Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آزمایشگاهیصنایع شیمیایی

تولوئن چیست و چه مصارفی دارد؟

تولوئن ماده ای شیمیایی است که از کاربرد های صنعتی برخوردار است. این ماده ترکیبی سمی محسوب شده و در مصرف آن باید جوانب اطمینان را رعایت نمود. از خواص تولوئن بوی خوش آن است. اما باید توجه نمود که این ماده یک آروماتیک است و تنفس بخارات آن می تواند به دستگاه تنفس آسیب وارد کند. کاربرد تولوئن در صنعت به عنوان حلال بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع این ماده در گرید های مختلف تولید و در بازار عرضه می شوند. قیمت تولوئن با توجه به گرید تولید شده و درجه خلوص آن متفاوت است. برای خرید تولوئن خشک، تولوئن صنعتی، تولوئن آزمایشگاهی و… می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه نمود.

آیا تولوئن قطبی است

در پاسخ با این پرسش که آیا این ماده قطبی است یا خیر در ادامه مطلب در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه ما باشید. به دلیل تفاوت کم الکترونگاتیوی کربن و هیدروژن، تمام پیوندهای این ماده آروماتیک غیرقطبی هستند. بنابراین کل مولکول را می توان غیر قطبی در نظر گرفت.

موارد استفاده از تولوئن

تولید بنزن، زایلین و حلال های دیگر از مصارف شیمیایی اصلی این ماده محسوب می شوند. همچنین از این آروماتیک در تولید موادی همچون فنول، نیتروبنزن، بنزوئیک اسید و بنزیل کلراید نیز استفاده می شود.

تولوئن در بنزین

این ماده در آب حل نمی شود. اما قابل اختلاط با حلال های آلی است. از این ماده به عنوان یک افزودنی همراه بنزن و زایلین در ساخت بنزین استفاده می شود.

استفاده از تولوئن موجب افزایش عدد اکتان در سوخت های به کار رفته در خودروهای مسابقه ای و سایر خودروها می گردد. هر چه عدد اکتان  بنزین بیشتر شود، مقاومت سوخت در مقابل ضربه و سر و صدا در هنگام احتراق بیشتر خواهد بود. این آروماتیک به دلیل داشتن چگالی مناسب و انرژی قابل توجه در هر واحد از حجم برای بالا بردن عدد اکتان و بهبود توان وسایل نقلیه مناسب است.

استفاده از تولوئن به عنوان حلال

از این ماده می توان به عنوان حلال در انواع رنگ، تینر، چسپ، جوهر، رزین، شوینده، و صنعت چرم استفاده نمود. بعلاوه این ترکیب در تولید پلیمرهای استفاده شده در تولید نایلون، بطری های پلاستیکی نوشابه، ظروف دارو، رنگ ها و همین طور محصولات آرایشی به کار گرفته می شود.

یکی از کاربردهای معروف این حلال آروماتیک استفاده به عنوان حلال در لاک ناخن است. این ترکیب در پاک نمودن رزین توانایی بسیار بالایی دارد. در فرمول لاک های ناخن از این ماده به عنوان جلا دهنده و سفت کننده استفاده می شود.

تولوئن آزمایشگاهی

تولوئن آزمایشگاهی از موادی است که در آزمایشگاه های شیمی بسیار کاربرد دارد. این نوع دارای خلوص بسیار بالایی است. این ماده را می توان با مخلوط کردن متیل کلرید و بنزن در حضور کلرید آلومینیوم یا سایر اسیدهای لوئیس سنتز نمود. این ماده شیمیایی در آزمایشگاه ها برای تولید نانو مواد کربنی مورد استفاده قرار می گیرد. توجه شود که این محصول دارای خلوص بالایی بوده و در استفاده از آن باید دقت نمود. برای خرید و یا دریافت قیمت تولوئن آزمایشگاهی به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه نمایید.

تولوئن خشک

این ترکیب یک حلال صنعتی با وزن مولکولی ۹۲.۱۴ گرم و بسیار قابل اشتعال و مضر برای سلامتی است. این ماده جهت استفاده صنعتی تهیه شده و در کاربردهای پزشکی، جراحی و موارد مشابه قابل استفاده نیست. محصول فوق نامحلول در آب بوده و با خواص بسیار مفید در صنعت، نقاشی و هنر شناخته می شود. از ویژگی‌ های مهم این محصول سرعت خشک شدن بالای آن است. این خاصیت آن را برای چندین کاربرد ایده ‌آل نموده است. برای خرید و یا اطلاع از قیمت تولوئن به مراکز معتبر فروش مراجعه نمایید.

نحوه تولید تولوئن

  • تولید توسط فرآیندهای شیمیایی کاتالیزوری و به عنوان محصول جانبی تولید بنزین
  • از طریق کراکر اتیلن
  • به‌وسیله قطران زغال‌سنگ
  • تولید به واسطه واکنش پذیری اسید لوئیس و متیل کلرید یا بنزن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا