Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

چرا به ترکیب شیمیایی متاسیلیکات سدیم ۵ آبه آب شیشه می گویند؟

متاسیلیکات ۵ آبه نوعی سیلیکات قلیایی و نمک حل شدنی است. به متاسیلیکات سدیم ۵ آبه در حالت جامد نیز گفته می شود. آب شیشه ترکیبی محلول در آب بوده و دارای پی اچی در حدود ۱۲-۱۳ است. کاربرد آب شیشه در بسیاری از صنایع صورت می پذیرد. درواقع خواص آب شیشه موجب کاربرد گسترده صنعتی آن شده است. استفاده از آب شیشه در صنایع تولید شوینده، تولید کاغذ، چسب، سیمان و… صورت می پذیرد. انواع متاسیلیکات سدیم یا آب شیشه در گرید های تجاری مختلفی تولد و عرضه می شوند. قیمت متاسیلیکات سدیم به گرید تولید شده و درجه خلوص آن وابسته است. برای خرید آب شیشه یا متاسیلیکات سدیم به سایت ها و مراکز معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمایید.

آب شیشه چیست

متا سیلیکات سدیم ۵ آبه یا آب شیشه در دو نوع جامد و مایع تولید می شود. آب شیشه ترکیبی معدنی است که بر اساس دانسیته متفاوت در صنایع مختلف کاربرد دارد. سیلیکات سدیم مایع محلول در آب است و محلولی قلیایی تشکیل خواهد داد. این ماده در محیط های قلیایی و خنثی پایدار است. این ماده در حالت جامد به صورت پودری سفید رنگ است که در اصطلاح آن را متا سیلیکات سدیم می نامند. حالت مایع آن تقریبا چسبناک و رنگ آن مایل به زرد و کرم است. این ماده با نام های مختلفی همچون آب شیشیه، آب چسب، سیلیکات سدیم، سیلیکات سدیم مایع و… شناخته می شود.

استفاده از آب شیشه در تولید شوینده

بخش عمده کاربرد آب شیشه در صنایع شوینده استفاده می شود. این محصول از مهم ترین چربی گیرها و پاک کننده ها محسوب شده و به همین دلیل کاربرد دارد. این ماده را در تولید انواع شوینده های پودری و مایع می توان مورد استفاده قرار داد. آب شیشه دارای مقادیری بهینه و مناسبی از سیلیکا محلول و قلیا است. محصولات حاوی این ترکیب را می توان برای پاکسازی سطوح سخت و بخصوص در مراکز صنعتی مورد استفاده قرار داد. متاسیلیکات ها دارای اثرات پایدارکنندگی، ظرفیت بالای بافری و ظرفیت پیوندی سخت هستند. بعلاوه به دلیل داشتن قابلیت نگهداری کثیفی ها در سوسپانسیون، موادی پرکاربرد و مهم در ساختار و فرمولاسیون شوینده ها محسوب می شوند. قیمت متاسیلیکات سدیم با توجه به گرید آن متفاوت است.

استفاده از آب شیشه در سرامیک سازی

در سرامیک سازی از متاسیلیکات ها استفاده می شود. در این صنعت بخشی از آب در دوغاب خاک رس می تواند با متاسیلیکات سدیم جایگزین شود. این جایگزینی ویژگی های مایع را بهبود بخشیده و در نهایت به ذخیره انرژی در مرحله خشک سازی منجر می شود. آب شیشه یک ضد انعقاد یا ضد فلوکولانت بوده و به همین دلیل بر سطح خاک رس جذب می گردد. این ماده موجب می شود تا ذرات از هم دفع گردند. سیلیکا محلول قادر است تا سطوح سرامیک، شیشه و فلز را از خوردگی محافظت کند. استفاده از این ترکیب در روش شناورسازی برای استخراج مواد معدنی از سنگ های معدن صورت می پذیرد.

مزایا آب شیشه در صنایع غذایی

این ماده به عنوان یک نگهدارنده مواد غذایی در صنعت شناخته می شود. با غوطه ور سازی تخم مرغ ها در این ماده باکتری هایی که موجب آسیب رساندن به آن می شوند را می توان دفع نمود. با استفاده از آب شیشه ماندگاری تخم مرغ ها تا ۹ ماه افزایش خواهد یافت. قیمت متاسیلیکات سدیم در گرید های غذایی نسبت به انواع صنعتی بیشتر است.

نکات ایمنی متاسیلیکات ۵ آبه

در استفاده از متاسیلیکات ۵ آبه رعایت نکات ایمنی ضروری است. استفاده از آن بخصوص در صنایع شوینده بسیار حائز اهمیت است. این ترکیب بسیار خورنده بوده و در صورت تماس با پوست موجب آسیب های جدی خواهد شد. تماس این ماده با چشم نیز سبب بروز قرمزی، تحریک و سوزش می گردد. بنابراین جهت جلوگیری از تماس این ماده باید از وسایل ایمنی مانند روپوش، عینک و دستکش استفاده نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا