

افتادگی دریچه قلب چیست؟ | دارو و درمان قطعی افتادگی دریچه قلب

امروز در این مطلب از نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را افتادگی دریچه قلب و راه های درمان آن آشنا کنیم. به افتادگی دریچه قلب، افتادگی دریچه میترال نیز می گویند. مشکلات قلبی یکی از جدی ترین مشکلاتی است که افراد باید در زندگی به آن توجه کنند. اگر فردی از مشکل قلبی رنج می برد، باید هر چه سریع تر برای درمان اقدام کند. در غیر این صورت می تواند تبعات جبران ناپذیری برای فرد داشته باشد. اگر می خواهید تمامی آن چه که لازم است در رابطه با افتادگی دریچه قلب بدانید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با افتادگی سینه را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

افتادگی دریچه قلب چیست

این بیماری با تنگی دریچه میترال متفاوت است. با این حال گاهی به جای هم اشتباه گرفته می شود. در بیماری تنگی دریچه میترال، این دریچه سفت و منقبض می شود. بیماری افتادگی دریچه قلب یا افتادگی دریچه میترال، به این دلیل رخ می دهد که بافت دریچه اندازه ای غیر طبیعی دارد یا آسیب دیده است. در نتیجه افتادگی دریچه قلب رخ داده است. برای بیشتر افرادی که به این نوع بیماری قلبی دچار می شوند، دلیل ابتلا به آن ناشناخته است. گاهی اوقات، افتادگی دریچه میترال می تواند به صورت ژنتیکی، ارثی و مادرزادی، به فرد منتقل شود.

افتادگی دریچه قلب چیست؟ | دارو و درمان قطعی افتادگی دریچه قلب
افتادگی دریچه قلب چیست؟ | دارو و درمان قطعی افتادگی دریچه قلب

علائم افتادگی دریچه میترال چیست

شاید تصور شود که افتادگی دریچه قلب هم مانند هر بیماری دیگری علائمی دارد. اما جالب است بدانید که این بیماری هیچ علامتی ندارد و فرد مبتلا به این عارضه مشکل جدی با آن نخواهد داشت. در حقیقت، افراد مبتلا به این بیماری، در سلامتی شان هیچ مشکلی ایجاد نمی شود.

با این حال این بیماری می تواند هر از گاهی ردی از خود بر جای بگذارد. برای مثال در برخی افراد، افتادگی دریچه قلب به صورت درد سینه نمایان می شود. این شایع ترین علامتی است که می توانیم به این بیماری نسبت دهیم. این درد می تواند بسیار آزار دهنده و ترسناک باشد. اما نیاز نیست نگران آن باشید چرا که به هیچ وجه منجر به سکته قلبی، مرگ و سایر اتفاقات وحشتناک دیگری که تصور می شود، نخواهد شد.

یکی از دلایلی که فرد دچار بازگشت خون می شود، افتادگی دریچه قلب است. در این وضعیت، مقداری خون با هر ضربان از طریق دریچه میترال به عقب باز خواهد گشت. در صورتی که این اتفاق در طی سالیان متمادی ادامه پیدا کند، می تواند سبب ضعف عضله قلب شود. این ضعف عضله قلب به نارسایی قلبی شناخته می شود.

علائم غیر رسمی افتادگی دریچه قلب

با اینکه علت آن روشن نیست اما خستگی شایع ترین علامت افتادگی دریچه میترال است. افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال ممکن است در سیستم عصبی خود مختار بدنشان که ضربان قلب و تنفس را تنظیم می کند، ناهماهنگی هایی داشته باشند. این ناهماهنگی ها می توانند در حین ورزش سبب اکسیژن رسانی ناکافی خون به عضلات در حال فعالیت شود که در نتیجه آن خستگی به وجود می آید.

یکی دیگر از علائم افتادگی دریچه ی میترال تپش قلب است. ناهنجاری های بالقوه و جدی در ضربان قلب، به ندرت می توانند زمینه ساز ایجاد تپش قلب شوند که در آن صورت نیازمند معاینه و درمان بیشتر می باشند.

ادم ریوی معمولا هنگامی اتفاق می افتد که مایع درون عروق خونی به درون ریه ها و خارج از عروق نشت می کند که این وضعیت سبب تورم بافت های اطراف می شود.

سردرد های میگرنی نیز گاها به افتادگی دریچه میترال ارتباط داده می شوند. سردرد های میگرنی احتمالا به کنترل غیر عادی قطر عروق خونی مغز توسط سیستم عصبی خود مختار مربوط می شود.

از آن جایی که بیماری افتادگی دریچه قلب، مشخصه مشهودی ندارد، بهتر است علائم نارسایی قلبی را با هم مرور کنیم. در صورتی که هر یک از این علائم را داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید. طی معاینات اولیه و آزمایشات مختلفی که از شما گرفته می شود، مشخص می شود که دریچه قلب شما دچار افتادگی هست یا خیر.

علائم نارسایی قلبی چیست

به طور کلی علائم نارسایی قلب عبارتند از:

تنگی نفس با فشار

تورم در پاها

در صورتی که فرد به دلیل افتادگی دریچه قلب به این بیماری چار شده باشد، می تواند علائم زیر را مشاهده کند:

ضربان قلب و یا ضربان قلب سریع که منجر به تپش قلب می شود.

تنگی نفس بخصوص در هنگام ورزش

سرگیجه

غش کردن

هراس و اضطراب

تهوع یا سوزن در دست و پا

ظهور تمامی این علائم در کنار هم، گاهی به سندرم افتادگی دریچه میترال شناخته می شود. با تمام این ها، با زهم متخصصان نمی توانند اعلام قطعی کنند که این علائم به دلیل ابتلا به افتادگی دریچه میترال رخ داده است. این علائم بسیار رایج هستند و ممکن است که به صورت اتفاقی در فرد ظاهر شوند.

افتادگی دریچه قلب چیست؟ | دارو و درمان قطعی افتادگی دریچه قلب
افتادگی دریچه قلب چیست؟ | دارو و درمان قطعی افتادگی دریچه قلب

تشخیص افتادگی دریچه میترال چگونه صورت می گیرد

بیماری افتادگی دریچه قلب به این صورت تشخیص داده می شود که پزشک به صدای قلب بیمار گوش می دهد. در این شرایط ممکن است به صدای قلب مشکوک شود. در صورتی که دریچه میترال دچار افتادگی شده باشد، حرکت آن غیر طبیعی می شود. از همین رو، ممکن است یک صدای غیر طبیعی از آن به گوش برسد. این صدای اضافی، شبیه به صدای کلیک کردن است. در صورتی که فرد به دلیل افتادگی دریچه، دچار بازگشت خون شود، صدای بلندی از قلب شنیده می شود که ناشی از بازگشت جریان خون است.

برای این که پزشک بتواند به طور قطعی این بیماری را تشخیص دهد، نیاز به یک تست به نام اکوکاردیوگرام دارد. با تست اکوکاردیوگرام، که یک نوع سونوگرافی قلب است، پزشک می تواند حرکت غیرطبیعی دریچه میترال را مشاهده و بررسی کند.

درمان افتادگی دریچه قلب به چه شکل صورت می گیرد

همان طور که گفتیم، افتادگی دریچه میترال مشکلی برای فردی که به آن مبتلاست ایجاد نمی کند. البته در بیشتر مواقع این چنین است. در چنین شرایطی، نیاز به درمان برای شخص وجود ندارد. در صورتی که فرد به دلیل افتادگی دریچه میترال، دچار نارسایی شدید قلبی شود، باید از عمل جراحی برای ترمیم یا تعویض دریچه میترال آسیب دیده برای او استفاده شود. برای بیمارانی که علائم نارسایی قلب ناشی از افتادگی دریچه قلب یا نارسایی میترال را از خود نشان داده اند، جراحی بهترین روش درمانی به شمار می رود.

درمان خانگی برای افتادگی دریچه قلب

این بیماری بیشتر نیاز به اصلاح سبک زندگی دارد. در نتیجه بهترین درمان برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد، اما می تواند به شکل زیر دنبال شود:

ورزش

استفاده از انواع مسکن ها

تکنیک های آرامش و کاهش استرس

اجتناب از مصرف کافئین و سایر محرک ها

استفاده از داروهای قلبی در صورت داشتن ضربان سریع قلب

آیا درمان افتادگی دریچه میترال نیاز به پیگیری مداوم دارد

در طول این مطلب بارها اشاره کرده ایم که افرادی که به بیماری افتادگی دریچه میترال مبتلا هستند، معمولا دچار مشکل نمی شوند. اما نیاز است تا سبک زندگی خود را اصلاح کنند.

با این حال پزشکان معتقدند، افرادی که به این عارضه مبتلا شده اند، بهتر است به طور مرتب به پزشک مراجعه نمایند. از همین رو، هر گونه مشکل جدی در حال رشدی می تواند با تشخیص زود هنگام درمان شود.

بیشتر افرادی که به افتادگی دریچه میترال مبتلا هستند، باید هر ۲ الی ۳ سال یک بار، به یک پزشک قلب حاذق مراجعه کنند. البته لازم به ذکر است که آن ها نیازی به اکوکاردیوگرام منظم ندارند.

افرادی که مبتلا به این عارضه هستند و میزان خون بازگشتی آن ها متوسط یا زیاد است، باید به پزشک مراجعه کنند. این افراد باید هر ۶ تا ۱۲ ماه تحت تست اکوکاردیوگرافی قرار بگیرند.

اكوكارديوگرافي و مراجعه به پزشك نيز در صورت بروز علائم جديد يا در صورت تغيير علائم، توصيه مي شود.

در گذشته پزشکان توصیه می کردند افرادی که به این عارضه دچار هستند، قبل از انجام اقدامات پزشکی یا دندان پزشکی، آنتی بیوتیک مصرف کنند تا از ابتلا به عفونت دریچه قلب جلوگیری کنند. انجمن قلب تشخیص داده است كه مصرف آنتی بیوتیك ها قبل از عمل، برای افرادی كه افتادگی دریچه میترال دارند مفید نیست و دیگر توصیه نمی شود.

آیا افتادگی دریچه قلب خطرناک است

به خودی خود این بیماری خطرناک نیست اما ممکن است سبب نارسایی شدید قلبی شود. در نتیجه باید هر چند وقت یک بار چکاپ شوید تا از عدم نارسایی قلبی خود مطمئن شوید. در غیر این صورت می تواند برای شما مشکل ساز شود. البته باید توجه داشت که در مواردی نیاز به درمان، جدیست افتادگی دریچه میترال ممکن است در کل خانواده شیوع پیدا کند و به شرایط دیگری نیز مرتبط باشد مانند:

سندروم مارفان

نشانگان اهلرز – دنلوس

ناهنجاری ابشتین

تحلیل عضلانی

افتادگی دریچه قلب مادرزادی

همان طور که در ابتدای این مقاله هم اشاره کردیم، افتادگی دریچه قلب می تواند به صورت مادرزادی نیز بروز کند. در چنین شرایطی، فرد از بدو تولد خود دچار شل بودن دریچه میترال یا افتادگی آن است. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که لت ‌های دریچه میترال، که بین دهلیز و بطن چپ قرار دارند و با هر تپش قلب، باعث باز شدن یک طرفه این دریچه می ‌شوند، بیشتر به درون دهلیز خم می ‌شوند. این شرایط گاهی اوقات باعث نشتی دریچه و پس زدن خون از بطن به دهلیز چپ می شود.

علت افتادگی دریچه قلب

این عارضه ممکن است ارثی باشد. برخی دلایل افتادگی دریچه قلب می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

بیماری بافت پیوندی

بیماری عروق كرونری قلب‌

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک انسدادی

تکثیر ميگزومی، توموری نزدیک دریچه

بیماری رماتیسمی قلب (سابقه تب‌ روماتيسمى‌)

افتادگی دریچه قلب چیست؟ | دارو و درمان قطعی افتادگی دریچه قلب
افتادگی دریچه قلب چیست؟ | دارو و درمان قطعی افتادگی دریچه قلب

عواملی که احتمال ابتلا به افتادگی دریچه قلب را افزایش می دهند

این عوامل عبارتند از:

۱-سابقه خانوادگی ابتلا به افتادگی دریچه میترال قلب

۲-جنسیت (زن بودن)

۳-سن افراد (بین چهارده تا سی سالگی)

۴-اسكوليوز یا كژپشتى‌

۵-کم بودن ضخامت قفسه سینه

۶-کمبود وزن

۷-پایین بودن فشار خون

۸-نافرم بودن دیواره ی دیافراگم

عوارض افتادگی دریچه قلب چیست

از جمله عوارض این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نارسایی دریچه میترال

آریتمی قلب

عفونت قلب

افتادگی دریچه میترال آیا برای بارداری ضرر دارد

باید اشاره کرد که در طی بارداری، کار قلب حدود ۳۰ تا  ۵۰ درصد، حجم خون ۴۰ تا ۴۵ درصد، برون‌ ده قلب ۳۰ %  و ضربان قلب ۱۰ تا  ۲۰ % افزایش مییابد تا با شرایط جدید، قلب بتواند پاسخگوی نیاز بدن فرد  و جنینی که در شکم دارد باشد، بنابراین اگر دچار هرگونه ناراحتی قلبی هستید، پیش از بارداری با پزشک معالج خود حتما مشورت کنید.

افتادگی دریچه میترال، مشکل شایع و خوش‌ خیمی است اما میتواند در دوران بارداری تشدید شود و در زمان زایمان، هم به مصرف آنتی‌ بیوتیک نیاز داشته باشد بخصوص اگر این پرولاپس با نارسایی _دریچه میترال همراه  باشد.

البته معمولا خانم هایی که مشکل پرولاپس دارند، می توانند بارداری سالمی داشته باشند ولی بهتر است متخصص قلب و پزشک متخصص  زنان در جریان این بیماری باشند تا به موقع اقدام های پیش گیرانه‌ برای حفظ سلامت مادر و جنین انجام شود.

ممکن است متخصص، مبتلایان به برخی از بیماری های قلبی را از باردار شدن منع کند، چون بارداری بر سلامت آن ها اثر می گذارد. مشکلاتی مانند :

بیماری مادرزادی قلب

تنگی‌ های شدید دریچه میترال و آئورت

افزایش فشار ریوی

نارسایی قلبی با پمپاژ قلبی زیر ۴۰ % و نشانگان مارفان می توانند سلامت مادر را در دوران بارداری تهدید کنند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا