Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تصفیه آب

PAM چه کاربردی در صنایع تصفیه آب دارد؟

PAM همان پلی اکریل آمید است که از مونومرهای اکریل آمید ساخته شده است. از خواص PAM فرم جامد و شکل شیشه ای آن است. از کاربرد PAM یا پلی اکریل آمید در صنعت استفاده های زیادی صورت می پذیرد. انواع PAM به صورت دانه ای، پودری و ورقه ای تولید و در بازار عرضه می شود. PAM درواقع نوعی پلی الکترولیت یا فلوکولانت است. این پلی الکترولیت را در انواع کاتیونی و آنیونی نیز می توان تهیه نمود. فروش پلی الکترولیت PAM در صنعت بسیار صورت می پذیرد. زیرا از کاربرد های گسترده ای جهت ته نشینی ذرات باردار برخوردار است. برای خرید PAM یا پلی اکریل آمید می توان به سایت های معتبر عرضه کننده مواد شیمیایی مراجعه نمود. قیمت PAM با توجه به تولید کننده و برند تجاری محصول می تواند متفاوت باشد.

خواص پلی اکریل آمید PAM

پلی اکریل آمید دارای پایداری حرارتی بسیار خوبی بوده و به راحتی نیز در آب حل می شود. محلول آبی این ماده رنگی شفاف و روشن داشته و با افزایش وزن مولکولی، ویسکوزیته آن نیز افزایش خواهد یافت. نکته مهم در رابطه با این پلی الکترولیت این است که این ماده در اسید اکریلیک، اسید استیک، گلیسرول، اتیلن گلیکول قابل حل است، اما در دیگر حلال های آلی نامحلول است. خرید و فروش پلی الکترولیت PAM به دلیل خواص و کاربرد های گسترده بسیار صورت می پذیرد.

مزایا PAM در تصفیه آب

پلی الکترولیت پلی آکریل آمید در تصفیه آب آشامیدنی و آب های صنعتی همچون پودر کلر بسیار کاربرد دارد. قدرت بالای جذب سطحی و منعقد سازی ذرات کلوئیدی موجود در سیال از اصلی ترین دلایل استفاده از ذرات پلیمری پلی الکترولیت در روند تصفیه محسوب می شوند. در ادامه این مطلب به بررسی خواص و مزایا پلی آکریل آمید PAM در تصفیه آب و دلایل استفاده از آن می پردازیم. با ما همراه باشید. وزن مولکولی و چگالی بار از خواص مهم PAM محسوب می شود. بیشترین کاربرد این محصول در صنعت تصفیه آب و پساب برای تکمیل فرایند های لخته سازی و انعقاد ذرات کلوئیدی است.

دلایل استفاده از PAM

  1. این پلیمر از قدرت و سرعت انحلال مطلوبی برخوردار است  و در آب، اتر و اتانول بسیار سریع حل می شود.
  2. لجن کمتری تولید می شود.
  3. مقدار مورد نیاز این پلی الکترولیت نسبت به سایر مواد کمک منعقد کننده به مقدار زیادی کاهش خواهد یافت.
  4. این مواد پلیمری نسبت به سایر لخته سازها لخته هایی با حجم و اندازه بزرگ‌تر تولید می کنند.
  5. ذرات منعقد و لخته شده توسط پلی آکریل آمید با سرعت بیشتری ته نشین می شوند.
  6. در روند تصفیه و حذف ذرات معلق ترکیبات مضر و خطرناک مانند هیدروکربن های کلرینه شده تشکیل نمی شوند.

نکته

لازم به ذکر است که انواع کاتیونی این پلیمرها نسبت به انواع آنیونی و خنثی سمیت بیشتری دارند. استفاده از این ترکیبات در برخی از کشورها مانند ژاپن ممنوع است.

بهترین انواع PAM در تصفیه آب

پلی الکترولیت یا پلی آکریل آمید مناسب برای تصفیه آب و حذف ذرات معلق آن باید با توجه به نوع ذرات و آلاینده های موجود در آب توجه داشت. آب حاوی انواعی از ویروس ها، پروتئین ها، چربی ها، هیدروکربن ها، کربوهیدرات ها، میکروارگانیسم ها و مواد دیگر است. برای حذف و منعقدسازی این ذرات به پلی الکترولیت های خاصی مورد نیاز است. مایع یا پودری بودن مواد پلیمری، وزن مولکولی، دانسیته، کاتیونی و آنیونی بودن پلی الکترولیت بر انتخاب نوع آن مد نظر قرار خواهد گرفت.

انواع PAM

این پلی الکترولیت در انواع مختلفی در بازار موجود است. فروش پلی الکترولیت PAM در بازار به دلیل استفاده در تصفیه آب بسیار صورت می پذیرد. در ادامه به انواع پلی الکترولیت پلی اکریل آمید اشاره شده است.

  1. پلی اکریل آمیدهای آنیونی
  2. پلی اکریل آمیدهای کاتیونی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا