Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییکشاورزی و دامپروری

پرلیت و ورمیکولیت، کدام بهتر است؟

در کشاورزی برای بهبود رشد گیاهان از خاک های مخصوصی استفاده می کنند. پرلیت و ورمیکولیت در صنعت کشاورزی و باغبانی از کارایی زیادی برخوردارند. از خواص پرلیت و ورمیکولیت این است که به مرور زمان تجزیه نخواهند شد، بنابراین استفاده از آن‌ها به طور دائمی مشکلات خاک را حل می‌کند. تفاوت پرلیت و ورمیکولیت در این است که پرلیت مقداری قلیایی بوده، اما ورمیکولیت ترکیبی خنثی است. انواع پرلیت و ورمیکولیت تولید و در بازار عرضه می شوند. برای خرید پرلیت و ورمیکولیت می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه نمود.

مزایا و خواص پرلیت و ورمیکولیت

ورمیکولیت ماده ای معدنی و طبیعی و سرشار از آلومینیوم، منیزیم و سیلیکات است. این ماده از زمین استخراج و فرآوری می گردد. از ورمیکولیت به عنوان افزودنی خاک استفاده می شود. کاربرد آن می تواند موجب افزایش سطح مواد مغذی گردد. این ماده رنگ قهوه‌ای تیره مشخصی داشته و شناخت تفاوت آن با خاکی که با آن مخلوط شده دشوار خواهد بود.

پرلیت از سنگ‌های آتشفشانی ساخته شده و ماده ای غنی از سیلیکون است. این ماده خرد و سپس گرم می‌شود تا ذرات آن گسترش یابند. پرلیت از عملکرد بسیار خوبی در تنظیم درجه حرارت خاک در خاک باغ دارد. ورمیکولیت و پرلیت به مرور زمان تجزیه نخواهند شد. بنابراین استفاده از آن در اصلاح و بهبود دائمی خاک کاربرد دارد. از لحاظ pH، این دو ماده متفاوت هستند. درواقع پرلیت کمی قلیایی و ورمیکولیت خنثی است.

تفاوت پرلیت و ورمیکولیت

در مورد قابلیت نگهداری آب هر دوی این ترکیبات بسیار عالی عمل می کنند. این ترکیبات متخلخل هستند. پرلیت سطحی وسیع برای ذخیره آب فراهم می نماید و آب بیش از حد ورمیکولیت را نیز تخلیه می کند. بنابراین استفاده از آن موجب بهبود هوادهی خاک می‌گردد.

ورمیکولیت از لحاظ ساختاری شبیه اسفنج است. این ماده آب بیشتری نسبت به پرلیت در خود نگهداری می کند. درواقع این ماده نسبت به پرلیت هوادهی کمتری از خود در خاک ارائه می دهد.

توجه شود که اختلاف احتباس و هوادهی پرلیت در مقایسه با ورمیکولیت تعیین می کند که چه گیاهی برای رشد در آن‌ها مناسب است. ورمکولیت برای گیاهانی مناسب است که به آب زیادی احتیاج دارند. درحالی‌که گیاهانی که در شرایط خشک مانند کاکتوس ها و ساکولنت ها رشد می کنند در پرلیت بسیار خوب عمل خواهند نمود.

درنهایت اگر نیاز به افزایش تخلیه آب دارید باید از پرلیت استفاده نمایید. اما اگر دوست دارید آب را حفظ کنید، باید از ورمیکولیت استفاده نمایید. برای خرید پرلیت می توان به سایت ها یا مراکز فروش معتبر مراجعه نمود.

جایگزین پرلیت و ورمیکولیت

اخیرا مصرف پوسته برنج در محیط کشت توسعه یافته و جایگزین پرلیت و ورمیکولیت شده است. پوسته برنج قادر است تا بسیاری از وظایف پرلیت و ورمیکولیت را انجام دهد. حتی در مواردی می تواند جایگزین پرلیت گردد. پرلیت دارای تخلخل هوای خیلی بیشتری نسبت به پوسته برنج است. این در حالی است که نگهداری و آب در دسترس برای گیاه در هر دو مورد به طور تقریبی یکسان است. ورمیکولیت تخلخل هوای خوبی داشته و نگهداری خوبی هم از نظر مواد غذایی نسبت به پوسته برنج دارد. درنهایت پرلیت و ورمیکولیت توانایی ذخیره آب بیشتری را به نسبت پوسته برنج نشان داده اند.

پرلیت بهتر است یا ورمیکولیت

اگر برای قلمه زنی ریشه قصد استفاده از یکی از این مواد را دارید، باید از ورمیکولیت ها استفاده کنید. زیرا در هنگام خرد شدن، هنگامی که پر می شود، انقباض کمتری داشته و ایجاد شکاف نخواهد نمود. این ماده از خواص سایندگی کمی نیز برخوردار است.

ورمیکولیت ها ظرفیت یونی کمتری در مقایسه با پرلیت دارند. این ترکیبات توزیع مویرگی رطوبت را فراهم کرده و راحت تر از عبور آب ممانعت می کنند. این مواد در بین هر بار آب دهی، سریع تر خشک خواهند شد. باری خرید پرلیت یا ورمیکولیت می توان به فروشگاه های حضوری و آنلاین معتبر مراجعه نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا